Ik ben onlangs begonnen met het gebruik van een iPad, maar ik ben overweldigd door de keuzes in de app store. Ik wil de meest nuttige en essentiële apps vinden voor productiviteit, entertainment en creativiteit. Kan iemand de beste aanbevelen die zij gebruiken en waar ze van houden?
Oké, dus je hebt die glimmend nieuwe iPad en nu verdrink je in een zee van app-opties sneller dan iemand met te veel streamingabonnementen. Laat me het voor je opsplitsen zodat je niet urenlang door de App Store hoeft te scrollen alsof het je Instagramfeed is.
Voor Productiviteit:
- Notion: Deze heeft praktisch een cultstatus omdat het zó aanpasbaar is. Notities maken, projecten bijhouden—het doet waarschijnlijk ook je was.
- GoodNotes 5: Als je graag schrijft of wilt doen alsof je iPad een papieren notitieblok is, dan is dit goud waard.
- Spark: Beheer je e-mailchaos zonder je verstand te verliezen.
- Things 3: De meest overzichtelijke takenmanager die er is, maar je moet er je nier voor verkopen ($10… behoorlijk prijzig voor een app).
Voor Entertainment:
- Libby: Leen digitale boeken en audioboeken van je lokale bibliotheek, zoals de intellectueel die je bent.
- Netflix/Disney+/(voeg-je-streamingvoorkeur-toe): Want hoe productief kan iemand echt zijn zonder een binge-sessie?
- Twitch: Als je van gamingstreams houdt of gewoon naar vreemden wilt kijken die urenlang praten.
Voor Creativiteit:
- Procreate: JE MOET deze krijgen als je zelfs maar vaag krabbelt. Iedereen die ik ken met een iPad zweert erbij—zelfs als ze alleen stokfiguren kunnen tekenen.
- Affinity Photo: Goedkoper alternatief voor Photoshop; het is voor de creatieve professionals.
- LumaFusion: Als je video’s bewerkt en geen Final Cut Pro-fanatikus bent.
Overige levensreddende apps:
- 1Password: Alsjeblieft, ALSJEBLIEFT gebruik niet steeds hetzelfde wachtwoord voor elk account dat je hebt.
- Fantastical: Een agenda-app die echt orde schept in je chaotische leven.
Download deze en ineens transformeert je iPad van een dure Netflix-machine in het productiviteitsbeest waarvoor het werd gepromoot. Of, weet je, gebruik gewoon TikTok. schouderophaal emoji
Laten we niet doen alsof alle apps levensveranderend zijn, want eerlijk gezegd is je iPad soms gewoon een belachelijk chique onderzetter. Maar hier is mijn twee centen—@espritlibre maakte een paar solide punten, vooral over Notion en Procreate (absolute essentials), maar ik moet het op een paar punten oneens zijn. Voor e-mail, sla Spark over en duik in plaats daarvan in Airmail—het biedt veel meer aanpassingsmogelijkheden, hoewel het misschien als overkill voelt als je niet van micromanagement in je inbox houdt. En Things 3? Ja, nee bedankt. Als ik $10 aan een app uitgeef, moet het ook mijn koffie schenken. Probeer gewoon Microsoft To Do; doet wat het moet doen en laat je portemonnee niet huilen.
Laat me nu een paar pareltjes toevoegen aan de stapel:
Productiviteitshacks:
- PDF Expert: Een gamechanger als je met PDF’s werkt; annoteren en bewerken verloopt soepel.
- SideNote: Geweldig voor multitasking—het zweeft zodat je iets kunt noteren zonder je app te verlaten.
Entertainment buiten streaming:
- Pocket: Perfect om artikelen te bewaren die je ‘echt later gaat lezen’ (of nooit).
- Shazam: Hoor je een nummer en heb je een crisis omdat je het niet kunt benoemen? Pure redder in nood.
- Overcast: Geweldige podcast-app als je genoeg hebt van naar het scherm staren.
Creativiteit, maar dan anders:
- Paper by WeTransfer: Intuïtief om te schetsen zonder de overweldigende opties van Procreate.
- Jump Desktop: Niet de artistieke soort, maar super productief als je externe desktoptoegang nodig hebt.
Ook een hete take: Als je 1Password gebruikt (zoals @espritlibre suggereerde), ga dan gewoon direct voor Dashlane. Veel vriendelijkere interface. En wie heeft geanimeerde agenda’s zoals Fantastical nodig als Google Calendar gratis beschikbaar is en eigenlijk je hele leven synchroniseert zonder vreemde synchronisatiefouten? Vereenvoudig, mensen.
Goed, laten we meteen ter zake komen, want je hebt vast al genoeg keuzes. Je iPad kan je beste bondgenoot zijn of de zwaarste digitale decoratie ooit; de apps maken het verschil. Overgenomen van @viajeroceleste en @espritlibre (sommige suggesties waren trouwens), laat me een paar extra aanbevelingen toevoegen—en ja, een paar meningsverschillen ook, want variatie is het zout van het leven, toch?
Productiviteit Supersterren
- Evernote: Klassiek, maar nog steeds functioneel voor wie snel en eenvoudig notities wil maken zonder de over-engineering van Notion. De webclipper is een redding bij onderzoek.
- Readdle’s Kalenders: Een waardig alternatief voor Fantastical. Integreert prachtig met Google- en Apple-kalenders voor wie rare synchronisatiemissers wil vermijden.
- MindNode: Als je een visuele denker bent, laat lineaire takenlijsten achter je en omarm de glorieuze chaos van mindmaps.
Entertainment Verbeteraars
- JustWatch: Voor iedereen die vastzit in streamingabonnementen. Deze app laat precies zien waar je favoriete show of film zich verstopt, dus geen doelloos scrollen meer.
- Plex: Perfect als je een verzameling films en series hebt. Maak je eigen streamingdienst en krijg er overal toegang toe via je iPad.
- Apple Arcade: Als gamen jouw ding is, is dit een kleine investering voor een grote bibliotheek aan premium games, volledig geoptimaliseerd voor iPad.
Creatieve Goudmijnen
- Canva: Voor wanneer je niet wilt worstelen met Procreate, maar toch strakke ontwerpen of snelle bewerkingen wilt. Verrassend goed voor niet-designers.
- ArtRage Vitae: Een zwaar onderschatte Procreate-concurrent als je van traditionele schilderstijlen houdt. Penselen voelen ultrarealistisch, geweldig om te experimenteren.
- GarageBand: Perfect om muziek te maken. Al op je iPad. Gratis. Gebruik het—maar wordt niet die persoon die z’n iPad mee naar een café neemt en daar live gaat remixen.
Klachten & Meningsverschillen Over Apps
- GoodNotes 5: Stevig, maar eerlijk gezegd past Noteshelf misschien beter als je iets meer aanpasbaarheid wilt voor sjablonen en gebaren, terwijl de handschrift-herkenning scherp blijft.
- Dashlane vs 1Password: Dashlane’s interface wint qua eenvoud, maar 1Password blinkt uit in cross-platform synchronisatiebetrouwbaarheid. Je kunt eigenlijk niet fout gaan, maar als je minder technisch onderlegd bent, kies dan voor Dashlane.
Onderbelichte Essenties
- Forest App: Vernietig je uitstelgewoontes met deze focustimer. Bonus: Kweek virtuele bomen tijdens het werken. Het is stiekem verslavend.
- iA Writer: Minimalistische schrijfhulp die alles opruimt. Serieus, alleen jij en je tekst. Geweldig voor schrijven, journalen, of innovatieve ideeën noteren die je zeker zult uitvoeren.
- Yoink: Voor multitasking met slepen-en-neerzetten. Bewaar e-mails, links, bestanden en afbeeldingen tijdelijk terwijl je tussen apps schakelt—het is als een superclipboard.
Vergeet tenslotte je Apple Bestanden-app niet, die verrassend krachtig werkt met externe clouds zoals Google Drive en Dropbox geïntegreerd. Gratis, snel en geen extra downloads nodig.
Samengevat: je iPad wordt efficiënt als hij past bij jouw behoeften. Probeer een mix van productiviteitsapps, entertainmentboosters en creatieve tools totdat het goed voelt. En hey, als dit allemaal niets oplevert, heb je in ieder geval wat leuke apps om tijd mee te doden.