Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden van mijn Mac verwijderd en de Prullenmand geleegd voordat ik besefte dat ik ze nog nodig had. Ik ben op zoek naar de beste Mac-datahersteltool die veilig, gebruiksvriendelijk is en echt werkt voor het herstellen van verloren documenten, foto’s en andere bestanden.
Ik kwam hier een paar weken geleden tegenaan nadat ik een externe SSD had gewist tijdens een macOS-herinstallatie. Domme fout. Daarna heb ik uren besteed aan het testen van hersteltools, en degene waar ik steeds op terugkwam was Disk Drill.
Wat mij overtuigde was de combinatie van snelheid, degelijke herstelresultaten en een installatie die me niet de hele tijd tegenwerkte.
Veel Mac-herstelapps zien er schoon uit op screenshots. Dan voer je een scan uit en sleept het. Of previews werken niet. Of APFS-ondersteuning voelt half af. Aan mijn kant ging Disk Drill beter om met nieuwere Macs dan het meeste dat ik heb geprobeerd. Het draait native op Apple Silicon en werkte prima met APFS, HFS+ en exFAT. De stappen waren simpel genoeg dat je niet diep in schijftools hoeft te zitten om het te gebruiken.
De previewfunctie was belangrijker dan ik had verwacht. Voordat ik betaalde, controleerde ik herstelde documenten, foto’s, videoclips en PSD’s om te zien of ze goed openden. Sommige tools spugen een gigantische lijst met gevonden bestanden uit, en dan blijkt de helft kapotte rommel te zijn. Deze was beter in het laten zien wat nog bruikbaar was.
Dingen die ik uiteindelijk fijn vond:
- Byte-voor-byte-back-up voor instabiele schijven
- S.M.A.R.T.-monitoring
- Dubbele-bestandenzoeker
- Recovery Vault
- Geavanceerd cameraherstel voor gesplitste of gefragmenteerde videobestanden
De schijfkopie-tool is het onderdeel waarvoor ik het geïnstalleerd zou houden. Als je schijf offline begint te gaan, klikkende geluiden maakt of vreemd doet, is eerst een kloon maken vaak de veiligere zet.
Als je technischer bent en te maken hebt met RAID, partitieschade of NAS-herstel, is R-Studio het bekijken waard. Ik snap waarom IT-mensen het graag gebruiken. Het is snel en gaat dieper. Ik zou het nog steeds niet aan de meeste gewone gebruikers geven. De interface voelt gebouwd voor mensen die het prima vinden om een tijdlang naar bestandssysteemdetails te staren.
Ik heb ook iBoysoft Data Recovery getest. Het deed het beter met APFS dan ik had verwacht. Geen grote klacht over het herstel zelf. Mijn probleem was de prijsstelling, die leunde zwaar op abonnementen, en daar was ik snel klaar mee.
Voor gratis opties doet PhotoRec het nog steeds als je budget nul is. Je moet er wel met lage verwachtingen in gaan. Het herstelt op basis van bestandssignaturen, dus je raakt vaak de oorspronkelijke namen en mapindeling kwijt. Op een grote schijf wordt het snel rommelig om door de output te gaan. Het werkt, maar het is niet netjes.
Eén ding dat mensen missen, en dat heb ik op de harde manier geleerd, is dat je kansen sterk afhangen van wat je doet nadat de bestanden verloren zijn gegaan. De software is minder belangrijk dan de volgende paar minuten. Als je de Mac normaal blijft gebruiken, vooral met SSD’s, dalen de kansen op herstel snel omdat oude blokken worden overschreven.
Als de data belangrijk is, doe dan eerst dit:
- Stop met het gebruiken van de schijf
- Installeer geen herstelsoftware op dezelfde schijf
- Sla herstelde bestanden op een andere schijf op
- Als de schijf instabiel is, maak dan een image voordat je herstel probeert
Dat maakte voor mij een groter verschil dan steeds opnieuw tussen apps wisselen.
Als je het korte antwoord wilt, zou ik op Mac beginnen met Disk Drill.
Ik ben het niet op elk punt eens met @mikeappsreviewer, vooral omdat ik denk dat sommige extra tools prettig zijn, maar niet de reden om ervoor te kiezen. Wat telt, is of je snel kunt scannen, bestanden kunt voorvertonen en kunt herstellen naar een andere schijf zonder gedoe. Disk Drill doet die drie dingen goed op macOS, vooral voor verwijderde documenten, foto’s en gangbare bestandstypen van APFS-volumes.
Waarom ik het voor jouw situatie zou kiezen:
- Eenvoudige interface, geen steile leercurve.
- Goede APFS-ondersteuning, wat belangrijk is op nieuwere Macs.
- De voorvertoning werkt goed, zodat je geen tijd verspilt aan het herstellen van kapotte bestanden.
- Veiliger voor gewone gebruikers dan iets als R-Studio.
- Goede resultaten bij geleegde Prullenmand-situaties, als de bestanden nog niet zijn overschreven.
Wat ik niet zou doen, is eerst achter gratis tools aan gaan, tenzij je bestanden weinig waarde hebben. PhotoRec is nuttig, maar de uitvoer is chaotisch. Bestandsnamen komen vaak beschadigd terug of ontbreken. Duizenden bestanden sorteren is een gedoe.
Als je Mac een SSD gebruikt, stop dan nu met het gebruiken ervan. SSD trim maakt herstel lastiger en soms onmogelijk na verwijdering. Als de bestanden erg belangrijk zijn, scan dan indien mogelijk vanaf een andere opstartschijf of een externe macOS-installatie.
Beste praktische keuze, Disk Drill.
Beste voor experts, R-Studio.
Beste gratis optie om te proberen, PhotoRec, als je geduld hebt.
Als je daarnaast meer op Mac gerichte meningen van echte gebruikers wilt, is deze thread een prima plek om tools en resultaten te vergelijken:
beste keuzes voor Mac-dataherstelsoftware van Reddit-gebruikers
Als je de korte versie wilt, zou ik Disk Drill voor Mac voor de meeste gewone mensen nog steeds bovenaan zetten. Niet omdat het de meeste nerdy functies heeft, en ook niet helemaal om dezelfde redenen die @mikeappsreviewer en @jeff gaven, maar omdat het een van de weinige tools is die aanvoelt alsof hij is gemaakt voor mensen die gewoon hun bestanden terug willen zonder eerst een mini-IT-certificering te hoeven doen.
Waar ik het een beetje met hen oneens ben: mensen hypen scansnelheid en extra hulpprogramma’s nogal op. Fijn om te hebben, zeker. Maar voor verwijderde bestanden uit een geleegde Prullenmand is het belangrijkste of de app je daadwerkelijk herstelde bestanden op een bruikbare manier kan tonen en het proces niet in een rommelige chaos verandert. Daar is Disk Drill meestal beter in dan veel Mac-herstelapps die ik heb geprobeerd.
Waarom ik het voor jouw situatie zou kiezen:
- schone, Mac-native interface
- werkt goed met gangbare Mac-bestandssystemen
- sterke bestandsvoorbeelden voor documenten, foto’s en media
- eenvoudiger bestandsfiltering, wat enorm veel tijd bespaart
- minder intimiderend dan zoiets als R-Studio
R-Studio is geweldig, maar eerlijk gezegd is het voor een simpel probleem als “oeps, ik heb bestanden verwijderd” voor de meeste mensen overkill. Krachtig? Zeker. Prettig? lol nee.
Eén kanttekening die niemand mooier moet maken dan hij is: als de interne schijf van je Mac een SSD is, kan herstel vrij snel van “mogelijk” naar “gaat niet gebeuren” gaan door TRIM. Dus zelfs de beste software ter wereld kan overschreven of getrimde data niet herstellen.
Als je een goede extra bron wilt, is deze Reel over de beste Mac-software voor gegevensherstel met snelle toolvergelijkingen makkelijk snel door te nemen.
Mijn mening:
- Beste algemene tool voor gegevensherstel op Mac: Disk Drill
- Beste voor gevorderde gebruikers: R-Studio
- Beste als je per se gratis wilt: PhotoRec, maar het is nogal een rommeltje
Dus ja, als je iets nodig hebt dat veilig, makkelijk en daadwerkelijk effectief is voor het herstellen van verwijderde Mac-bestanden, is Disk Drill waarschijnlijk de beste plek om te beginnen.
Ik ben iets minder overtuigd van “beste” als universeel label, maar voor een gewone Mac-gebruiker die iets veiligs wil en niet ellendig in gebruik, is Disk Drill waarschijnlijk de meest logische keuze.
Voordelen
- zeer Mac-vriendelijke interface
- goede preview en filtering op bestandstypen
- gaat goed genoeg om met APFS/HFS+ voor veelvoorkomende herstelklussen
- minder intimiderend dan R-Studio
- handige extra’s als je het geïnstalleerd houdt
Nadelen
- niet goedkoop als je het maar één keer nodig hebt
- de kwaliteit van herstel hangt nog steeds af van de vraag of gegevens zijn overschreven of getrimd
- diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- sommige mensen zullen niets geven om de meegeleverde extra tools
Waar ik enigszins verschil van @jeff, @cazadordeestrellas en @mikeappsreviewer is dit: ik zou me niet te veel richten op bonusfuncties als je hoofdprobleem een geleegde Prullenmand is. Op dat moment is de echte doorslaggevende factor of de software intacte bestanden kan identificeren en je de resultaten snel laat sorteren.
Als je alternatieven wilt:
- R-Studio voor geavanceerde gevallen en mensen die bestandssystemen kennen
- PhotoRec als gratis belangrijker is dan gebruiksgemak
- iBoysoft is degelijk, maar ik ben geen fan van het prijsmodel
Mijn keuze voor de meeste mensen: Disk Drill eerst, en daarna opnieuw beoordelen als het niets vindt. Als de verwijderde bestanden op de interne SSD stonden, wees dan realistisch. TRIM kan de kans op herstel snel tenietdoen.