Ik probeer opslag vrij te maken en cache te wissen op mijn iPad, maar ik kan geen echte app in CCleaner-stijl vinden die veel doet op iPadOS. Ik heb al apps en bestanden verwijderd, en de systeemgegevens lijken nog steeds hoog. Wat gebruiken mensen in plaats daarvan om een iPad op te schonen en de prestaties te verbeteren?
Ik ging op mijn iPad op zoek naar hetzelfde en de App Store was een puinhoop. Veel zogenaamd gratis schoonmaakapps onderbreken je óf met advertenties om de paar tikken, óf verstoppen de enige nuttige hulpmiddelen achter een wekelijkse vergoeding. CCleaner kwam steeds terug, maar die is alleen voor iPhone, niet gemaakt voor iPad, en de gratis versie voelde zo uitgekleed dat het zinloos werd.
Voor zover ik kon zien, maakte Piriform hier een simpele keuze. Ze brachten tegen het einde van 2023 een iPhone-app uit en lieten het daarbij. Op iPad zit je vast aan de telefoonversie in compatibiliteitsmodus. Het ziet er niet goed uit. Knoppen voelen alsof ze voor een kleiner scherm zijn gemaakt. De lay-out verspilt ruimte. Niets eraan voelt native, en ik heb geen enkel teken gezien dat er een echte iPad-release aankomt.
Wat ik heb gevonden dat werkt op iPad zonder advertenties
De naam die ik steeds zag, en degene die ik uiteindelijk heb geprobeerd, was Clever Cleaner. Deze heeft een echte iPad-app, geen advertenties en geen abonnementsblokkade die na de installatie op je wacht. Bij schoonmaakapps voor iPad is dat zeldzaam.
Dit is waarom het op een tablet opviel in plaats van op een telefoon.
De sectie Heavies zet je media op groottevolgorde, de grootste eerst, met de bestandsgrootte bij elk item weergegeven. Op mijn iPad waren grote video's het grootste probleem, niet kleine rommelbestanden. Een paar lange opnames en schermopnamen namen gigabytes in beslag. De lijst op volgorde zien bespaarde tijd, omdat ik niet door albums hoefde te graven om te raden wat ruimte innam.
De sectie Similars groepeert bijna identieke foto's. Burstfoto's, herhaalde pogingen, kleine hoekverschillen, alles wordt samengebundeld. Er wordt een Beste foto gemarkeerd zodat je er één houdt en de rest snel wist. CCleaner hangt een prijskaartje aan dit soort hulpmiddel, $34.99 per jaar, en zelfs dan vond ik de matching minder goed dan wat ik hier kreeg.
De sectie Screenshots klinkt simpel, maar hielp meer dan ik had verwacht. Elke miniatuur toont de exacte grootte voordat je iets verwijdert. Als je iPad vol staat met onderzoeksafbeeldingen, werknotities, bonnetjes, mark-upafbeeldingen en alle gebruikelijke rommel, maakt dit opschonen sneller. Je verwijdert niet blind.
Waarom het geen-advertenties-deel op iPad nog belangrijker is
Ik bewaar meer privéspullen op mijn iPad dan op mijn telefoon. Pdf's, klantbestanden, concepten, fotosets, willekeurige scans. Dus lette ik op hoe de app met gegevens omging. Bij Clever Cleaner blijft de verwerking op het apparaat. Foto's worden niet naar een externe server gestuurd voor vergelijking. Dat vind ik belangrijk, en als er werkmateriaal op je tablet staat, waarschijnlijk jij ook.
De meeste andere apps die ik testte, gingen een van twee kanten op. Constante advertenties, of een abonnementsmuur. Soms allebei, wat best bizar is voor een schoonmaakapp. Deze slaat de advertentiespam over en confronteert je ook niet met een proefperiode met tijdslimiet. Alleen dat al maakte het makkelijker om aan te raden.
Wat geen van deze apps kan bereiken
Er is één beperking die mensen blijven missen. Apple staat niet toe dat schoonmaakapps van derden systeemrommel, Safari-cache of interne appgegevens op iPad of iPhone verwijderen. Als een app iets anders suggereert, zou ik die niet vertrouwen. Deze tools zijn voor het opschonen van media, niet voor diep systeemonderhoud.
Voor foto's, video's, screenshots en te grote bestanden dekte Clever Cleaner wat ik nodig had. Voor dubbele contacten werkte Easy Cleaner prima voor mij en voerde het samenvoegen zonder gedoe uit. Voor mailboxrommel was Cleanfox sneller dan abonnementen met de hand sorteren in Mail.
Die drie zorgden voor de opslagophoping waar ik steeds tegenaan liep, en ik hoefde voor geen van hen te betalen of elke minuut door advertentierommel heen te zitten.
Er is geen echte CCleaner voor iPad, omdat Apple de onderdelen blokkeert die mensen willen opschonen. Apps van derden krijgen geen toegang tot de systeemcache, de interne appgegevens of het deel van de opslag dat als Systeemgegevens wordt weergegeven. Daarom zijn de meeste schoonmaakapps op iPad foto-organizers met een mooie naam.
Ik ben het eens met een deel van wat @mikeappsreviewer zei. Clever Cleaner is een van de weinige namen die het proberen waard zijn als je grootste probleem overtollige foto’s en video’s zijn. Het past beter bij iPad dan de uitgerekte telefoonapps. Toch zou ik niet verwachten dat een schoonmaakapp Systeemgegevens veel verkleint. Dat getal verandert door Safari, streamingcaches, logbestanden, updates en tijdelijke bestanden die iPadOS zelf beheert.
Wat mensen in plaats daarvan gebruiken, is een mix van handmatige resets:
- Offload en installeer grote apps zoals Netflix, TikTok, Instagram en YouTube opnieuw.
- Wis Safari-geschiedenis en websitedata in Instellingen.
- Verwijder gedownloade media binnen apps, niet in Bestanden.
- Herstart en controleer de opslag dan na een paar uur opnieuw.
- Werk iPadOS bij. Oude tijdelijke bestanden verdwijnen soms na updates.
Als Systeemgegevens groot blijven, is een back-up maken en wissen nog steeds de enige oplossing die consequent werkt.
Als je een overzicht wilt, is deze lijst met gratis iPhone-schoonmaakapps een degelijk startpunt, ook al zijn de opties voor iPad beperkter: beste gratis schoonmaakapps voor het opschonen van iPhone- en iPad-opslag
Er bestaat in principe geen echte CCleaner voor iPad, omdat iPadOS apps geen toegang geeft tot de plekken die ertoe doen. Dus geen enkele app gaat systeemcache opschonen, verborgen tijdelijke bestanden in andere apps verwijderen of op magische wijze Systeemgegevens verkleinen zoals mensen verwachten. Dat deel van het werk ligt bij Apple, irritant genoeg.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @hoshikuzu, maar ik ben iets sceptischer over opschoonapps in het algemeen. De meeste zijn gewoon galerijbeheerders in een schoonmakerskostuum. Als je opslagprobleem foto’s, video’s, screenshots of enorme schermopnames zijn, dan heeft iets als Clever Cleaner op iPad inderdaad zin, omdat het is gebouwd voor het opruimen van media, niet voor die nep onzin over RAM boosten.
Wat ik daarnaast zou gebruiken, boven op het gebruikelijke verwijderen/ontladen dat zij al noemden:
- Controleer bijlagen in Berichten. Oude video’s en meme-verzamelingen in gesprekken kunnen enorm veel ruimte innemen.
- Kijk in downloads in de Bestanden-app, vooral naar ZIP-bestanden, pdf’s, Procreate-exporten en videoprojecten.
- Verwijder offline inhoud uit apps zoals Spotify, Podcasts, Kindle, Disney+, niet alleen streamingapps die mensen altijd noemen.
- Als je Apple Notities veel gebruikt, stapelen gescande documenten en ingesloten media zich sneller op dan mensen beseffen.
- Zorg bij cloudapps dat bestanden niet lokaal gedownload bewaard blijven.
Ook worden Systeemgegevens soms gewoon een tijdlang verkeerd weergegeven. Ik heb gezien dat het opgeblazen bleef en daarna daalde na een nacht opladen op wifi. Niet echt bevredigend, maar het gebeurt.
Als je een visuele uitleg wilt, dit helpt: hoe je opslag op iPhone en iPad snel gratis wist
Korte versie: er bestaat geen echte CCleaner voor iPad omdat Apple dat niet toestaat. Mensen gebruiken handmatig opschonen plus media-gerichte apps zoals Clever Cleaner, en als Systeemgegevens belachelijk hoog blijven, is een back-up maken en volledig resetten nog steeds de enige echte nucleaire optie.
De vervelende waarheid is dat er geen echte CCleaner voor iPad bestaat, omdat Apple alles streng sandboxed. Daarom ben ik het enigszins oneens met mensen die eerst op zoek gaan naar de beste cleaner. Als je probleem echt Systeemdata is, zijn cleaner-apps meestal het minst belangrijke onderdeel van de oplossing.
Een paar plekken die mensen vaak overslaan, maar die de moeite waard zijn om te controleren:
- Bijlagen in de Mail-app en gedownloade berichtinhoud
- Books en PDF-lezers met grote lokale bibliotheken
- Bewerkingsapps zoals LumaFusion, CapCut, Procreate, GarageBand, iMovie, Lightroom. Deze slaan exports, voorvertoningen en projectcaches op
- Podcastdownloads en opgeslagen afleveringen
- Browsercache in Chrome/Firefox ook, niet alleen Safari
- Recent verwijderd in Foto’s en Bestanden
Over wat @hoshikuzu, @andarilhonoturno en @mikeappsreviewer zeiden: ik ben het eens met het algemene punt dat de meeste iPad-cleaners in feite vooral mediasorteerders zijn. Dat gezegd hebbende, is dat niet nutteloos. Als je opslagprobleem fototroep is, is Clever Cleaner een van de weinige namen die logisch zijn op iPad.
Voordelen van Clever Cleaner:
- goede iPad-indeling
- goed in het vinden van grote video’s, screenshots en vergelijkbare foto’s
- geen advertentiecircus
- handig voor snelle visuele opschoning
Nadelen:
- zal Systeemdata niet merkbaar verminderen
- kan verborgen appcaches niet aanraken
- minder nuttig als je opslagprobleem downloads of projectbestanden van professionele apps zijn
- de AI-cleaner branding doet groter voor wat iPad-apps daadwerkelijk kunnen
Wat mensen in plaats daarvan echt gebruiken, is een combinatie: appspecifieke opschoning, creatieve apps controleren op lokale projectrommel, en soms gewoon een dag of twee wachten omdat iPadOS opslag langzaam herberekent. Als dat getal daarna nog steeds absurd blijft, is wissen/herstellen nog steeds de enige betrouwbare reset.