Vilket är det bästa dataåterställningsverktyget för Mac?

Jag råkade radera viktiga filer från min Mac och tömde Papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag letar efter det bästa Mac-verktyget för dataåterställning som är säkert, lätt att använda och faktiskt fungerar för att återställa förlorade dokument, foton och andra filer.

Jag råkade ut för det här för några veckor sedan efter att jag hade rensat en extern SSD under en ominstallation av macOS. Dumt misstag. Jag tillbringade timmar med att testa återställningsverktyg efter det, och det jag hela tiden återkom till var Disk Drill.

Det som övertygade mig var kombinationen av hastighet, helt okej återställningsresultat och en installation som inte motarbetade mig hela tiden.

Många återställningsappar för Mac ser snygga ut på skärmbilder. Sedan kör man en skanning och den segar. Eller så fungerar inte förhandsvisningar. Eller så känns APFS-stödet halvfärdigt. För min del hanterade Disk Drill nyare Macar bättre än det mesta jag provade. Det körs nativt på Apple Silicon och fungerade bra med APFS, HFS+ och exFAT. Stegen var tillräckligt enkla för att man inte behöver vara djupt inne i diskverktyg för att använda det.

Förhandsvisningsfunktionen betydde mer än jag hade väntat mig. Innan jag betalade kontrollerade jag återställda dokument, foton, videoklipp och PSD-filer för att se om de öppnades korrekt. Vissa verktyg spottar ur sig en jättelista med hittade filer, och sedan är hälften trasigt skräp. Det här var bättre på att visa vad som fortfarande gick att använda.

Saker jag till slut gillade:

1. Byte-för-byte-säkerhetskopia för instabila enheter
  2. S.M.A.R.T.-övervakning
  3. Dubblettsökare
  4. Recovery Vault
  5. Advanced Camera Recovery för delade eller fragmenterade videofiler

Verktyget för diskavbildning är den del jag skulle behålla installerad för. Om din enhet börjar koppla från, klicka eller bete sig konstigt är det ofta säkrare att först skapa en klon.

Om du är mer teknisk och har att göra med RAID, partitionsskador eller NAS-återställning är R-Studio värt att titta på. Jag förstår varför IT-folk gillar det. Det är snabbt och går djupare. Jag skulle fortfarande inte ge det till de flesta vanliga användare. Gränssnittet känns byggt för personer som är bekväma med att stirra på filsystemdetaljer ett bra tag.

Jag testade också iBoysoft Data Recovery. Det fungerade bättre med APFS än jag hade väntat mig. Inget större klagomål på själva återställningen. Mitt problem var prissättningen, den lutade kraftigt åt prenumerationer, och jag tröttnade snabbt på det.

För gratisalternativ gör PhotoRec fortfarande jobbet om din budget är noll. Du behöver dock gå in med låga förväntningar. Det återställer utifrån filsignaturer, så man förlorar ofta de ursprungliga namnen och mappstrukturen. På en stor enhet blir det snabbt rörigt att sortera genom resultatet. Det fungerar, men det är inte särskilt snyggt.

En sak som folk missar, och som jag lärde mig den hårda vägen, är att dina chanser beror mycket på vad du gör efter att filerna har gått förlorade. Programvaran spelar mindre roll än de följande minuterna. Om du fortsätter använda Macen som vanligt, särskilt med SSD:er, sjunker chanserna för återställning snabbt eftersom gamla block skrivs över.

Om datan är viktig, gör det här först:

1. Sluta använda enheten
  2. Installera inte återställningsprogram på samma enhet
  3. Spara återställda filer på en annan enhet
  4. Om enheten är instabil, skapa en avbild innan du försöker återställa

Den delen gjorde större skillnad för mig än att byta mellan appar om och om igen.

Om du vill ha det korta svaret skulle jag börja med Disk Drill på Mac.

Jag håller inte med @mikeappsreviewer på varje punkt, främst eftersom jag tycker att några av extraverktygen är trevliga men inte skälet att välja det. Det som spelar roll är om du kan skanna snabbt, förhandsgranska filer och återställa till en annan enhet utan krångel. Disk Drill gör de tre sakerna bra på macOS, särskilt för raderade dokument, foton och vanliga filtyper från APFS-volymer.

Varför jag skulle välja det i ditt fall:

1. Enkelt gränssnitt, ingen brant inlärningskurva.
  2. Stabilt stöd för APFS, vilket är viktigt på nyare Mac-datorer.
  3. Förhandsgranskningen fungerar bra, så du slösar inte tid på att återställa trasiga filer.
  4. Säkrare för vanliga användare än något som R-Studio.
  5. Bra resultat när Papperskorgen har tömts, om filerna inte har skrivits över ännu.

Det jag inte skulle göra är att jaga gratisverktyg först om inte dina filer har lågt värde. PhotoRec är användbart, men resultatet är kaotiskt. Filnamn kommer ofta tillbaka förstörda eller saknas. Att sortera tusentals filer är jobbigt.

Om din Mac använder en SSD, sluta använda den nu. SSD trim gör återställning svårare och ibland omöjlig efter radering. Om filerna betyder mycket, skanna från en annan startenhet eller en extern macOS-installation om möjligt.

Bästa praktiska valet, Disk Drill.
Bäst för experter, R-Studio.
Bästa kostnadsfria test, PhotoRec, om du har tålamod.

Om du också vill ha fler Mac-fokuserade åsikter från riktiga användare är den här tråden ett bra ställe att jämföra verktyg och resultat:
bästa valen av dataåterställningsprogram för Mac från Reddit-användare

Om du vill ha den korta versionen skulle jag fortfarande sätta Disk Drill for Mac högst upp för de flesta vanliga användare. Inte för att det har flest nördiga funktioner, och inte helt av samma skäl som @mikeappsreviewer och @jeff gav, utan för att det är ett av få verktyg som känns som att det skapats för personer som bara vill få tillbaka sina filer utan att först ta en miniutbildning inom IT.

Där jag typ inte riktigt håller med dem lite grann: folk hajpar skanningshastighet och bonusverktyg mycket. Trevligt att ha, visst. Men för raderade filer från en tömd Papperskorg är det viktigaste om appen faktiskt kan visa dig återställbara filer på ett användbart sätt och inte göra processen till en rörig röra. Det är där Disk Drill vanligtvis är bättre än många Mac-återställningsappar jag har testat.

Varför jag skulle välja det i ditt fall:

• rent Mac-inbyggt gränssnitt
  • fungerar bra med vanliga Mac-filsystem
  • starka filförhandsvisningar för dokument, bilder och media
  • enklare filfiltrering, vilket sparar massor av tid
  • mindre skrämmande än saker som R-Studio

R-Studio är jättebra, men ärligt talat är det överdrivet för de flesta när det gäller ett enkelt problem av typen jag råkade radera filer. Kraftfullt? Japp. Trevligt? lol nej.

En varning som ingen borde försköna: om din Macs interna disk är en SSD kan återställning gå från möjligt till kommer inte att hända ganska snabbt på grund av TRIM. Så även världens bästa programvara kan fortfarande inte fixa överskrivna eller TRIM-rensade data.

Om du vill ha en okej extra resurs är denna Reel om bästa programvara för Mac-dataåterställning med snabba verktygsjämförelser lätt att skumma igenom.

Min uppfattning:

• Bästa övergripande Mac-dataåterställningsverktyg: Disk Drill
  • Bäst för avancerade användare: R-Studio
  • Bäst om du absolut insisterar på gratis: PhotoRec, men det är typ en röra

Så ja, om du behöver något säkert, enkelt och faktiskt effektivt för att återställa raderade Mac-filer är Disk Drill förmodligen det bästa stället att börja på.

Jag är lite mindre övertygad om bäst som en universell etikett, men för en vanlig Mac-användare som vill ha något säkert och inte hemskt att använda är Disk Drill förmodligen det mest rimliga valet.

Fördelar

• mycket Mac-vänligt gränssnitt
  • bra förhandsvisning och filtrering efter filtyp
  • hanterar APFS/HFS+ tillräckligt bra för vanliga återställningsjobb
  • mindre skrämmande än R-Studio
  • användbara extrafunktioner om du behåller det installerat

Nackdelar

• inte billigt om du bara behöver det en gång
  • återställningskvaliteten beror fortfarande på om data skrevs över eller trimmas
  • djupa skanningar kan ge tillbaka mycket skräp
  • vissa bryr sig inte om de medföljande extraverktygen

Där jag skiljer mig lite från @jeff, @cazadordeestrellas och @mikeappsreviewer är detta: jag skulle inte lägga för mycket fokus på bonusfunktioner när ditt huvudproblem är en tömd papperskorg. Vid den punkten är det verkligt avgörande om programvaran kan identifiera intakta filer och låta dig sortera resultaten snabbt.

Om du vill ha alternativ:

• R-Studio för avancerade fall och personer som kan filsystem
  • PhotoRec om gratis är viktigare än bekvämlighet
  • iBoysoft är helt okej, men jag är inget fan av prismodellen

Mitt val för de flesta: Disk Drill först, och omvärdera sedan om det inte hittar något. Om de raderade filerna låg på den interna SSD:n, var realistisk. TRIM kan snabbt förstöra möjligheterna till återställning.