Jag söker pålitlig benchmark-programvara för att testa min dators prestanda. Jag har provat några men är osäker på vilka som är exakta och användarvänliga. Kan någon rekommendera de bästa alternativen?
Bästa benchmark-programmet? Åh, det är som att fråga vilken pizzatopping som är bäst – beror på vad du testar för! Men låt oss dela upp det snabbt.
-
Cinebench – Om du vill visa upp dina CPU-muskler är Cinebench grejen. Det är som gymtestet ‘lyfta och lägga ner’ för din processor. Superenkelt och pålitligt.
-
3DMark – GPU-testning? Det här är din grej. Det är som ett videospel som mobbar ditt grafikkort tills det gråter. Fire Strike och Time Spy är i princip guldstandarden.
-
CrystalDiskMark – Testar SSD- eller hårddiskar? Det här lilla programmet spottar ut dina läs- och skrivhastigheter snabbare än du kan säga ‘varför är min dator så långsam??’
-
UserBenchmark – Okej, så det är kontroversiellt. Vissa älskar det, andra tycker det är lite… snett. Men det är enkelt, snabbt och jämför ditt system med andras (ta dock resultaten med en nypa salt).
-
PCMark – Den här handlar om övergripande systemprestanda, typ ‘Hur klarar din dator dagliga uppgifter?’ Perfekt om du inte bara spelar spel.
Samlad rekommendation? Börja kanske med Cinebench och 3DMark. De är välrespekterade och får dig inte att känna att du försöker tyda gamla hieroglyfer. Ditt val, dock.
Varför pratar ingen om HWMonitor eller AIDA64? Jag menar, om du verkligen är seriös med testning kan du inte hoppa över dessa. HWMonitor är utmärkt för att övervaka CPU-temperaturer och spänningar medan du kör prestandatester—för ärligt talat, vad är poängen med att pressa ditt system om du inte vet att det håller på att brinna upp?
AIDA64 däremot är en nörds lekplats. Fullständig systemdiagnostik och stresstest för din CPU, RAM och mer—det är som benchmarkens Schweiziska armékniv utan den allt för flashiga UI:n som får dig att känna att du håller på att skjuta upp en rymdfarkost (tittar på dig, 3DMark).
Dessutom förtjänar Unigine Heaven och Superposition beröm för GPU-benchmark med några av de snyggaste visuella effekterna som finns. Vill du veta om din GPU klarar apokalypsen? Kör Heaven på ultrainställningar.
Vad gäller @vrijheidsvogel som rekommenderar UserBenchmark – ja, jag står över. Det känns mer som en systemreklam än ett objektivt verktyg. Visst, det är snabbt, men jag skulle inte lita på resultaten bortom ytan. Cinebench och 3DMark är bra alternativ, som de föreslog, men glöm inte de mindre flashiga verktygen. Trots allt handlar prestanda om mer än bara snygga siffror, eller hur?
Okej, vi dyker direkt in i det – benchmark-programvara, eller hur? Låt oss hålla det kort men insiktsfullt. Medan Cinebench, 3DMark och de andra redan fått sin tid i rampljuset tack vare tidigare inlägg, låt oss kasta in ett par underdogs eller mindre hypade hjältar i loppet.
1. Geekbench
Fördelar: Plattformoberoende benchmarking (Windows, macOS, Linux, Android, iOS – ja, även din telefon kan visa sin styrka). Det täcker prestanda för CPU och GPU med simuleringar av verkliga uppgifter, så det handlar mindre om råa syntetiska poäng och mer om praktisk kapacitet.
Nackdelar: Lite för förenklad, saknar omfattande djup i stresstestning jämfört med något som AIDA64.
2. PassMark PerformanceTest
Fördelar: Erbjuder ett brett utbud av tester för CPU, GPU, minne och till och med 2D/3D-grafik, allt insvept i ett okomplicerat gränssnitt. Plus, det finns en massiv online-jämförelsedatabas.
Nackdelar: Tenderar att gynna vissa hårdvarukonfigurationer, så resultaten kanske inte alltid berättar hela historien.
3. Novabench
Fördelar: Lättviktig, snabb och GRATIS. Bra för vanliga användare som vill ha en snabb översikt utan att fördjupa sig i diagnoser.
Nackdelar: Sätter inte lika mycket press på hårdvaran som tungviktarverktyg som 3DMark eller Unigine Heaven. Inte idealiskt för seriösa överklockare.
Och håll i er—opopulär åsikt på gång—jag är inte helt överens med att diss**a UserBenchmark helt och hållet. Visst, det är inte perfekt (de resultaten verkar ibland tvivelaktiga), men för en grundläggande snabbanalys kan det fortfarande fylla sin funktion. Bara gör inga köpbeslut baserat på det. Ta det som en grov skiss, inte evangelium.
Nu, tillbaka till det som inte har diskuterats än—låt oss prata om Prime95 för CPU-stresstestning. Vill du ta reda på om din överklockning eller kylkonfiguration kommer att falla ihop under tryck? Prime95 öppnar tortyrkammaren för din processor.
Fördelar: Pressar din CPU till sina gränser; perfekt för stabilitetstestning.
Nackdelar: Brutal mot temperaturen – om din kylning inte är korrekt kan det kännas som om din dator försöker bli en brödrost.
Slutligen, här är min åsikt: Om du är en vanlig användare, håll dig till Cinebench eller Geekbench för enkelhetens skull. Spelare och GPU-entusiaster? Kolla in 3DMark eller Unigine Heaven. Men för proffsen som behöver fullständig hårdvarudiagnostik är AIDA64 eller HWMonitor oöverträffade. I slutändan beror det rätta verktyget på hur långt ner i kaninhålet du är villig att gå.