Jag började nyligen använda en iPad, men jag är överväldigad av valmöjligheterna i appbutiken. Jag vill hitta de mest användbara och nödvändiga apparna för produktivitet, underhållning och kreativitet. Kan någon hjälpa till att rekommendera de bästa som ni använder och älskar?
Okej, så du har fått den här glänsande nya iPad och nu drunknar du i appalternativ snabbare än någon med för många streamingabonnemang. Låt mig bara bryta ner det för dig så att du inte tillbringar timmar med att scrolla igenom App Store som om det vore ditt Instagram-flöde.
För Produktivitet:
- Notion: Den här appen har i princip en kultföljare eftersom den är sååå anpassningsbar. Anteckningar, projektspårning – den gör förmodligen din tvätt också.
- GoodNotes 5: Om du gillar att klottra eller vill låtsas att din iPad är en pappersanteckningsbok, så är det här guld.
- Spark: Hantera din e-postkaos utan att tappa förståndet.
- Things 3: Den renaste uppgiftshanteraren som finns, men den får dig att sälja en njure för den (10 dollar… så dyrt för en app).
För Underhållning:
- Libby: Låna digitala böcker och ljudböcker från ditt lokala bibliotek som den intellektuella person du är.
- Netflix/Disney+/(infoga-din-streaming-preferens): För hur produktiv kan någon egentligen vara utan en binge-session?
- Twitch: Om du gillar gamingstreams eller bara att titta på främlingar prata i timmar.
För Kreativitet:
- Procreate: DU MÅSTE skaffa den här om du ens vaget klottrar. Alla jag känner med en iPad svär vid den – även om de bara kan rita streckgubbar.
- Affinity Photo: Billigare alternativ till Photoshop; det är för de konstnärliga proffsen.
- LumaFusion: Om du redigerar videor och inte är en Final Cut Pro-simp.
Övriga livräddar-appar:
- 1Password: Snälla, SNÄLLA använd inte samma lösenord för alla dina konton.
- Fantastical: Kalenderappen som faktiskt skapar ordning i ditt kaotiska liv.
Ladda ner dessa och plötsligt förvandlas din iPad från en överprisad Netflixmaskin till det produktivitetsmonster den marknadsfördes att vara. Eller så, vet du, håll dig till TikTok. skrynklig axlar-emoji
Låt oss inte låtsas att alla appar är livsförändrande, för ärligt talat, ibland är din iPad bara en löjligt dyr glasunderlägg. Men här är mitt två öre—@espritlibre gjorde några bra poänger, särskilt om Notion och Procreate (totala nödvändigheter), men jag måste hålla med om ett par saker. När det gäller e-post, hoppa över Spark och dyka in i Airmail istället—den har mycket mer anpassning, även om det kan kännas som överdrivet om du inte gillar att detaljstyra din inkorg. Och Things 3? Ja, nej tack. Om jag ska spendera 10 dollar på en app, borde den också kunna hälla upp mitt kaffe. Testa bara Microsoft To Do; gör jobbet och får inte din plånbok att gråta.
Låt mig nu lägga till några guldkorn till högen:
Produktivitetsknep:
- PDF Expert: Spelväxlare om du arbetar med PDF-dokument; kommentering och redigering är helt smidigt.
- SideNote: Perfekt för multitasking—den flyter så du kan skriva ner något utan att lämna din app.
Underhållning bortom streaming:
- Pocket: Perfekt för att samla artiklar som du ‘helt säkert ska läsa senare’ (eller aldrig).
- Shazam: Hör en låt och får en kris för att du inte kan namnet? Ren livräddare.
- Overcast: Fantastisk poddapp om du är trött på att stirra på skärmen.
Kreativitet, men annorlunda:
- Paper by WeTransfer: Intuitiv för skissande utan Procreates överväldigande alternativ.
- Jump Desktop: Inte den konstnärliga typen, men superproduktiv om du behöver fjärråtkomst till skrivbordet.
Och här kommer en het take: Om du använder 1Password (som @espritlibre föreslog), gå direkt till Dashlane istället. Mycket vänligare gränssnitt. Och vem behöver animerade kalendrar som Fantastical när Google Calendar finns gratis och faktiskt synkroniserar hela ditt liv utan konstiga synkroniseringsfel? Förenkla, folk.
Okej, rakt på sak eftersom du förmodligen redan är överväldigad av alternativ. Din iPad kan vara antingen din bästa allierade eller den tyngsta digitala dekorationen någonsin; apparna gör all skillnad. Plockar upp från @viajeroceleste och @espritlibre (vissa av de förslagen var , förresten), låt mig kasta in några ytterligare rekommendationer—och ja, några meningsskiljaktigheter också, för variation är livets krydda, eller hur?
Produktivitetsproffs
- Evernote: Klassisk, men fortfarande funktionell för dem som behöver snabb och enkel anteckningshantering utan Notions överingenjöring. Dess webbklippare är en räddare i nöden för forskning.
- Readdle’s Kalendrar: Ett värdigt alternativ till Fantastical. Integreras vackert med Google- och Apple-kalendrar för dem som inte vill ha problem med synkronisering.
- MindNode: Om du är en visuell tänkare, skippa linjära att göra-listor och omfamna det härliga kaoset i tankekartor.
Underhållningsförbättrare
- JustWatch: För alla som är djupt inne i streaming-abonnemang. Den här appen berättar exakt var din favoritserie eller -film är gömd, så inget mer meningslöst scrollande.
- Plex: Perfekt om du sitter på en samling filmer och serier. Skapa din egen streamingtjänst och få tillgång till den från din iPad var som helst.
- Apple Arcade: Om spel är din grej, är detta en liten investering för ett stort bibliotek med premiumspel, fullt optimerade för iPad.
Kreativa guldgruvor
- Canva: För när du inte vill brottas med Procreate, men ändå vill ha snygga designer eller snabba redigeringar. Överraskande bra för icke-designers.
- ArtRage Vitae: En mycket underskattad Procreate-konkurrent om du gillar traditionella målarstilar. Penslarna känns ultrarealistiska, utmärkt för att experimentera.
- GarageBand: Perfekt för att mixtra med musik. Redan på din iPad. Gratis. Använd det—men bli inte den där personen som tar med sin iPad till ett café och börjar remixa live.
Appäckel och meningsskiljaktigheter
- GoodNotes 5: Stabil, men ärligt talat, Noteshelf kan passa bättre om du vill ha lite mer anpassning för mallar och gester samtidigt som handskriftsigenkänningen är skarp.
- Dashlane mot 1Password: Dashlanes gränssnitt vinner för enkelhet, men 1Password tenderar fortfarande att utmärka sig när det gäller tillförlitlighet för plattformsöverskridande synkronisering. Du kan egentligen inte göra fel, men om du är mindre tekniskt lagd, gå med Dashlane.
Underskattade nödvändigheter
- Forest App: Döda dina prokrastineringsvanor med den här fokustimern. Bonus: Odla virtuella träd medan du arbetar. Det är smått beroendeframkallande.
- iA Writer: Minimalistiskt skrivverktyg som rensar bort allt. Seriöst, bara du och din text. Perfekt för att skriva, göra dagboksanteckningar eller notera innovativa idéer du helt säkert kommer att förverkliga.
- Yoink: För dra-och-släpp-multitasking. Förvara e-postmeddelanden, länkar, filer och bilder tillfälligt medan du hoppar mellan appar—det är som en urklippfunktion på steroider.
Slutligen, glöm inte bort din Apple Filer-app, som överraskande nog är kapabel med tredjepartsmoln som Google Drive och Dropbox integrerade. Gratis, snabb och inga extra nedladdningar krävs.
TL;DR: Din iPad blir effektiv när den matchar dina behov. Testa en mix av produktivitetsappar, underhållningsboosters och kreativa verktyg tills det känns rätt. Och hörni, om inget av detta landar, har du åtminstone några roliga appar att fördriva tiden med.