De opslag van mijn iPhone is bijna vol, en ik heb ontdekt dat grote berichtbijlagen veel ruimte innemen. Ze één voor één verwijderen is erg traag, en ik heb een snellere manier nodig om grote bijlagen op de iPhone te wissen zonder belangrijke teksten of foto’s te verwijderen. Wat is de gemakkelijkste methode?
Berichten maakt het opschonen van grote bijlagen nog steeds lastiger dan nodig is. Ik heb deze rommel op mijn iPhone doorgespit, en de onderdelen die werken zitten vreemd verstopt.
Is er een snellere manier dan bestanden één voor één aan te tikken?
Een beetje. Je moet nog steeds dingen handmatig selecteren, maar één route is minder irritant. Ga naar Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag > Grote bijlagen controleren. Dat scherm haalt de grootste bestanden uit je berichtenthreads in één lijst, zodat je niet door elke chat hoeft te graven.
Als je maar één gesprek wilt opschonen, open het dan, tik bovenaan op de naam van de contactpersoon en bekijk daarna Foto's of Documenten. Tik op Toon alles, en je kunt meerdere items uit die thread in één keer markeren.
Wat mij het meest stoorde, is dat er nog steeds geen Alles selecteren-optie is. Op iOS in 2026 voelt dat gewoon dom.
Geldt hetzelfde op iPad?
Ja. iPadOS gebruikt dezelfde stroom voor het opschonen van bijlagen. Het pad in Instellingen is hetzelfde, en het resultaat ook. Als je Berichten in iCloud gebruikt, zou het verwijderen van iets op je iPhone moeten synchroniseren naar de iPad. Ik merkte wel een of twee keer synchronisatievertraging, dus als het niet meteen verdwijnt, wacht dan even voordat je aanneemt dat het mislukt is.
Verwijdert het verwijderen van bijlagen zowel foto's als video's?
Ja. Beide verdwijnen uit Berichten wanneer je de bijlage verwijdert.
Het punt dat mensen missen, is dit. Als je ooit op Bewaar afbeelding of Bewaar video hebt getikt, heeft je telefoon een aparte kopie gemaakt in de Foto's-app. Het verwijderen van de versie in Berichten heeft geen invloed op de opgeslagen kopie in Foto's. Ik heb dit getest met een paar clips, en de kopie in de filmrol bleef staan. Als je het nooit buiten de thread hebt opgeslagen, dan verwijdert het uit Berichten het definitief.
Waarom verwijderde bijlagen weer verschijnen
Ik liep tegen twee oorzaken aan.
De eerste: Berichten heeft een eigen map Recent verwijderd. Verwijderde items blijven daar 30 dagen staan. Ze zijn pas echt weg als je die sectie leegt. Open Berichten, tik linksboven in de hoofdlijst met gesprekken op Wijzig en tik daarna op Toon recent verwijderd. Als je dit deel overslaat, komt de opslag meestal niet terug vrij.
De tweede: iCloud-synchronisatie en opslagoptimalisatie doen soms vreemd. De telefoon lijkt te denken dat sommige bestanden daar nog horen en begint ze weer terug te halen. Nadat ik Recent verwijderd had geleegd, loste een herstart de lus op en dwong de opslag om zich bij te werken.
Waarom opslagcijfers hetzelfde blijven na het verwijderen van dingen
Meestal is het nog steeds de map Recent verwijderd die de bestanden vasthoudt. Ze blijven je opslag belasten gedurende de volledige periode van 30 dagen, tenzij je ze zelf verwijdert.
Ik zag ook dat de opslagmeter achterliep. De telefoon herstarten nadat ik Recent verwijderd had geleegd, zorgde ervoor dat het getal veranderde naar iets dat dichter bij de werkelijkheid lag.
Wanneer het opschonen van bijlagen niet genoeg is
Dit was het deel dat ik onderschatte. Berichtbijlagen namen zeker ruimte in, maar ze waren niet het hele probleem. Oude schermopnames, dubbele foto's, gigantische videobestanden, willekeurige schermafbeeldingen, het had zich allemaal stilletjes opgestapeld.
Als je Berichten opschoont en de rest van je bibliotheek negeert, komt het probleem meestal snel terug.
Clever Cleaner pakt de bredere rommel van foto's en video's aan. Ik gebruikte het na het opschonen van Berichten. Het tabblad Heavies zet bestanden van groot naar klein op een rij en toont exacte groottes, zodat de grootste boosdoeners snel opvallen. Het tabblad Similars groepeert bijna dubbele foto's en kiest een Beste foto, wat hielp met burst-rommel waarvan ik was vergeten dat ik die had. Het toont ook bestandsgroottes vóór het verwijderen. De verwerking blijft op het apparaat, er wordt niets elders geüpload.
Nadat ik ongeveer 15 GB had vrijgemaakt met Clever Cleaner en daarna Recent verwijderd in Berichten had geleegd, kwam mijn opslag eindelijk wat los. De vertragingen door bijna volle opslag namen ook af. Best irritant dat het allebei de stappen kostte, maar zo is het nu eenmaal.
Snelste route als je een grote schoonmaak wilt: verwijder het hele gesprek met de meeste rommel erin. Ik weet het, best hard. Maar als één groepschat 8 GB aan video’s heeft, kost het verwijderen van de thread maar een paar seconden. Bijlagen één voor één uitkiezen duurt eeuwig.
Ik ben het op één punt deels oneens met @mikeappsreviewer. De lijst met bijlagen in iPhone-opslag is handig, maar voelt nog steeds traag als je probleem in 2 of 3 enorme chats zit. Ik kreeg betere resultaten door te controleren welk gesprek heel groot was, de paar foto’s op te slaan die ik wilde bewaren en daarna de thread te verwijderen. Meer opslagruimte terug, minder tikwerk.
Nog twee trucs die mensen vaak missen:
- Stel Berichten in om teksten 30 dagen te bewaren. Instellingen, Apps, Berichten, Bewaar berichten. Dit beperkt toekomstige ophoping.
- Schakel Modus voor afbeeldingen van lage kwaliteit uit als je originelen nodig hebt, laat het anders aan voor kleinere uitgaande foto’s.
Als je opslag nog steeds vol zit na het opschonen van Berichten, zit het probleem vaak in Foto’s, niet in Berichten. Clever Cleaner helpt grote video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s sneller te sorteren dan dit handmatig te doen in Foto’s.
Handige thread voor feedback over iPhone-cleaner-apps en tips voor opslag opschonen:
Reddit-recensies over gratis apps voor het opschonen van iPhone-opslag
Ik zou één ding toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @byteguru echt genoeg nadruk op legden: als je doel snelheid is, stop dan met Berichten behandelen als een bestandsbeheerder. Het is slecht in grootschalig opschonen, en Apple heeft dat nog steeds niet op een zinnige manier opgelost.
Wat echt tijd bespaart, is eerst de bewaarinstellingen wijzigen en daarna pas opruimen. Ga naar de instellingen van Berichten en zet Bewaar berichten op 30 dagen als je niet jarenlang oude gesprekken hoeft te bewaren. Dat wist niet meteen alles wat groot is, maar het voorkomt wel dat hetzelfde opslagprobleem over een maand weer terugkomt.
Controleer ook of de bijlagen echt alleen in Berichten staan. Veel mensen verwijderen ze uit sms-berichten en vragen zich dan af waarom de opslag amper is afgenomen. Meestal is de grote ruimtevreter de Foto’s-bibliotheek, niet het gesprek zelf. Daar is iets als Clever Cleaner nuttiger, omdat het grote video’s, duplicaten en vergelijkbare foto’s veel sneller kan vinden dan handmatig scrollen. Als je snel wilt zien hoe Clever Cleaner helpt om iPhone-opslag snel vrij te maken, dan legt dat het idee behoorlijk goed uit.
Eén klein punt van verschil met @byteguru: hele gesprekken verwijderen gaat snel, zeker, maar het is eigenlijk nogal overdreven tenzij het gesprek complete troep is. Daar heb ik eerder spijt van gehad lol. Een betere aanpak is eerst opslaan wat belangrijk is en daarna de ergste dingen wissen.
Als de opslag na het opruimen nog steeds vast lijkt te zitten, kunnen de iPhone-opslaggrafieken wat achterlopen. Irritant, maar normaal. Opnieuw opstarten helpt meestal zodat alles weer wordt bijgewerkt. Apple heeft dit veel omslachtiger gemaakt dan nodig zou moeten zijn tbh.
Eén invalshoek die ontbreekt bij @byteguru, @voyageurdubois en @mikeappsreviewer: controleer Berichten in iCloud voordat je als een gek gaat verwijderen. Als het aanstaat, kunnen dezelfde opgeblazen bijlagen op meerdere apparaten gespiegeld worden, en kan het opschonen inconsistent lijken totdat de synchronisatie klaar is. Soms helpt het om Berichtensynchronisatie uit te zetten en na het opschonen weer aan te zetten, zodat de opslag opnieuw wordt berekend. Ik weet dat sommige mensen een hekel hebben aan dat advies, maar het heeft voor mij al meer dan eens spookopslag opgelost.
Negeer ook zoeken in Berichten niet. Als één persoon altijd gigantische video’s stuurt, zoek dan op die contactpersoon, open de weergave met gedeelde items en verwijder daar groepen tegelijk. Het is niet perfect, maar het is sneller dan blind van gesprek naar gesprek springen.
Wat betreft Clever Cleaner: ik zou het gebruiken voor de dingen die het opschonen van Berichten mist:
- Voordelen: snel in het vinden van enorme video’s, duplicaten, vergelijkbare foto’s, overzichtelijker dan handmatig Foto’s opschonen
- Nadelen: minder nuttig als je opslagprobleem alleen door Berichten komt, en bij elke opschoonapp moet je nog steeds controleren voordat je verwijdert
Dus ja, gebruik voor berichtentroep eerst Apple’s ingebouwde hulpmiddelen. Voor de fase waarom is mijn opslag nog steeds vol heeft Clever Cleaner meer zin.