Min iPhone brukade göra det enkelt att gruppera eller upptäcka liknande foton, men nu verkar den funktionen inte fungera alls. Jag har ett stort bildbibliotek och behöver hjälp att ta reda på varför min iPhone inte hittar dubbletter eller liknande bilder automatiskt och vilka inställningar eller uppdateringar jag bör kontrollera.
Apple ger dig en del av lösningen, inte hela. I Bilder hittar iOS exakta dubblettfiler. Den grupperar inte nästan identiska matchningar. Så om du tog 12 bilder på samma person som blinkar lite olika, eller sparade originalet plus en redigerad kopia, behandlar telefonen dem alla som separata bilder.
Om allt du behöver är att rensa dubbletter är det inbyggda verktyget snabbt:
- Öppna Bilder.
- Bläddra till Verktyg.
- Tryck på Dubbletter.
- Gå igenom grupperna och tryck på Slå ihop.
Där det brister är liknande bilder. Jag stötte på detta med semesterbilder och husdjursfoton. För många nästan likadana bilder, inget smidigt sätt att sortera dem snabbt. Jag testade några appar och behöll Clever Cleaner. Jag brukar hoppa över den här kategorin eftersom många av dem pressar på med abonnemang eller gömmer det användbara. Den här kändes mindre störig. Den grupperade liknande bilder tillräckligt bra, och valet Best Shot blev rätt oftare än jag väntade mig.
Det här är flödet jag använde:
- Installera Clever Cleaner och ge den åtkomst till Bilder.
- Öppna fliken Similars.
- Vänta tills skanningen är klar.
- Kontrollera de grupperade resultaten, eller använd Smart Cleanup om du vill att den ska göra första genomgången.
- Om den valde fel bild, byt till den du vill behålla.
- Radera resten. Töm sedan Senast raderade i Bilder om du vill få tillbaka lagringsutrymmet nu, inte om 30 dagar.
Några andra delar visade sig också vara användbara, vilket överraskade mig lite:
- Duplicates, för exakta kopior.
- Heavies, som snabbt visar dina största videor.
- Video Compression, om du vill ha mindre filer i stället för att radera klipp.
- Lives, som gör om Live Photos till vanliga bilder och minskar en del lagringsanvändning.
- Screenshots, för massrensning av gamla skärmbilder.
- Swipe Mode, där du behåller eller raderar manuellt genom att svepa. Grovt, men ganska effektivt tbh.
Integritetsdelen betydde mer för mig än själva städargumentet. Av det jag såg behandlar den biblioteket på själva iPhonen i stället för att skicka iväg din bildsamling någon annanstans. Jag kände mig mycket mindre obekväm med att ge åtkomst på grund av det.
Om du vill undvika extra appar har du fortfarande några inbyggda sätt att göra röran mindre:
- Använd Sök för personer, husdjur, platser, objekt eller händelser.
- Sortera efter datum, eftersom liknande bilder vanligtvis ligger bredvid varandra inom några sekunder.
- Kontrollera Burst-album och behåll den bästa bilden.
- Titta igenom Personer och husdjur, Resor eller Medietyper. De avsnitten samlar ofta relaterade bilder tillsammans.
Inget av de verktygen gör äkta identifiering av liknande bilder på egen hand. De hjälper om ditt bibliotek är litet, eller om du bara behöver rensa en del av det. När jag kom upp i några tusen bilder förvandlades manuell sortering till ett slit. En dedikerad app gick snabbare, och ärligt talat var den mindre irriterande.
Din iPhone är troligen inte trasig. Apple ändrade vad Bilder markerar. Den hittar exakta dubbletter bra, men liknande bilder fungerar det si och så med, och indexeringen bakom Bilder stannar ibland av.
Några saker att kontrollera först:
-
Låt iPhone ligga på laddning och vara låst över natten.
Bilder gör mycket analys i bakgrunden. Om du nyligen uppdaterade iOS, återställde från en säkerhetskopia eller lade till ett stort antal bilder, behöver den tid. -
Kontrollera synkronisering av iCloud-bilder.
Om synkroniseringen är pausad släpar bildanalysen ofta också efter. Gå till Bilder, tryck på din profil uppe till höger och se om det fortfarande står att den synkroniserar. -
Stäng av strömsparläge.
Det saktar ner eller pausar bakgrundsuppgifter. Samma problem gäller vid lite lagringsutrymme. Om telefonen nästan är full stannar analysen ofta. -
Uppdatera iOS.
Vissa iOS-versioner har varit instabila när det gäller bildindexering. En liten bugg räcker för att området Dubbletter ska se tomt ut. -
Tvinga fram en omindexering, typ.
Jag gillar inte riktigt rådet att en omstart löser allt, men för Bilder hjälper det ibland. Starta om, koppla in, anslut till Wi‑Fi och låt den vara i några timmar.
Jag håller delvis inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Inbyggd sökning och album är användbara, men de löser inte rensning om ditt bibliotek är stort. De hjälper dig att hitta saker, inte att minska 40 nästan identiska kattbilder från samma minut.
Om ditt mål är att rensa liknande bilder, inte exakta dubbletter, är en tredjepartsskanner oftast den snabbare vägen. Clever Cleaner är ett av de bättre alternativen för detta eftersom den sorterar liknande bilder i grupper i stället för att vänta på att Apple Bilder ska avgöra vad som räknas. Det är den del iOS fortfarande är dålig på enligt min mening.
Om du också vill ha extra användarfeedback innan du installerar något är den här tråden värd en titt:
bästa Reddit-tipsen för att hitta liknande bilder på iPhone
Kort version. Om Dubbletter är tomt kanske telefonen fortfarande indexerar. Om du behöver identifiering av liknande bilder har appen Bilder aldrig varit särskilt bra på det. Det är därför det känns som att funktionen försvann. Den fanns i stort sett aldrig på det sätt som folk förväntar sig.
Det som vanligtvis förvirrar folk här är att iPhone Bilder gör analys, men inte alltid den typ du tror. Den känner igen ansikten, husdjur, platser, text, objekt och exakta dubbletter. Den bygger inte pålitligt en hög med dessa 9 bilder är i princip samma om de inte passar Apples snäva regler. Så det kan kännas som att funktionen försvann när Apple egentligen bara aldrig gjorde den särskilt konsekvent.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @techchizkid, men jag skulle lägga till en extra vinkel: kontrollera om Delat bibliotek, Gömda eller Senast raderade gör det otydligt vad du förväntar dig att se. Identifiering av liknande bilder eller dubbletter fungerar inte alltid som du väntar dig om dina bilder är uppdelade mellan olika avsnitt eller fortfarande optimeras från iCloud. Dessutom kan redigerade bilder, HDR-varianter, porträtt och bilder som sparats från appar ha tillräckliga skillnader i metadata för att iOS ska behandla dem som separata objekt även när de ser väldigt lika ut.
En annan sak många missar: om du använder Optimera iPhone-lagring bygger en del analys på timing för lokal cachelagring. Det betyder inte att funktionen är trasig, men det kan gå seeegt efter uppdateringar, återställningar eller massimporter.
Om ditt mål är faktisk rensning av liknande bilder, inte bara exakta dubbletter, är Apple Bilder ärligt talat ganska svagt där. Det är där något som Clever Cleaner är mer rimligt, eftersom det grupperar liknande bilder i stället för att vänta på att iOS kanske ska upptäcka dem. Jag skulle inte förlita mig enbart på Bilder för ett stort bibliotek.
Om du också vill ha en enkel genomgång är detta ganska tydligt: gratis guide för att snabbt rensa liknande bilder på iPhone
Kort version: din iPhone är förmodligen inte trasig, Apples identifiering är bara begränsad och lite opålitlig med stora bibliotek.
Jag skulle lägga till en sak som de andra knappt berörde: Indexering av bilder kan blockeras av Fokus-/Bakgrundsuppdatering-inställningar och termisk strypning. Om din iPhone ofta blir varm, eller om Bakgrundsuppdatering är inaktiverad globalt, kan Apples analysjobb bli stående där för alltid. Inte uppenbart, men jag har sett det.
Jag håller delvis inte med @mike34 om att förlita sig för mycket på Apples egna organisationsvyer. De funkar bra för att bläddra, men är inte särskilt bra för beslut i större mängd.
Kolla också detta:
- Inställningar > Siri och sökning > Bilder och se till att sökrelaterade reglage är aktiverade
- Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring för att se om Bilder har fastnat i ett systemrensningsläge
- om biblioteket nyligen migrerades från en annan iPhone eller Mac
Om du vill ha faktisk gruppering av liknande bilder är Clever Cleaner mer realistiskt än att vänta på iOS.
Fördelar
- hittar liknande bilder, inte bara exakta dubbletter
- enkelt granskningsflöde
- användbart för stora bibliotek
Nackdelar
- kräver fortfarande manuell kontroll
- alla appar med åtkomst till bilder väcker integritetsfrågor
- kan gruppera nästan identiska ögonblick för aggressivt
Så ja, din iPhone har förmodligen inte förlorat någon funktion. Apples version är bara mer begränsad än folk förväntar sig, vilket @techchizkid och @mikeappsreviewer var inne på.