Trenger du hjelp til å gjenopprette slettede APFS-filer

Jeg slettet ved et uhell noen viktige filer fra en APFS-formatert Mac-disk og tømte Papirkurv før jeg innså det. Jeg prøver å finne den tryggeste måten å gjenopprette slettede APFS-filer på uten å overskrive noe eller gjøre datatapet verre. Hvilke gjenopprettingstrinn eller verktøy bør jeg prøve først?

Slutt å bruke APFS-disken med en gang. Det er viktigere enn hvilken gjenopprettingsapp du velger. Å tømme papirkurven sletter vanligvis ikke det faktiske filinnholdet umiddelbart, men alt nytt som skrives til den disken kan overskrive de slettede dataene og gjøre gjenoppretting vanskeligere eller umulig.

For APFS-gjenoppretting er Disk Drill verdt å prøve først. Det håndterer APFS bedre enn mange eldre gjenopprettingsverktøy, og når det fungerer, kan det bevare de opprinnelige filnavnene og mappestrukturen i stedet for å gi deg en stor haug med tilfeldige filer.

Den grunnleggende fremgangsmåten vil være:

1. Installer Disk Drill et annet sted, ikke på APFS-disken du prøver å gjenopprette fra.
  2. Koble den eksterne APFS-disken til Mac-en din. Hvis de manglende filene lå på den interne disken, gi Disk Drill Full Disk Access når macOS ber om det.
  3. Velg APFS-volumet og klikk på Search for Lost Data.
  4. La skanningen kjøre helt ferdig. Større disker kan ta en stund, men å stoppe tidlig kan bety at du går glipp av filer som dukker opp senere i skanningen.
  5. Forhåndsvis alt viktig før du gjenoppretter det, spesielt bilder, videoer og dokumenter.
  6. Gjenopprett filene til en annen disk. Ikke lagre dem tilbake på samme APFS-disk.

Hvis du har en Time Machine-sikkerhetskopi, sjekk den først. Se også etter APFS-øyeblikksbilder, siden macOS kan ha lokale øyeblikksbilder tilgjengelig selv om sikkerhetskopidisken ikke var tilkoblet på det tidspunktet. Hvis det finnes et brukbart øyeblikksbilde, er det vanligvis en renere løsning enn å kjøre gjenopprettingsprogramvare.

Den store utfordringen er TRIM på SSD-er. Hvis de slettede filene lå på en SSD, kan systemet tømme de slettede blokkene i bakgrunnen. Når det skjer, kan ikke gjenopprettingsverktøy hente filene tilbake. Det er derfor det er viktig å slå av eller unngå å bruke Mac-en eller SSD-en raskt. Vanlige eksterne HDD-er gir deg som regel bedre sjanser fordi de ikke fungerer på samme måte.

Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, er PhotoRec en annen mulighet. Det er gratis, men det gjenoppbygger egentlig ikke APFS-mappestrukturen. Det ser etter filsignaturer, så gjenopprettede filer kommer ofte tilbake uten de opprinnelige navnene eller mappene. Likevel kan det være nyttig hvis filene er viktigere enn organiseringen.

Én ting til: hvis disken klikker, kobler fra, eller bare vises av og til, ikke fortsett å skanne den. Det kan gjøre et fysisk problem verre. Da er et datagjenopprettingslaboratorium det tryggere valget. Mange tilbyr gratis vurderinger og saker med ingen data, ingen betaling, men kostnadene kan variere fra rundt $300 til godt over $1,000 avhengig av om det er en enkel sletting eller faktisk maskinvarefeil. For en frisk disk med en utilsiktet sletting er programvare likevel det første jeg ville prøvd.

Ikke kjør Førstehjelp, reparasjonsverktøy eller ryddeverktøy på den APFS-disken før gjenoppretting. Slike verktøy kan endre filsystemmetadataene, og med APFS kan det være forskjellen mellom å se den opprinnelige filoppføringen og bare kunne hente ut navnløse fragmenter.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer om å stoppe skriving og gjenopprette til en annen disk, men jeg ville tatt ett steg før skanning hvis filene er virkelig viktige: lag et byte-for-byte-bilde eller en klone av disken, og skann deretter bildet i stedet for originalen. Det går saktere, og du trenger en annen disk med nok ledig plass, men det gir deg en tryggere reserve hvis den første skanningen ikke finner det du trenger eller disken begynner å oppføre seg merkelig. Noen gjenopprettingsapper kan lage et bilde selv, eller du kan bruke et separat kloningsverktøy hvis du er komfortabel med det.

Liten APFS-spesifikk irritasjon: sørg for at du skanner riktig APFS-volum, vanligvis Data-volumet, ikke bare beholdernavnet som ser riktig ut i Diskverktøy. Hvis FileVault var aktivert, trenger gjenopprettingsverktøyet passordet eller gjenopprettingsnøkkelen for å kunne se meningsfulle filnavn og innhold. Disk Drill er greit å prøve for denne typen slettet-fil-tilfelle, men ikke vurder resultatet bare ut fra den første raske skanningen. La den fullføre den dypere skanningen, forhåndsvis filene, og bestem først da om programvaregjenoppretting er nok eller om dataene er verdt å sende inn.

En intern Mac-SSD og en ekstern APFS-harddisk er ikke samme gjenopprettingssituasjon. Hvis dette var en ekstern disk, koble den fra og jobb fra en annen disk. Hvis dette var Macens oppstartsdisk, kan hver normal oppstart skrive logger, cacher, vekselfiler, nettleserdata, Spotlight-data og hvem vet hva annet til det samme volumet du prøver å gjenopprette fra.

Det er den delen folk undervurderer. Jeg lagrer jo ingenting på den betyr ikke at macOS ikke skriver til den.

For en intern disk ville jeg slutte å bruke den Macen som arbeidsmaskin. Slå den av. Hvis du har en annen Mac tilgjengelig, koble til den berørte Macen i måldiskmodus eller Share Disk-modus og skann den fra den andre maskinen. Hvis ikke, start fra en ekstern macOS-disk hvis du allerede har en. Jeg ville ikke brukt en time på å laste ned gjenopprettingsapper, installere dem, gi tillatelser, bla gjennom hjelpesider og ta skjermbilder på den samme Macen der de slettede filene lå. Den aktiviteten kan være nok til å redusere sjansene dine, spesielt på en SSD.

Jeg er enig med @waldgeist om å lage et avbild av disken hvis dataene virkelig betyr noe, men jeg ville også være realistisk om det. Å lage et avbild av en stor APFS-disk krever plass, tid og en annen frisk disk. Hvis de manglende filene er uerstattelige arbeidsfiler, gjør det. Hvis det er noen få nedlastinger du kanskje kan erstatte, kan det være en rimelig risiko å skanne originalen. Den beste metoden og den praktiske metoden er ikke alltid den samme.

Før du betaler for noe gjenopprettingsverktøy, sjekk de kjedelige stedene først:

• iCloud Drive på nettet, spesielt Nylig slettet
  • Dropbox, OneDrive, Google Drive osv. hvis mappen var synkronisert
  • appens egen historikk for nylige filer/versjoner, for eksempel Office, Pages, Photoshop, Logic, Final Cut
  • e-postvedlegg eller Meldinger hvis filene noen gang ble sendt
  • Time Machine, inkludert lokale øyeblikksbilder hvis tilgjengelig

Dette høres opplagt ut, men nettskyens papirkurv/versjonshistorikk er ofte renere enn APFS-gjenoppretting av slettede filer. Du får det ekte filnavnet, mappen og siste versjon uten å vente gjennom en dyp skanning.

For Disk Drill eller en lignende app, ikke behandle fant 80 000 filer som en suksess. Det tallet kan inkludere cache-søppel, delvise filer, gamle miniatyrbilder og utskårne fragmenter med ubrukelige navn. Den virkelige testen er om den kan forhåndsvise de nøyaktige filene du trenger. Hvis den ikke kan forhåndsvise et dokument, bilde, arkiv eller en video riktig, vil gjenoppretting vanligvis ikke på magisk vis fikse det.

Jeg ville brukt gjenopprettingsprogramvare i denne vurderingsrekkefølgen:

Først, kan den se den opprinnelige mappestien og filnavnene?

For det andre, kan den forhåndsvise de viktige filene?

For det tredje, er filstørrelsene troverdige?

For det fjerde, blir de gjenopprettede filene lagret til en annen fysisk disk?

Hvis svaret på det andre spørsmålet er nei, senk tempoet før du kjøper noe. Et skanneresultat fullt av filnavn er fristende, men APFS-gjenoppretting kan se bedre ut i resultatlisten enn det faktisk er etter gjenoppretting.

En annen liten felle: ikke gjenopprett til en annen partisjon på samme fysiske disk. Bruk en annen faktisk disk. En USB-minnepinne er grei for små dokumenter hvis den har nok plass og er pålitelig. For mange bilder eller video, bruk en ordentlig ekstern disk.

Hvis filene lå på en SSD der TRIM allerede er behandlet, vil programvare sannsynligvis ikke få tilbake mye. Det er ikke et Disk Drill-problem eller et PhotoRec-problem. Dataene kan rett og slett ikke lenger være der i en brukbar form. Hvis det var en ekstern mekanisk harddisk, er oddsen vanligvis mindre dyster, forutsatt at ingenting har blitt skrevet siden slettingen.

Så min korte versjon ville være: slutt å starte opp eller skrive til det berørte volumet, sjekk nettsky/app/versjonshistorikk først, skann deretter fra en annen Mac eller et eksternt oppstartsmiljø, og gjenopprett bare filer som kan forhåndsvises korrekt til en separat fysisk disk. Hvis filene er verdt mer enn kostnaden for et laboratorium, ikke fortsett å eksperimentere etter den første forsiktige skanningen.