Jeg slettet ved et uhell viktige filer på Mac-en min og innså deretter at jeg aldri hadde satt opp Time Machine. Jeg har allerede sjekket Papirkurven og lett etter nylige sikkerhetskopier, men jeg finner dem fortsatt ikke. Jeg trenger virkelig disse dokumentene tilbake for jobben, så jeg leter etter den tryggeste måten å gjenopprette slettede filer på en Mac uten Time Machine.
Jeg har opplevd dette én gang på Mac-en min, og ja, det føles forferdelig å tømme Papirkurv i omtrent 10 sekunder. Likevel betyr det ikke alltid at filene er borte for godt. Det folk ofte gjør feil, er å fortsette å bruke Mac-en som vanlig etter at det skjer. På SSD-baserte Mac-er blir slettet plass raskt gjenbrukt. Når macOS skriver over disse blokkene, blir gjenoppretting mye vanskeligere.
Jeg ville gått gjennom dette i denne rekkefølgen.
1. Sjekk Time Machine og iCloud først
Dette er den raskeste veien når det fungerer.
- Åpne mappen der filen pleide å ligge.
- Gå inn i Time Machine og gå tilbake til en sikkerhetskopi fra før du tømte Papirkurv.
- Gjenopprett filen.
- Logg deretter inn på https://iCloud.com og sjekk Nylig slettet for filer eller bilder.
Hvis du hadde en av disse tjenestene i gang, tar gjenoppretting minutter, ikke timer.
2. Sjekk etter APFS-øyeblikksbilder
Mange Mac-brukere overser dette. macOS beholder ofte lokale APFS-øyeblikksbilder på egen hånd, selv på systemer uten en full Time Machine-rutine. Jeg ville åpnet Diskverktøy, valgt APFS-data-volumet og sett om det finnes øyeblikksbilder fra før slettingen. Hvis det gjør det, kan filene dine fortsatt ligge der.
3. Prøv gjenopprettingsprogramvare
Hvis sikkerhetskopiene ikke gir noe, ville jeg gått hit raskt. Disk Drill er vanligvis det enkleste alternativet for de fleste på nyere Mac-er, inkludert Apple Silicon. Stegene er ganske enkle:
- Installer appen.
- Velg disken der de slettede filene var lagret.
- Kjør en skanning.
- Forhåndsvis det den finner.
- Gjenopprett til en annen disk hvis du har en.
Det finnes gratisverktøy, som PhotoRec, og jeg har brukt slikt før. Det fungerer, på en måte. Problemet er resultatet. Du får ofte filer tilbake med manglende navn, ingen mappestruktur og mye sorteringsarbeid etterpå.
En ting til, SSD-er bruker TRIM. Dette er viktig. TRIM hjelper med å slette slettede data raskere enn gamle mekaniske disker noen gang gjorde. Så tid betyr mye her. Hvis du fortsetter å bruke Mac-en, installerer tilfeldige apper, laster ned ting eller kopierer filer rundt, gjør du gjenoppretting verre. fort.
Jeg ville sjekket Time Machine og iCloud først. Hvis de ikke gir noe, start en gjenopprettingsskanning med en gang. Jeg har sett folk få tilbake filer selv etter å ha tømt Papirkurv, stort sett når de sluttet å bruke Mac-en umiddelbart og tok gjenoppretting først.
Slutt å bruke Mac-en med en gang. Det er viktigere enn noe annet. Hver ny skriving reduserer sjansen for gjenoppretting, spesielt på SSD-er.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Jeg ville ikke brukt mye tid på å undersøke Diskverktøy først hvis filene er veldig viktige. Flere klikk, flere skrivinger, mer risiko. Hold det kort og gå videre til gjenoppretting fra en annen disk.
Dette ville jeg gjort.
- Hvis filene lå i iCloud Drive, sjekk iCloud Drive på nettet, ikke bare Nylig slettet. Noen ganger dukker dokumenter fortsatt opp der.
- Sjekk appspesifikk gjenoppretting. Pages, Word, Excel, Adobe og Notater beholder ofte kopier med automatisk lagring, midlertidige filer eller versjonshistorikk.
- Se i disse mappene:
~/Library/Containers
~/Library/Autosave Information
/private/var/folders
Åpne Finder, Gå, Gå til mappe. - Hvis dokumentene ble sendt på e-post eller i meldinger tidligere, søk i Mail, Meldinger, Slack, Discord eller Teams etter vedlegg.
- Hvis FileVault var på og Mac-en har blitt brukt mye siden slettingen, synker sjansene raskt. SSD + TRIM er brutalt.
Hvis du trenger programvare for filgjenoppretting, er Disk Drill det første verktøyet jeg ville prøvd på Mac. Installer det på en ekstern disk hvis mulig, skann den interne disken og gjenopprett filene til en annen disk. Den delen er viktig. Ikke gjenopprett tilbake til samme Mac-volum.
Hvis du vil ha en visuell gjennomgang, er denne videoen om gjenoppretting av slettede filer på Mac nyttig:
trinnvis guide for å gjenopprette slettede filer på Mac
Hvis dette er jobbrelaterte dokumenter og de er verdt penger, slå av Mac-en og lever den til et datagjenopprettingsverksted. Gjør det selv er greit helt til filene er verdt mer enn serviceavgiften.
Én vinkel verken @mikeappsreviewer eller @cacadordeestrelas egentlig la nok vekt på, er versjonering på appnivå. På macOS er noen dokumenter ikke virkelig borte selv når filen er det. Høyreklikk på overordnet mappe eller åpne appen som opprettet den på nytt, og sjekk ting som Bla gjennom alle versjoner, Nylige, Gjenopprettede filer eller AutoRecovery-paneler. Spesielt Microsoft-apper kan være utspekulerte når det gjelder å beholde midlertidige kopier.
Sjekk også Spotlight-personverninnstillinger. Høres rart ut, men jeg har sett filer være savnet fordi mappen ble ekskludert fra indeksering, og så antar folk at de er slettet. Bruk Terminal også:
mdfind 'filename'
og
find ~/ -name '*part_of_filename*' 2>/dev/null
Jeg er litt uenig i å gå for dypt inn i midlertidige mapper manuelt med mindre du vet hva du ser på. Det blir til digital containerdykking veldig fort.
Hvis filene virkelig er slettet, bruk Disk Drill, men gjør det forsiktig. Det er bedre å få Mac-en til å oppføre seg så nær skrivebeskyttet som mulig, og så skanne og gjenopprette kun til ekstern lagring. Hvis dokumentene betyr noe, er dette også verdt å lese: diskusjon om den beste programvaren for filgjenoppretting fra Mac-harddisk
Kortversjon: apphistorikk først, Terminal-søk deretter, gjenopprettingsskanning til slutt. Og ja, slutt å bruke maskinen. Altså, seriøst slutt.
En ekstra vinkel jeg ville lagt til til det @cacadordeestrelas, @vrijheidsvogel og @mikeappsreviewer dekket: sjekk om filene noen gang lå i en synkronisert appmappe annet enn iCloud. Dropbox, OneDrive, Google Drive, Box, til og med Notion-eksporter kan beholde slettede filer i sitt eget papirkurv på nettet i 30 dager eller mer. Mange glemmer at mappen så lokal ut i Finder, men faktisk var skyadministrert.
Jeg ville også sjekket:
- Forhåndsvisning-appens liste over nylige filer
- tagger i Finder-sidepanelet hvis du brukte tagger
/Volumesi tilfelle dokumentene ble lagret på en ekstern disk ved et uhell- delte jobbkontoer på nettet, spesielt versjonshistorikk i Microsoft 365
Liten uenighet med rådet om å skanne med en gang: hvis dokumentene er ekstremt verdifulle og Mac-en din har en loddet SSD med FileVault aktivert, ville jeg stoppet før gjør-det-selv-verktøy og vurdert en profesjonell først. Moderne Mac-er er ikke gode mål for gjenoppretting.
Hvis du går programvareveien, er Disk Drill det praktiske valget for de fleste Mac-brukere.
Fordeler:
- enkelt grensesnitt
- god filforhåndsvisning
- håndterer APFS rimelig bra
- raskere å bruke enn kommandolinjeverktøy
Ulemper:
- ingen magi mot TRIM
- beste gjenoppretting trenger ofte en annen disk
- kan finne mye søppel, som må sorteres
- betalte funksjoner kan være nødvendig for full gjenoppretting
Hvis Disk Drill finner filene, gjenopprett bare til en ekstern disk, aldri tilbake til Mac-ens interne disk.