Jeg tømte ved et uhell Papirkurv på MacBook Air-en min og innså at noen viktige filer fortsatt lå der. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvilke første steg jeg bør ta for å gjenopprette slettede filer før de blir overskrevet. Ser etter råd om alternativer for datagjenoppretting på Mac som faktisk fungerer.
Jeg kjenner følelsen. Du tømmer Papirkurv, og så synker magen. Jeg gjorde dette en gang med en mappe med klientfiler og frøs et øyeblikk. De første minuttene betyr mer enn folk tror.
Slutt å bruke MacBooken nå. Ikke åpne apper. Ikke last ned ting. Ikke lagre et dokument. La den være i fred.
Når Papirkurv tømmes, sletter macOS vanligvis ikke fildataene med en gang. Det fjerner filoppføringen og markerer plassen som tilgjengelig. Så bitene ligger ofte fortsatt der til nye data skrives over dem. Hvis du fortsetter å bruke den bærbare datamaskinen, øker du sjansen for å overskrive akkurat det du vil ha tilbake.
Det er én hake med nyere Macer. SSD-lagring bruker TRIM, og TRIM rydder opp i slettede blokker i bakgrunnen. Det hjelper disken med å holde seg rask. Dårlige nyheter for gjenoppretting, fordi det betyr at slettede data kan bli fjernet tidligere enn du forventer. Så ja, hastighet betyr noe.
Steder jeg ville sjekket først
- Skytjenestekontoer
Hvis disse filene noen gang ble synkronisert med iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive, sjekk fra telefonen din eller en annen datamaskin. Hold deg unna Mac-en hvis du kan. De fleste av disse tjenestene har et eget område for slettede elementer i rundt 30 dager. - Bilder og Notater
Hvis du mistet bilder eller notater, åpne disse appene og se i deres egne Nylig slettet-seksjoner. Apple beholder vanligvis disse i 30 til 40 dager, adskilt fra systemets Papirkurv. - Time Machine
Hvis Time Machine noen gang var slått på, se der. Gå tilbake til mappen der filene pleide å ligge. Selv uten at sikkerhetskopidisken er tilkoblet, beholder macOS noen ganger lokale øyeblikksbilder i omtrent en dag på den interne disken. Jeg har sett folk ha flaks med dette.
Hvis disse sjekkene ikke gir noe resultat, blir det et problem for gjenopprettingsprogramvare.
Hva jeg ville gjort videre
Kjør et gjenopprettingsverktøy raskt, men ikke installer det på MacBookens interne disk.
Jeg pleier vanligvis å henvise folk til Disk Drill. På nyere MacBooker, spesielt Apple Silicon-modeller og systemer med T2-brikken, er oppsettet for intern lagring et problem for mange generiske verktøy. Noen apper håndterer det rett og slett ikke særlig bra.
- Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på selve MacBooken
Denne delen blir ofte ignorert. Installering av programvare skriver data til den samme disken du prøver å gjenopprette fra. Bruk en annen datamaskin. Last ned appen der. Legg den på en USB-stasjon og kjør den fra det oppsettet i stedet. - Lag et diskbilde først
Jeg ville gjort dette før skanning. Et diskbilde er en fullstendig kopi av disken, sektor for sektor. Lagre det på en ekstern disk. Hvis gjenopprettingen går galt, eller hvis du vil prøve igjen senere, jobber du fra bildet i stedet for å belaste originaldisken på nytt. På SSD-er er dette trinnet viktigere enn de fleste guider innrømmer. - Skann den interne disken eller bildet
Pek programvaren mot Macens disk, eller enda bedre, bildefilen du opprettet. La den søke i rå lagring etter alt som kan gjenopprettes. - Sjekk forhåndsvisninger først
En ting jeg liker med Disk Drill, er at du kan skanne først og forhåndsvise resultater før du betaler. Hvis bildene, dokumentene eller videoene dine vises intakte, vet du om det er verdt å gå videre. - Gjenopprett filer til et annet sted
Ikke gjenopprett tilbake til MacBookens interne disk. Lagre de gjenopprettede dataene på en ekstern SSD, harddisk eller til og med en stor USB-minnepinne.
Hvis du vil ha et gratis alternativ
PhotoRec finnes, og ja, det fungerer. Det er gratis og åpen kildekode. Jeg har brukt det, og det hentet tilbake filer da andre ting mislyktes. Likevel er det tungvint.
Det kjører i kommandolinjen. Ikke noe vanlig grensesnitt. Det har også en tendens til å fjerne originale filnavn og mappestruktur, så du ender opp med å sortere et fjell av filer med navn som tilfeldig vrøvl. Hvis du er okay med det rotet, greit. Hvis ikke, blir det fort slitsomt.
Når programvare ikke strekker til
Da ville jeg sett på et gjenopprettingslaboratorium. Disse selskapene driver med dette hele dagen. Vanligvis undersøker de disken først, forteller deg hva som ser ut til å kunne gjenopprettes, og gir deg deretter en pris. Behandlingstiden er ofte noen få dager, noen ganger en uke.
Ut fra det jeg har sett, havner standardoppdrag ofte på rundt 300 til 1 500 dollar. Alvorlig fysisk skade presser prisen høyere. Det er ikke billig. Likevel, hvis de tapte filene er familiebilder, skattedokumenter, arbeidsarkiver eller noe annet du ikke kan bygge opp igjen, begynner kostnaden å gi mer mening.
Det viktigste er å slutte å bruke MacBooken og handle raskt. Det gir deg best sjanse.
Først av alt, slå den av. Ikke dvale. Full avslutning. Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt: å lete rundt etter lokale snapshots på samme Mac med en gang legger til skriveaktivitet, og på Mac-er med SSD er det ikke det du vil i den første timen.
Gjør så dette fra en annen enhet hvis du har en.
- Sjekk iCloud.com, Dropbox, Google Drive, OneDrive.
- Sjekk e-postvedlegg hvis filen ble delt tidligere.
- Hvis filene var dokumenter, se etter app-spesifikk autolagring eller versjonshistorikk fra en annen maskin.
- Hvis du hadde Time Machine, koble sikkerhetskopidisken til en annen Mac først og sjekk der.
Hvis ingenting av dette fungerer, gå videre til gjenoppretting. Disk Drill er en av de få Mac-gjenopprettingsappene folk stadig vender tilbake til fordi grensesnittet er enkelt og forhåndsvisninger sparer tid. Jeg ville hoppet over å installere noe på MacBookens interne disk. Bruk en ekstern disk til appen og til gjenopprettede filer. Hvis filene betyr mye, stopp gjør-det-selv etter den første mislykkede skanningen og send den til et laboratorium.
Denne korte guiden er også bra hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang av gjenoppretting av slettede filer på Mac:
se denne veiledningen om gjenoppretting av slettede filer på Mac
Det viktigste er å stoppe skriving til SSD-en nå. Den delen betyr mest.
Første trekk: slutt å prøve ting på selve MacBook Air. Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare om det, men jeg er litt mindre overbevist om å gjøre noen lokale sjekker før du bestemmer hvor viktige filene er. På Macer med SSD kan selv litt leting rundt være en dårlig idé.
Det jeg ville gjort er å dele det opp etter filverdi:
- Kritiske ting som forretningsdokumenter, juridiske filer, uerstattelige bilder: slå den helt av og vurder et profesjonelt laboratorium før du prøver selv.
- Viktige, men ikke katastrofale: bruk en annen Mac hvis mulig og start Air fra en ekstern disk, og prøv deretter gjenoppretting derfra.
- Filer som kan erstattes: da kan du ja, prøve programvare.
En ekstra ting folk glemmer: hvis de slettede filene var fra apper som Word, Pages, Photoshop eller Excel, sjekk om du har midlertidige/autogjenopprettingsfiler eller tidligere e-postede/eksporterte kopier på andre enheter. Noen ganger er den tapte filen egentlig bare en kopi som gjemmer seg et dumt sted.
Hvis du går programvareruten, er Disk Drill for Mac et av de mer praktiske valgene fordi det forhåndsviser funne filer og er mindre plundrete enn mange Mac-gjenopprettingsverktøy. Bare ikke gjenopprett tilbake til den interne disken. Kun ekstern disk, punktum.
Hvis FileVault også var aktivert og Macen har vært slått av/startet på nytt noen ganger, kan sjansene for gjenoppretting bli mye dårligere raskt. Den delen blir hoppet over i mange forumsvar.
For ekstra lesing er denne tråden ganske relevant: Facebook-diskusjon om gjenoppretting av slettede Mac-filer etter tømming av Papirkurv
Kortversjon: stopp skriving, avgjør om det er viktig nok for et laboratorium, og bruk deretter et eksternt oppsett. Ikke panikk-klikk deg frem til å gjøre det verre.
En ting jeg vil legge til til det @viaggiatoresolare, @suenodelbosque og @mikeappsreviewer sa: sjekk om filene noen gang ble åpnet fra en app med sin egen gjenopprettingsbuffer. Det er ikke det samme som gjenoppretting fra Papirkurv, og det kan redde deg når filutskjæring mislykkes.
Eksempler det er verdt å sjekke fra en annen Mac hvis mulig:
- Word: AutoRecovery-mapper
- Pages/Numbers/Keynote: dokumentversjonshistorikk hvis det ble lagret tidligere
- Adobe-apper: mapper for krasjgjenoppretting/midlertidige filer
- Preview: dupliserte eksporter i Nylige eller appstatus
Jeg er litt uenig i rådet om disk image first no matter what. Hvis TRIM allerede har ryddet blokker på den interne SSD-en, vil et diskbilde bare bevare den tomme virkeligheten og koste tid. Et godt trekk hvis du vet hva du gjør, men ikke alltid det første trekket for vanlige brukere.
Hvis du prøver programvare, er Disk Drill et rimelig valg på Mac.
Fordeler
- enkelt grensesnitt
- god forhåndsvisning
- håndterer mange filtyper
- mindre skremmende enn PhotoRec
Ulemper
- ikke magisk på SSD-er som er TRIMmet
- dype skanninger kan gi rotete resultater
- krever betaling for full gjenoppretting
- beste praksis krever en ekstern disk, noe noen ikke har
Så rekkefølgen min ville være:
- Slutt å bruke Air-en
- Se etter kopier på appnivå og sky/versjonshistorikk fra en annen enhet
- Avgjør om filene er viktige nok for et laboratorium
- Hvis ikke, kjør Disk Drill fra ekstern lagring og gjenopprett kun til en annen disk
Hvis ingenting dukker opp raskt, ikke fortsett å skanne om og om igjen. Det er der folk kaster bort timer.