Toepassingsopslag 's nachts verdubbeld, wat is er gebeurd?

De opslag van mijn applicaties is van de ene op de andere nacht plotseling verdubbeld, terwijl ik niets groots heb geïnstalleerd of mijn instellingen heb gewijzigd. Ik probeer te achterhalen waardoor app-opslag zo snel kan toenemen, zoals groei van de cache, problemen met appgegevens, systeemupdates of dubbele bestanden. Ik heb hulp nodig bij het vaststellen van de oorzaak en de veiligste manier om ruimte vrij te maken zonder iets belangrijks te verwijderen.

Waarom de balk ‘Apps’ zo groot wordt op de iPhone

Ik liep hier ook tegenaan. Op een ochtend zag de opslaggrafiek er verkeerd uit, en was ‘Apps’ veel groter geworden dan wat ik wist dat ik had geïnstalleerd. Het voelt alsof er iets kapot is, maar het label is breder dan het lijkt.

Wat onder ‘Apps’ wordt weergegeven, is meestal een mix van een paar dingen:

Wat daarin is inbegrepen

1. De app zelf
    Dit is het geïnstalleerde app-pakket.

2. Je opgeslagen app-gegevens
    Inloggegevens, instellingen, lokale downloads, spelvoortgang, offline bestanden.

3. Ondersteuningsbestanden van apps
    Taalbestanden, meegeleverde bronnen, extra assets.

4. Cachegegevens
    Dit deel wordt vaak snel groot. Sociale apps, streaming-apps, shopping-apps en browsers stapelen allemaal tijdelijke bestanden op.

Dus als het aantal van de ene op de andere dag verdubbeld is, zou ik eerst naar de cache kijken. Ik zag dit na een paar dagen video’s kijken, reels opslaan en steeds opnieuw dezelfde chat-apps openen. De iPhone werkt de telling soms laat bij, waardoor de sprong plotseling lijkt, ook al vond de opbouw eerder plaats.

Foto’s blijven meestal als vaste bestanden staan. Apps blijven veranderen. Je gebruikt ze, ze halen gegevens op, slaan previews op, bewaren media en houden tijdelijke rommel vast. De teller loopt langzaam op.

Waarom offloaden soms nauwelijks helpt

Hier struikelde ik ook over.

‘Verwijder app’ haalt het app-pakket weg, maar bewaart de gegevens van de app. Dus als een game 250 MB inneemt voor de app zelf en 3,8 GB aan gedownloade inhoud, bespaar je met offloaden alleen het kleine deel. De grote rommel blijft staan.

Als je echt alle ruimte terug wilt, heb je ‘Verwijder app’ nodig. Dat verwijdert de app én de lokale gegevens.

Zelfs dan is de opslagrapportage van de iPhone soms traag. Ik verwijderde dingen en de grafiek bewoog een tijdje niet. Later werd die bijgewerkt. Een beetje irritant, maar normaal.

Waar je de echte cijfers controleert

Ga hierheen:

Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag

Wacht een paar seconden. Tik daarna apps één voor één aan. Je zou zoiets moeten zien als:

• Appgrootte
  • Documenten en gegevens

Dat scherm vertelt je meer dan de gekleurde balk bovenaan. Als een app er in de App Store klein uitziet maar op je telefoon enorm is, is ‘Documenten en gegevens’ meestal de reden.

Waarom weinig opslag de telefoon traag laat aanvoelen

Dit deel merkte ik op mijn toestel makkelijk op. Zodra ik bijna geen vrije opslag meer had, begon de telefoon vermoeid aan te voelen.

Ik zag:

• camera opent trager
  • apps laden vaker opnieuw
  • willekeurige hapering bij het wisselen tussen apps
  • crashes in zwaardere apps
  • af en toe vertraging van het toetsenbord

De iPhone heeft werkruimte nodig voor tijdelijke bestanden. Wanneer de vrije ruimte krap wordt, dalen de prestaties. Niet elke vertraging komt door opslag, maar weinig vrije ruimte is nu een van de eerste dingen die ik controleer.

Wat ik eerst deed

Ik probeerde eerst handmatig op te ruimen:

• oude berichtenthreads verwijderd
  • grote bijlagen verwijderd
  • websitegegevens van Safari gewist
  • Bestanden en Downloads gecontroleerd
  • oude video’s verwijderd

Het hielp een beetje. Het duurde alleen te lang. Ik was steeds tien minuten bezig om 300 MB terug te winnen. Best ellendig.

De app die ik uiteindelijk gebruikte

Ik heb Clever Cleaner gebruikt nadat ik moe werd van alles met de hand doen.

Wat mij het meest hielp, was media sorteren op grootte. Ik vond een hoop enorme video’s die ik was vergeten, sommige waren 4K-clips die daar gewoon niets stonden te doen. De scan voor vergelijkbare foto’s was ook handig. Ik had hele stapels burstfoto’s en bijna-duplicaten.

Een paar onderdelen die ik fijn vond:

• weergave ‘Grootste’ voor eerst de grootste bestanden
  • groepering van vergelijkbare foto’s
  • informatie over schermafbeeldingsgrootte
  • verwerking op het apparaat, wat voor mij belangrijk was

Als je opslaggrafiek zegt dat ‘Apps’ alles opeet, zou ik eerst het scherm iPhone-opslag app voor app controleren. Kijk naar ‘Documenten en gegevens’, niet alleen naar appgrootte. Als handmatig opruimen te traag is, scheelt een tool zoals die hierboven veel uitzoekwerk. Op mijn telefoon werd de vertraging snel minder zodra ik genoeg ruimte had vrijgemaakt.

Snelle sprongen betekenen meestal een van deze vier dingen.

1. iOS heeft opslag opnieuw geclassificeerd.
    Na een update of nachtelijke indexering telt de telefoon de ruimte opnieuw. Dingen die onder Systeemgegevens of Overig stonden, verschijnen soms onder Apps. De gegevens zijn niet verdubbeld, alleen het label is veranderd. Ik ben het een beetje oneens met @mikeappsreviewer dat cache elke keer als eerste verdachte is. Verkeerde rapportage komt ook vaak voor.

2. Een app heeft content op de achtergrond gedownload.
    Streaming-apps, podcast-apps, kaart-apps, cloudopslag en berichtenapps doen dit vaak. Offline afleveringen, kaartgebieden, chatmedia, miniaturen. Eén app die dit 's nachts doet, is al genoeg om 5 tot 20 GB toe te voegen.

3. Een mislukte update heeft tijdelijke bestanden achtergelaten.
    iOS-appupdates pakken een tweede kopie uit vóór het opschonen. Als het opschonen vastloopt, schiet het opslaggebruik omhoog totdat de telefoon opnieuw opstart of het opruimen opnieuw uitvoert. Gezien bij grote games en sociale apps. Vervelend, maar echt.

4. Logbestanden of beschadigde appgegevens.
    Zeldzaam, maar het gebeurt. Eén slechte appdatabase blijft maar groeien. Als de grootte van één app absurd lijkt vergeleken met je gebruik, verwijder de app dan en installeer die opnieuw.

Wat ik zou doen:
Controleer Batterij op achtergrondactiviteit in de afgelopen 24 uur. Dat wijst vaak naar de app.
Start de telefoon opnieuw op en controleer de opslag daarna na 10 minuten opnieuw.
Zoek naar openstaande iOS-updates.
Open de grootste boosdoener-app en verwijder gedownloade content vanuit de app zelf.

Als je sneller wilt opschonen, is Clever Cleaner het bekijken waard om zware bestanden en media-afval te vinden. Ik vond deze lijst ook handig om iPhone-opruimapps te vergelijken: beste gratis iPhone-opruimapps om snel opslag vrij te maken.

Als het getal na een herstart daalt, lag het aan de rapportage. Als het hoog blijft, hamstert één app gegevens.

Ik zou één ding toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @nachtschatten echt genoeg nadruk op legden: synchronisatie-activiteit kan de balk Apps er veel groter laten uitzien zonder dat je iets installeert. Dingen zoals WhatsApp, Telegram, Discord, Dropbox, Google Drive, zelfs Notities met veel bijlagen kunnen stilletjes lokale kopieën opnieuw binnenhalen na een herverbinding, herstel of accountprobleem. Het is niet altijd cache in de normale zin. Soms is het de app die zijn lokale database, miniaturen, zoekindex of versleutelde mediaopslag opnieuw opbouwt, en dat kan bizar snel opzwellen.

Vertrouw ook niet te veel op de categoriebalk. De iPhone-opslagboekhouding is… laten we zeggen creatief. Ik heb app-totalen zien stijgen na 's nachts opladen omdat iOS eindelijk zijn opruimwerk had afgerond. Het lijkt plotseling, maar de groei kan zich al dagen hebben opgebouwd.

Wat ik zou controleren dat een beetje afwijkt van het gebruikelijke advies:

• Schermtijd, kijk welke apps daadwerkelijk veel zijn gebruikt
  • VPN-/beveiligingsapps, die kunnen logbestanden genereren
  • podcast-/muziekapps op automatische downloadschakelaars
  • mailapps met enorme offline mailboxcaches
  • berichtenapps na deelname aan actieve groepschats

Als één app verdacht lijkt, verwijder en installeer die opnieuw. Offloaden lost vreemde opgeblazen data vaak niet op. Als je een snellere manier wilt om enorme bestanden en dubbele media hierin op te sporen, is Clever Cleaner eerlijk gezegd handig.

Deze vid is ook best degelijk voor hoe je gratis opslag op de iPhone vrijmaakt.

Als het getal letterlijk van de ene op de andere nacht verdubbelde, is mijn gok achtergrond-herdownloads of foute opslagrapportage, niet een magische app-invasie lol.