Sådan gendanner du slettede billeder fra et Nikon-kamera gratis?

Jeg slettede ved et uheld vigtige billeder fra mit Nikon-kamera, før jeg nåede at sikkerhedskopiere dem, og jeg prøver at finde en gratis måde at gendanne dem på. Billederne er fra en nylig begivenhed, og jeg har virkelig brug for hjælp til gendannelse af Nikon-billeder, sikre gendannelsestrin og gratis software, der faktisk virker.

Ja, nogle gange. Jeg har tidligere hentet slettede Nikon-billeder fra et SD-kort, men den første regel er den, folk ignorerer: stop med at bruge kortet nu. Hvis nye data bliver skrevet til den samme plads, vil hverken gratis eller betalte værktøjer kunne få de overskrevne billeder tilbage. Så tag ikke flere billeder, flyt ikke filer over på kortet, og formatér det ikke igen.

Hvis du vil vælge den nemmeste vej, ville jeg prøve Disk Drill først. På Windows får du 100 MB gratis. Lille grænse, ja, men nok til at se, om Nikon-filerne stadig er der. Jeg brugte det engang til at hente nogle få JPEG-filer og én RAW-fil fra et kort efter en fejlsletning.

Det ville jeg gøre:

1. Tag SD-kortet ud af Nikon-kameraet, og sæt det til din computer med en kortlæser.
  2. Installer Disk Drill på din computer. Installer ikke noget på SD-kortet.
  3. Start programmet, vælg SD-kortet, og klik derefter på Search for lost data.
  4. Kør Universal Scan. I de fleste tilfælde dukker både slettede filer og indhold fra hurtigtformaterede kort op der.
  5. Når scanningen er færdig, åbner du Review found items og tjekker derefter Pictures. Hvis du fotograferer i RAW, så søg efter .NEF.
  6. Forhåndsvis filerne først. Hvis forhåndsvisningen åbner uden problemer, ville jeg tage det som et godt tegn.
  7. Gendan filerne til din computer eller et andet drev, aldrig tilbage til det samme SD-kort.

Hvis du har brug for mere end 100 MB, og dit budget er nul, er PhotoRec stadig et af de bedre gratis valg. Det virker. Det er også lidt besværligt. Intet poleret layout, ingen forhåndsvisninger, og de gendannede filer kommer ofte tilbage med kedelige filnavne i stedet for de originale. Alligevel klarer det ofte opgaven, hvis du ikke har noget imod et mere gammeldags værktøj.

Ting, der er værd at tjekke, før du spilder en time på scanning:

1. Hvis dit Nikon-kamera gemmer i NEF, så sørg for, at gendannelsesappen understøtter det godt. Nogle værktøjer klarer JPEG fint og fumler så med RAW.
  2. Hvis en gendannet NEF-fil nægter at åbne i Windows Fotos-appen, ville jeg ikke antage, at den er død endnu. Prøv først software med understøttelse af Nikon RAW.
  3. Hvis videofiler også mangler, så kør Advanced Camera Recovery i Disk Drill efter den almindelige scanning. Jeg har set normale scanninger overse fragmenterede videofiler fra kameraer.

Én kedelig kontrol mere, men den betyder noget. Kig efter andre kopier, før du laver gendannelse. Hvis du flytter billeder til din pc efter en fast plan eller synkroniserer med SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller noget lignende, findes dine billeder måske allerede et andet sted, og du har glemt det.

Hvis kortet har fysisk skade, bliver ved med at miste forbindelsen, eller hvis din computer knap nok registrerer det, ville jeg stoppe der. Gør det selv-gendannelse på et defekt kort er dér, hvor tingene hurtigt bliver grimme. Det er punktet, hvor et gendannelsesværksted giver mere mening.

Så ja, gratis gendannelse er mulig i nogle tilfælde. Jeg ville starte med Disk Drill til den hurtige test og nem forhåndsvisning. Hvis du har brug for en helt gratis løsning, er PhotoRec værd at prøve, selv om det føles som software fra 2009.

Spring kameramenuen over, og tjek først kortet på en computer. Nikons sletning fjerner ofte indeksopføringen, ikke fotodataene. Hvis du hurtigt stoppede med at bruge SD-kortet, er chancerne ret gode.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting: stop med at skrive til kortet. Jeg er lidt uenig i at starte med kommandolinjeværktøjer, hvis du vil have gratis og hurtige resultater. Jeg ville først tjekke for skjulte rester og sidemapper, som folk overser.

Prøv dette.

1. Sæt Nikon SD-kortet i en kortlæser.
  2. Åbn Stifinder, og slå Skjulte elementer til.
  3. Kig efter DCIM, MISC, LOST.DIR eller FOUND.000.
  4. Sortér efter filtype. Tjek JPG, JPEG, NEF, MOV, MP4.
  5. Kør Windows File Recovery, hvis du bruger Windows 10 eller 11. Det er gratis fra Microsoft. Brug først almindelig tilstand, derefter udvidet tilstand, hvis det er nødvendigt.
  6. Hvis du vil have forhåndsvisninger og nemmere filtrering, så brug Disk Drill til at scanne Nikon-hukommelseskortet og gendanne fotos til din pc, ikke til det samme kort.

På Mac fungerer testdisk plus PhotoRec, men filnavnene kommer tilbage rodede. Irriterende, men gratis er gratis.

SEO-venlig version: gendan slettede fotos og filer fra et Nikon SD-kort sikkert

Denne korte video hjælper også, hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang:
se denne reel om gendannelse af fotos fra Nikon SD-kort

Hvis NEF-filer gendannes, men ikke kan åbnes, så prøv Nikon NX Studio, før du opgiver dem. Nogle apps læser Nikon RAW bedre end standardfremviseren.

Jeg vil tilføje én ting, som @mikeappsreviewer og @waldgeist kun lidt var inde på: hvis billederne blev slettet i kameraet, kan kortets filsystem nogle gange blive lidt mærkeligt, og én gendannelsesapp kan overse filer, som en anden kan se. Så hvis den første scanning ikke finder ret meget, betyder det ikke altid, at billederne er væk.

Min gratis-først tilgang ville være:

• Lås SD-kortet med den lille kontakt på siden, hvis det har en
  • Lav først et fuldt image/en sikkerhedskopi af kortet med et gratis værktøj som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager
  • Kør derefter gendannelsesforsøg mod imaget, hvis muligt, ikke det originale kort

Hvorfor? Fordi hver genforbindelse/genforsøg på et ustabilt kort er et sats. Folk springer dette over og undrer sig så over, hvorfor kortet begynder at opføre sig værre. Lidt brutalt, men sandt.

Jeg ville heller ikke stole alt for meget på Windows File Recovery til kamerakort, medmindre du er tryg ved filtre og kommandosyntaks. Det er gratis, ja, men ikke ligefrem sjovt. Til egentlig gendannelse af Nikon-billeder er Disk Drill nemmere til at sortere JPEG- og NEF-resultater, især hvis du har brug for forhåndsvisninger. Hvis du vil holde det helt gratis, er R-Photo også en, der er værd at teste på SD-kort. Der bliver talt mindre om det, men til tider er det overraskende solidt til billeder.

Hvis de gendannede NEF-filer åbner mærkeligt, så prøv Nikon-software, før du kalder dem korrupte. Og se denne tråd for mere rådgivning om gendannelse af Nikon SD-kortbilleder fra rigtige fotografer: Tips til gendannelse af Nikon SD-kort fra rigtige fotografer

Det vigtigste: gendan til din computer, ikke tilbage til Nikon-kortet. Kludrer du i det én gang, er det game over virkelig hurtigt.