Jag vet hur det känns. Du tömmer Papperskorgen, och sedan sjunker magen. Jag gjorde detta en gång med en mapp med klientfiler och frös till i en sekund. De första minuterna spelar större roll än folk tror.
Sluta använda MacBooken nu. Öppna inga appar. Ladda inte ner något. Spara inget dokument. Låt den vara.
När Papperskorgen töms raderar macOS vanligtvis inte fildatan direkt. Det tar bort filens post och markerar utrymmet som tillgängligt. Så bitarna ligger ofta fortfarande kvar där tills ny data skrivs över dem. Om du fortsätter använda den bärbara datorn ökar du risken att skriva över exakt det du vill få tillbaka.
Det finns en hake på nyare Mac-datorer. SSD-lagring använder TRIM, och TRIM rensar raderade block i bakgrunden. Det hjälper disken att förbli snabb. Dåliga nyheter för återställning, eftersom det betyder att raderad data kan rensas bort tidigare än du förväntar dig. Så ja, snabbhet spelar roll.
Platser jag skulle kontrollera först
- Molnkonton
Om de filerna någon gång synkroniserades med iCloud Drive, Dropbox eller Google Drive, kontrollera från din telefon eller en annan dator. Håll dig borta från Macen om du kan. De flesta av de tjänsterna har ett separat område för raderade objekt i ungefär 30 dagar. - Bilder och Anteckningar
Om du förlorade bilder eller anteckningar, öppna de apparna och titta i deras egna avsnitt Senast raderade. Apple brukar behålla dem i 30 till 40 dagar, separat från systemets papperskorg. - Time Machine
Om Time Machine någon gång var aktiverat, titta där. Gå tillbaka till mappen där filerna brukade finnas. Även utan att säkerhetskopieringsdisken är ansluten sparar macOS ibland lokala ögonblicksbilder i ungefär en dag på den interna enheten. Jag har sett folk ha tur med detta.
Om de kontrollerna inte ger något, blir det då ett problem för återställningsprogram.
Vad jag skulle göra härnäst
Kör ett återställningsverktyg snabbt, men installera det inte på MacBookens interna enhet.
Jag brukar hänvisa folk till Disk Drill. På nyare MacBookar, särskilt Apple Silicon-modeller och system med T2-chippet, är den interna lagringskonfigurationen ett problem för många generiska verktyg. Vissa appar hanterar det helt enkelt inte särskilt bra.
- Installera inte återställningsprogramvara på själva MacBooken
Den här delen ignoreras ofta. Att installera programvara skriver data till samma enhet som du försöker återställa från. Använd en annan dator. Ladda ner appen där. Lägg den på ett USB-minne och kör den från den uppsättningen i stället. - Skapa först en diskavbild
Jag skulle göra detta innan skanningen. En diskavbild är en fullständig kopia av enheten, sektor för sektor. Spara den på en extern enhet. Om återställningen går snett, eller om du vill försöka igen senare, arbetar du från avbilden i stället för att belasta originaldisken igen. På SSD-enheter är detta steg viktigare än de flesta guider medger. - Skanna den interna enheten eller avbilden
Peka programvaran mot Macens enhet, eller ännu hellre avbildsfilen du skapade. Låt den söka igenom den råa lagringen efter allt som går att återställa. - Kontrollera förhandsvisningar först
En sak jag gillar med Disk Drill är att du kan skanna först och förhandsgranska resultaten innan du betalar. Om dina bilder, dokument eller videor visas intakta, vet du om det är värt att gå vidare. - Återställ filer till en annan plats
Återställ inte tillbaka till MacBookens interna enhet. Spara de återställda uppgifterna på en extern SSD, hårddisk eller till och med ett stort USB-minne.
Om du vill ha ett gratisalternativ
PhotoRec finns, och ja, det fungerar. Det är gratis och har öppen källkod. Jag har använt det, och det återställde filer när annat misslyckades. Ändå är det ganska rått.
Det körs i kommandoraden. Inget vanligt gränssnitt. Det tenderar också att ta bort ursprungliga filnamn och mappstruktur, så du får sitta och sortera ett berg av filer med namn som ser ut som slumpmässigt nonsens. Om du kan leva med den röran, visst. Om inte, tröttnar man snabbt.
När programvara inte räcker till
Vid den punkten skulle jag titta på ett återställningslaboratorium. De här företagen arbetar med detta hela dagarna. Vanligtvis undersöker de först enheten, berättar vad som verkar gå att återställa och ger dig sedan ett pris. Handläggningstiden är ofta några dagar, ibland en vecka.
Av det jag har sett hamnar vanliga uppdrag ofta runt 300 till 1 500 dollar. Allvarliga fysiska skador driver upp priset ytterligare. Det är inte billigt. Men om de förlorade filerna är familjefoton, skattedokument, arbetsarkiv eller något annat du inte kan återskapa börjar kostnaden kännas mer rimlig.
Det viktigaste är att sluta använda MacBooken och agera snabbt. Det ger dig bäst chans.
Först och främst, stäng av den. Inte viloläge. Fullständig avstängning. Jag håller inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt, att direkt börja leta efter lokala snapshots på samma Mac skapar skrivaktivitet, och på Mac-datorer med SSD är det inte vad du vill under den första timmen.
Gör sedan detta från en annan enhet om du har en.
- Kontrollera iCloud.com, Dropbox, Google Drive, OneDrive.
- Kontrollera e-postbilagor om filen har delats tidigare.
- Om filerna var dokument, leta efter appspecifik autosparning eller versionshistorik från en annan dator.
- Om du hade Time Machine, anslut säkerhetskopieringsdisken till en annan Mac först och kontrollera där.
Om inget av det fungerar, gå vidare till återställning. Disk Drill är en av de få Mac-apparna för återställning som folk fortsätter att återvända till eftersom gränssnittet är enkelt och förhandsvisningar sparar tid. Jag skulle hoppa över att installera något på MacBookens interna disk. Använd en extern disk för appen och för återställda filer. Om filerna är mycket viktiga, sluta med gör det själv efter den första misslyckade skanningen och skicka den till ett labb.
Den här korta guiden är också bra om du vill ha en snabb visuell genomgång för återställning av raderade filer på Mac:
titta på den här handledningen för återställning av raderade filer på Mac
Viktigast av allt, stoppa skrivningar till SSD:n nu. Den delen är viktigast.
Första steget: sluta prova saker direkt på själva MacBook Air. Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @viaggiatoresolare om det, men jag är lite mindre övertygad om att göra någon lokal kontroll innan du bestämmer hur viktiga filerna är. På Mac med SSD kan även lite runtletande vara en dålig idé.
Det jag skulle göra är att dela upp det efter filernas värde:
- Kritiska saker som affärsdokument, juridiska filer, oersättliga foton: stäng av den helt och överväg ett professionellt labb innan du försöker själv.
- Viktiga men inte katastrofala: använd en annan Mac om möjligt och starta Air från en extern enhet, och försök sedan med återställning därifrån.
- Ersättbara filer: då kan du absolut prova programvara.
En extra sak som folk glömmer: om de raderade filerna kom från appar som Word, Pages, Photoshop eller Excel, kontrollera om du har temp-/autoställningsfiler eller tidigare mejlade/exporterade kopior på andra enheter. Ibland är den förlorade filen egentligen bara en dubblett som gömmer sig någonstans på ett dumt ställe.
Om du går programvägen är Disk Drill for Mac ett av de mer praktiska alternativen eftersom det förhandsvisar hittade filer och är mindre besvärligt än många andra Mac-återställningsverktyg. Återställ bara inte tillbaka till den interna enheten. Endast extern enhet, punkt slut.
Om FileVault dessutom var aktiverat och Macen har varit avstängd/startats om några gånger kan chanserna för återställning snabbt bli mycket sämre. Den delen hoppas ofta över i många forumsvar.
För vidare läsning är den här tråden ganska relevant: Facebook-diskussion om att återställa raderade Mac-filer efter att papperskorgen tömts
Kort version: stoppa skrivningar, avgör om det är viktigt nog för ett labb och använd sedan en extern lösning. Klicka inte i panik så att du gör det värre.
En sak jag skulle lägga till till det som @viaggiatoresolare, @suenodelbosque och @mikeappsreviewer sa: kontrollera om filerna någonsin öppnades från en app med sin egen återställningscache. Det är inte samma sak som återställning från Papperskorgen, och det kan rädda dig när filåterställning misslyckas.
Exempel som är värda att kontrollera från en annan Mac om möjligt:
- Word: AutoRecovery-mappar
- Pages/Numbers/Keynote: dokumentets versionshistorik om det sparades tidigare
- Adobe-appar: mappar för kraschåterställning/tillfälliga filer
- Förhandsvisning: duplicerade exporter i Senaste eller appstatus
Jag håller inte helt med om rådet diskavbild först oavsett vad. Om TRIM redan har rensat block på den interna SSD:n bevarar en avbild bara den tomma verkligheten och kostar tid. Ett bra drag om du vet vad du gör, men inte alltid det första steget för vanliga användare.
Om du provar programvara är Disk Drill ett rimligt val på Mac.
Fördelar
- enkelt gränssnitt
- bra förhandsvisning
- hanterar många filtyper
- mindre skrämmande än PhotoRec
Nackdelar
- ingen magi på TRIM-rensade SSD:er
- djupsökningar kan ge röriga resultat
- betalversion krävs för full återställning
- bästa praxis kräver en extern enhet, vilket vissa inte har
Så min ordning skulle vara:
- Sluta använda Air
- Leta efter kopior på appnivå och moln-/versionshistorik från en annan enhet
- Avgör om filerna är labbviktiga
- Om inte, kör Disk Drill från extern lagring och återställ endast till en annan enhet
Om inget dyker upp snabbt, fortsätt inte att skanna om om och om igen. Det är där folk slösar bort timmar.