Jeg formaterte pennestasjonen min ved et uhell før jeg kopierte ut viktige bilder og arbeidsdokumenter, og nå prøver jeg å finne en pålitelig måte å gjenopprette de tapte filene på. Jeg ville virkelig sette pris på råd om sikre metoder for datagjenoppretting fra USB, programvare som faktisk fungerer, og om gjenoppretting fortsatt er mulig etter en hurtigformatering.
Jeg gjorde dette en gang med en minnepenn full av jobb-PDF-er og familiebilder. Jeg følte meg kvalm idet jeg klikket på formater. Det viktigste å vite først er at formatering av en USB ikke alltid sletter fildataene med en gang. Mye avhenger av hvilken type formatering som skjedde, og om du fortsatte å bruke stasjonen etterpå.
Første steg, slutt å røre USB-en.
Ikke kopier filer til den. Ikke formater den igjen. Ikke kjør CHKDSK. Ikke prøv tilfeldige USB-fiks guider fra søkeresultater. Hver skriving til stasjonen øker sjansen for at gamle data blir overskrevet. Etter overskriving faller muligheten for gjenoppretting kraftig.
Én ting folk tar feil av hele tiden, det finnes ingen ekte avformater knapp. Formateringen endret filsystemoppsettet. Du reverserer det ikke. Gjenopprettingsverktøy ser etter gjenværende fildata som fortsatt ligger på lagringsmediet og setter dem sammen igjen. Så stasjonen forblir formatert, men de gamle filene dine kan fortsatt være der.
Hva som skjedde under formateringen betyr veldig mye:
- Hurtigformatering. Vanligvis gjort på sekunder. Dette er den du vil ha, hvis du måtte velge. På Windows bygger den ofte opp filsystempostene på nytt og lar filinnholdet ligge urørt til noe annet skriver over det. Jeg har sett at gjenoppretting går bra her når stasjonen ble latt være i fred rett etterpå.
- Full formatering. Tar lengre tid. Nyere Windows-versjoner skriver over hele stasjonen under denne prosessen. Hvis du gjorde en full formatering, pleier programvarebasert gjenoppretting å gå dårlig.
- Formatering av en annen enhet. Kameraer, TV-er, dashkameraer, konsoller og slikt gjør ofte en hurtigformatering. Ikke alltid, men ofte nok til at gjenoppretting fortsatt er verdt å prøve.
Hvis du ikke har noen sikkerhetskopi, ville jeg gått rett til gjenopprettingsprogramvare. Jeg har hatt greie resultater med Disk Drill. Det håndterer vanlige USB-filsystemer som FAT32, exFAT og NTFS, og det sorterer resultater på en måte som sparer tid.
Dette er rekkefølgen jeg ville brukt:
- Installer Disk Drill på datamaskinens interne disk. Ikke på den formaterte USB-en. Jeg vet dette høres åpenbart ut, men folk gjør det når de får panikk.
- Koble til minnepennen og åpne appen.
- Velg USB-en fra enhetslisten.
- Start Søk etter tapte data, og bruk deretter Universell skanning hvis den spør. For formaterte stasjoner pleier dette å være riktig gjennomgang fordi den sjekker på mer enn én måte.
- Vent til skanningen er ferdig. Du vil se filer dukke opp tidlig, og flere senere. Jeg pleier vanligvis å vente. Den første skjermen viser ikke hele bildet.
- Gå gjennom de funne filene etter kategori. Bilder, videoer, dokumenter, lyd, arkiver. Filtrer etter størrelse, dato eller type hvis listen er enorm.
- Forhåndsvis det du bryr deg om. Hvis et bilde åpnes, eller en dokumentforhåndsvisning ser normal ut, er sjansene dine bedre for en ren gjenoppretting.
- Gjenopprett alt til en annen stasjon. Ekstern SSD, intern disk, en annen USB, hva som helst. Ikke lagre tilbake på den samme minnepennen. Den feilen spiser opp gjenopprettbare data fort.
Hvis USB-en oppfører seg merkelig, lag et diskbilde først. Denne delen blir hoppet over altfor ofte. Hvis stasjonen kobler fra, gir lesefeil, fryser midt i skanningen eller føles ustabil, skann bildet i stedet for den originale minnepennen. Jeg lærte dette sent, og ja, jeg skulle ønske jeg hadde visst det tidligere.
Mange guider presser frem Command Prompt-fikser som CHKDSK og ATTRIB. Jeg ville ikke startet der etter en formatering.
- CHKDSK prøver å reparere filsystemproblemer. Det er ikke et filgjenopprettingsverktøy. På en skadet eller nylig formatert stasjon kan det endre strukturer du fortsatt trengte for gjenoppretting.
- ATTRIB hjelper med skjulte filer. Bra for filer skjult av skadevare eller dårlige attributter. Ubrukelig for filer som gikk tapt ved formatering.
Jeg ville bare rotet med dem hvis formateringen aldri ble fullført, eller stasjonen glitchet halvveis og filsystemet ble rotet til uten at en ren formatering ble fullført. I de fleste andre tilfeller, gjenopprett først. Reparer senere.
Se også etter tegn på maskinvarefeil. Hvis USB-en ikke blir gjenkjent, viser feil kapasitet, kobler fra hvert par sekunder eller har fysisk skade, kan dette være mer enn en utilsiktet formatering. På det punktet hjelper gjentatte skanninger og tilkoblinger ikke særlig mye. Hvis dataene betyr noe, er et profesjonelt gjenopprettingsverksted det tryggere valget.
Så ja, det er fortsatt en sjanse, spesielt etter en hurtigformatering og null gjenbruk. Det er de to store faktorene: hvilken type formatering som skjedde, og om noe ble skrevet til stasjonen etterpå. Hvis det var en hurtigformatering og du stoppet med en gang, er sjansene dine ofte ganske gode. Ikke garantert, men ganske gode.
Hvis formateringen var rask, har du fortsatt en sjanse. Hvis den var full, synker oddsen kraftig. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting, slutt å bruke minnepinnen nå. Der jeg er litt uenig, ville jeg tatt et image av USB-en først hvis filene betyr mer enn tiden din. En råkopi gir deg én stabil kilde å skanne på nytt hvis minnepinnen begynner å svikte.
Beste fremgangsmåte for hjemmebruk:
- Koble den til i skrivebeskyttet modus hvis oppsettet ditt tillater det.
- Lag et image av USB-en.
- Skann imaget med Disk Drill eller et annet gjenopprettingsverktøy.
- Gjenopprett filer til PC-en din eller en annen disk, aldri tilbake til samme USB.
Hvorfor lage image først. Billige flash-stasjoner svikter midt under lesing oftere enn folk tror. Jeg har sett stasjoner forsvinne etter én lang skanning. Ett image reddet dagen, uten å tulle.
Hopp også over filsystemreparasjonsverktøy foreløpig. De hjelper mot korrupsjon, ikke med gjenoppretting av bilder og dokumenter etter formatering.
Hvis du vil ha en kort gjennomgang, er denne videoguiden for gjenoppretting av formatert eller korrupt minnepinne lettere å følge enn de fleste tekstguider.
Hvis Disk Drill finner filer med intakte forhåndsvisninger, er det et solid tegn. Hvis USB-en viser 0 byte, feil størrelse eller stadig kobler fra, stopp og gå til en profesjonell.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @espritlibre om hovedregelen: slutt å bruke USB-en. Men jeg vil legge til ett ekstra poeng som ofte blir oversett: sjekk om de gjenopprettede filene faktisk er brukbare, ikke bare gjenfinnbare.
Mange verktøy kan finne filnavn eller fragmenter etter en formatering, men bilder kan åpnes halvt grå, dokumenter kan være korrupte, og videoer kan være helt ødelagte. Derfor er støtte for forhåndsvisning viktigere enn skrytet om skanning. Disk Drill er grei her fordi du kan bekrefte hva som faktisk er ekte før du bruker timevis på gjenoppretting.
Ikke heng deg heller for mye opp i uttrykket gjenopprett data fra en formatert USB-stasjon trygt og enkelt. Du reverserer ikke bokstavelig talt formateringen. Du prøver å redde gjenværende fildata før de blir overskrevet.
Min vurdering:
- hvis det var en hurtigformatering, er sjansene fortsatt ganske gode
- hvis det var full formatering, kan programvare finne lite eller ingenting
- hvis USB-en er superbillig eller gammel, kan gjenoppretting bli merkelig veldig fort
Et lite punkt jeg er uenig i: å lage et image først er smart, men ikke alltid nødvendig hvis stasjonen er stabil og dataene ikke er livsviktige. For en vanlig frisk minnepinne er det ofte greit og raskere å skanne direkte med Disk Drill. Hvis den begynner å koble fra, lage rare lyder, vise feil kapasitet eller få PC-en din til å henge, slutt å tukle med den.
Unngå også gratis reparasjon-triks fra YouTube. Halvparten av dem er i praksis speedrunning av datatap lol.
Gjenopprett bare til en annen stasjon. Ikke til samme minnepinne. Slik gjør folk kanskje mulig å gjenopprette om til definitivt borte.
En ekstra vinkel: sjekk oppførselen til USB-kontrolleren før du gjør noe tungt. Hvis stasjonen plutselig rapporterer feil størrelse, går fra exFAT til RAW, eller kobler fra under belastning, peker det mot maskinvare- eller fastvareproblemer, ikke bare en enkel formateringsfeil. I så fall ville jeg unngått gjentatte fullskanninger fordi hver gjennomkjøring kan være den som gjør at den ryker.
Jeg er litt uenig med dem som mener at man alltid skal lage et image først. Gode råd, ja, men på noen ustabile flash-stasjoner kan en lang image-jobb feile tidligere enn en målrettet gjenopprettingsrunde. Hvis minnepinnen er stabil, prøv en selektiv skanning etter bilder/dokumenter først. Hvis den er ustabil, så ta image av det du kan.
Om Disk Drill spesifikt:
Fordeler
- god støtte for forhåndsvisning
- enkel filtrering etter filtype
- håndterer vanlige USB-formater godt
- grei ved hurtigformateringssituasjoner
Ulemper
- dypskanninger kan gi rotete filnavn/mappestruktur
- resultater etter full formatering er ofte skuffende, som med de fleste programmer
- skanning av store skadde medier kan ta en stund
Så rekkefølgen min ville vært: bekreft at stasjonen ser normal ut, kjør et gjenopprettingsverktøy som Disk Drill, bruk forhåndsvisning mye, og gjenopprett bare de viktige tingene først til en annen disk. @espritlibre, @cazadordeestrellas og @mikeappsreviewer har alle rett i én viktig ting: jo mindre du tukler med USB-en, desto bedre er sjansene dine.