Kan nogen hjælpe mig med at gendanne slettede billeder fra mit Canon-kamera?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, før jeg fik taget backup af dem, og nu prøver jeg at finde ud af, om der er nogen måde at gendanne dem på. Disse billeder betyder meget for mig, og jeg har brug for hjælp til de sikreste trin til fotogendannelse, software eller tips, der måske kan virke for et Canon-hukommelseskort.

Jeg stødte engang på dette med et Canon-kort, og det første skridt betyder mere end noget andet. Sluk kameraet. Tag SD-kortet ud nu. Hvis kortet har den lille låseknap, så skub den til låst.

Hvorfor jeg siger det så skarpt: når et foto bliver slettet, sletter kameraet som regel ikke fildataene med det samme. Det markerer pladsen som ledig. Dine billeder ligger ofte stadig på kortet, indtil nye fotos eller video overskriver dem. Fortsætter du med at bruge kortet, falder dine chancer hurtigt.

Før du installerer noget, så tjek de nemme steder, folk glemmer:

1. image.canon: Hvis du havde synkronisering aktiveret, kan dine filer stadig være i skyen i op til 30 dage.
  2. Papirkurv eller papirkurv: Hvis du slettede fra en Mac eller PC, mens du gennemså kortet, kan filerne stadig ligge der.
  3. Automatiske sikkerhedskopier: Kig i Google Drive, Backblaze, Time Machine eller det backupværktøj, du allerede bruger. Jeg har set folk gendanne hele optagelser på den måde og springe den besværlige del over.

Hvis de ikke giver noget, så brug gendannelsessoftware. Gør det med en computer og en SD-kortlæser. Tilslut ikke Canon-kameraet med USB og forvent en ordentlig rå scanning. Mange kameraer vises i overførselstilstand, og gendannelsesapps har ofte brug for direkte adgang til kortet.

Jeg har haft de bedste resultater med Disk Drill. Det, der skilte sig ud for mig, var enkle ting, ikke marketingfloskler. Det fandt Canon RAW-filer, inklusive CR2 og CR3, plus JPEG'er og videoklip. Forhåndsvisningsværktøjet hjalp virkelig meget, fordi jeg kunne se, hvilke filer der var intakte, før jeg gemte noget. På Windows er der også en gratis gendannelsesgrænse på 100 MB, så du kan teste det først i stedet for at gå ind i det i blinde.

Hvis du vil have den gratis løsning, bliver PhotoRec stadig nævnt af en grund. Det virker. Jeg har brugt det. Det er grimt, tekstbaseret og ikke brugervenligt første gang. Det har også en tendens til at gendanne filer uden de oprindelige navne eller mappestruktur, så du ender med at sortere en bunke filer i hånden. Hvis du går mere op i at få billederne tilbage end i at bevare ordenen, er det stadig værd at prøve.

Gendannelsestrinene er ret enkle:

1. Installer appen på computerens drev: Læg den på dit interne drev eller en anden sikker disk. Installer ikke noget på SD-kortet.
  2. Indsæt kortet og kør en fuld scanning: Brug kortlæseren, vælg SD-kortet i softwaren, og start derefter en dyb scanning. Store kort tager et stykke tid. Mit tog længere tid, end jeg havde forventet.
  3. Forhåndsvis resultaterne: Filtrer efter fotos, hvis appen understøtter det. Tjek miniaturer eller forhåndsvisninger, og vælg de filer, du vil have.
  4. Gendan til en anden placering: Gem de gendannede filer på din computer eller et eksternt drev. Skriv dem aldrig tilbage til det samme Canon-kort under gendannelsen.

Når du har fået billederne over på sikker lagring, så lav en sikkerhedskopi af dem, før du gør noget andet. Sæt derefter kortet tilbage i kameraet og formater det i kameraet. Jeg gør dette efter gendannelsen, så filsystemet starter rent igen til næste optagelse.

Hvis kortet ikke er blevet genbrugt ret meget, er dine chancer rimelige. Den største fejl er at vente og tage flere billeder på det. Stop skrivninger først, gendan bagefter. Det er hele kampen.

En ting jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer sagde, er at tjekke kortets tilstand, før du bruger flere timer på at scanne det. Hvis SD-kortet er ved at fejle, bliver gendannelse hurtigt dårligere. På Windows kan du se på det med et værktøj som H2testw eller SD Association formatter-loggene. På Mac viser Diskværktøj nogle gange læsefejl. Hvis du hører afbrydelser, eller kortet monteres mærkeligt, så lav først et billede af kortet, og scan derefter billedet, ikke kortet. Det er mere sikkert.

Jeg er også lidt uenig på ét punkt. Dyb scanning er ikke altid første skridt. Start med en hurtig scanning, hvis sletningen skete for nylig, og kortet ikke blev genbrugt. Det bevarer mappeinfo oftere. Hvis det mislykkes, så kør den dybe scanning.

Disk Drill er et solidt valg til Canon-fotogendannelse, fordi det håndterer CR2, CR3, JPG og almindelige videoformater i én omgang. Recuva er ok til simple JPG-gendannelser, men det har efter min erfaring oftere tendens til at overse RAW-filer. PhotoRec henter meget, men filnavnene er et rod.

Hvis du vil have en kort videooversigt, er dette bedste software til SD-kortgendannelse af slettede billeder link værd at se på.

En lille ting folk overser. Hvis kortet blev formateret i kameraet efter sletning, virker gendannelse nogle gange stadig, men chancerne falder lidt. Hvis du tog nye billeder efter sletningen, så stop nu. Hver ny skrivning skader dine chancer.

Jeg vil tilføje én ting, som hverken @mikeappsreviewer eller @sternenwanderer virkelig lagde nok vægt på: Hvis disse billeder virkelig er uerstattelige, så bliv ikke ved med at prøve tilfældige gendannelsesapps igen og igen på det samme kort. Det kan meget hurtigt forvandle en situation, der kan reddes, til noget rod.

Det, jeg ville gøre, er først at lave et byte-for-byte-billede af SD-kortet og derefter foretage gendannelsen fra det billede. Det er langsommere, ja, men mere sikkert. Hvis kortet er ustabilt eller begynder at give læsefejl, har du stadig ét rent øjebliksbillede at arbejde ud fra. Mange springer dette over, fordi de vil have det hurtigste svar, ikke det sikreste.

Også en lille uenighed med det sædvanlige råd: Jeg ville slet ikke stole på kameraets USB-forbindelse, ikke engang bare for at tjekke. Tag kortet ud og brug en ordentlig kortlæser. Canon-kamerahuse kan være mærkelige med at eksponere lageret korrekt.

Hvad angår software, er Disk Drill et fornuftigt valg, hvis du vil have noget, der er nemt at bruge, og det gør et solidt stykke arbejde med gendannelse af Canon-billeder, især CR2-, CR3-, JPG- og videofiler. Hvis du er mere avanceret, er det bedre først at lave et image og derefter scanne det image. Hvis du kun har slettet filerne og ikke formateret eller fortsat med at tage billeder, er dine chancer stadig ret gode.

Én ting mere, som folk glemmer: Hvis de gendannede RAW-filer kan åbnes, men ser korrupte ud, så prøv Canons egen software efter gendannelsen. Nogle gange er forhåndsvisningen ødelagt i én app, men filen virker stadig delvist et andet sted. Mærkeligt, men det sker.

Også relevant, hvis du vil have mere diskussion om gendannelse af slettede eller formaterede Canon-kortfiler: Reddit-tips til gendannelse af slettede billeder fra et Canon SD- eller CF-kort.

Så ja, den sikreste vej er:
kort ud, ikke flere skrivninger, lav et image af kortet, scan imaget, gendan til et andet drev. Kedeligt svar, men sandsynligvis det rigtige.

En vinkel, som jeg synes @sternenwanderer, @shizuka og @mikeappsreviewer kun delvist dækkede, er selve korttypen. Hvis dette er et CFexpress- eller UHS-II SD-kort brugt i et nyere Canon-kamera, kan billige kortlæsere forårsage ustabile scanninger eller delvise forhåndsvisninger. Jeg har set folk tro, at billederne var væk, når det egentlige problem var, at læseren havde problemer med at håndtere kortet.

Jeg er også lidt uenig i instinktet om at scanne alt med det samme. Hvis billederne er ekstremt vigtige, og kortet opfører sig bare en smule mærkeligt, er det bedste valg et datagendannelseslaboratorium, ikke software. Gør det selv er fint ved normale tilfælde af utilsigtet sletning, men når der først viser sig hardwareproblemer, kan hver ekstra læsning gøre det værre.

Hvis du prøver software, er Disk Drill en af de nemmere muligheder til gendannelse af Canon-billeder.

Fordele:

• God understøttelse af RAW, inklusive CR2 og CR3
  • Enkel forhåndsvisning før gendannelse
  • Håndterer billeder og video i én grænseflade
  • Nemmere sortering end mange gratis værktøjer

Ulemper:

• Gratis gendannelse på Windows er begrænset
  • Dybdescanninger kan give mange dubletter
  • Ikke den billigste løsning, hvis du har brug for fuld gendannelse

Et praktisk tip, som ingen nævner nok: sammenlign filstørrelser efter gendannelsen. Små RAW-filer eller JPEG-filer, der kun kan forhåndsvises delvist, er som regel beskadigede. Sortér først efter størrelse og dato, så du ikke går ud fra, at alt blev gendannet korrekt, bare fordi det har det rigtige filnavn.

Så min vurdering:

• normal sletning, ingen genbrug, sundt kort = det er værd at prøve selv
  • mærkelig kortadfærd, afbrydelser, monteringsproblemer = stop og overvej professionel gendannelse først