Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og nå prøver jeg å finne ut om det finnes en måte å gjenopprette dem på. Disse bildene betyr mye for meg, og jeg trenger hjelp med de sikreste trinnene for bildegjenoppretting, programvare eller tips som kan fungere for et Canon-minnekort.
Jeg støtte på dette med et Canon-kort en gang, og det første grepet betyr mer enn noe annet. Slå av kameraet. Ta SD-kortet ut nå. Hvis kortet har den lille låsebryteren, skyv den til låst.
Grunnen til at jeg sier dette så tydelig: når et bilde blir slettet, sletter kameraet vanligvis ikke fildataene med en gang. Det markerer plassen som ledig. Bildene dine ligger ofte fortsatt på kortet til nye bilder eller video skriver over dem. Fortsetter du å bruke kortet, faller sjansene dine raskt.
Før du installerer noe, sjekk de enkle stedene folk glemmer:
- image.canon: Hvis du hadde synkronisering aktivert, kan filene dine fortsatt ligge i skyen i opptil 30 dager.
- Papirkurv: Hvis du slettet fra en Mac eller PC mens du bladde gjennom kortet, kan filene ligge der.
- Automatiske sikkerhetskopier: Se i Google Drive, Backblaze, Time Machine eller hvilket som helst sikkerhetskopieringsverktøy du allerede bruker. Jeg har sett folk gjenopprette hele opptak på denne måten og slippe den rotete delen.
Hvis disse ikke gir noen treff, bruk gjenopprettingsprogramvare. Gjør det med en datamaskin og en SD-kortleser. Ikke koble Canon-kamerahuset til med USB og forvent en ordentlig råskanning. Mange kameraer vises i overføringsmodus, og gjenopprettingsapper trenger ofte direkte tilgang til kortet.
Jeg har hatt best resultater med Disk Drill. Det som skilte seg ut for meg var enkle ting, ikke markedsføringsprat. Det fant Canon RAW-filer, inkludert CR2 og CR3, pluss JPEG-er og videoklipp. Forhåndsvisningsverktøyet hjalp mye fordi jeg kunne se hvilke filer som var intakte før jeg lagret noe. På Windows er det også en gratis gjenopprettingsgrense på 100 MB, så du kan teste det først i stedet for å gå inn blindt.
Hvis du vil gå gratisveien, blir PhotoRec fortsatt nevnt av en grunn. Det fungerer. Jeg har brukt det. Det er stygt, tekstbasert og ikke brukervennlig første gangen. Det har også en tendens til å gjenopprette filer uten de opprinnelige navnene eller mappestrukturen, så du ender opp med å sortere en haug med filer for hånd. Hvis du bryr deg mer om å få bildene tilbake enn å beholde orden, er det fortsatt verdt et forsøk.
Gjenopprettingstrinnene er ganske enkle:
- Installer appen på datamaskinens disk: Legg den på den interne disken eller en annen trygg disk. Ikke installer noe på SD-kortet.
- Sett inn kortet og kjør en full skanning: Bruk kortleseren, velg SD-kortet i programvaren, og start deretter en dypskanning. Store kort tar en stund. Mitt tok lengre tid enn jeg forventet.
- Forhåndsvis resultatene: Filtrer på bilder hvis appen støtter det. Sjekk miniatyrbilder eller forhåndsvisninger og velg filene du vil ha.
- Gjenopprett til et annet sted: Lagre de gjenopprettede filene på datamaskinen eller en ekstern disk. Skriv dem aldri tilbake til det samme Canon-kortet under gjenopprettingen.
Etter at du har fått bildene over på trygg lagring, sikkerhetskopier dem før du gjør noe annet. Sett deretter kortet tilbake i kameraet og formater det i kameraet. Jeg gjør dette etter gjenoppretting slik at filsystemet starter rent igjen for neste opptak.
Hvis kortet ikke har blitt brukt på nytt mye, er sjansene dine ganske gode. Den største feilen er å vente og ta flere bilder eller video på det. Stopp skriving først, gjenopprett deretter. Det er hele kampen.
En ting jeg vil legge til det @mikeappsreviewer sa, er å sjekke kortets helse før du bruker timevis på å skanne det. Hvis SD-kortet er i ferd med å feile, blir gjenoppretting raskt vanskeligere. På Windows kan du sjekke det med et verktøy som H2testw eller loggene fra SD Association Formatter. På Mac viser Diskverktøy noen ganger lesefeil. Hvis du hører frakoblinger eller kortet monteres merkelig, lag et bilde av kortet først, og skann deretter bildet, ikke kortet. Det er tryggere.
Jeg er også litt uenig på ett punkt. Dyp skanning er ikke alltid første steg. Start med en hurtigskanning hvis slettingen skjedde nylig og kortet ikke ble brukt på nytt. Det bevarer mappeinformasjon oftere. Hvis det ikke fungerer, kjør den dype.
Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting av Canon-bilder fordi det håndterer CR2, CR3, JPG og vanlige videoformater i én omgang. Recuva er greit for enkle JPG-gjenopprettinger, men det har en tendens til å oftere bomme på RAW-filer etter min erfaring. PhotoRec henter ut mye, men filnavnene blir rotete.
Hvis du vil ha en kort videooversikt, er denne beste programvaren for gjenoppretting av slettede bilder fra SD-kort-lenken verdt å se på.
En liten ting folk overser. Hvis kortet ble formatert i kameraet etter sletting, fungerer gjenoppretting fortsatt noen ganger, men sjansene synker litt. Hvis du tok nye bilder etter slettingen, stopp nå. Hver ny skriving reduserer sjansene dine.
Jeg vil legge til én ting som verken @mikeappsreviewer eller @sternenwanderer egentlig la nok vekt på: hvis disse bildene virkelig er uerstattelige, ikke fortsett å prøve tilfeldige gjenopprettingsapper om og om igjen på det samme kortet. Det kan veldig raskt gjøre en gjenopprettbar situasjon til et stort rot.
Det jeg ville gjort, er å lage et byte-for-byte-bilde av SD-kortet først, og deretter gjøre gjenopprettingen fra det bildet. Det er tregere, ja, men tryggere. Hvis kortet er ustabilt eller begynner å gi lesefeil, har du fortsatt ett rent øyeblikksbilde å jobbe ut fra. Mange hopper over dette fordi de vil ha det raskeste svaret, ikke det tryggeste.
Også en liten uenighet med de vanlige rådene: jeg ville ikke stolt på kameraets USB-tilkobling i det hele tatt, ikke engang bare for å sjekke. Ta ut kortet og bruk en ordentlig kortleser. Canon-kameraer kan være litt rare når det gjelder å eksponere lagring på riktig måte.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg hvis du vil ha noe som er enkelt å bruke, og det gjør en solid jobb med gjenoppretting av Canon-bilder, spesielt CR2-, CR3-, JPG- og videofiler. Hvis du er mer erfaren, er det bedre å lage et bilde først og deretter skanne det bildet. Hvis du bare slettet filene og ikke formaterte eller fortsatte å ta bilder, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
En ting til som folk glemmer: hvis de gjenopprettede RAW-filene åpnes, men ser korrupte ut, prøv Canons egen programvare etter gjenopprettingen. Noen ganger er forhåndsvisningen ødelagt i én app, men filen fungerer fortsatt delvis et annet sted. Rart, men det skjer.
Også relevant hvis du vil ha mer diskusjon om gjenoppretting av slettede eller formaterte Canon-kortfiler: Reddit-tips for å gjenopprette slettede bilder fra et Canon SD- eller CF-kort.
Så ja, den tryggeste veien er:
kort ut, ingen flere skrivinger, lag et bilde av kortet, skann bildet, gjenopprett til en annen disk. Kjedelig svar, men sannsynligvis det riktige.
En vinkel jeg synes @sternenwanderer, @shizuka og @mikeappsreviewer bare delvis dekket, er selve korttypen. Hvis dette er et CFexpress- eller UHS-II SD-kort brukt i et nyere Canon-kamera, kan billige kortlesere forårsake ustabile skanninger eller delvise forhåndsvisninger. Jeg har sett folk tro at bildene var borte når det egentlige problemet var at kortleseren slet med kortet.
Jeg er også litt uenig i instinktet om å skanne alt umiddelbart. Hvis bildene er svært viktige og kortet oppfører seg bare litt merkelig, er det beste valget et datagjenopprettingslaboratorium, ikke programvare. Gjør det selv er greit ved vanlige tilfeller av utilsiktet sletting, men når maskinvareproblemer først viser seg, kan hver ekstra lesing gjøre det verre.
Hvis du prøver programvare, er Disk Drill et av de enklere alternativene for gjenoppretting av Canon-bilder.
Fordeler:
- God støtte for RAW, inkludert CR2 og CR3
- Enkel forhåndsvisning før gjenoppretting
- Håndterer bilder og video i ett grensesnitt
- Enklere sortering enn mange gratisverktøy
Ulemper:
- Gratis gjenoppretting på Windows er begrenset
- Dype skanninger kan gi mange duplikater
- Ikke det billigste alternativet hvis du trenger full gjenoppretting
Et praktisk tips som ingen nevner ofte nok: sammenlign filstørrelser etter gjenoppretting. Små RAW-filer eller JPEG-filer som bare forhåndsvises delvis, er vanligvis skadet. Sorter etter størrelse og dato først, så du ikke antar at alt ble gjenopprettet feilfritt bare fordi det har riktig filnavn.
Så min vurdering:
- vanlig sletting, ingen gjenbruk, friskt kort = det er verdt å prøve selv
- merkelig kortoppførsel, frakoblinger, monteringsproblemer = stopp og vurder profesjonell gjenoppretting først