Jag råkade radera viktiga foton från min Canon-kamera innan jag hann säkerhetskopiera dem, och nu försöker jag ta reda på om det finns något sätt att återställa dem. De här bilderna betyder mycket för mig, och jag behöver hjälp med de säkraste stegen för fotoåterställning, programvara eller tips som kan fungera för ett Canon-minneskort.
Jag råkade ut för det här en gång med ett Canon-kort, och det första steget är viktigare än allt annat. Stäng av kameran. Ta ut SD-kortet nu. Om kortet har den lilla låsfliken, skjut den till låst läge.
Varför jag säger detta så bestämt: när ett foto raderas brukar kameran vanligtvis inte radera fildatan direkt. Den markerar utrymmet som ledigt. Dina bilder ligger ofta fortfarande kvar på kortet tills nya foton eller videor skriver över dem. Fortsätt använda kortet och dina chanser minskar snabbt.
Innan du installerar något, kontrollera de enkla ställena som folk ofta glömmer:
- image.canon: Om du hade synkronisering aktiverad kan dina filer fortfarande finnas i molnet i upp till 30 dagar.
- Papperskorgen eller Papperskorgen i Windows: Om du raderade från en Mac eller PC medan du bläddrade på kortet kan filerna ligga där.
- Automatiska säkerhetskopior: Titta i Google Drive, Backblaze, Time Machine eller vilket säkerhetskopieringsverktyg du redan använder. Jag har sett folk återställa hela fotograferingar på det här sättet och slippa den krångliga delen.
Om de inte ger något resultat, använd återställningsprogram. Gör det med en dator och en SD-kortläsare. Anslut inte Canon-kamerahuset via USB och förvänta dig en riktig råskanning. Många kameror visas i överföringsläge, och återställningsappar behöver ofta direkt åtkomst till kortet.
Jag har haft bäst resultat med Disk Drill. Det som stack ut för mig var enkla saker, inte marknadsföringssnack. Det hittade Canon RAW-filer, inklusive CR2 och CR3, plus JPEG-bilder och videoklipp. Förhandsgranskningsverktyget hjälpte enormt eftersom jag kunde se vilka filer som var intakta innan jag sparade något. På Windows finns det också en gratis återställningsgräns på 100 MB, så du kan testa det först istället för att gå in helt ovetande.
Om du vill gå den kostnadsfria vägen nämns PhotoRec fortfarande av en anledning. Det fungerar. Jag har använt det. Det är fult, textbaserat och inte användarvänligt första gången. Det tenderar också att återställa filer utan ursprungliga namn eller mappstruktur, så du får sitta och sortera en hög filer för hand. Om du bryr dig mer om att få tillbaka bilderna än att behålla ordningen är det fortfarande värt ett försök.
Återställningsstegen är ganska enkla:
- Installera appen på datorns enhet: Lägg den på din interna enhet eller en annan säker disk. Installera ingenting på SD-kortet.
- Sätt i kortet och kör en fullständig skanning: Använd kortläsaren, välj SD-kortet i programmet och starta sedan en djupskanning. Stora kort tar ett tag. Mitt tog längre tid än jag förväntade mig.
- Förhandsgranska resultaten: Filtrera på foton om appen har stöd för det. Kontrollera miniatyrer eller förhandsvisningar och välj de filer du vill ha.
- Återställ till en annan plats: Spara de återställda filerna på datorn eller en extern enhet. Skriv aldrig tillbaka dem till samma Canon-kort under återställningen.
När du har fått över bilderna till säker lagring, säkerhetskopiera dem innan du gör något annat. Sätt sedan tillbaka kortet i kameran och formatera det i kameran. Jag gör detta efter återställning så att filsystemet blir rent igen inför nästa fotografering.
Om kortet inte har återanvänts mycket är dina chanser ganska goda. Det största misstaget är att vänta och fotografera mer på det. Stoppa skrivningar först, återställ sedan. Det är hela kampen.
En sak jag skulle lägga till till det @mikeappsreviewer sa: kontrollera kortets hälsa innan du lägger timmar på att skanna det. Om SD-kortet håller på att gå sönder blir återställningen snabbt mycket sämre. I Windows kan du kontrollera det med ett verktyg som H2testw eller loggarna från SD Associations formatterare. På Mac visar Skivverktyg ibland läsfel. Om du hör frånkopplingar eller om kortet monteras konstigt, skapa först en avbild av kortet och skanna sedan avbilden, inte kortet. Det är säkrare.
Jag håller också delvis inte med om en punkt. Djupskanning är inte alltid det första steget. Börja med en snabbskanning om raderingen skedde nyligen och kortet inte har återanvänts. Den bevarar oftare mappinformation. Om det inte fungerar, kör den djupa.
Disk Drill är ett bra val för återställning av Canon-foton eftersom det hanterar CR2, CR3, JPG och vanliga videoformat i en och samma körning. Recuva är okej för enkel återställning av JPG-filer, men det tenderar oftare att missa RAW-filer enligt min erfarenhet. PhotoRec hittar mycket, men filnamnen blir röriga.
Om du vill ha en kort videosammanfattning är den här bästa programvaran för återställning av SD-kort för raderade foton länken värd en titt.
En liten sak som många missar. Om kortet formaterades i kameran efter raderingen fungerar återställning fortfarande ibland, men oddsen sjunker lite. Om du tog nya bilder efter raderingen, sluta nu. Varje ny skrivning försämrar dina chanser.