Jeg slettet ved et uhell bilder fra minnepinnen og tømte dem før jeg innså at de var de eneste kopiene. Minnepinnen har familiebilder jeg virkelig trenger tilbake, og jeg er redd for at mer bruk av den kan overskrive filene. Finnes det en trygg måte å gjenopprette slettede bilder fra en USB-minnepinne?
Hvis dette var min USB-minnepinne, ville jeg startet med gjenopprettingsprogramvare, så lenge stasjonen fortsatt oppfører seg som en vanlig stasjon. En helt annen sak hvis den stadig kobler fra, viser 0 byte, aldri monteres, virker død eller blir varm uten grunn. På det tidspunktet ville jeg sluttet å rote med den. For det vanlige rotet med Jeg slettet ting og nå trenger jeg det tilbake, er programvare det første jeg ville prøvd før jeg gjør det til en dyr jobb for et laboratorium.
Det første trekket er kjedelig, men viktig, slutt å skrive noe som helst til USB-en akkurat nå. Ikke kopier filer over på den. Ingen formatering. Ingen oppryddingskjøringer. På flash-stasjoner hopper slettede filer vanligvis over den vanlige papirkurv-ruten. Systemet markerer plassen som tilgjengelig, og de gamle dataene dine blir liggende der til nye data havner oppå dem. Jeg har sett folk miste filer som kunne vært gjenopprettet ved å lagre én tilfeldig video på samme minnepinne fem minutter senere. Dårlig trekk.
Før du skanner, ville jeg gjort en rask manuell sjekk. Mange slettede filer viser seg å være skjult, flyttet eller kopiert et annet sted tidligere.
Vis skjulte filer på USB-en og se igjen.
Sjekk mapper som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes hvis stasjonen på et tidspunkt har vært koblet til en Mac.
Se gjennom Skrivebord, Nedlastinger, Dokumenter og alle mapper der du pleier å slenge ting når du har det travelt.
Sjekk sikkerhetskopier og synkroniseringsmapper, OneDrive, Google Drive, Dropbox, Filhistorikk, hva enn du bruker.
Hvis ingenting av det gir noe resultat, så ja, da ville jeg gått videre til en gjenopprettingsapp.
De fleste av disse verktøyene fungerer omtrent på samme måte, selv om menyer og etiketter er litt overalt:
Installer programvaren på datamaskinen din, ikke på USB-minnepinnen.
Koble til USB-en og velg den i gjenopprettingsverktøyet.
Kjør en skanning etter slettede eller tapte filer.
La skanningen fullføres. Ikke stopp tidlig hvis filene er viktige.
Bruk filtre hvis tilgjengelig, filtype, navn, dato, størrelse.
Forhåndsvis filer når appen støtter det.
Velg det du vil ha tilbake.
Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din eller en annen stasjon, aldri tilbake på samme USB.
Jeg gjentar den siste delen fordi folk overser den. Å gjenopprette data tilbake til samme minnepinne er slik du overskriver resten av det du prøvde å redde. Jeg gjorde dette én gang for mange år siden. Gjorde det ikke to ganger.
Ting jeg ville sett på først:
Disk Drill. Dette er den jeg ville testet først for et vanlig tilfelle med slettede filer. Oppsettet er lett å følge, den håndterer FAT32, exFAT og NTFS, og forhåndsvisningsverktøyet hjelper mye. Hvis et bilde eller dokument åpnes i forhåndsvisning, pleier jeg å ta det som et ganske godt tegn på at gjenopprettingen blir ren. Jeg har også hatt bedre hell med den når stasjonen hadde litt filsystemrot, ikke bare ren sletting.
PhotoRec. Stygg, gratis og sta på en bra måte. Jeg har den liggende fordi den graver frem filer når andre verktøy kommer tilbake halvfulle, spesielt hvis filsystemet er skadet. Ulempen er røff. Filnavn og mappestruktur kommer ofte tilbake ødelagt, så du ender opp med å sortere et fjell av filer for hånd. God nødløsning. Ikke moro.
Data Rescue. Jeg har sett den gjøre solid arbeid, selv om jeg aldri likte å navigere i grensesnittet. Hvis den første skanningen overser ting, er dette en jeg ville brukt til en ny runde. Noen ganger ser et annet verktøy ting det første overså.
Recuva. Gammel, kun for Windows, fortsatt nyttig for enkle jobber. Hvis du slettet noen dokumenter, JPG-er, PDF-er eller andre vanlige filtyper fra et enkelt USB-oppsett, er den fortsatt verdt et forsøk. Jeg ville ikke støttet meg på den først i rare tilfeller eller for nyere formater, men for vanlig filsletting blir den fortsatt nevnt av en grunn.
Én ting jeg ikke ville kjørt i starten, er CHKDSK eller noen reparasjonskommando i samme familie. De verktøyene er for å fikse filsystemproblemer. De er ikke verktøy for å angre sletting. Jeg har sett reparasjonskommandoer gjøre gjenoppretting styggere ved å endre katalogdata før de viktige filene ble kopiert ut. Rekkefølgen min er enkel, gjenopprett først, reparer senere.
Så hvis USB-en din fortsatt vises normalt, ville jeg skannet den med Disk Drill først, hentet ut de viktige filene til en annen stasjon og tatt hånd om selve USB-en etterpå. Hvis stasjonen føles ustabil på en fysisk måte, tilfeldige frakoblinger, varme, rare lyder fra en adapter, noe slikt, ville jeg stoppet og levert den til et gjenopprettingsverksted i stedet for å pirke på den til det blir verre.
Ja, hvis minnepinnen fortsatt monteres og viser riktig størrelse, er sjansene for gjenoppretting ofte ganske gode. Det viktigste er å slutte å bruke den nå. Hver ny skriving reduserer sjansene dine.
Jeg er enig i det meste av det @mikeappsreviewer sa, men jeg ville lagt til ett steg før skanning. Lag et image av USB-en først hvis du har plass på PC-en. En sektorkopi gir deg én trygg kilde å skanne flere ganger. Hvis pinnen begynner å svikte senere, har du fortsatt imaget. På Linux eller macOS fungerer dd eller ddrescue. På Windows er USB Image Tool enkelt nok.
Noen ting folk ofte overser:
- Sjekk bildeappen på telefonen din eller importhistorikken på PC-en. Gamle importer etterlot ofte kopier.
- Se etter JPG, JPEG, PNG, HEIC, MOV i Windows-søk på hele datamaskinen.
- Hvis bildene kom fra et kamera, sjekk minnekortet også. Folk glemmer dette heeele tiden.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et solid valg for slettede bilder på USB-enheter fordi forhåndsvisninger sparer tid og hjelper med å bekrefte filhelsen før gjenoppretting. Hvis forhåndsvisningene ser ødelagte ut, ikke få panikk. Prøv en dypskanning eller et annet verktøy etter at du har laget et image av stasjonen.
Én ting jeg er litt uenig i: Recuva er greit, men på flash-lagring har jeg sett at det oftere enn jeg liker overser HEIC-filer og nyere telefonformater. Ikke ubrukelig, bare litt gammeldags i følelsen.
Hopp også over meldinger om hurtigformatering, feilretting og ‘scan and fix.’ De verktøyene elsker å lage rot.
Hvis du vil ha en gjennomgang, dekker denne videoguiden på Facebook om filgjenoppretting fra minnepinne prosessen med enkle trinn.
Ja, du kan noen ganger gjenopprette slettede bilder fra en minnepinne, men tidsvinduet lukkes fort. Siden du allerede vet at du ikke skal bruke USB-en mer, er den delen dekket. Jeg vil legge til én ting som @yozora bare var så vidt inne på: hvis bildene virkelig er uerstattelige, ikke fortsett å koble inn pinnen om og om igjen for å se om de fortsatt er der. Flash-minnepinner kan gå fra å være stort sett fine til å bli merkelig uleselige veldig raskt.
Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt: Jeg ville ikke brukt for mye tid på manuell leting i mapper hvis du vet at du slettet dem. En rask sjekk, greit nok. Men etter det bør du gå rett til gjenoppretting før Windows finner på noe med bakgrunnsskriving eller indeksering.
Dette ville jeg gjort:
- Koble den til én gang
- Hvis den monteres normalt, gjenopprett fra den så fort som mulig
- Enda bedre, lag et image først hvis du kan
- Gjenopprett filer til datamaskinen din, ikke tilbake til USB-en
- Prioriter JPG, PNG, HEIC, MOV, MP4 før alt annet
Når det gjelder faktiske verktøy, er Disk Drill et solid valg her fordi det er enkelt å sortere bilder etter type og forhåndsvise hva som faktisk kan gjenopprettes. Det betyr mye når du prøver å redde familiebilder i stedet for å grave deg gjennom 8 000 mystiske filer. Hvis Disk Drill finner forhåndsvisninger som åpnes riktig, er det et veldig godt tegn. Hvis ikke, prøv et annet verktøy etter å ha jobbet fra et image, ikke den originale pinnen.
Også en liten realitetssjekk: hvis denne minnepinnen er exFAT eller ble brukt mye etter slettingen, kan gjenopprettingen bli delvis. Noen filer kan komme tilbake korrupte eller uten navn. Det er kjipt, men delvis gjenoppretting er bedre enn ingen.
Hvis du vil ha flere meninger om verktøy, er denne tråden om beste programvare for gjenoppretting av minnepinne for slettede USB-filer også verdt å skumme gjennom.
Ikke formater den, ikke kjør Scan and Fix, og definitivt ikke lagre noe nytt på den.
En vinkel jeg synes @yozora, @jeff og @mikeappsreviewer bare så vidt var inne på: slettede bilder kan ofte fortsatt gjenopprettes, men flash-stasjoner kan stille returnere dårlige lesinger før de svikter helt. Så før du prøver alle gjenopprettingsappene, kopier noen ikke-viktige filer fra USB-en for å se om lesingene er stabile. Hvis kopieringen stopper opp, gir CRC-feil, eller stasjonen kobler fra, stopp og vurder et profesjonelt laboratorium.
Jeg er litt uenig i tankegangen om å skanne alt med en gang. Hvis dette er uvurderlige familiebilder, spør først: ble de noen gang vist på denne PC-en? Windows miniatyrbildebuffer, fotobibliotekapper, chat-opplastinger, e-postvedlegg og gamle bilderedigeringsprogrammer etterlater noen ganger brukbare kopier eller eksporter.
Når det gjelder programvare, er Disk Drill et rimelig valg.
Fordeler
- Enkle forhåndsvisninger for JPG/PNG/HEIC
- God filtrering etter filtype
- Brukervennlig grensesnitt for ikke-tekniske brukere
Ulemper
- Dype skanninger kan gi mye rot
- Filnavn/mapper blir kanskje ikke bevart
- Betalte begrensninger kan være irriterende avhengig av versjon
Hvis Disk Drill finner rene forhåndsvisninger, er det lovende. Hvis forhåndsvisningene er ødelagte, ikke anta totalt tap. Gjenoppretting kun av miniatyrbilder er fortsatt bedre enn ingenting for familiebilder. Sjekk også om bildene noen gang ble skrevet ut gjennom en butikkapp eller sikkerhetskopiert i en sosial app. Merkelig kilde, men det redder folk oftere enn du skulle tro.