Jeg kom ved et uheld til at slette flere vigtige videoer fra mit SD-kort, mens jeg flyttede filer til min Windows 11-pc, og nu kan jeg ikke finde dem i Stifinder eller Papirkurven. Disse klip er virkelig vigtige, og jeg har brug for hjælp til at finde den bedste måde at gendanne slettede videoer fra et SD-kort på Windows 11, før noget bliver overskrevet.
Jeg mistede engang et klip, og det første, jeg ville vide, var ret ligefremt: har jeg stadig en chance for at få det tilbage?
Det meste af tiden, ja.
Når en video bliver slettet, forsvinder fildataene som regel ikke med det samme. Det, der først bliver fjernet, er kortet, der fortæller systemet, hvor den ligger. Optagelsen ligger ofte der endnu, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Så de første par minutter betyder mere, end folk tror.
1. Stop med at bruge kortet med det samme
Hvis du opdagede, at videoen er væk, så stop med at optage. Ingen flere klip. Ingen fotos. Formater ikke kortet, fordi du føler dig fastlåst.
Jeg har set folk miste gode chancer for gendannelse ved at optage et hurtigt testklip. Dårligt træk. Nye data skriver over gamle sektorer, og selv en lille overskrivning kan ødelægge en del af den manglende fil.
Tag kortet ud af kameraet, dronen, dashcammet, hvad end du brugte. Læg det til side, indtil du er klar til at gendanne fra det.
2. Find ud af, om software er nok, eller om du bør stoppe og få hjælp
Nogle tilfælde er fine til gør det selv-gendannelse. Nogle er ikke.
Softwaregendannelse giver som regel mening, hvis:
- Du slettede filerne ved en fejl.
- Du formaterede kortet.
- Kortet vises som RAW.
- Du fik en filsystemfejl.
- Videoerne forsvandt, selv om kortet ellers stadig virker.
Jeg ville hælde til en gendannelsesservice, hvis:
- Kortet er revnet, skævt eller bøjet.
- Din computer slet ikke registrerer det.
- Det bliver ved med at afbryde under brug.
- Enheden rapporterer hardwarefejl.
- Optagelserne betyder for meget til at tage chancen.
Hvis kortet har fysisk skade, kan gentagne scanninger og genforbindelser gøre tingene værre. Jeg ville ikke blive ved med at pille ved det.
3. Lav en fuld kopi af kortet, før du forsøger gendannelse
Det springer mange over, og så fortryder de det.
Opret først et diskimage. Så ender du med et fuldt øjebliksbillede af kortet i dets nuværende tilstand. Hvis dit gendannelsesforsøg går galt, er din oprindelige kilde stadig bevaret.
Sådan arbejder mange gendannelsesteknikere. De arbejder ud fra kopien, ikke fra kortet igen og igen. Mindre risiko, mindre slid, færre dumme fejl.
4. Prøv at gendanne videoen med Disk Drill
Fotos er nemmere. Video er dér, hvor mange værktøjer falder fra hinanden.
Kameraer gemmer ikke altid optagelser i én ren sammenhængende blok. Actionkameraer, droner, dashcams og nyere spejlløse kameraer gemmer ofte video i fragmenter spredt ud over kortet. En grundlæggende gendannelsesapp kan måske finde dele, men ikke genskabe dem til en fil, du faktisk kan bruge.
Det, der skilte sig ud for mig ved Disk Drill, er dens tilstand Advanced Camera Recovery. Den blev bygget til fragmenterede optagelser fra understøttede hukommelseskort og kameraer. I stedet for at behandle videoen som én samlet blok gennemgår den spredte dele og forsøger at genskabe den oprindelige struktur. Det har ofte betydning for optagelser fra GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 og lignende udstyr.
Grundlæggende forløb:
- Tilslut det originale hukommelseskort til din computer med en kortlæser.
- Åbn Disk Drill.
- Vælg hukommelseskortet.
- Vælg Advanced Camera Recovery.
- Start scanningen.
- Vent, til den er færdig med at kontrollere kortet.
- Forhåndsvis det, den fandt.
- Gem gendannede videoer på et andet drev.
Gendan ikke filer tilbage til det samme kort. Jeg ved, det lyder åbenlyst, men folk gør det stadig, og ja, det kan overskrive de data, du prøver at redde.
5. Test de gendannede videoer, før du kalder det færdigt
Et gendannet filnavn betyder næsten ingenting i sig selv.
Åbn et par klip. Spol igennem dem. Tjek midten, ikke kun de første sekunder. Jeg havde en fil, der så fin ud i mappen, og så frøs den halvvejs igennem.
Hvis en gendannet video ikke vil afspille, er VLC Media Player værd at prøve først. Et dedikeret videoreparationsværktøj kan også hjælpe, hvis filen kom tilbage beskadiget.
Ja, du har stadig en chance.
Da videoerne blev slettet fra SD-kortet, ville de ikke ende i Windows 11 Papirkurv. Den dækker kun filer, der slettes fra din pc-lagring. Så brug ikke Stifinder som testen på, om de er væk for altid.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, stop med at skrive noget som helst til kortet. Jeg er lidt uenig i at få imaging til at lyde obligatorisk for alle hjemmebrugere. Det er smart, ja. Men hvis dit kort er stabilt, læsbart, og du har brug for en hurtig løsning, er en god gendannelsesscanning først fint i de fleste tilfælde med utilsigtet sletning.
Det ville jeg gøre på Windows 11:
-
Tjek om videoerne blev kopieret, ikke flyttet.
Søg på din pc efter filtyper som .mp4, .mov, .mts, .mxf.
Brug Stifinder-søgning på Denne pc.
Sorter efter Dato ændret.
Mange tilfælde med mistet under flytning ender med at være en delvis overførsel eller en skjult kopi i en anden mappe. -
Åbn Diskhåndtering.
Hvis SD-kortet viser den korrekte kapacitet og en sund partition, er chancerne for gendannelse bedre.
Hvis den beder om at formatere, så klik ikke på det. -
Kør gendannelsessoftware og gem resultaterne på din pc, ikke på SD-kortet.
Disk Drill er et solidt valg her. Det klarer sig ofte godt med slettede mediefiler på SD-kort, og brugerfladen er nem nok, hvis du er stresset og har travlt. Hvis du vil have en side med en fornuftig forklaring i almindeligt sprog om værktøjer til gendannelse af SD-kort, er denne relevant:
bedste software til gendannelse af SD-kort til at få slettede filer tilbage -
Filtrer scanningsresultater efter videotype og størrelse.
Ignorer små klip først.
Se efter oprindelige mappenavne som DCIM, PRIVATE, AVCHD eller kameraspecifikke mapper. -
Gendan et par eksempler først.
Åbn dem i VLC.
Spol gennem midten af hver fil, ikke kun de første 10 sek. Korrupte gendannelser ser ofte fine ud i starten.
Hvis kortet afbrydes, læser langsomt som sirup, eller giver I/O-fejl, så stop med at rode med det. Så skifter det fra gendannelse af slettede filer til et problem med et svigtende medie.
Kort fortalt, ja, slettede SD-kortvideoer på Windows 11 kan ofte gendannes, hvis kortet ikke er blevet overskrevet. Dine første skridt betyder mere end softwaremærket, men Disk Drill er en af de bedre muligheder til den slags.
Ja, sandsynligvis. Og nej, det med Papirkurven er ikke mærkeligt. Sletning fra et SD-kort omgår den som regel helt, så det er normalt, at Windows 11 ikke viser dem der.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @voyageurdubois, men jeg er lidt mindre overbevist om at lave et fuldt image først, hvis kortet opfører sig helt fint, og du ikke er særligt teknisk. Det er mere sikkert, ja, men ved en almindelig utilsigtet sletning er en direkte gendannelsesscanning ofte nok, hvis du stopper med at bruge kortet med det samme.
Et par ting, de ikke rigtig fremhævede:
- Tjek historikken i dit kameras app eller importsoftware. Nogle gange var en flytning egentlig en import med oprydning, og filerne blev lagt i Videoer, Billeder, OneDrive eller en eller anden mærkelig producentmappe.
- Kig i Windows-søgning med størrelsesfiltre som
size:>500MBplus.mp4 OR .mov OR .mxf. Store videofiler er lettere at finde på den måde end ved at lede efter mapper. - Hvis kortet er exFAT, kan de slettede navne være væk, men videodataene kan stadig kunne gendannes via signaturscanning.
Hvis du vil have den hurtigste gør det selv-løsning, så brug Disk Drill på SD-kortet og gendan fundne videoer til din pc eller et andet drev, aldrig tilbage til kortet. Til video ville jeg først sortere resultaterne efter filstørrelse. Små gendannede klip er ofte bare skrammel eller miniaturebilleder, tbh.
Også værd at læse: hvordan folk gendannede video fra et korrupt SD-kort
Én ting mere: Hvis filerne blev klippet under overførslen, og Windows crashede, eller kablet/kortlæseren fejlede, kan nogle klip findes på pc’en som delvise filer. Søg der først, før du bruger en time på at scanne.
Ja, gendannelse er stadig mulig, men jeg vil tilføje én ting, som de andre kun nævnte kort: tjek, om videoerne blev flyttet af kildeappen og ikke af Windows. Nogle kameraimportværktøjer sletter fra kortet efter en vellykket kopiering, og hvis den proces fejlede, kan du ende med filer i mærkelige midlertidige placeringer på pc’en.
Så før du scanner SD-kortet, ville jeg tjekke:
C:\Users\YourName\VideosC:\Users\YourName\PicturesC:\Users\YourName\AppData\Local\Temp- OneDrive-mapper til kameraupload
- din videoredigerings mediecache-/importmappe
Jeg er en smule uenig i idéen om, at et kort, der ser sundt ud, altid betyder lav risiko. Nogle SD-kort læses fint lige indtil en lang scanning rammer svage sektorer. Hvis optagelserne virkelig ikke kan erstattes, er det stadig sikrere først at lave et image.
Hvis du selv vil gøre det, er Disk Drill en fornuftig mulighed.
Fordele:
- nem at bruge
- god filtrering efter videotyper
- forhåndsvisninger hjælper med at sortere skrammel fra
- fornuftig til sletninger på SD-kort
Ulemper:
- dybe scanninger kan tage et stykke tid
- forhåndsvisning er ingen garanti for, at hele filen er intakt
- licensprisen kan irritere nogle
- ikke magisk, hvis kortet er blevet overskrevet
Sammenlignet med det, som @voyageurdubois, @stellacadente og @mikeappsreviewer allerede har dækket, er mit vigtigste råd: bekræft først destinationsmapper og midlertidig lagring, og gendan derefter. Et overraskende antal videoer, der er slettet fra SD-kort, ligger faktisk et sted på Windows 11-maskinen under en mærkelig sti. Hvis ikke, så scan kortet og gendan kun til din pc, aldrig tilbage til SD-kortet.