Kan jeg gendanne filer fra et USB-flashdrev efter at have slettet billeder?

Jeg kom ved et uheld til at slette billeder fra mit USB-flashdrev og tømte dem, før jeg indså, at de var de eneste kopier. Drevet har familiebilleder, som jeg virkelig har brug for at få tilbage, og jeg er bange for, at mere brug af det kan overskrive filerne. Er der en sikker måde at gendanne slettede billeder fra et USB-flashdrev?

Hvis det var min USB-stick, ville jeg starte med gendannelsessoftware, så længe drevet stadig opfører sig som et normalt drev. Det er en anden historie, hvis det hele tiden kobler fra, viser 0 byte, aldrig monteres, ser dødt ud eller bliver varmt uden nogen grund. På det tidspunkt ville jeg stoppe med at rode med det. Ved det sædvanlige rod med jeg slettede noget og nu skal jeg have det tilbage, er software det første, jeg ville prøve, før det bliver til et dyrt laboratoriejob.

Det første skridt er kedeligt, men vigtigt, stop med at skrive noget som helst til USB'en med det samme. Ingen kopiering af filer over på den. Ingen formatering. Ingen oprydningskørsler. På flashdrev springer slettede filer normalt den sædvanlige Papirkurv over. Systemet markerer pladsen som ledig, og dine gamle data ligger der, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Jeg har set folk miste filer, der kunne have været gendannet, ved at gemme én tilfældig video på den samme stick fem minutter senere. Dårligt træk.

Før du scanner, ville jeg lave et hurtigt manuelt tjek. Mange slettede filer viser sig bare at være skjulte, flyttet eller kopieret et andet sted hen tidligere.

1. Vis skjulte filer på USB'en, og kig igen.

2. Tjek mapper som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes, hvis drevet på et tidspunkt har været sat i en Mac.

3. Kig igennem computerens Skrivebord, Downloads, Dokumenter og alle mapper, hvor du plejer at smide ting, når du har travlt.

4. Tjek sikkerhedskopier og synkroniseringsmapper, OneDrive, Google Drive, Dropbox, Filhistorik, hvad end du bruger.

Hvis intet af det giver noget, så ja, så ville jeg gå videre til en gendannelsesapp.

De fleste af de her værktøjer fungerer nogenlunde på samme måde, selv om menuer og etiketter er lidt over det hele:

1. Installer softwaren på din computer, ikke på USB-sticken.

2. Tilslut USB'en, og vælg den i gendannelsesværktøjet.

3. Kør en scanning efter slettede eller mistede filer.

4. Lad scanningen blive færdig. Stop ikke for tidligt, hvis filerne er vigtige.

5. Brug filtre, hvis de er tilgængelige, filtype, navn, dato, størrelse.

6. Forhåndsvis filer, når appen understøtter det.

7. Vælg det, du vil have tilbage.

8. Gem gendannede filer på din computer eller et andet drev, aldrig tilbage på den samme USB.

Jeg gentager den sidste del, fordi folk overser den. At gendanne data tilbage til den samme stick er sådan, du overskriver resten af det, du prøvede at redde. Jeg gjorde det selv én gang for mange år siden. Det gjorde jeg ikke to gange.

Det, jeg først ville kigge på:

1. Disk Drill. Det er den, jeg først ville teste i en normal sag med slettede filer. Layoutet er let at følge, det håndterer FAT32, exFAT og NTFS, og forhåndsvisningsværktøjet hjælper meget. Hvis et foto eller dokument åbner i forhåndsvisning, plejer jeg at tage det som et rimeligt godt tegn på, at gendannelsen bliver ren. Jeg har også haft bedre held med det, når drevet havde noget rod i filsystemet, ikke kun almindelig sletning.

2. PhotoRec. Grim, gratis og stædig på den gode måde. Jeg har det liggende, fordi det finder filer frem, når andre værktøjer kommer tilbage halvtomme, især hvis filsystemet er beskadiget. Ulempen er barsk. Filnavne og mappestruktur kommer ofte tilbage ødelagt, så du ender med at sortere et bjerg af filer i hånden. God nødmulighed. Ikke sjov.

3. Data Rescue. Jeg har set det gøre et solidt stykke arbejde, selv om jeg aldrig brød mig om at navigere rundt i grænsefladen. Hvis den første scanning overser ting, er det en, jeg ville bruge til en anden omgang. Nogle gange ser et andet værktøj ting, som det første bare gled hen over.

4. Recuva. Gammel, kun til Windows, stadig nyttig til simple opgaver. Hvis du har slettet nogle dokumenter, JPG'er, PDF'er eller andre almindelige filtyper fra en simpel USB-opsætning, er den stadig værd at prøve. Jeg ville ikke stole på den først i mærkelige tilfælde eller med nyere formater, men til almindelig filsletning bliver den stadig nævnt af en grund.

Én ting, jeg ikke ville køre i starten, er CHKDSK eller nogen reparationskommando i samme familie. De værktøjer er til at rette filsystemproblemer. De er ikke værktøjer til at gendanne slettede filer. Jeg har set reparationskommandoer gøre gendannelse grimmere ved at ændre mappedata, før de vigtige filer blev kopieret ud. Min rækkefølge er enkel, gendan først, reparer senere.

Så hvis din USB stadig vises normalt, ville jeg først scanne den med Disk Drill, hente de vigtige filer over på et andet drev og tage mig af selve USB'en bagefter. Hvis drevet virker fysisk ustabilt, tilfældige afbrydelser, varme, mærkelige lyde fra en adapter eller noget i den stil, ville jeg stoppe og overlade det til et gendannelsesfirma i stedet for at pille ved det, indtil det bliver værre.

Ja, hvis USB-stikket stadig kan monteres og viser den korrekte størrelse, er chancerne for gendannelse ofte ret gode. Det vigtigste er at stoppe med at bruge det nu. Hver ny skrivning mindsker dine chancer.

Jeg er enig i det meste af det, som @mikeappsreviewer sagde, men jeg vil tilføje ét trin før scanning. Lav først et image af USB-stikket, hvis du har plads på din pc. En sektorkopi giver dig én sikker kilde, som du kan scanne flere gange. Hvis stikket begynder at fejle senere, har du stadig imaget. På Linux eller macOS fungerer dd eller ddrescue. På Windows er USB Image Tool nemt nok.

Et par ting, folk overser:

1. Tjek fotoappen på din telefon eller din pc for importhistorik. Gamle importer efterlod ofte kopier.
  2. Søg efter JPG, JPEG, PNG, HEIC, MOV i Windows Search på hele computeren.
  3. Hvis billederne kom fra et kamera, så tjek også kamerakortet. Folk glemmer det hele tiden.

Når det gælder software, er Disk Drill et solidt valg til slettede billeder på USB-drev, fordi forhåndsvisninger sparer tid og hjælper med at bekræfte filernes tilstand før gendannelse. Hvis forhåndsvisninger ser ødelagte ud, så gå ikke i panik. Prøv en dyb scanning eller et andet værktøj efter at have lavet et image af drevet.

Én ting er jeg lidt uenig i: Recuva er fint nok, men på flashmedier har jeg set det overse HEIC-filer og nyere telefonformater oftere, end jeg bryder mig om. Ikke ubrugeligt, bare lidt gammeldags i fornemmelsen.

Spring også hurtigformaterings-prompter, fejlreparations-prompter og scan and fix over. De værktøjer har det med at skabe rod.

Hvis du vil have en gennemgang, dækker denne videoguide til filgendannelse fra flashdrev på Facebook processen i enkle trin.

Ja, du kan nogle gange gendanne slettede billeder fra et USB-stik, men vinduet lukker hurtigt. Da du allerede ved, at du ikke skal bruge USB’en mere, er den del dækket. Jeg vil tilføje én ting, som @yozora kun kort var inde på: hvis billederne virkelig er uerstattelige, så lad være med at sætte stikket i igen og igen for at se om de stadig er der. Flashdrev kan gå fra at være nogenlunde fine til mærkeligt ulæselige meget hurtigt.

Jeg er dog lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt: Jeg ville ikke bruge for meget tid på manuelt at rode rundt i mapper, hvis du ved, at du har slettet dem. Et hurtigt tjek, sikkert. Men derefter skal du gå direkte til gendannelse, før Windows finder på noget smart med baggrundsskrivninger eller indeksering.

Det ville jeg gøre:

• Sæt det i én gang
  • Hvis det monteres normalt, så gendan fra det hurtigst muligt
  • Endnu bedre, lav først et image, hvis du kan
  • Gendan filer til din computer, ikke tilbage til USB’en
  • Prioritér JPG, PNG, HEIC, MOV, MP4 før alt andet

Når det gælder konkrete værktøjer, er Disk Drill et solidt valg her, fordi det er nemt at sortere billeder efter type og få vist en forhåndsvisning af, hvad der faktisk kan gendannes. Det betyder meget, når du prøver at redde familiebilleder i stedet for at grave gennem 8.000 mystiske filer. Hvis Disk Drill finder forhåndsvisninger, der åbner korrekt, er det et rigtig godt tegn. Hvis ikke, så prøv et andet værktøj efter at have arbejdet ud fra et image, ikke det originale stik.

Også lige et lille reality check: hvis dette USB-stik er exFAT eller blev brugt meget efter sletningen, kan gendannelsen være delvis. Nogle filer kan komme tilbage beskadigede eller uden navne. Det er surt, men delvis gendannelse er bedre end ingen.

Hvis du vil have flere meninger om værktøjer, er denne tråd om bedste gendannelsessoftware til flashdrev for slettede USB-filer også værd at skimme.

Du må ikke formatere det, du må ikke køre Scan and Fix, og lad for pokker være med at gemme noget nyt på det.

En vinkel, jeg synes @yozora, @jeff og @mikeappsreviewer kun lige berørte: slettede billeder kan ofte stadig gendannes, men flashdrev kan i det skjulte returnere fejlbehæftede læsninger, før de helt svigter. Så før du jagter alle tænkelige gendannelsesapps, så kopiér et par uvigtige filer fra USB-drevet for at se, om læsningerne er stabile. Hvis kopieringer går i stå, giver CRC-fejl, eller drevet afbrydes, så stop og overvej et professionelt lab.

Jeg er en smule uenig i tankegangen om at scanne alt med det samme. Hvis det er uvurderlige familiebilleder, så spørg først: blev de nogensinde vist på denne pc? Windows miniaturecache, billedbiblioteksapps, chatuploads, mailvedhæftninger og gamle billedredigeringsprogrammer efterlader nogle gange brugbare kopier eller eksporter.

Hvad angår software, er Disk Drill et fornuftigt valg.

Fordele

• Nem forhåndsvisning af JPG/PNG/HEIC
  • God filtrering efter filtype
  • Brugervenlig grænseflade for ikke-tekniske brugere

Ulemper

• Dybe scanninger kan returnere en masse rod
  • Filnavne/mapper overlever muligvis ikke
  • Betalte begrænsninger kan være irriterende afhængigt af versionen

Hvis Disk Drill finder rene forhåndsvisninger, er det lovende. Hvis forhåndsvisningerne er ødelagte, så antag ikke totalt tab. Gendannelse kun af miniaturer er stadig bedre end ingenting til familiebilleder. Tjek også, om billederne nogensinde blev printet via en butiksapp eller sikkerhedskopieret via en social app. Mærkelig kilde, men det redder folk oftere, end man skulle tro.