Kan jag återställa raderade videor från SD-kort på Windows 11?

Jag råkade av misstag radera flera viktiga videor från mitt SD-kort när jag flyttade filer till min Windows 11-dator, och nu kan jag inte hitta dem i Utforskaren eller Papperskorgen. Dessa klipp är verkligen viktiga, och jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa raderade videor från ett SD-kort i Windows 11 innan något skrivs över.

Jag förlorade ett klipp en gång och det första jag ville veta var ganska rakt på sak, har jag fortfarande en chans att få tillbaka det?

För det mesta, ja.

När en video raderas försvinner filinformationen vanligtvis inte direkt. Det som tas bort först är kartan som pekar systemet till den. Materialet ligger ofta kvar där tills nya data skrivs ovanpå det. Så de där första minuterna spelar större roll än folk tror.

1. Sluta använda kortet direkt

Om du märkte att videon är borta, sluta filma. Inga fler klipp. Inga foton. Formatera inte kortet för att du känner dig fast.

Jag har sett folk förlora goda chanser till återställning genom att spela in ett snabbt testklipp. Dåligt drag. Nya data skrivs över gamla sektorer, och även en liten överskrivning kan förstöra en del av den saknade filen.

Ta ut kortet ur kameran, drönaren, dashcamen eller vad du nu använde. Lägg det åt sidan tills du är redo att återställa från det.

2. Ta reda på om programvara räcker, eller om du bör stanna och få hjälp

Vissa fall går bra att lösa själv. Vissa gör det inte.

Programvarubaserad återställning är vanligtvis rimlig om:

1. Du raderade filerna av misstag.
  2. Du formaterade kortet.
  3. Kortet visas som RAW.
  4. Du fick ett filsystemfel.
  5. Videorna försvann trots att kortet fortfarande fungerar i övrigt.

Jag skulle luta åt en återställningstjänst om:

1. Kortet är sprucket, skevt eller böjt.
  2. Din dator upptäcker det inte alls.
  3. Det fortsätter att kopplas från under användning.
  4. Enheten rapporterar hårdvarufel.
  5. Materialet är för viktigt för att chansa med.

Om kortet har fysisk skada kan upprepade skanningar och återanslutningar göra saken värre. Jag skulle inte fortsätta peta på det.

3. Gör en fullständig kopia av kortet innan du gör återställning

Många hoppar över detta och ångrar sig sedan.

Skapa först en diskavbildning. Då får du en fullständig ögonblicksbild av kortet i dess nuvarande skick. Om ditt återställningsförsök går snett är din ursprungliga källa fortfarande bevarad.

Så här arbetar många återställningstekniker. De arbetar från kopian, inte från kortet om och om igen. Mindre risk, mindre slitage, färre dumma misstag.

4. Försök återställa videon med Disk Drill

Foton är lättare. Video är där många verktyg faller isär.

Kameror lagrar inte alltid material i ett enda rent block. Actionkameror, drönare, dashcams och nyare spegellösa kameror sparar ofta video i fragment utspridda över kortet. En enkel återställningsapp kan hitta delar men misslyckas med att bygga upp dem till en fil du kan använda.

Det som stack ut för mig med Disk Drill är dess läge Advanced Camera Recovery. Det byggdes för fragmenterat material från minneskort och kameror som stöds. I stället för att behandla videon som ett enda sammanhängande block söker det igenom utspridda delar och försöker återskapa den ursprungliga strukturen. Detta brukar spela roll för material från GoPro, DJI, Sony, Canon, Nikon, Fujifilm, Insta360 och liknande utrustning.

Grundläggande flöde:

1. Anslut det ursprungliga minneskortet till datorn med en kortläsare.
  2. Öppna Disk Drill.
  3. Välj minneskortet.
  4. Välj Advanced Camera Recovery.
  5. Starta skanningen.
  6. Vänta tills den har kontrollerat klart kortet.
  7. Förhandsgranska det den hittade.
  8. Spara återställda videor på en annan enhet.

Återställ inte filer tillbaka till samma kort. Jag vet att det låter självklart, men folk gör det fortfarande, och ja, det kan skriva över datan du försöker rädda.

5. Testa de återställda videorna innan du anser att det är klart

Ett återställt filnamn betyder nästan ingenting i sig.

Öppna några klipp. Spola igenom dem. Kontrollera mitten, inte bara de första sekunderna. Jag hade en fil som såg bra ut i mappen men sedan frös halvvägs igenom.

Om en återställd video inte går att spela upp är VLC Media Player värt att prova först. Ett särskilt verktyg för videoreparation kan också hjälpa om filen kom tillbaka skadad.

Ja, du har fortfarande en chans.

Eftersom videorna raderades från SD-kortet hamnar de inte i Papperskorgen i Windows 11. Den täcker bara filer som raderats från datorns lagring. Så använd inte Utforskaren som test på om de är borta för alltid.

Jag håller med @mikeappsreviewer om en sak, sluta skriva något alls till kortet. Jag håller inte helt med om att avbildning måste låta obligatoriskt för varje hemanvändare. Det är smart, ja. Men om kortet är stabilt, läsbart och du behöver en snabb väg framåt, är en bra återställningsskanning först helt okej i de flesta fall av oavsiktlig radering.

Det här skulle jag göra i Windows 11:

1. Kontrollera om videorna kopierades, inte flyttades.
    Sök på datorn efter filtyper som .mp4, .mov, .mts, .mxf.
    Använd Utforskarens sökning på Den här datorn.
    Sortera efter Ändringsdatum.
    Många fall där filer försvinner under flytt visar sig vara en delvis överföring eller en dold kopia i en annan mapp.

2. Öppna Diskhantering.
    Om SD-kortet visar rätt kapacitet och en frisk partition är chanserna för återställning bättre.
    Om det ber om formatering, klicka inte på det.

3. Kör återställningsprogram och spara resultaten på datorn, inte på SD-kortet.
    Disk Drill är ett stabilt val här. Det brukar fungera bra med raderade mediefiler på SD-kort, och gränssnittet är tillräckligt enkelt om du är stressad och har bråttom. Om du vill ha en sida med en bra och lättförståelig genomgång av verktyg för återställning av SD-kort, är detta relevant:
    bästa programvaran för återställning av SD-kort för att få tillbaka raderade filer

4. Filtrera skanningsresultaten efter videotyper och storlek.
    Ignorera små klipp först.
    Leta efter ursprungliga mappnamn som DCIM, PRIVATE, AVCHD eller kameraspecifika mappar.

5. Återställ några exempel först.
    Öppna dem i VLC.
    Spola igenom mitten av varje fil, inte bara de första 10 sekunderna. Korrupta återställningar ser ofta bra ut i början.

Om kortet kopplas från, läses långsamt som sirap eller ger I/O-fel, sluta hålla på med det. Då går det från återställning av raderade filer till ett läge med felande media.

Kort version, ja, raderade videor från SD-kort på Windows 11 går ofta att återställa om kortet inte har skrivits över. Dina första åtgärder spelar större roll än vilket programvarumärke du väljer, men Disk Drill är ett av de bättre alternativen för det här.

Ja, förmodligen. Och nej, grejen med Papperskorgen är inte konstig. När man raderar från ett SD-kort kringgås den vanligtvis helt, så att Windows 11 inte visar dem där är normalt.

Jag håller mest med @mikeappsreviewer och @voyageurdubois, men jag är lite mindre övertygad om att man först ska göra en fullständig avbildning om kortet fungerar helt normalt och du inte är särskilt teknisk. Det är säkrare, absolut, men vid en vanlig oavsiktlig radering räcker ofta en direkt återställningsskanning om du slutar använda kortet omedelbart.

Ett par saker de inte riktigt betonade:

• Kontrollera kamerans app eller importprogrammets historik. Ibland var en flytt egentligen en import med rensning, och filerna hamnade i Videor, Bilder, OneDrive eller någon konstig tillverkar-mapp.
  • Titta i Windows-sökning med storleksfilter som size:>500MB plus .mp4 OR .mov OR .mxf. Stora videofiler är lättare att hitta så än genom att leta mappar.
  • Om kortet är exFAT kan de raderade filnamnen vara borta, men videodatan kan fortfarande gå att återställa med signaturskanning.

Om du vill ha den snabbaste gör det själv-vägen, använd Disk Drill på SD-kortet och återställ hittade videor till din PC eller en annan enhet, aldrig tillbaka till kortet. För video skulle jag sortera resultaten efter filstorlek först. Små återställda klipp är ofta skräp eller miniatyrbilder, ärligt talat.

Också värt att läsa: hur folk återställde video från ett korrupt SD-kort

En sak till: om filerna klipptes ut under överföringen och Windows kraschade eller kabeln/kortläsaren strulade, kan vissa klipp finnas på datorn som ofullständiga filer. Sök där innan du lägger en timme på att skanna.

Ja, återställning är fortfarande möjlig, men jag skulle lägga till en sak som de andra bara berörde lite lätt: kontrollera om videorna blev flyttade av källappen, inte av Windows. Vissa kamerainläsningsverktyg tar bort från kortet efter en lyckad kopiering, och om den processen buggade ur kan filer hamna på konstiga temporära platser på datorn.

Så innan du skannar SD-kortet skulle jag kontrollera:

• C:\Users\YourName\Videos
  • C:\Users\YourName\Pictures
  • C:\Users\YourName\AppData\Local\Temp
  • OneDrive-mappar för kamerauppladdning
  • videoredigerarens mapp för mediecachen/import

Jag håller inte helt med om idén att ett kort som ser friskt ut alltid innebär låg risk. Vissa SD-kort läses bra ända tills en lång skanning träffar svaga sektorer. Om materialet verkligen är oersättligt är det fortfarande säkrare att skapa en avbild först.

Om du väljer att göra det själv är Disk Drill ett rimligt alternativ.

Fördelar:

• lätt att använda
  • bra filtrering för videotyper
  • förhandsvisningar hjälper till att sortera bort skräp
  • duglig för borttagningar från SD-kort

Nackdelar:

• djupa skanningar kan ta ett tag
  • förhandsvisning är ingen garanti för att hela filen är intakt
  • licenskostnaden kan irritera folk
  • ingen magi om kortet har skrivits över

Jämfört med det som @voyageurdubois, @stellacadente och @mikeappsreviewer redan tog upp är mitt främsta råd: kontrollera först målmappar och temporär lagring, återställ sedan. Förvånansvärt många videor som sägs vara borttagna från SD-kortet ligger faktiskt någonstans på Windows 11-datorn under en konstig sökväg. Om inte, skanna kortet och återställ bara till datorn, aldrig tillbaka till SD-kortet.