Kan jag återställa filer från ett USB-minne efter att ha raderat foton?

Jag råkade radera foton från mitt USB-minne och tömde dem innan jag insåg att de var de enda kopiorna. Enheten innehåller familjebilder som jag verkligen behöver få tillbaka, och jag är rädd att mer användning kan skriva över filerna. Finns det ett säkert sätt att återställa raderade foton från ett USB-minne?

Om det här vore mitt USB-minne skulle jag börja med återställningsprogram, så länge enheten fortfarande beter sig som en normal enhet. Helt annan sak om den hela tiden kopplar bort, visar 0 byte, aldrig monteras, verkar död eller blir varm utan anledning. Då skulle jag sluta pilla med den. Vid den vanliga röran med jag raderade saker och nu behöver jag få tillbaka dem är programvara det första jag skulle prova innan jag gör det till ett dyrt labbjobb.

Första steget är tråkigt men viktigt, sluta skriva något till USB-minnet direkt. Kopiera inga filer till det. Formatera inte. Kör inga städrundor. På flashminnen hoppar raderade filer vanligtvis över den vanliga vägen via Papperskorgen. Systemet markerar utrymmet som tillgängligt, och dina gamla data ligger kvar där tills nya data skrivs ovanpå. Jag har sett folk förlora återställningsbara filer genom att spara en slumpmässig video på samma minne fem minuter senare. Dåligt drag.

Innan du skannar skulle jag göra en snabb manuell kontroll. Många raderade filer visar sig vara dolda, flyttade eller kopierade någon annanstans tidigare.

1. Visa dolda filer på USB-minnet och titta igen.

2. Kontrollera mappar som $RECYCLE.BIN, RECYCLER, RECYCLED eller .Trashes om enheten någon gång har varit ansluten till en Mac.

3. Titta igenom datorns skrivbord, Hämtade filer, Dokument och alla mappar där du brukar dumpa saker när du har bråttom.

4. Kontrollera säkerhetskopior och synkmappar, OneDrive, Google Drive, Dropbox, Filhistorik, vad du nu använder.

Om inget av det där ger något, då ja, då skulle jag gå vidare till en återställningsapp.

De flesta av de här verktygen fungerar ungefär på samma sätt, även om menyerna och etiketterna är lite överallt:

1. Installera programmet på datorn, inte på USB-minnet.

2. Anslut USB-minnet och välj det i återställningsverktyget.

3. Kör en skanning efter raderade eller förlorade filer.

4. Låt skanningen bli klar. Avbryt inte i förtid om filerna är viktiga.

5. Använd filter om det finns, filtyp, namn, datum, storlek.

6. Förhandsgranska filer när appen stöder det.

7. Välj det du vill få tillbaka.

8. Spara återställda filer på datorn eller en annan enhet, aldrig tillbaka på samma USB-minne.

Jag upprepar den sista delen eftersom folk missar den. Att återställa data tillbaka till samma minne är så du skriver över resten av det du försökte rädda. Jag gjorde det här en gång för flera år sedan. Gjorde inte om det två gånger.

Saker jag skulle titta på först:

1. Disk Drill. Det här är den jag skulle testa först vid ett normalt fall med raderade filer. Upplägget är lätt att följa, det hanterar FAT32, exFAT och NTFS, och förhandsgranskningsverktyget hjälper mycket. Om ett foto eller dokument öppnas i förhandsgranskningen brukar jag se det som ett ganska bra tecken på att återställningen blir ren. Jag har också haft bättre tur med det när enheten haft lite filsystemstrul, inte bara vanlig radering.

2. PhotoRec. Ful, gratis och envis på ett bra sätt. Jag har kvar det eftersom det gräver fram filer när andra verktyg kommer tillbaka halvtomma, särskilt om filsystemet är skadat. Nackdelen är rätt tuff. Filnamn och mappstruktur kommer ofta tillbaka förstörda, så du får sitta och sortera ett berg av filer för hand. Bra nödalternativ. Inte kul.

3. Data Rescue. Jag har sett det göra ett stabilt jobb, även om jag aldrig gillat att ta mig runt i gränssnittet. Om den första skanningen missar saker är det här ett jag skulle använda för en andra omgång. Ibland ser ett andra verktyg sådant som det första svepte förbi.

4. Recuva. Gammalt, bara för Windows, fortfarande användbart för enkla jobb. Om du raderade några dokument, JPG-filer, PDF-filer eller andra vanliga filtyper från en enkel USB-konfiguration är det fortfarande värt ett försök. Jag skulle inte luta mig mot det först för konstiga fall eller nyare format, men för vanlig filradering nämns det fortfarande av en anledning.

En sak jag inte skulle köra i början är CHKDSK, eller något reparationskommando i samma familj. De verktygen är till för att fixa filsystemsproblem. De är inte verktyg för att ångra radering. Jag har sett reparationskommandon göra återställning fulare genom att ändra katalogdata innan de viktiga filerna kopierades ut. Min ordning är enkel, återställ först, reparera senare.

Så om ditt USB-minne fortfarande dyker upp normalt skulle jag skanna det med Disk Drill först, hämta ut de viktiga filerna till en annan enhet och ta itu med själva USB-minnet efter det. Om enheten känns instabil på ett fysiskt sätt, slumpmässiga frånkopplingar, värme, konstiga ljud från en adapter, något sådant, skulle jag sluta och lämna in den till ett återställningsföretag i stället för att peta på den tills det blir värre.

Ja, om USB-minnet fortfarande kan monteras och visar rätt storlek, är chanserna till återställning ofta ganska goda. Det viktigaste är att sluta använda det nu. Varje ny skrivning minskar dina chanser.

Jag håller med om det mesta som @mikeappsreviewer sa, men jag skulle lägga till ett steg innan skanning. Skapa en avbild av USB-minnet först om du har plats på din dator. En sektor-för-sektor-kopia ger dig en säker källa att skanna flera gånger. Om minnet börjar strula senare har du fortfarande avbilden. På Linux eller macOS fungerar dd eller ddrescue. På Windows är USB Image Tool tillräckligt enkelt.

Några saker som folk ofta missar:

1. Kontrollera fotoappen på din telefon eller dator och importhistoriken. Gamla importer lämnade ofta kvar kopior.
  2. Leta efter JPG, JPEG, PNG, HEIC, MOV i Windows-sökning på hela datorn.
  3. Om bilderna kom från en kamera, kontrollera även minneskortet. Folk glömmer detta hela tiden.

När det gäller programvara är Disk Drill ett stabilt val för raderade bilder på USB-minnen eftersom förhandsvisningar sparar tid och hjälper dig att bekräfta filernas skick före återställning. Om förhandsvisningarna ser trasiga ut, få inte panik. Prova en djupskanning eller ett annat verktyg efter att du har skapat en avbild av enheten.

En sak jag inte riktigt håller med om: Recuva fungerar okej, men på flashmedia har jag sett att det missar HEIC-filer och nyare mobilformat oftare än jag gillar. Inte värdelöst, bara lite äldre i känslan.

Hoppa också över snabbformateringsuppmaningar, felreparationsuppmaningar och ‘skanna och fixa’. De verktygen gillar att ställa till med oreda.

Om du vill ha en genomgång täcker den här videoguiden på Facebook om filåterställning från USB-minne processen i tydliga steg.

Ja, du kan ibland återställa raderade foton från ett USB-minne, men tidsfönstret stängs snabbt. Eftersom du redan vet att du inte ska använda USB-minnet längre, så är den delen avklarad. Jag skulle lägga till en sak som @yozora bara nämnde kort: om bilderna verkligen är oersättliga, fortsätt inte att ansluta minnet om och om igen för att se om de fortfarande finns där. Flashminnen kan gå från att fungera mestadels bra till att bli konstigt oläsbara väldigt snabbt.

Jag håller dock inte helt med @mikeappsreviewer på en punkt: jag skulle inte lägga för mycket tid på att manuellt leta igenom mappar om du vet att du har raderat dem. En snabb kontroll, visst. Men efter det, gå direkt vidare till återställning innan Windows hittar på något med bakgrundsskrivningar eller indexering.

Det jag skulle göra:

• Anslut det en gång
  • Om det monteras normalt, återställ från det så fort som möjligt
  • Ännu bättre, skapa först en avbild om du kan
  • Återställ filer till din dator, inte tillbaka till USB-minnet
  • Prioritera JPG, PNG, HEIC, MOV, MP4 före allt annat

När det gäller verktyg är Disk Drill ett bra val här eftersom det är enkelt att sortera foton efter typ och förhandsgranska vad som faktiskt går att återställa. Det betyder mycket när du försöker rädda familjebilder i stället för att gräva igenom 8 000 mystiska filer. Om Disk Drill hittar förhandsvisningar som öppnas korrekt är det ett väldigt gott tecken. Om det inte gör det, prova ett annat verktyg efter att ha arbetat från en avbild, inte från originalminnet.

Och en liten verklighetskontroll: om det här USB-minnet är exFAT eller användes mycket efter raderingen, kan återställningen bli partiell. Vissa filer kan komma tillbaka skadade eller utan namn. Det suger, men partiell återställning är bättre än ingen alls.

Om du vill ha fler åsikter om verktyg är den här tråden om bästa återställningsprogramvaran för USB-minnen för raderade USB-filer också värd att skumma igenom.

Formatera det inte, kör inte Scan and Fix, och spara definitivt inte något nytt på det.

En vinkel som jag tycker att @yozora, @jeff och @mikeappsreviewer bara berörde lätt: raderade foton går ofta fortfarande att återställa, men flashminnen kan i tysthet ge felaktiga läsningar innan de helt slutar fungera. Så innan du jagar varje återställningsapp, kopiera några oviktiga filer från USB-enheten för att se om läsningarna är stabila. Om kopieringar stannar upp, ger CRC-fel eller om enheten kopplas från, sluta och överväg ett proffslabb.

Jag håller inte helt med om tankesättet att skanna allt omedelbart. Om det här är ovärderliga familjefoton, fråga först: visades de någonsin på den här datorn? Windows miniatyrcache, fotobiblioteksappar, chattuppladdningar, e-postbilagor och äldre fotoredigerare lämnar ibland användbara kopior eller exporter efter sig.

När det gäller programvara är Disk Drill ett rimligt val.

Fördelar

• Enkla förhandsvisningar för JPG/PNG/HEIC
  • Bra filtrering efter filtyp
  • Användarvänligt gränssnitt för icke-tekniska användare

Nackdelar

• Djupa skanningar kan ge mycket skräp
  • Filnamn/mappar kanske inte bevaras
  • Betalda begränsningar kan vara irriterande beroende på version

Om Disk Drill hittar rena förhandsvisningar är det lovande. Om förhandsvisningarna är trasiga, anta inte total förlust. Återställning av enbart miniatyrer är fortfarande bättre än ingenting för familjebilder. Kontrollera också om fotona någonsin skrevs ut via en butiksapp eller säkerhetskopierades via en social app. Konstig källa, men den räddar människor oftare än man kan tro.