Ik heb per ongeluk een partitie verwijderd in Schijfbeheer terwijl ik probeerde mijn schijf opnieuw in te delen, en nu wordt de ruimte weergegeven als niet-toegewezen. Er stonden belangrijke bestanden op, en ik heb niets nieuws op de schijf opgeslagen omdat ik bang ben dat dit herstel moeilijker maakt. Ik heb hulp nodig om de veiligste manier te vinden om de verwijderde partitie te herstellen of de gegevens terug te halen voordat ik ze voorgoed kwijtraak.
Kan ik een verwijderde partitie herstellen nadat ik deze per ongeluk in Schijfbeheer heb verwijderd?
Ik heb dit zelf ooit ook verpest, dus om te beginnen: schrijf die schijf nog niet af. Het verwijderen van een partitie haalt meestal alleen de partitieregistratie weg, niet de bestanden die eronder staan. Veel van de gegevens zijn vaak nog gewoon aanwezig, onaangeroerd, totdat er iets nieuws overheen wordt geschreven.
Het moment waarop mensen het erger maken, is direct na het verwijderen. Stop met het gebruiken van die schijf. Maak geen nieuw volume aan. Formatteer de lege ruimte niet. Zet er geen bestanden op. Elke schrijfactie vergroot de kans dat je overschrijft wat je probeert te redden.
Open Schijfbeheer en kijk hoe de schijf wordt weergegeven. Als de partitie nog bestaat en alleen de stationsletter kwijt is, kom je er misschien mee weg door een letter toe te wijzen en het daarbij te laten. Als Windows het gebied als Niet-toegewezen toont, zou ik de reparatie-experimenten eerst overslaan en de gegevens eraf halen voordat je iets anders doet.
Wat voor mij werkte, was Disk Drill. Het vond verwijderde partities, en in mijn geval behield het ook mapnamen en bestandsnamen in plaats van alles in een rommelige hoop te gooien. Dat was belangrijker dan ik had verwacht.
Hier is de korte versie van het herstelproces:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf, niet op die met de verwijderde partitie.
- Start het en kies vervolgens de fysieke schijf waarop de partitie vroeger stond.
- Klik op Zoeken naar verloren gegevens. Op sommige externe schijven vraagt het welk scantype je wilt. Ik zou in de meeste gevallen Universele scan kiezen. Als de bron een camerakaart of dronebeelden was, gebruik dan in plaats daarvan Geavanceerd cameraherstel.
- Laat de scan voltooien. Als de ontbrekende partitie wordt gedetecteerd, open die dan en controleer de inhoud.
- Bekijk eerst een voorbeeld van een paar bestanden voordat je iets herstelt. Ik test altijd willekeurige dingen, documenten, foto’s, één groter bestand, zodat ik weet dat het resultaat geen rommel is.
- Selecteer de bestanden of mappen die je wilt, en klik daarna op Herstellen.
- Sla alles op een andere schijf op. Niet op de oorspronkelijke. Ik weet dat dit repetitief klinkt, maar hier verpesten mensen hun eigen herstel.
Nadat je bestanden veilig zijn, heb je twee opties. Als je de oude partitie-indeling terug wilt, probeer dan TestDisk. Als het je alleen gaat om de schijf weer bruikbaar te maken, is het aanmaken van een nieuwe partitie in Schijfbeheer meestal sneller en minder irritant.
Ik deed dit op Windows 11. Windows 10 lijkt er genoeg op dat dezelfde stappen nog steeds gelden. Menu’s verschuiven een beetje, maar niet op een manier die ertoe doet.
Herstel de oude partitie met TestDisk
Als je doel is om de verwijderde partitie terug te brengen alsof die nooit verdwenen is, dan is TestDisk de gratis tool waar ik als eerste naar zou kijken.
- Download TestDisk, pak het uit en voer daarna testdisk_win uit.
- Kies Create zodat er een logbestand wordt aangemaakt.
- Selecteer de fysieke schijf waarop de partitie is verwijderd.
- Laat het gedetecteerde partitietabeltype ongewijzigd, tenzij je weet dat het onjuist is.
- Kies Analyse en voer daarna Quick Search uit.
- Als er niets bruikbaars verschijnt, voer dan Deeper Search uit.
- Wanneer de ontbrekende partitie verschijnt, markeer je die en kies je Write.
- Bevestig de wijziging en start daarna de pc opnieuw op.
Als de partitietabel niet al te zwaar beschadigd was, komt de partitie na een herstart vaak terug. Ik heb gezien dat het probleemloos werkte, en ik heb gezien dat het maar half werkte, dus ik zou de herstelde bestanden eerst toch ergens veilig bewaren. Zo is het veiliger.
Of bouw de partitie opnieuw op en zet je bestanden terug
Als je de gegevens al hebt veiliggesteld en de schijf weer bruikbaar wilt maken, is deze route eenvoudiger.
- Druk op Win + X en open Schijfbeheer.
- Klik met de rechtermuisknop op het gebied Niet-toegewezen en kies Nieuw eenvoudig volume.
- Doorloop de wizard. Stel indien nodig de grootte in, wijs een stationsletter toe en kies daarna NTFS of een ander bestandssysteem als je configuratie iets anders nodig heeft.
- Laat Snel formatteren uitvoeren aangevinkt en voltooi daarna het proces.
Zodra de nieuwe partitie is aangemaakt, kopieer je de herstelde bestanden terug en controleer je er een paar voordat je het als afgerond beschouwt.
Ja, als de ruimte alleen als Niet-toegewezen wordt weergegeven, bestaan je bestanden vaak nog steeds. Het verwijderen van een partitie verwijdert meestal de indeling, niet de datablokken. Je deed er goed aan om niets nieuws te schrijven.
Ik wil nog één ding toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei. Maak, voordat je partitieherstel probeert, een sector-voor-sector-image van de hele schijf als de bestanden erg belangrijk zijn. Gebruik iets als HDD Raw Copy Tool of ddrescue. Werk vanaf de image, niet vanaf het origineel. Als het herstel misgaat, heb je nog steeds één schone kans over. Veel mensen slaan dit over en krijgen daar spijt van.
Mijn volgorde zou zijn:
- Controleer eerst de SMART-status. Als de schijf fouten heeft, maak er dan eerst een kloon van.
- Scan de schijf met Disk Drill of een andere hersteltool en herstel belangrijke bestanden naar een andere schijf.
- Als de bestanden intact lijken, probeer dan partitieherstel.
- Bouw de partitie pas opnieuw op nadat je gegevens veilig zijn.
Ik ben het er niet helemaal mee eens om te vroeg reparaties te proberen. Als de partitietabel op meer dan één plek beschadigd is, kan het terugschrijven van wijzigingen naar de schijf later herstel moeilijker maken. Eerst de data, daarna het herstel. Veiliger plan.
Als je een snelle visuele handleiding wilt, is deze videohandleiding voor Windows-gegevensherstel makkelijk te volgen.
Ook als de verwijderde partitie met BitLocker was versleuteld, wordt herstel lastiger. Je hebt dan de herstelsleutel nodig, en bestandshersteltools kunnen ruwe gegevens tonen totdat de volumestructuur is hersteld. Veel mensen missen dat detail.
Dus ja, herstel is mogelijk. Stop met het gebruiken van de schijf, maak er een image van als de gegevens belangrijk zijn, herstel bestanden eerst met Disk Drill en maak je daarna pas druk over het terugbrengen van de partitie.
Ja, verwijderde partities kunnen vaak worden hersteld, maar ik zou iets voorzichtiger zijn dan @mikeappsreviewer en @vrijheidsvogel op één punt: ik zou niet overhaast een herstelde partitietabel terugschrijven, tenzij de gegevens al ergens anders zijn geback-upt.
Als Schijfbeheer alleen Niet-toegewezen ruimte toont, betekent dat meestal dat de partitievermelding weg is, niet per se de bestanden. Daarom krijgen mensen soms bijna alles terug. Het gevaar is dat je met één kleine oplossing per ongeluk de schijf moeilijker herstelbaar maakt.
Mijn mening:
- Als de bestanden belangrijk zijn, koppel de schijf los totdat je er klaar voor bent.
- Als het een externe schijf is, sluit die dan aan op een andere pc en scan hem daar.
- Als het de systeemschijf is, start dan idealiter op vanaf een andere schijf of USB-omgeving om achtergrondschrijfacties te vermijden.
- Herstel eerst de belangrijke gegevens en maak je daarna pas druk over het terugzetten van de oude indeling.
Disk Drill is hier een goede optie omdat het de fysieke schijf kan scannen op verloren partities en bestaande bestandssysteemsporen, niet alleen op duidelijk verwijderde bestanden. Dat is belangrijk wanneer een partitie in Schijfbeheer is verwijderd en de ruimte niet-toegewezen is geworden. Ik zou het eerst gebruiken voor gegevensherstel, zelfs als partitieherstel technisch mogelijk is.
Eén ding dat mensen niet vaak genoeg noemen: controleer of de verwijderde partitie NTFS, exFAT of BitLocker was. Als BitLocker in het spel was, heb je mogelijk de herstelsleutel nodig voordat er iets nuttigs gebeurt. Zonder die sleutel kunnen de resultaten heel snel erg rommelig worden.
Ook de moeite waard om te lezen: tips voor herstel van verwijderde partities die echt helpen
Dus ja, herstel is absoluut mogelijk. Laat Windows je alleen niet te vroeg helpen door een nieuw volume aan te maken. Zo wordt een slechte dag nog erger.