Mijn externe schijf wordt ineens niet meer gekoppeld op mijn Mac en Finder toont hem helemaal niet. Ik heb hem al opnieuw aangesloten en de Mac opnieuw opgestart, maar hij verschijnt nog steeds niet, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken of dit een macOS-probleem, een Finder-probleem of een defecte schijf is.
Ik ben dit op Macs al veel te vaak tegengekomen. De schijf lijkt dood, Finder laat niets zien, en het lijkt altijd te gebeuren wanneer je de bestanden juist nú nodig hebt. Meestal is de schijf zelf er nog gewoon. macOS is het deel dat weigert met het bestandssysteem om te gaan.
Voordat je reparatietools aanraakt, controleer eerst de saaie dingen. Ik heb dit ooit overgeslagen en daardoor een uur verspild zonder reden.
Probeer een andere kabel. Gebruik een andere USB-poort. Sla de hub over en sluit de schijf rechtstreeks op de Mac aan. Open daarna de Finder-instellingen en controleer of externe schijven zijn ingesteld om te worden weergegeven onder Algemeen en Navigatiekolom. Als het lampje van de schijf brandt, of je hem hoort opstarten, zou ik er eerst van uitgaan dat de hardware nog leeft.
De snelle oplossing is de schijf formatteren. Daarmee wordt hij ook helemaal gewist. Dus als de bestanden belangrijk zijn, begin daar dan niet mee.
Wat ik meestal zie, is lichte schade aan het bestandssysteem. macOS wordt kieskeurig en weigert de schijf helemaal te koppelen. Als dat gebeurt, werkt herstelsoftware meestal beter dan eerst willekeurige reparatiestappen proberen, omdat die de schijf directer uitleest. Ik heb de beste resultaten gehad met Disk Drill. Dat heeft bij mij schijven herkend wanneer Schijfhulpprogramma ze grijs weergegeven, niet aangekoppeld of vreemd genoeg niet geïnitialiseerd toonde.
Als je de herstelroute kiest, maak dan eerst een byte-voor-byte-back-up. Dat heb ik op de harde manier geleerd nadat ik een instabiele schijf bleef herscannen tot het erger werd. Een volledige kloon geeft je iets veiligers om te scannen, en je voorkomt dat je de originele schijf blijft belasten. Voer daarna de scan uit, bekijk een voorbeeld van wat er wordt gevonden en kopieer vervolgens de goede bestanden naar je Mac of een andere schijf. Zodra je gegevens veilig zijn, voelen reparaties een stuk minder riskant.
Als je bestanden al veilig zijn, of je er niets om geeft, zijn dit de stappen die ik in deze volgorde zou proberen.
1. Toon de volledige apparatenlijst in Schijfhulpprogramma
Hiermee worden veel gevallen opgelost waarin je probeert het beschadigde volume te koppelen in plaats van de fysieke schijf erboven.
1. Open Schijfhulpprogramma.
2. Klik linksboven op Weergave en kies vervolgens Toon alle apparaten.
3. Selecteer de bovenliggende schijf, meestal het bovenste item met de naam van de fabrikant zoals WD of Seagate.
4. Voer EHBO uit op die bovenliggende schijf.
Ik heb gezien dat dit de partitietabel herstelt en ervoor zorgt dat de schijf meteen verschijnt.
2. Beëindig een vastgelopen fsck-proces
Als de schijf is losgekoppeld zonder deze uit te werpen, start macOS soms een bestandscontrole op de achtergrond en blijft die vervolgens hangen, waardoor het koppelen wordt geblokkeerd.
1. Open Terminal.
2. Voer sudo pkill -f fsck in
3. Druk op Enter en typ je wachtwoord.
Je ziet de wachtwoordtekens niet terwijl je typt. Als fsck vastliep, wordt de schijf mogelijk een paar seconden later gekoppeld. Ik heb meegemaakt dat deze oplossing ineens werkte, wat nogal stom voelde na al het andere dat ik eerst had geprobeerd lol.
3. Reset NVRAM en SMC op Intel-Macs
Als de poorten zelf vreemd doen, lost dit het soms op.
Voor Apple silicon Macs regelt een normale herstart dit gedrag meestal al.
NVRAM-reset:
1. Schakel de Mac uit.
2. Zet hem weer aan en houd direct Option + Command + P + R ongeveer 20 seconden ingedrukt.
SMC-reset:
1. Schakel uit.
2. Koppel de stroom 15 seconden los.
3. Sluit hem weer aan.
4. Wacht 5 seconden.
5. Zet hem aan.
Op sommige Intel MacBooks gebruik je Shift + Control + Option + Power gedurende 10 seconden.
4. Koppel het handmatig in Terminal
Schijfhulpprogramma geeft het soms eerder op dan Terminal.
1. Open Terminal.
2. Voer diskutil list uit
3. Zoek de identifier van je schijf, zoiets als disk4s1
4. Voer diskutil mount /dev/disk4s1 uit
Vervang dit door je eigen identifier, uiteraard. Als het wordt gekoppeld, laat Terminal je dat weten. Als het mislukt, is de foutmelding vaak nuttiger dan wat de GUI toont. Ik heb die fouten gebruikt om uit te zoeken of het probleem schade aan het bestandssysteem was, vreemde machtigingen of het verkeerde partitietype.
Als niets daarvan werkt
Op dat punt zou ik stoppen met slim proberen te zijn en de schijf formatteren, ervan uitgaande dat de gegevens al zijn hersteld.
In Schijfhulpprogramma:
1. Selecteer de schijf.
2. Klik op Wis.
3. Kies APFS voor gebruik alleen op Mac.
4. Kies exFAT als je de schijf tussen Mac en Windows wilt gebruiken.
Dit lost meestal logische corruptie op en maakt de schijf weer bruikbaar. Het belangrijkste is om eerst het herstel uit te voeren. Ik heb mensen gezien die eerst wisten omdat ze geïrriteerd waren, en daarna de rest van de nacht bezig waren om bestanden terug te halen. Niet leuk.
Als Finder niets toont, zou ik controleren of macOS de hardware überhaupt ziet.
Open Systeeminformatie en daarna USB of Thunderbolt. Als je schijf daar verschijnt, communiceren de poort en de behuizing met elkaar. Als die niet verschijnt, wijst dit eerder op hardware, voeding, kabel of de printplaat van de behuizing, niet op macOS. Ik ben het niet helemaal eens met @mikeappsreviewer dat je als eerste van bestandssysteembeschadiging uit moet gaan, omdat veel gevallen van niet koppelen worden veroorzaakt door defecte SATA-naar-USB-bridges in de behuizing.
Een paar dingen die ik hierna zou doen.
Probeer de schijf op een andere Mac of een Windows-pc. Dit is de snelste split-test.
Als die elders verschijnt, ligt het probleem bij je Mac-configuratie.
Als die nergens verschijnt, verdacht dan de behuizing of de schijf.
Als het een externe HDD is met een eigen voeding, controleer dan de adapter. Zwakke voeding veroorzaakt vreemd gedrag waarbij de schijf niet verschijnt. Meer dan eens gezien.
Als Schijfhulpprogramma alleen de grootte van de fysieke schijf ziet maar geen volumes, kijk dan naar de S.M.A.R.T.-status als die beschikbaar is. Failing of Not Supported via USB komt vaak voor, dus raak niet in paniek als die ontbreekt.
Als de gegevens belangrijk zijn, stop dan na een paar pogingen met het proberen te koppelen. Herhaaldelijk opnieuw proberen bij een defecte schijf is hoe dingen erger worden. Disk Drill is een solide volgende stap voor Mac als de schijf op enig niveau wordt gedetecteerd, vooral om bestanden eraf te halen voordat je iets wist of repareert.
Ook de moeite waard om te lezen, een externe harde schijf repareren die niet wordt gekoppeld op Mac.
Ik zou nog één controle toevoegen waar noch @mikeappsreviewer noch @sonhadordobosque echt genoeg op hebben geleund: kijk wat de Mac-logboeken zeggen wanneer je hem aansluit.
Open Terminal en voer uit:
log stream --predicate 'eventMessage contains[c] 'disk'
Sluit daarna de schijf aan en let op meldingen zoals I/O-fouten, problemen met de APFS-container of “medium niet aanwezig”. Dat vertelt je veel sneller of macOS het volume weigert of dat de hardware het laat afweten. Console.app werkt ook als je Terminal haat.
Start ook één keer op in de Veilige modus en test de schijf daar. Als hij in de Veilige modus wel wordt aangekoppeld maar normaal niet, dan stoort waarschijnlijk wat achtergrondrommel, een NTFS-driver van derden, antivirus of een oude kernel-extensie. Dat komt vaker voor dan mensen denken.
Over één ding ben ik het enigszins oneens: ik zou niet steeds opnieuw EHBO blijven uitvoeren op een schijf die klikt, de verbinding verbreekt of het systeem laat vastlopen. Zo maken mensen van een wankele schijf een dode. Als de schijf wel wordt gedetecteerd maar onstabiel is, zou ik meteen voor gegevensherstel gaan voordat ik dingen ga “repareren”. Disk Drill is in dat geval logisch, vooral als je alleen de bestanden eraf wilt halen voordat je iets riskants doet.
Als de schijf volledig ontbreekt in Schijfhulpprogramma, Systeeminformatie en diskutil list, dan is dat meestal niet Finder die raar doet. Dan gaat het om de kabel, behuizing, voeding of de schijf zelf. Als het een behuizing is, kan het uitbouwen van de kale schijf en die testen met een andere adapter soms het aha-moment zijn.
Als je een visuele uitleg wilt, is deze video over hoe je een schijf herstelt die niet wil aankoppelen op Mac met Disk Drill best degelijk. Geen magie, maar wel nuttig.
Een invalshoek die ik zou controleren en die @sonhadordobosque, @andarilhonoturno en @mikeappsreviewer slechts indirect hebben aangestipt, is of de Mac het koppelen onderdrukt omdat de schijf door een ander systeem als alleen-lezen of vervuild is gemarkeerd.
Voer in Terminal uit:
diskutil info /dev/diskX
Vervang diskX door de fysieke schijf uit diskutil list. Zoek naar:
- Alleen-lezen media: Ja
- Apparaatlocatie: Extern
- Bestandssysteempersoonlijkheid
- Koppelpunt: Niet gekoppeld
Als deze onverwacht als alleen-lezen wordt weergegeven, kan dat wijzen op hardwaredegradatie, niet alleen op een koppige macOS. Ik ben het enigszins oneens met het idee om eerst te veel software-oplossingen te proberen als de schijf de Mac de strandbalcursor laat tonen. Dat betekent meestal dat er onderliggend I/O-probleem is.
Een andere nuttige controle is Activiteitenweergave. Zoek naar diskarbitrationd. Als het vastloopt of veel CPU gebruikt wanneer je de schijf aansluit, forceer dan het stoppen en macOS zal het opnieuw starten. Soms loopt de koppelingsservice zelf vast.
Over Disk Drill:
Voordelen:
- Goed wanneer de schijf wordt gedetecteerd maar niet wil koppelen
- Kan herstelbare bestanden vooraf tonen voordat je doorgaat
- Handig als je gegevens wilt veiligstellen voordat je wist
Nadelen:
- Niet nuttig als de Mac de hardware helemaal niet kan detecteren
- Scans kunnen traag zijn op zwakke of defecte schijven
- Het succes van herstel hangt sterk af van de werkelijke staat van de schijf
Dus mijn onderscheid is simpel: gedetecteerd maar niet te koppelen, softwaretraject en misschien Disk Drill. Nergens gedetecteerd, geef Finder dan niet meer de schuld en begin de behuizing, kabel, voeding of de schijf zelf te verdenken.