Mijn SD-kaart laat plotseling mijn foto’s en video’s niet meer zien op mijn Windows-pc nadat ik deze heb verwijderd zonder veilig uit te werpen. Ik probeer betrouwbare SD-kaartherstelsoftware voor Windows te vinden die verwijderde of ontbrekende bestanden kan herstellen zonder de situatie te verergeren. Als iemand een goed hulpmiddel heeft gebruikt voor gegevensherstel van een SD-kaart op Windows, zou ik de hulp erg waarderen.
Ik heb redelijk vaak succes gehad met het terughalen van verwijderde bestanden van SD-kaarten, vooral wanneer ik direct stopte met het gebruiken van de kaart. Het verwijderen van een bestand wist meestal eerst de vermelding in het bestandssysteem. De gegevens blijven vaak nog een tijdje staan. Wat herstel verpest, is nieuwe gegevens naar de kaart schrijven, foto’s, video’s, app-downloads, wat dan ook. Zodra nieuwe gegevens in dezelfde blokken terechtkomen, is het oude bestand voorgoed weg.
Wat ik als eerste zou doen:
- Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart. Maak geen nieuwe foto’s, kopieer er geen bestanden naartoe en klik niet op willekeurige reparatiemeldingen.
- Sluit hem aan op een goede kaartlezer. Ik heb camera’s en telefoons tijdens scans rare verbindingsproblemen zien veroorzaken.
- Als de kaart wegvalt, vastloopt, als RAW verschijnt of onbetrouwbaar aanvoelt, maak dan eerst een byte-voor-byte back-up. Scan het imagebestand, niet de kaart.
- Schrijf herstelde bestanden ergens anders naartoe, je pc, een externe SSD, alles behalve dezelfde SD-kaart.
Dit zijn de tools waar ik naar zou kijken.
Disk Drill is waar ik voor de meeste SD-kaartklussen mee zou beginnen. Het is makkelijker om mee te werken dan de meer technische tools, en de preview helpt enorm voordat je een berg rommel terugzet. Het kan overweg met verwijderde bestanden, geformatteerde kaarten, RAW-kaarten en beschadigde bestandssystemen zonder al te veel gedoe. Het leest ook gangbare RAW-formaten van camera’s zoals CR2, CR3, NEF, ARW en RAF. Het onderdeel waar ik op zou letten is Advanced Camera Recovery. Ik heb normale scanners versnipperde videofragmenten zien vinden die veelbelovend leken en daarna weigerden af te spelen. Deze heeft een betere reputatie met gefragmenteerde beelden van actioncams, drones, dashcams, GoPro’s, DJI-apparatuur, Insta360, Canon, Nikon, Sony en vergelijkbare spullen. Op Windows krijg je tot 100 MB gratis herstel, wat genoeg is voor een snelle test.
PhotoRec is de gratis optie die ik achter de hand houd wanneer het echt misgaat. Als het bestandssysteem kapot is, graaft het nog steeds door de kaart en haalt het bestandssignaturen uit ruwe gegevens. Het ondersteunt een enorme lijst bestandstypen. De keerzijde is de interface. Die voelt oud aan, en de resultaten na de scan sorteren is een ramp omdat originele namen en mappen meestal niet terugkomen. Ik heb het ooit gebruikt op een verprutste microSD en kreeg de bestanden terug, maar het opruimwerk erna was irritant als de pest.
Recuva werkt voor de simpele gevallen op Windows. Als je niet lang geleden een paar JPG’s of MP4’s van een gezonde FAT32- of exFAT-kaart hebt verwijderd, is het snel en gratis en zit het je niet in de weg. Ik zou het niet gebruiken voor beschadigde kaarten, klussen met veel camera-RAW of gesplitste video van apparaten die in fragmenten schrijven.
UFS Explorer is waar ik naartoe zou gaan wanneer de kaart er slechter uitziet dan eerst leek. Geformatteerde kaart, beschadigd bestandssysteem, vreemde partitiechaos, dat soort dingen. Het geeft je meer controle en werkt ook goed met schijfimages. Het nadeel is meteen duidelijk zodra je het opent. Het is technischer, minder gebruiksvriendelijk en het verwacht dat je weet waar je naar kijkt.
R-Photo is het proberen waard als je Windows gebruikt en vooral geeft om foto’s en video’s. Het is gratis voor persoonlijk gebruik, overzichtelijker dan PhotoRec, en de previews besparen tijd. De beperking is de smalle focus. Als je ook documenten, archieven of willekeurige bestandstypen nodig hebt, is dit niet degene waar ik op zou vertrouwen.
Als je de weg met de minste frictie wilt, begin dan eerst met Disk Drill, controleer de previews en herstel daarna bestanden naar een andere schijf. Als je gratis tools wilt, probeer dan PhotoRec of R-Photo. Als de kaart zich instabiel gedraagt, blijf hem dan niet bestoken met herhaalde scans. Maak eerst een byte-voor-byte image en werk daarna vanaf de kopie. Ik heb instabiele kaarten na te veel herverbindingen alleen maar slechter zien worden, en vanaf dat punt wordt herstel snel moeilijker.
Ik zou ze iets anders rangschikken dan @mikeappsreviewer.
Voor een Windows-pc is Disk Drill de beste eerste keuze als je SD-kaart ontbrekende foto’s of video’s toont na onveilig verwijderen. Het is makkelijker om resultaten te sorteren, voorbeelden zijn nuttig, en het gaat beter om met foto- en videoformaten dan veel gratis apps. Als je de beste SD-kaart-herstelsoftware voor Windows wilt, is dit degene die ik als eerste zou proberen.
Mijn tweede keuze is R-Studio, niet Recuva. Recuva is prima voor eenvoudige verwijderingen, maar zodra een SD-kaart vreemd begint te doen, ontbrekende mappen, lege miniaturen, RAW-meldingen, gaat het snel achteruit. R-Studio is lelijker, maar het gaat naar mijn ervaring beter om met beschadigde bestandssystemen.
Als je alleen gratis wilt, probeer dan eerst R-Photo. Schonere uitvoer dan PhotoRec. Minder gedoe met sorteren. PhotoRec vindt tonnen bestanden, maar de bestandsnamen en mapstructuur zijn vaak een rommeltje, en dat gaat snel vervelen.
Eén punt waar ik het een beetje mee oneens ben. Ik zou vermijden om meerdere volledige scans direct achter elkaar op een onstabiele kaart uit te voeren. Kies één tool, scan één keer, bekijk de resultaten en beslis dan. Te veel mensen blijven opnieuw scannen totdat de kaart niet meer wordt aangekoppeld.
Als Windows vraagt om de SD-kaart te formatteren, doe dat dan niet.
Als je een degelijk overzicht wilt van tools voor fotoherstel, is deze lijst nuttig:
beste software voor herstel van foto’s en afbeeldingen voor Windows-pc’s
Korte versie:
- Disk Drill, beste mix van gebruiksgemak en resultaten.
- R-Studio, beter voor beschadigde kaarten.
- R-Photo, beste gratis optie voor foto’s.
- PhotoRec, krachtig maar irritant om achteraf op te ruimen.
Ik zou dit waarschijnlijk in twee situaties opsplitsen, omdat onveilige verwijdering heel verschillende dingen kan betekenen.
Als de SD-kaart in Schijfbeheer nog steeds de juiste grootte toont en Windows de bestanden gewoon niet goed weergeeft, zou ik eigenlijk niet meteen beginnen met elke herstelapp die er bestaat. Daar ben ik het een beetje oneens met @mikeappsreviewer en @sterrenkijker. Herstelsoftware is geweldig, maar als het probleem alleen beschadiging van het bestandssysteem is door verkeerd uitwerpen, dan is een tool met een alleen-lezen voorbeeld plus partitie-/bestandssysteemanalyse soms belangrijker dan een eenvoudige scan naar verwijderde bestanden.
Voor Windows is Disk Drill nog steeds degene die ik eerst zou proberen, omdat het de beste balans biedt tussen gebruiksgemak en daadwerkelijke resultaten op SD-kaarten. Het is vooral sterk voor herstel van foto’s/video’s, en de voorbeeldfunctie maakt het veel makkelijker om te zien of je echte bestanden herstelt of rommel. Als je SD-kaart ontbrekende foto’s toont, verborgen mappen heeft of plotseling leeg lijkt nadat die onveilig is verwijderd, is Disk Drill een van de betere opties voor SD-kaartherstelsoftware voor Windows.
Dat gezegd hebbende, mijn impopulaire mening: bij kaarten die fysiek instabiel zijn, zou ik lichte tools helemaal overslaan en direct kiezen voor imaging of een meer forensische aanpak. Recuva wordt vaak aanbevolen omdat het eenvoudig is, maar eenvoudig is niet altijd wat je wilt wanneer de kaart zich verdacht begint te gedragen.
Mijn globale mening:
-
Disk Drill
Beste eerste poging voor de meeste mensen. Overzichtelijke interface, voorbeelden, goede ondersteuning voor foto-/videoformaten. -
R-Studio
Beter als de kaartstructuur beschadigd is en je geen bezwaar hebt tegen een technischere interface. -
R-Photo
Fijne gratis optie als je vooral om afbeeldingen en video’s geeft. -
PhotoRec
Krachtig, maar ja, het opschonen van bestandsnamen is een kleine nachtmerrie lol.
Controleer ook, als de kaart op de een of andere manier leesbaar is, of de bestanden verborgen zijn geraakt in plaats van verwijderd. Ik heb SD-kaarten terug zien komen met vreemde attrib-problemen na onjuiste verwijdering. Niet supergebruikelijk, maar het gebeurt.
Als je meer info wilt, is deze videogids over de beste dataherstelsoftware voor SD-kaarten en pc’s best aardig om snel te bekijken.
Nog één ding: als de SD-kaart afkomstig is van een telefoon of camera die versleuteling gebruikte, kunnen de herstelresultaten veel slechter zijn dan mensen verwachten. Dat deel wordt vaak over het hoofd gezien.
Ik zou het iets anders benaderen dan @sterrenkijker, @himmelsjager en @mikeappsreviewer. Als de kaart eruit is getrokken zonder deze eerst veilig te verwijderen, is het probleem vaak logische corruptie en niet echte verwijdering. In dat geval is de beste app degene waarmee je duidelijk kunt previewen en geen tijd verspilt aan fout-positieven.
Voor Windows is Disk Drill nog steeds mijn eerste keuze.
Voordelen van Disk Drill
- zeer eenvoudig te gebruiken
- goede previews voor foto’s en video’s
- gaat redelijk goed om met SD, microSD, exFAT, FAT32 en RAW-situaties
- beter dan veel basistools voor cameramedia
Nadelen van Disk Drill
- gratis herstel op Windows is beperkt
- diepe scans kunnen veel duplicaten opleveren
- niet de tool die ik het meest zou vertrouwen bij ernstige fysieke instabiliteit
Waar ik het een beetje oneens ben met de gebruikelijke ranglijsten: ik zou Recuva niet bovenaan zetten voor een SD-kaart die al vreemd begon te doen. Prima voor eenvoudige verwijderingen, maar niet geweldig voor gevallen waarin de kaart leeg lijkt terwijl de gegevens er eerder wel op stonden.
Als de kaart steeds de verbinding verbreekt, sla normaal scannen dan over en maak er eerst een kloon/image van. Als hij stabiel blijft, is Disk Drill waarschijnlijk de beste eerste poging, en stap daarna pas over op R-Studio als de resultaten onvolledig lijken.