Ik heb per ongeluk een grote reeks familiefoto’s van mijn SD-kaart verwijderd terwijl ik bestanden naar mijn computer verplaatste, en nu kan ik ze nergens meer vinden. Ik ben op zoek naar betrouwbare software voor fotoherstel die echt werkt voor verwijderde foto’s en veilig te gebruiken is. Als iemand suggesties heeft voor de beste tool voor fotoherstel voor SD-kaarten of harde schijven, zou ik de hulp enorm waarderen.
Ik heb al vaker dan me lief is verwijderde foto's en videoclips van de dood moeten terughalen. Soms verwijderde ik per ongeluk de verkeerde reeks. Een keer deed een SD-kaart vreemd na een shoot. Een paar keer lag het aan mij, moe, te snel klikkend en de verkeerde map aan het opruimen. Het belangrijkste dat ik leerde was simpel. Wat je in de eerste minuut doet, is belangrijker dan welke app je later installeert.
Als je bestanden verdwenen zijn, stop dan meteen met schrijven naar de kaart of schijf. Maak geen extra foto's. Zet er geen nieuwe bestanden op. Formatteer hem niet opnieuw omdat je een bericht zag waarin stond dat het hielp. In veel gevallen staan de gegevens er nog steeds op totdat er nieuwe data overheen wordt geschreven. Blijf je de kaart gebruiken, dan dalen je kansen snel. Ik deed dit ooit verkeerd, en dat kostte me een halve dag aan beeldmateriaal.
Nadat de kaart niet meer in gebruik is en apart is gelegd, zijn dit de tools waar ik als eerste naar zou kijken.
1. Disk Drill
Disk Drill is degene waarnaar ik mensen het vaakst verwijs. Niet omdat het magisch is. Dat is het niet. Het is omdat het een prima middenweg biedt tussen degelijke herstelresultaten en een interface waar gewone mensen geen hekel aan hebben. Het werkt met SD-kaarten, USB-sticks, externe schijven, SSD's, de gebruikelijke dingen.
Het onderdeel waar ik steeds op terugkwam, was de modus Geavanceerd cameraherstel. Als je ooit hebt geprobeerd beelden te herstellen van een drone, GoPro, dashcam of systeemcamera, dan heb je de gebruikelijke puinhoop gezien. Sommige apps vinden het bestand en geven je vervolgens een kapotte clip die na 3 seconden niet meer afspeelt. Deze deed het voor mij beter met gesplitste of gefragmenteerde videobestanden, en hij herkende ook zonder veel gedoe een groot aantal RAW-fotoformaten.
Wat ik goed vond:
- Eenvoudig genoeg te gebruiken zonder eerst een handleiding te lezen
- Ondersteunt een lange lijst met foto- en videoformaten
- Geavanceerd cameraherstel helpt bij gefragmenteerde video
- Laat je bestanden vooraf bekijken voordat je ze opslaat
- Werkt op Windows en Mac
Wat irritant werd:
- Je hebt de betaalde versie nodig voor volledig herstel
- Diepe scans op grote kaarten zijn traag, echt traag
2. R-Studio
R-Studio voelt als het hulpmiddel dat je opent wanneer de makkelijke opties al hebben gefaald. Ik zou het niet geven aan iemand die nog nooit herstelsoftware heeft gebruikt. Toch heeft deze me, wanneer het bestandssysteem beschadigd is, de partitie in de war is, of de kaart half dood lijkt, gered bij klussen waarbij eenvoudigere hulpmiddelen slechts wat restjes terugbrachten.
Ik heb het ooit gebruikt op een zwaar corrupte SD-kaart, zo'n geval waarbij de camera hem weigerde te lezen en Windows hem wilde formatteren. Het vond meer dan ik had verwacht. Het nadeel is de interface. Die voelt vanaf het begin technisch aan, en als je wat rondklikt zonder te weten waar je naar kijkt, wordt het snel verwarrend.
Waarom ik het bij de hand houd:
- Sterke herstelprestaties
- Werkt beter dan de meeste met beschadigde bestandssystemen
- Meer scaninstellingen en herstelopties
- Werkt met een breed scala aan opslagconfiguraties
Waarom sommige mensen erop afhaken:
- De leercurve is steil
- De gebruikersinterface voelt druk aan
- De prijs is hoger dan bij veel andere opties
3. PhotoRec
PhotoRec is nog steeds een van de beste gratis opties die ik heb gebruikt. Geen herstelbeperking, open-source, en het geeft er niet veel om als het bestandssysteem compleet vernield is, omdat het rechtstreeks op het apparaat naar bestandskenmerken zoekt.
Dit is belangrijk wanneer een kaart is geformatteerd of zo ernstig beschadigd is geraakt dat normaal door bestanden bladeren nutteloos is. Ik heb PhotoRec gegevens zien terughalen van media die ik eigenlijk al had opgegeven. Het nadeel is rommelige output. Je oorspronkelijke bestandsnamen zijn meestal verdwenen. De mapstructuur ook. Dus na herstel ben je uiteindelijk een stapel bestanden aan het sorteren op datum, type, voorbeeldweergave en geduld. Het werkt, maar ja, het is een beetje een gedoe.
Pluspunten:
- Gratis, zonder limiet op hoeveel je herstelt
- Ondersteunt een enorm aantal bestandstypen
- Werkt goed op geformatteerde of beschadigde kaarten
- Beschikbaar voor Windows, macOS en Linux
Minder leuke kanten:
- De opdrachtregelinterface schrikt mensen snel af
- Herstelde bestanden verliezen hun oorspronkelijke namen
- Geen oorspronkelijke mapindeling
- Het opschonen van de resultaten kost tijd
Nog één ding. Herstelsoftware is maar de helft van het verhaal. Nadat je je bestanden terug hebt, of in elk geval een deel ervan, is het de moeite waard om de werkwijze te verbeteren waardoor dit kon gebeuren. Ik ben strakkere back-ups gaan bijhouden nadat ik een deel van een weekendshoot verloor, en ik stopte ermee om een volledige sessie op één kaart te zetten als dat niet nodig was.
Als de foto’s of beelden belangrijk zijn, maak er dan vaak een back-up van. Als je op SD-kaarten fotografeert, verdeel het werk dan over meerdere kaarten in plaats van één kaart de hele dag te vertrouwen. Veel professionele fotografen doen dit met een reden. Eén slechte kaart doet dan nog steeds pijn, maar het wist niet alles uit.
Dus ja, handel snel, stop met het gebruik van de kaart en overschrijf niets. Als je die eerste stappen goed uitvoert, zijn je kansen op herstel een stuk beter dan ze op dat moment aanvoelen.
Als dit mijn SD-kaart was, zou ik eerst Recuva proberen voor een eenvoudige scan om verwijderde bestanden terug te halen, vooral als de kaart nog steeds normaal op je computer verschijnt. Het is snel, goedkoop en goed in het terugvinden van onlangs verwijderde JPG’s en PNG’s. Het is zwakker bij RAW-bestanden en ernstig beschadigde kaarten, dus verwacht geen wonderen.
Ik zou Disk Drill nog steeds op de shortlist houden. @mikeappsreviewer behandelde de meer diepgaande kant van herstel. Op één punt ben ik het echter niet helemaal eens. Ik denk niet dat PhotoRec voor de meeste mensen de beste eerste stap is. Het spuugt een enorme stapel bestanden uit, en daar tussen familiefoto’s uitzoeken is behoorlijk lastig.
Mijn volgorde zou zijn:
- Recuva, als het verwijderen recent was.
- Disk Drill, als je previews en bredere ondersteuning voor fotoformaten wilt.
- R-Studio, als de kaart beschadigd lijkt.
Controleer ook je computer voordat je gaat scannen. Kijk in de importmap, tijdelijke mappen en de prullenbak van je cloudfotosynchronisatie. Ik heb meer dan eens gezien dat verwijdering van SD-kaart uiteindelijk verplaatst naar een vreemde locatie bleek te zijn.
Als je een goed overzicht wilt van fotohersoftware voor fotografen en tools voor SD-kaartherstel, dan helpt deze gids: beste software voor fotoherstel van SD-kaarten voor fotografen
Nog één tip: herstel naar je harde schijf, niet terug naar de SD-kaart. Daar gaan mensen vaak de mist mee in.
Ik zou nog één optie toevoegen die noch @mikeappsreviewer noch @vrijheidsvogel noemde: DMDE. Het is spuuglelijk, maar voor het simpel herstellen van verwijderde bestanden van SD-kaarten kan het schokkend goed zijn, vooral als de kaart nog gewoon normaal wordt aangekoppeld. Niet zo beginnersvriendelijk als Disk Drill, maar goedkoper en soms beter in het tonen van de echte mapstructuur voordat alles verandert in herstelsoep.
Mijn mening:
- Disk Drill is waarschijnlijk de makkelijkste degelijke keuze als je een normale interface en fotovoorbeelden wilt.
- DMDE is geweldig als je een beetje geduld hebt en meer controle wilt.
- R-Photo is er ook eentje die het bekijken waard is, specifiek voor foto’s, en het is eenvoudiger dan volwaardige forensische tools.
Kleine onenigheid met het gebruikelijke advies: ik zou niet beginnen met de diepst mogelijke scan tenzij de snelle scan niets vindt. Diepe scans kunnen honderden bestanden teruggooien met rommelnamen, en het sorteren van familiefoto’s wordt heel snel heel vervelend.
En ja, als je bestanden aan het “verplaatsen” was, kijk dan of je computer ze misschien hier heeft staan:
- Afbeeldingen
- Downloads
- de bibliotheek van je foto-app
- verborgen tijdelijke importmappen
En ja, als je Disk Drill gebruikt, herstel dan naar de computer, niet naar de SD-kaart. Best logisch, maar mensen doen het toch en posten later waarom het erger is geworden lol.
Als je een degelijke lijst wilt van de beste software voor gegevensherstel aanbevolen door de Reddit-herstelcommunity, dan is die pagina ook de moeite waard om even door te nemen.
Als de kaart fouten geeft of de verbinding verbreekt, stop dan met doe-het-zelfgedoe voordat het nog verder misgaat. Daar maken mensen het meestal erger door er te veel aan te prutsen.
Ik zou dit per situatie opsplitsen, want verwijderd tijdens het verplaatsen is iets anders dan de kaart is beschadigd.
Als de SD-kaart nog gewoon wordt gekoppeld en je alleen de foto’s hebt verwijderd, zou ik eigenlijk niet meteen naar het zwaarste forensische hulpmiddel grijpen. @vrijheidsvogel en @viajeroceleste hebben gelijk dat je het eerst eenvoudig moet houden. In die categorie is Disk Drill een degelijke middenweg.
Voordelen van Disk Drill
- gemakkelijk te gebruiken
- goede ondersteuning voor voorbeeldweergaven van foto’s
- werkt goed met SD-kaarten
- redelijk goed in het vinden van gangbare afbeeldingsformaten en sommige RAW-bestanden
Nadelen van Disk Drill
- volledig herstel vereist de betaalde versie
- diepe scans kunnen even duren
- resultaten worden rommelig als de kaart veel is hergebruikt
Waar ik het enigszins oneens ben met @mikeappsreviewer: voor familiefoto’s is gebruiksgemak bijna net zo belangrijk als pure herstelkracht. Een hulpmiddel dat voorbeeldweergaven toont en je alleen de juiste bestanden laat herstellen, kan uren schelen.
Mijn praktische volgorde:
- Controleer eerst de computer op verkeerd geplaatste importen
- Voer een hulpmiddel uit met prettige voorbeeldweergave zoals Disk Drill
- Als de kaart schade aan het bestandssysteem heeft, stap over op iets zwaarders zoals R-Studio
- Als niets werkt, probeer dan hulpmiddelen voor raw carving
Als deze foto’s echt onvervangbaar zijn, maak dan eerst een image van de SD-kaart en scan die image, niet de kaart zelf. Die extra stap is saai, maar veiliger.