Is doe-het-zelf gegevensherstel van een Seagate externe harde schijf veilig?

Mijn externe harde schijf van Seagate wordt na een ontkoppeling niet meer goed weergegeven en ik ben bang belangrijke bestanden te verliezen. Ik zie online tips voor doe-het-zelf gegevensherstel van externe harde schijven van Seagate, maar ik weet niet of het proberen van software of het openen van de schijf de situatie erger kan maken. Wat is de veiligste volgende stap?

Eerste punt: doe voorlopig niets anders meer met de Seagate-schijf. Als Windows zegt dat deze leeg is, je vraagt om hem te formatteren, hem als RAW weergeeft, of de bestanden ineens verdwenen zijn, betekent dat niet automatisch dat de gegevens weg zijn. Vaak is het bestandssysteem beschadigd, terwijl de echte bestanden er mogelijk nog gewoon op staan.

Formatteer de schijf niet. Kopieer er niets naartoe. Voer CHKDSK of andere reparatietools niet uit, tenzij je al ergens anders een kopie van de gegevens hebt. Alles wat naar de schijf schrijft, kan bestanden overschrijven die je misschien nog kunt herstellen.

Controleer voordat je met herstelsoftware aan de slag gaat eerst op tekenen van fysieke schade. Sluit de schijf slechts kort aan en luister. Klikken, schrapende of knarsende geluiden, herhaald opstarten van de motor, of andere vreemde geluiden zijn een slecht teken. Als je dat hoort, stop dan met testen. Mechanische schijven kunnen verder verslechteren naarmate je ze vaker scant.

Kijk in dat geval eerst naar Seagate’s Rescue Data Recovery Services. Sommige Backup Plus-schijven werden geleverd met Rescue-dekking, dus het is de moeite waard om het serienummer op de website van Seagate te controleren voordat je zelf voor herstel betaalt.

Als de schijf normaal klinkt en Windows hem nog ergens detecteert, ook al wordt hij niet goed weergegeven in Verkenner, dan is zelf gegevensherstel een realistischer optie. Controleer ook Schijfbeheer. Als de schijf daar verschijnt met de juiste grootte, zoals 2 TB of 5 TB, kan herstelsoftware hem mogelijk nog lezen, zelfs als Windows het bestandssysteem niet kan koppelen.

Voor softwarematig herstel is Disk Drill een optie die ik zou bekijken voor een externe Seagate-schijf, vooral als de partitie verdwenen is, de schijf als RAW wordt weergegeven, of als deze is losgekoppeld zonder veilig uit te werpen.

Een veiligere manier om dit aan te pakken:

• Installeer de herstelsoftware op de interne schijf van je computer of op een andere externe schijf, niet op de Seagate-schijf die je probeert te herstellen.
  • Als de Seagate-schijf traag, instabiel of vreemd doet, maak dan eerst een byte-voor-byte back-up. Disk Drill kan een volledige schijfkopie maken, en die scannen is veiliger dan de originele schijf herhaaldelijk scannen.
  • Probeer een andere USB-kabel of poort als de schijf steeds de verbinding verliest of slechts af en toe verschijnt. Draagbare schijven kunnen kieskeurig zijn met kabels.
  • Scan ofwel de Seagate-schijf of de schijfkopie.
  • Bekijk een voorbeeld van een paar belangrijke bestanden voordat je ze herstelt. Als voorbeelden werken, is dat meestal een goed teken.
  • Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Sla ze nooit terug op de beschadigde Seagate-schijf op, want daardoor kunnen bestanden worden overschreven die je nog niet hebt hersteld.

Nadat je de gegevens hebt teruggekregen, ga er dan niet vanuit dat de schijf gezond is. Download Seagate SeaTools en voer de Long Generic Test uit. Als er fouten worden gevonden, vervang de schijf dan. Als de test slaagt, kun je de schijf formatteren en opnieuw gebruiken, maar ik zou hem nog steeds als verdacht beschouwen en voortaan een tweede back-up bewaren.

Het scannen van grote schijven kan lang duren, dus meerdere uren is normaal. Als de schijf aangaat, normaal klinkt en de juiste capaciteit toont, is er nog steeds een redelijke kans dat de bestanden kunnen worden hersteld.

Open de behuizing van de schijf niet en probeer geen vriezertrucs, PCB-swaps of advies als doe maar totdat het werkt uit willekeurige video’s. Daar houdt doe-het-zelf op met goedkoop zijn en begint het je kansen te verpesten. @mikeappsreviewer heeft gelijk dat je alles moet vermijden wat naar de schijf schrijft, maar ik zou net zo wantrouwig zijn tegenover de USB-kant van de opstelling. Een slechte kabel, zwakke USB-poort of haperende externe behuizing kan een goede schijf dood of RAW doen lijken. Probeer een andere kabel en een USB-poort achterop het moederbord als het een desktop is, maar houd het testen kort. Als hij ook maar één keer wordt aangekoppeld, kopieer dan eerst de belangrijkste bestanden voordat je een volledige scan uitvoert. Als de verbinding tijdens scans steeds wegvalt, blijf Disk Drill of een ander hulpmiddel dan niet steeds opnieuw starten op de oorspronkelijke schijf. Maak er eerst een image van of stop en overweeg een lab, want herhaalde verbrekingen van de verbinding zijn hoe een herstelbare puinhoop in een ergere verandert.

Het verraderlijke risico bij sommige externe Seagate-schijven is dat de USB-behuizing onderdeel kan zijn van de manier waarop de gegevens aan de computer worden gepresenteerd, waardoor het eruit halen van de kale schijf en deze in een dock plaatsen de situatie verwarrender kan maken in plaats van veiliger. Dat geldt vooral als de behuizing een ongebruikelijke sectorvertaling of ingebouwde versleuteling gebruikt. Dus ik ben het eens met @vrijheidsvogel over het controleren van de kabel/poort/behuizing, maar ik zou niet meteen kiezen voor “haal hem uit de behuizing en sluit SATA aan”, tenzij je al weet dat dat model zich buiten de behuizing normaal gedraagt.

Doe-het-zelf is redelijk veilig alleen als je de schijf als alleen-lezen behandelt en stopt zodra deze instabiel wordt. Kijken in Schijfbeheer, een andere kabel proberen en scannen met Disk Drill of een andere hersteltool is prima wanneer de schijf normaal klinkt en de juiste capaciteit toont. Het onveilige deel begint wanneer mensen het bestandssysteem gaan “repareren” omdat ze willen dat de schijf weer werkt. Herstel van bestanden en reparatie zijn verschillende doelen. Herstel eerst de bestanden, repareer de schijf later.

Een klein praktisch punt: als je zelfs maar gedeeltelijke toegang krijgt, verspil dan geen tijd met door mappen bladeren om te zien wat het heeft overleefd. Pak eerst de onvervangbare dingen, foto’s, documenten, belastingbestanden, wat het belangrijkst is. Grote volledige schijfscans kunnen eindeloos duren, en een falende externe schijf kan halverwege verdwijnen. Als deze tijdens het kopiëren of scannen meer dan één keer de verbinding verbreekt, zou ik het niet langer als een softwareprobleem behandelen en de schijf óf imagen met een geschikt hulpmiddel óf opsturen. Doe-het-zelf is prima voor een logische chaos. Het is niet geschikt als stresstest voor een stervende schijf.

Windows die probeert te helpen kan hier een deel van het gevaar zijn. Als er een melding verschijnt met je moet deze schijf formatteren of wordt gevraagd deze te initialiseren, klik dan niet zomaar door om te zien wat er gebeurt. Annuleer die prompts. Verrassend veel doe-het-zelfschade begint doordat iemand een onschuldig ogend Windows-dialoogvenster accepteert voordat er überhaupt herstelsoftware wordt uitgevoerd.

Ik ben het grotendeels eens met de anderen, maar ik zou iets minder nonchalant zijn over het scannen van de oorspronkelijke schijf als de bestanden belangrijk zijn. Een herstelscan is in theorie alleen-lezen, maar laat de schijf toch lange tijd hard werken. Als de schijf al zwak is, kan dat genoeg zijn om hem van af en toe leesbaar naar nauwelijks leesbaar te duwen. Disk Drill of vergelijkbare tools kunnen nuttig zijn wanneer het probleem een verloren partitie, RAW-bestandssysteem, per ongeluk verbreken van de verbinding enzovoort is, maar de tool is geen magie. Het kan een fysiek defecte Seagate niet veiliger maken om uit te lezen.

Het saaie punt dat mensen vergeten, is dat je ergens anders ruimte nodig hebt om de herstelde gegevens neer te zetten voordat je begint. Geen map op dezelfde Seagate-schijf. Niet dezelfde schijf na een snelle formattering. Een aparte schijf met genoeg vrije ruimte. Als de externe schijf 4 TB is en je alleen geeft om 200 GB aan foto’s en documenten, herstel die dan eerst in plaats van te proberen de hele schijf opnieuw op te bouwen alleen omdat de software dat aanbiedt.

Mijn grens zou vrij simpel zijn: als de juiste capaciteit wordt weergegeven, de schijf normale geluiden maakt, verbonden blijft en je er alleen van kopieert of deze scant, dan is doe-het-zelf redelijk veilig. Als hij klikt, offline gaat, de verkeerde grootte toont, de hele computer laat vastlopen of steeds opnieuw verbinding maakt, stop dan. Dan los je geen USB-hikje meer op, maar gok je met de resterende leesbare tijd van de schijf.

Nadat je hebt hersteld wat je kunt, zou ik die Seagate niet vertrouwen als enige kopie van wat dan ook, zelfs niet als je hem weer werkend krijgt. Een schijf die verdween na het verbreken van de verbinding kan natuurlijk alleen bestandssysteembeschadiging hebben gehad, maar hij heeft al een degradatie naar tijdelijke opslag verdiend totdat hij de diagnostische tests doorstaat en je elders back-ups hebt.