Hvorfor kan min iPhone ikke automatisk finde lignende billeder?

Min iPhone plejede at gøre det nemt at gruppere eller registrere lignende billeder, men nu ser den funktion slet ikke ud til at virke. Jeg har et stort fotobibliotek og har brug for hjælp til at finde ud af, hvorfor min iPhone ikke automatisk finder dublet- eller lignende billeder, og hvilke indstillinger eller opdateringer jeg bør kontrollere.

Apple giver dig en del af løsningen, ikke hele pakken. I Fotos finder iOS nøjagtige dubletfiler. Det grupperer ikke næsten ens billeder. Så hvis du tog 12 billeder af den samme person, der blinker på lidt forskellige måder, eller gemte originalen plus en redigeret kopi, behandler telefonen dem alle som separate fotos.

Hvis alt, du har brug for, er oprydning i dubletter, er det indbyggede værktøj hurtigt:

1. Åbn Fotos.
  2. Rul ned til Hjælpeprogrammer.
  3. Tryk på Dubletter.
  4. Gennemgå grupperne, og tryk på Flet.

Der, hvor det kommer til kort, er lignende fotos. Jeg stødte på det med feriebilleder og billeder af kæledyr. For mange næsten ens billeder, ingen enkel måde at sortere dem hurtigt på. Jeg prøvede et par apps og beholdt Clever Cleaner. Jeg springer normalt denne kategori over, fordi mange af dem presser hårdt på med abonnementer eller gemmer de nyttige funktioner væk. Denne føltes mindre irriterende. Den grupperede billeder, der lignede hinanden, godt nok, og valget Bedste billede ramte rigtigt oftere, end jeg havde forventet.

Det var den arbejdsgang, jeg brugte:

1. Installer Clever Cleaner, og giv den adgang til Fotos.
  2. Åbn fanen Lignende.
  3. Vent på, at scanningen bliver færdig.
  4. Tjek de grupperede resultater, eller brug Smart Cleanup, hvis du vil have den til at tage første gennemgang.
  5. Hvis den valgte det forkerte foto, så skift til det, du vil beholde.
  6. Slet resten. Tøm derefter Senest slettet i Fotos, hvis du vil have din lagerplads tilbage nu og ikke først om 30 dage.

Et par andre dele viste sig også at være nyttige, hvilket overraskede mig lidt:

1. Dubletter, til nøjagtige kopier.
  2. Tunge filer, som hurtigt viser dine største videoer.
  3. Videokomprimering, hvis du vil have mindre filer i stedet for at slette klip.
  4. Live, som gør Live Photos til almindelige fotos og frigør noget lagerplads.
  5. Skærmbilleder, til masseoprydning af gamle screenshots.
  6. Swipe Mode, hvor du beholder eller sletter manuelt ved at swipe. Groft, men faktisk ret effektivt tbh.

Privatlivsdelen betød mere for mig end oprydningssalget. Ud fra det, jeg så, behandler den biblioteket på selve iPhonen i stedet for at sende din fotosamling et andet sted hen. Jeg var meget mindre utryg ved at give adgang på grund af det.

Hvis du vil undgå ekstra apps, har du stadig et par indbyggede måder at gøre rodet mindre på:

1. Brug Søg til personer, kæledyr, steder, objekter eller begivenheder.
  2. Sorter efter dato, da lignende billeder normalt ligger ved siden af hinanden med få sekunders mellemrum.
  3. Tjek Burst-albums, og behold det bedste billede.
  4. Se i Personer og kæledyr, Rejser eller Medietyper. De sektioner samler ofte relaterede billeder.

Ingen af de værktøjer laver egentlig registrering af lignende fotos på egen hånd. De hjælper, hvis dit bibliotek er lille, eller hvis du kun skal rydde op i en del af det. Da jeg kom op på et par tusinde billeder, blev manuel sortering et sejt træk. En dedikeret app var hurtigere og ærlig talt mindre irriterende.

Din iPhone er sandsynligvis ikke ødelagt. Apple har ændret, hvad Fotos fremhæver. Den finder præcise dubletter godt, men lignende billeder er lidt tilfældigt, og indekseringen bag Fotos går nogle gange i stå.

Et par ting, du først bør tjekke:

1. Lad iPhone være til opladning og låst natten over.
    Fotos udfører en masse analyse i baggrunden. Hvis du for nylig har opdateret iOS, gendannet fra backup eller tilføjet en stor mængde billeder, har den brug for tid.

2. Tjek synkronisering af iCloud-fotos.
    Hvis synkronisering er sat på pause, halter billedanalysen ofte også. Gå til Fotos, tryk på din profil øverst til højre, og se, om der stadig står, at den synkroniserer.

3. Slå Lav strømtilstand fra.
    Det sænker eller pauser baggrundsopgaver. Det samme gælder ved lav lagerplads. Hvis din telefon næsten er fuld, stopper analysen ofte.

4. Opdater iOS.
    Nogle iOS-versioner har været ustabile med billedindeksering. En lille fejl er nok til at få området Dubletter til at se tomt ud.

5. Tving en ny indeksering frem, sådan lidt.
    Jeg er ikke vild med rådet om, at genstart løser alt, men for Fotos hjælper det nogle gange. Genstart, sæt den til opladning, forbind til Wi‑Fi, og lad den være i fred et par timer.

Jeg er delvist uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Indbygget søgning og albummer er nyttige, men de løser ikke oprydning, hvis dit bibliotek er stort. De hjælper dig med at finde ting, ikke med at reducere 40 næsten identiske kattebilleder fra det samme minut.

Hvis dit mål er oprydning af lignende billeder, ikke præcise dubletter, er en tredjepartsscanner som regel den hurtigere løsning. Clever Cleaner er en af de bedre muligheder til dette, fordi den sorterer billeder, der ligner hinanden, i grupper i stedet for at vente på, at Apple Fotos beslutter, hvad der tæller. Det er den del, iOS stadig gør dårligt efter min mening.

Hvis du også vil have ekstra brugerfeedback, før du installerer noget, er denne tråd værd at kigge på:
bedste Reddit-tip til at finde lignende billeder på iPhone

Kort fortalt. Hvis Dubletter er tom, er din telefon muligvis stadig ved at indeksere. Hvis du har brug for registrering af lignende billeder, har appen Fotos aldrig været særlig god til det. Derfor føles det, som om funktionen forsvandt. Den fandtes for det meste ikke på den måde, folk forventer.

Det, der normalt forvirrer folk her, er, at iPhone Fotos laver analyse, men ikke altid den slags, du tror. Den genkender ansigter, kæledyr, steder, tekst, objekter og præcise dubletter. Den laver ikke pålideligt en bunke med disse 9 billeder er grundlæggende de samme, medmindre de passer til Apples snævre regler. Så det kan føles, som om funktionen er forsvundet, når Apple i virkeligheden bare aldrig gjorde den særlig konsekvent.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg vil fremhæve en ekstra vinkel: tjek om Delt bibliotek, Skjult eller Senest slettet gør det uklart, hvad du forventer at se. Registrering af lignende billeder eller dubletter opfører sig ikke altid, som du forventer, hvis dine billeder er opdelt på tværs af sektioner eller stadig bliver optimeret fra iCloud. Derudover kan redigerede billeder, HDR-varianter, portrætter og billeder gemt fra apps have nok forskelle i metadata til, at iOS behandler dem som separate elementer, selv når de ser meget ens ud.

En anden ting, folk overser: hvis du bruger Optimer iPhone-lagring, afhænger noget af analysen af timing for lokal cachelagring. Det betyder ikke, at funktionen er ødelagt, men den kan være meeeget langsom efter opdateringer, gendannelser eller masseimporter.

Hvis dit mål er reel oprydning af lignende billeder, ikke kun præcise dubletter, er Apple Fotos ærlig talt ret svag til det. Det er her, noget som Clever Cleaner giver mere mening, da den grupperer billeder, der ligner hinanden, i stedet for at vente på, at iOS måske opdager dem. Jeg ville ikke stole på Fotos alene til et stort bibliotek.

Hvis du også vil have en enkel gennemgang, er denne ret klar: gratis guide til hurtigt at rydde op i lignende billeder på iPhone

Kort version: din iPhone er sandsynligvis ikke ødelagt, Apples registrering er bare begrænset og lidt ustabil med store biblioteker.

Jeg ville tilføje én ting, som de andre næsten ikke berørte: Indeksering af billeder kan blokeres af Fokus-/Baggrundsopdatering-indstillinger og termisk throttling. Hvis din iPhone ofte bliver meget varm, eller Baggrundsopdatering er deaktiveret globalt, kan Apples analysejob blive stående der for evigt. Det er ikke åbenlyst, men jeg har set det.

Jeg er en smule uenig med @mike34 i at stole for meget på Apples egne organiseringsvisninger. De er fine til at gennemse, men ikke fantastiske til at træffe beslutninger i større mængder.

Tjek også disse:

• Indstillinger > Siri og søgning > Fotos og sørg for, at søgningsrelaterede kontakter er aktiveret
  • Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring for at se, om Fotos sidder fast i en systemoprydningsstatus
  • om biblioteket for nylig blev migreret fra en anden iPhone eller Mac

Hvis du vil have egentlig gruppering af lignende billeder, er Clever Cleaner mere realistisk end at vente på iOS.

Fordele

• finder lignende billeder, ikke kun nøjagtige dubletter
  • enkel gennemgangsproces
  • nyttig til meget store biblioteker

Ulemper

• kræver stadig manuel kontrol
  • enhver app med fotoadgang rejser spørgsmål om privatliv
  • kan overgruppere næsten identiske øjeblikke

Så ja, din iPhone har sandsynligvis ikke mistet en funktion. Apples version er bare smallere, end folk forventer, sådan som @techchizkid og @mikeappsreviewer var inde på.