Hvorfor kan ikke min iPhone finne lignende bilder automatisk?

iPhonen min pleide å gjøre det enkelt å gruppere eller oppdage lignende bilder, men nå ser det ikke ut til at den funksjonen fungerer i det hele tatt. Jeg har et stort bildebibliotek og trenger hjelp til å finne ut hvorfor iPhonen min ikke automatisk finner duplikat- eller lignende bilder, og hvilke innstillinger eller oppdateringer jeg bør sjekke.

Apple gir deg en del av løsningen, ikke hele. I Bilder finner iOS nøyaktig like filer. Den grupperer ikke nesten-like bilder. Så hvis du tok 12 bilder av den samme personen som blunker på litt forskjellige måter, eller beholdt originalen pluss en redigert kopi, behandler telefonen dem alle som separate bilder.

Hvis alt du trenger er å rydde opp i duplikater, er det innebygde verktøyet raskt:

1. Åpne Bilder.
  2. Bla til Verktøy.
  3. Trykk på Duplikater.
  4. Gå gjennom gruppene og trykk på Slå sammen.

Der det ikke strekker til, er lignende bilder. Jeg støtte på dette med feriebilder og bilder av kjæledyr. For mange nesten-like bilder, og ingen enkel måte å sortere dem raskt på. Jeg prøvde noen få apper og beholdt Clever Cleaner. Jeg hopper vanligvis over denne kategorien fordi mange av dem pusher abonnementer hardt eller gjemmer de nyttige funksjonene. Denne føltes mindre irriterende. Den grupperte lignende bilder godt nok, og valget Beste bilde var riktig oftere enn jeg forventet.

Dette er flyten jeg brukte:

1. Installer Clever Cleaner og gi den tilgang til Bilder.
  2. Åpne fanen Lignende.
  3. Vent til skanningen er ferdig.
  4. Sjekk de grupperte resultatene, eller bruk Smart Cleanup hvis du vil at den skal ta første runde.
  5. Hvis den valgte feil bilde, bytt til det du vil beholde.
  6. Slett resten. Tøm deretter Nylig slettet i Bilder hvis du vil ha lagringsplassen tilbake nå, ikke 30 dager senere.

Noen andre deler viste seg også å være nyttige, noe som overrasket meg litt:

1. Duplikater, for nøyaktige kopier.
  2. Heavies, som raskt viser de største videoene dine.
  3. Videokomprimering, hvis du vil ha mindre filer i stedet for å slette klipp.
  4. Lives, som gjør Live Photos om til vanlige bilder og reduserer noe lagringsbruk.
  5. Skjermbilder, for opprydding i gamle skjermdumper i bulk.
  6. Swipe Mode, der du beholder eller sletter manuelt ved å sveipe. Grovt, men egentlig ganske effektivt tbh.

Personvernbiten betydde mer for meg enn oppryddingssnakket. Ut fra det jeg så, behandler den bildebiblioteket på selve iPhonen i stedet for å sende bildesamlingen din et annet sted. Jeg var mye mindre urolig for å gi tilgang på grunn av det.

Hvis du vil unngå ekstra apper, har du fortsatt noen innebygde måter å gjøre rotet mindre på:

1. Bruk Søk etter personer, kjæledyr, steder, objekter eller hendelser.
  2. Sorter etter dato, siden lignende bilder vanligvis ligger ved siden av hverandre med bare sekunders mellomrom.
  3. Sjekk Burst-album og behold det beste bildet.
  4. Se gjennom Personer og kjæledyr, Turer eller Medietyper. De seksjonene samler ofte relaterte bilder sammen.

Ingen av disse verktøyene gjør ekte registrering av lignende bilder på egen hånd. De hjelper hvis biblioteket ditt er lite, eller hvis du bare trenger å rydde opp i én del av det. Da jeg kom opp i noen tusen bilder, ble manuell sortering et slit. En dedikert app var raskere, og ærlig talt mindre irriterende.

iPhonen din er sannsynligvis ikke «ødelagt». Apple endret hva Bilder fremhever. Den finner eksakte duplikater godt, men lignende bilder er mer tilfeldig, og indekseringen bak Bilder stopper noen ganger opp.

Noen ting du bør sjekke først:

1. La iPhonen lade og være låst over natten.
    Bilder gjør mye analyse i bakgrunnen. Hvis du nylig oppdaterte iOS, gjenopprettet fra sikkerhetskopi eller la til en stor mengde bilder, trenger den tid.

2. Sjekk synkronisering av iCloud-bilder.
    Hvis synkronisering er satt på pause, henger bildeanalysen ofte etter også. Gå til Bilder, trykk på profilen din øverst til høyre, og se om det fortsatt står at den synkroniserer.

3. Slå av Lavstrømsmodus.
    Dette senker hastigheten på eller pauser bakgrunnsoppgaver. Det samme gjelder lite lagringsplass. Hvis telefonen din nesten er full, stopper analysen ofte.

4. Oppdater iOS.
    Noen iOS-versjoner har vært ustabile når det gjelder bildeindeksering. En liten feil er nok til å få Duplikater-området til å se tomt ut.

5. Tving fram en ny indeksering, på en måte.
    Jeg liker ikke rådet om at omstart fikser alt, men for Bilder hjelper det noen ganger. Start på nytt, koble til laderen, koble til Wi-Fi og la den være i fred i noen timer.

Jeg er delvis uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Innebygd søk og album er nyttige, men de løser ikke opprydding hvis biblioteket ditt er stort. De hjelper deg med å finne ting, ikke med å redusere 40 nesten identiske kattebilder fra ett minutt.

Hvis målet ditt er opprydding i lignende bilder, ikke eksakte duplikater, er en tredjepartsskanner vanligvis den raskere løsningen. Clever Cleaner er et av de bedre alternativene for dette fordi den sorterer lignende bilder i grupper i stedet for å vente på at Apple Bilder skal avgjøre hva som teller. Det er den delen iOS fortsatt gjør dårlig etter min mening.

Hvis du også vil ha flere tilbakemeldinger fra brukere før du installerer noe, er denne tråden verdt å se på:
beste Reddit-tips for å finne lignende bilder på iPhone

Kortversjon. Hvis Duplikater er tomt, kan telefonen din fortsatt være i gang med indeksering. Hvis du trenger gjenkjenning av lignende bilder, har Bilder-appen aldri vært spesielt god på det. Derfor føles det som om funksjonen forsvant. Den fantes stort sett ikke på den måten folk forventer.

Det som vanligvis forvirrer folk her, er at iPhone-bilder gjør analyse, men ikke alltid den typen du tror. Den gjenkjenner ansikter, kjæledyr, steder, tekst, objekter og eksakte duplikater. Den lager ikke pålitelig en bunke med disse 9 bildene er i praksis like, med mindre de passer Apples snevre regler. Så det kan føles som om funksjonen forsvant, når Apple egentlig bare aldri gjorde den veldig konsekvent.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @techchizkid, men jeg ville lagt til én ekstra vinkel: sjekk om Delt bibliotek, Skjult eller Nylig slettet gjør det uklart hva du forventer å se. Gjenkjenning av lignende eller dupliserte bilder oppfører seg ikke alltid som du forventer hvis bildene dine er delt mellom ulike seksjoner eller fortsatt blir optimalisert fra iCloud. Redigerte bilder, HDR-varianter, portretter og bilder lagret fra apper kan også ha nok forskjeller i metadata til at iOS behandler dem som separate elementer selv når de ser veldig like ut.

En annen ting folk overser: hvis du bruker Optimaliser iPhone-lagring, er noe av analysen avhengig av timing for lokal mellomlagring. Det betyr ikke at funksjonen er ødelagt, men den kan være treeeg etter oppdateringer, gjenopprettinger eller masseimporter.

Hvis målet ditt er faktisk opprydding i lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater, er Apple Bilder ærlig talt ganske svak der. Det er der noe som Clever Cleaner gir mer mening, siden den grupperer bilder som ligner i stedet for å vente på at iOS kanskje oppdager dem. Jeg ville ikke stolt på Bilder alene for et stort bibliotek.

Hvis du også vil ha en enkel gjennomgang, er denne ganske tydelig: gratis guide for å rydde opp i lignende bilder på iPhone raskt

Kortversjonen: iPhonen din er sannsynligvis ikke ødelagt, Apples gjenkjenning er bare begrenset og litt ustabil med store biblioteker.

Jeg vil legge til én ting de andre knapt var innom: Indeksering av Bilder kan blokkeres av Fokus-/Bakgrunnsoppdatering-innstillinger og termisk struping. Hvis iPhonen din ofte blir varm, eller Bakgrunnsoppdatering er deaktivert globalt, kan Apples analysejobber bli stående der for alltid. Ikke åpenbart, men jeg har sett det.

Jeg er litt uenig med @mike34 i å stole for mye på Apples egne organiseringsvisninger. De er fine for å bla, ikke spesielt gode for beslutninger i større mengder.

Sjekk også dette:

• Innstillinger > Siri og søk > Bilder og sørg for at søkrelaterte brytere er aktivert
  • Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring for å se om Bilder sitter fast i en systemoppryddingstilstand
  • om biblioteket nylig ble migrert fra en annen iPhone eller Mac

Hvis du vil ha faktisk gruppering av lignende bilder, er Clever Cleaner mer realistisk enn å vente på iOS.

Fordeler

• finner lignende bilder, ikke bare eksakte duplikater
  • enkel gjennomgangsflyt
  • nyttig for store biblioteker

Ulemper

• krever fortsatt manuell sjekk
  • alle apper med tilgang til bilder reiser personvernspørsmål
  • kan gruppere nesten identiske øyeblikk for aggressivt

Så ja, iPhonen din mistet sannsynligvis ikke en funksjon. Apples versjon er bare smalere enn folk forventer, slik @techchizkid og @mikeappsreviewer var inne på.