Hvordan tømme bildedata på en iPhone uten å slette alt?

iPhone-bildene mine bruker for mye lagringsplass, men jeg vil ikke miste hele biblioteket mitt. Finnes det en trygg måte å slette bildedata, hurtigbuffer eller unødvendige filer på, samtidig som jeg beholder de viktige bildene og videoene mine?

Du trenger sannsynligvis ikke å slette hele bildebiblioteket ditt. Da mitt passerte 100 GB, frigjorde jeg en god del plass ved å rydde bort ting jeg egentlig ikke anså som en del av bildesamlingen min: duplikater, bildeserier med nesten identiske bilder, gamle skjermbilder, store videoer og Live Photos jeg ikke trengte.

Det var upraktisk å sortere tusenvis av filer manuelt, så jeg brukte Clever Cleaner. Den deler dupliserte og lignende bilder, dupliserte videoer, skjermbilder, Live Photos og store mediefiler inn i kategorier. Du kan gå gjennom filene før du fjerner dem, redusere størrelsen på bilder med verktøyet Komprimer eller gå gjennom biblioteket ett element om gangen i modusen Sveip.

Smart opprydding er nyttig hvis du vil håndtere flere kategorier samtidig. Funksjonen kan fjerne lignende bilder og komprimere egnede mediefiler med noen få trykk. Appen er gratis å bruke, har ingen annonser og krever ikke abonnement for å komme i gang. Noen av oppryddingsfunksjonene har en ganske romslig daglig grense for nye brukere.

Jeg ville ryddet opp omtrent i denne rekkefølgen:

1. Fjern dupliserte og lignende bilder.
  2. Sjekk store videoer og dupliserte videoer.
  3. Slett uønskede Live Photos, eller komprimer dem hvis du fortsatt vil beholde dem.
  4. Fjern gamle skjermbilder.
  5. Kjør Smart opprydding hvis du vil behandle flere kategorier samtidig.
  6. Tøm albumet Nylig slettet i Bilder. Ellers kan disse filene fortsette å bruke lagringsplass i opptil 30 dager.

Sjekk også mediefiler som er lagret i Meldinger. Når du sletter noe fra Bilder, fjernes ikke nødvendigvis kopien noen har sendt deg i en samtale. Åpne samtalen, trykk på kontaktens navn, velg Vis alle under Bilder, og velg og slett deretter vedleggene du ikke lenger trenger. Hvis du ikke trenger hele samtalen, vil vedleggene også bli fjernet når du sletter den.

Hvis du bruker iCloud-bilder, aktiverer du Optimaliser iPhone-lagring under Innstillinger > Bilder. Da beholdes mindre versjoner på telefonen, mens originalene i full oppløsning forblir i iCloud.

Det er også enklere å jobbe med ett album om gangen. Gamle reiser og arrangementer er gode steder å begynne, fordi du raskt kan sammenligne 50 lignende feriebilder i stedet for å bla gjennom hele biblioteket. Når du er ferdig med hovedoppryddingen, kan du bruke ett eller to minutter hver uke på nye skjermbilder og duplikater for å hindre at problemet kommer tilbake.

Hvis hovedmålet er å frigjøre lagringsplass uten å miste viktige minner, er det unødvendig å slette hele biblioteket. Ved å fjerne duplikater, lignende bilder, store videoer, uønskede Live Photos, skjermbilder og gamle vedlegg i Meldinger frigjør du vanligvis rikelig med plass uten å slette bildene du faktisk bryr deg om.

Hvis iCloud-bilder er aktivert, slettes et bilde fra iCloud og de andre synkroniserte enhetene dine når du sletter det på iPhone. Det finnes ingen egen bildebuffer som du trygt kan tømme. Det nærmeste alternativet er Optimaliser iPhone-lagring, som kan bruke tid på å frigjøre plass. Før du bruker et oppryddingsverktøy eller fjerner mange bilder samtidig, bør du lage en separat sikkerhetskopi av bildene du ikke kan erstatte.

Bilder du tok med iPhonen, håndteres svært annerledes enn bilder som ble synkronisert til den fra en Mac eller PC. Det siste tilfellet blir ofte oversett. Hvis papirkurvknappen er grå på enkelte bilder, kobler du telefonen til datamaskinen som overførte dem. I Finder på en Mac eller i Apple Devices-appen på Windows fjerner du markeringen av albumene eller mappene under Bilder og synkroniserer på nytt. De fjernes fra iPhonen, mens originalene blir værende på datamaskinen.

For bilder som er tatt med telefonen, bør du sjekke Innstillinger > navnet ditt > iCloud > Bilder før du gjør noe. Hvis Synkroniser denne iPhonen er aktivert, gjelder advarselen fra @nextlogic. Sletting betyr at bildene slettes fra det synkroniserte biblioteket, ikke bare at telefonens kopi fjernes. Optimaliser iPhone-lagring er det riktige alternativet når du vil ha hele biblioteket tilgjengelig, men ikke trenger at hver original er fysisk lagret på enheten. Det krever nok plass i iCloud og reduserer kanskje ikke den viste lagringsbruken umiddelbart.

Hvis iCloud-bilder er slått av, er den sikreste og rimeligste metoden mindre praktisk, men enkel: Kopier eldre bilder og videoer til en datamaskin eller ekstern disk, åpne flere av de kopierte filene for å kontrollere at de fungerer, og slett først deretter denne gruppen fra telefonen. Gjør det etter år eller hendelse i stedet for å velge tusenvis av elementer uten å kontrollere dem. Oppbevar en ekstra kopi av alt som ikke kan erstattes.

Vær oppmerksom på at sletting av et album ikke nødvendigvis sletter mediene i det, så dette frigjør vanligvis ikke plass. Oppryddingsapper kan gjøre sorteringen enklere, men de kan ikke tømme en skjult bildebuffer og samtidig la alle originalene være urørt. De fungerer fortsatt ved å slette eller endre medier du godkjenner.

Til slutt bør du se på Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring før du antar at Bilder er hele problemet. Hvis Bilder bruker 25 GB, men Meldinger har ytterligere 20 GB med vedlegg, vil en omfattende bildeopprydding kanskje knapt løse lagringsadvarselen. Det nyttige skillet er hvor filene kom fra, og om de er synkronisert, ikke hvilken knapp for å tømme bufferen en app hevder å tilby.

Ikke betrakt en iCloud-enhetssikkerhetskopi som en separat sikkerhetskopi av bildebiblioteket ditt. Når iCloud-bilder er aktivert, synkroniseres bildene i stedet for å inkluderes i den vanlige daglige iCloud-sikkerhetskopien. Hvis du sletter et synkronisert bilde og tømmer Nylig slettet, vil ikke denne sikkerhetskopien kunne gjenopprette det.

Før du rydder, bør du eksportere originalene som ikke kan erstattes, til en datamaskin eller ekstern disk. Åpne et tilfeldig utvalg av bilder og flere lengre videoer fra denne kopien. Det er viktig å kontrollere videoene, fordi en mislykket eller ufullstendig overføring er vanskeligere å oppdage ut fra miniatyrbildene. Ikke begynn å slette før du vet at filene fungerer utenfor Apple Bilder.

Jeg ville brukt iPhones innebygde funksjon for å finne duplikater før jeg ga en oppryddingsapp full tilgang til bildebiblioteket. Se etter Duplikater under Samlinger og Verktøy i Bilder. Ved sammenslåing beholdes versjonen med best kvalitet og relevant informasjon. Hvis denne delen mangler, har telefonen enten ikke analysert bildebiblioteket ferdig eller ikke funnet noen duplikater. Clever Cleaner kan være mer praktisk for lignende bilder og store filer, men den er valgfri og ikke en nødvendig «bufferopprydding».

For å frigjøre plass med minst mulig risiko bør du først sikkerhetskopiere, slå sammen identiske duplikater, fjerne åpenbare skjermopptak og nedlastede klipp, og deretter aktivere Optimaliser iPhone-lagring hvis du bruker iCloud-bilder. Unngå å slå sammen redigerte bilder til én versjon, konvertere Live Photos eller komprimere originaler med mindre du godtar redusert kvalitet eller tap av redigeringshistorikk. Det finnes ingen skjult tømming av Bilder-bufferen som frigjør svært mye plass samtidig som det garanteres at alle originalene forblir urørt.

Åpne Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og les faktisk oversikten før du sletter noe som helst. @the_shell har allerede sagt dette, men det er verdt å gjenta fordi de fleste hopper over det og går rett til å masse­slette bilder. Ni av ti ganger er det videoene som tar mest plass, ikke tusenvis av små skjermbilder. Å slette 800 skjermbilder føles produktivt, men frigjør nesten ingenting. Å trimme fem skjermopptak i 4K frigjør mye mer.

Det er dette jeg ville lagt vekt på. Det er greit å lete etter duplikater og lignende bilder, men bilder tar liten plass. Ett enkelt minutt med video i 4K60 kan ta mer plass enn noen hundre stillbilder. Så hvis målet er å bli kvitt lagringsadvarselen raskt, bør du sortere biblioteket etter størrelse eller gå rett til kategorien for store videoer og begynne der. Opprydding i duplikater handler mer om orden enn om å frigjøre gigabyte.

Når det gjelder forslaget om komprimering i det første svaret, bør du være klar over hva du gir avkall på. Komprimering av et Live Photo eller reduksjon av størrelsen på en original er permanent for den kopien. Hvis det er et bilde du virkelig bryr deg om, må du ikke komprimere den eneste versjonen du har. Det er en praktisk løsning for ting du ikke er så opptatt av, ikke for minner du ville blitt lei deg for å miste kvalitet på.

Clever Cleaner fungerer greit til å sortere ting i kategorier, og jeg forstår hvorfor den stadig blir nevnt. Kategoriene sparer deg for mye rulling. Men den gjør ikke noe magisk. Den sletter fortsatt bare filer du godkjenner, akkurat som det innebygde verktøyet for duplikater som @kevin86 nevnte. Jeg ville først kjørt Apples egen funksjon for sammenslåing av duplikater, siden den er gratis og beholder metadataene, og deretter bare brukt en oppryddingsapp til mer uklare tilfeller som nesten identiske bildeserier og store videoer.

Én ting ingen påpekte tydelig: Optimaliser iPhone-lagring sletter ingenting. Funksjonen erstatter bare lokale originaler med mindre versjoner, mens iCloud beholder versjonene i full oppløsning. Det er flott hvis du har nok plass i iCloud og en brukbar forbindelse. Hvis iCloud-lagringen allerede er full, gjør denne innstillingen ingenting, og da må du faktisk slette noe eller betale for mer lagringsplass. Sjekk dette før du regner med at funksjonen løser problemet.

Og ja, sikkerhetskopier først alt som ikke kan erstattes, til en datamaskin eller en lagringsenhet. Åpne et par av videoene for å bekrefte at de faktisk ble overført, og slett dem deretter. Kjedelig råd, men de som ignorerer det, er de samme som legger ut et innlegg en uke senere og spør hvordan de kan gjenopprette en bryllupsvideo.