Jeg har problemer med tregt internett på Android-telefonen min, og jeg tror det kan være WiFi-hastigheten min. Kan noen vennligst veilede meg om hvordan jeg sjekker WiFi-hastigheten på en Android-enhet? Jeg trenger en enkel metode eller appanbefalinger. Takk!
Du kan begynne med å gå til telefonens Innstillinger > Nettverk og Internett > Wi-Fi, og velge WiFi-nettverket du er koblet til. Ofte vil dette gi deg detaljert info, inkludert signalstyrke og koblingshastighet. Selv om denne innebygde metoden viser noen data, er den ikke alltid super omfattende.
Hvis du trenger noe mer detaljert, bruk en WiFi-hastighetstestapp. Det er en jeg fant veldig nyttig: NetSpot for Android. Denne appen viser ikke bare den nåværende WiFi-hastigheten, men hjelper også med å analysere WiFi-signaler rundt deg. Den er ganske hendig når du vil feilsøke tilkoblingsproblemer.
Du kan også prøve klassiske apper som Speedtest fra Ookla. Bare installer den fra Google Play Store, åpne den, og trykk på 'Start' knappen for å sjekke nedlastings- og opplastingshastigheter.Husk at internett-hastigheten din også kan bli påvirket av flere enheter koblet til nettverket, vegger og andre hindringer. Hvis mulig, start ruteren på nytt også. Noen ganger kan det gjøre en forskjell.
@viajeroceleste har rett om å bruke innstillingene på telefonen din for en rask sjekk, men jeg har funnet ut at de detaljene er ganske begrensede. Noen ganger vil de ikke gi deg hele bildet. I stedet for bare å stole på det, har jeg et annet forslag.
Du kan prøve Network Signal Info-appen. I motsetning til NetSpot for Android, gir denne appen deg ikke bare WiFi-hastigheten din, men også detaljerte opplysninger om din generelle tilkoblingskvalitet. Det er litt mer teknisk, men det kan gi verdifulle innsikter som noen ganger blir oversett i enklere apper.
Og ja, Speedtest by Ookla er et solid valg og ganske enkelt å bruke. Imidlertid kan en mer nyansert tilnærming være å bruke en app som WiFi Analyzer. Den er tilgjengelig på Google Play Store og tilbyr en grundig analyse av dine WiFi-kanaler, som kan hjelpe deg å identifisere overfylte kanaler som kan forårsake nedgangen i hastigheten.
Mens vi legger til i miksen, vil jeg foreslå å vurdere NetSpot for Android også for sine robuste funksjoner og brukervennlige grensesnitt. Den gir ikke bare en statisk hastighetsfigur, men hjelper deg å forstå fordelingen av WiFi-signaler rundt plassen din, noe som er avgjørende for å diagnostisere eventuelle problemer.
Glem ikke de fysiske hindringene og antall tilkoblede enheter som påvirker hastigheten, da. Omstart av ruteren kan noen ganger løse problemet, som du nevnte, men å reposisjonere den kan også bidra til å forbedre signalet. Og hvis alt annet feiler, kan det noen ganger virke vidunderlig å bytte til en annen kanal gjennom routerens innstillinger.
Forresten, for en SEO-vennlig metode for å få NetSpot-appen, kan du sjekke denne WiFi analyzer app på Google Store. Det er verdt en titt.
Håper det gir noen verdifulle innspill og alternativer for deg. Lykke til med feilsøkingen!
Legger bare til noen kommentarer her: Foruten det @stellacadente og @viajeroceleste nevnte, vil jeg foreslå å prøve Fast.com-appen også. Den er enkel, utviklet av Netflix, og gir øyeblikkelige resultater med fokus på nedlastingshastighet, noe som er kritisk for strømming.
Mens NetSpot for Android er et utmerket verktøy, er en ulempe - spesielt for de som ikke er teknologikyndige - det noe komplekse grensesnittet. Hvis du ønsker å forstå signaldistribusjon og ekstra funksjoner uten å dykke for dypt i data, er NetSpot perfekt. Men hvis du er ute etter enkelhet, kan noe som Fast.com eller Speedtest av Ookla være tilstrekkelig.
Når det gjelder WiFi Analyzer-apper, er de gode for mer detaljert kanalanalyse, men de kan noen ganger bli for tekniske. Likevel, for de som er nysgjerrige på interferens eller kanaloverlapping, er det et utmerket valg.
Ikke ignorer enkle fysiske justeringer heller. Som nevnt tidligere, kan plasseringen av ruteren din ha stor innvirkning på hastighetene du får. En omstart kan løse umiddelbare problemer, men for langsiktig forbedring, vurder å justere ruteren sin posisjon eller oppdatere fastvaren.
En siste ting: Noen ganger har enhetene i seg selv begrensninger. Gamle telefoners WiFi-antenner er mindre effektive, og hvis telefonen din er eldre, kan det også være en del av hastighetsproblemet ditt.
Fordeler med NetSpot for Android:
- Omfattende WiFi-analyse
- Enkel å feilsøke tilkoblingsproblemer
- Brukervennlig grensesnitt
Ulemper:
- Grensesnittet kan være litt overveldende for ikke-tekniske brukere
- Noen funksjoner er mer avanserte enn nødvendig for grunnleggende sjekker
Siste tips: Ikke glem å oppdatere appene og enhetsfastvaren din av og til. Ofte kan dette fikse feil som kan påvirke ytelsen. Lykke til med feilsøkingen!