Hvordan kan jeg gjenopprette slettede bilder fra SD-kortet mitt?

Jeg slettet ved et uhell bilder fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer fra kameraet, og nå er noen viktige familiebilder borte. Jeg sluttet å bruke kortet med en gang fordi jeg hørte at det kan hjelpe med bildegjenoppretting. Hva er den beste måten å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort på uten å gjøre ting verre?

Jeg har sett dette mange ganger med SD-kort. Kortet ser tomt ut, folk får panikk, og så viser det seg at bildene har ligget der hele tiden. Sletting tømmer vanligvis filkartet først. Bildedataene blir ofte liggende til nye filer havner oppå dem. Så hvis du sluttet å bruke kortet rett etter at du oppdaget det, er sjansene dine fortsatt ganske gode.

Hvis jeg skulle gjort dette på min egen maskin, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg har brukt det på SD-kort fra kameraer, microSD-kort fra telefoner og ett dronekort som oppførte seg rart etter en mislykket overføring. Det er et av de enklere gjenopprettingsverktøyene jeg har vært borti, og det har en tendens til å finne mer enn bare det du slettet for fem minutter siden.

Det som hjalp meg var dette. Det hentet ikke bare tilbake vanlige slettede filer. Det fungerte også på kort etter formatering, kort som vises som RAW, og kort som systemet hadde problemer med å lese. Det gjenkjenner også vanlige bildeformater som JPG og PNG, i tillegg til RAW-formater fra Canon, Nikon, Sony og andre kameramerker.

Her er prosessen jeg ville fulgt.

1. Ta SD-kortet ut av kameraet, telefonen eller hva enn det står i med en gang.
  2. Koble det til datamaskinen med en kortleser.
  3. Start Disk Drill og velg SD-kortet fra listen.
  4. Trykk på “Søk etter tapte data.”
  5. Vent til skanningen er ferdig, og sjekk deretter Bilder-seksjonen.
  6. Forhåndsvis filene før du gjenoppretter dem.
  7. Lagre alt du gjenoppretter på datamaskinen eller en annen disk, aldri tilbake på det samme SD-kortet.

En liten ting, men det betyr noe. Forhåndsvisninger forteller deg mye. Hvis et bilde åpnes riktig i skanneresultatene, ville jeg tatt det som et godt tegn. Etter min erfaring kommer disse filene vanligvis tilbake i brukbar stand.

Hvis gjenopprettingsappen ikke får med alt, ville jeg fortsatt sjekket noen andre steder før jeg ga opp.

1. Se gjennom skysikkerhetskopier som Google Photos, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
  2. Sjekk om kameraet eller enheten har intern lagring og se om kopier havnet der.
  3. Gå gjennom sikkerhetskopier på datamaskinen, som Windows Filhistorikk eller Time Machine.
  4. Prøv en annen kortleser eller en annen datamaskin. Jeg har opplevd at dårlige lesere kan få et friskt kort til å se dødt ut.
  5. Hvis kortet fortsetter å koble fra eller har synlige skader, send det til en gjenopprettingstjeneste i stedet for å presse det videre.

Én ting jeg ikke ville gjort: ikke formater kortet, ikke kjør reparasjonsverktøy på det, og ikke kopier noe nytt over på det før gjenoppretting. Det er slike ting jeg har sett ødelegge et kort som ellers kunne vært reddet, veldig raskt.

Du gjorde allerede det viktigste, du sluttet å bruke kortet. Det gir deg den beste sjansen.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer om å bruke Disk Drill for gjenoppretting av bilder fra SD-kort. Der jeg er litt uenig, er dette: før du skanner, lag et fullstendig image av SD-kortet hvis kortleseren og systemet fortsatt leser det uten problemer. Jobb fra imaget, ikke fra kortet. Hvis gjenopprettingsprogramvaren krasjer, eller kortet har svake sektorer, har du fortsatt én urørt kopi. Et tryggere valg.

Min rekkefølge ville vært:

1. Sett skrivebeskyttelseslåsen på SD-kortet, hvis det har en.
  2. Koble det til med en ordentlig USB-kortleser.
  3. Hvis kortet monteres, opprett et byte-for-byte-image først.
  4. Kjør Disk Drill på imaget eller på kortet.
  5. Sorter resultatene etter filtype og filstørrelse. Familiebilder med 0 KB eller rare navn er ofte borte eller skadet.
  6. Gjenopprett filer til datamaskinen din, ikke tilbake til SD-kortet.

Hvis filene ble slettet under en flytting, bør du også sjekke datamaskinen som ble brukt til overføringen. En mislykket flytting etterlater ofte midlertidige filer, bufrede forhåndsvisninger eller delvise kopier. På Windows, søk etter filtype og dato. På Mac, sjekk Bilder-importer og Papirkurven.

Hvis miniatyrbilder vises, men ikke bildene i full størrelse, slutt å rote med kortet. På det punktet er flere skanninger ikke alltid bedre.

Det kan også være verdt å ta en titt hvis du vil ha en rask visuell forklaring på bildegjenoppretting fra SD-kort, se denne Reelen om bildegjenoppretting fra SD-kort.

Å slutte å bruke kortet med en gang var det smarteste trekket, så du har allerede gjort den delen de fleste roter til.

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare, men jeg ville ikke kjørt en haug med forskjellige skanninger rett etter hverandre med mindre de første resultatene ser lovende ut. Hver ekstra ting du gjør er enda en sjanse for at kortleseren, operativsystemet eller en hjelpsom systemprosess skal være borti kortet. Hold det enkelt.

Dette ville jeg gjort først:

• Bruk den lille låsebryteren på SD-kortet hvis det har en
  • Koble det til en pålitelig kortleser, ikke kameraet
  • Sjekk om de manglende bildene faktisk er på datamaskinen du flyttet dem til
  • Se i Papirkurven på datamaskinen og søk etter filtype og dato
  • Hvis de ikke er der, bruk Disk Drill og gjenopprett til datamaskinen din eller en ekstern disk, aldri tilbake til SD-kortet

En grunn til at jeg nevner å sjekke datamaskinen først: når en flytting mislykkes, hender det at filene ble kopiert fra kortet, men så ble feilplassert, omdøpt eller havnet i en midlertidig mappe eller importmappe. Det skjer oftere enn folk tror.

Ikke stol for mye på mappenavn heller. Gjenoppretting fra SD-kort kommer ofte tilbake med generiske navn, men forhåndsvisningene og filstørrelsene forteller den egentlige historien. Hvis forhåndsvisningen åpnes og størrelsen ser normal ut, er det som regel et godt tegn.

Hvis du vil ha en solid og lettlest oversikt, er denne Disk Drill-anmeldelsen for gjenoppretting av bilder fra SD-kort verdt en titt.

En ting til som folk glemmer: hvis kortet begynner å koble fra, ber om å bli formatert, eller får kortleseren til å oppføre seg merkelig, stopp. Det er da gjør-det-selv kan gjøre gjenopprettbar om til vel, søren også. Da er en profesjonell tjeneste sannsynligvis tryggere.

En liten uenighet med @viaggiatoresolare og @sterrenkijker: hvis kortet oppfører seg helt normalt, ville jeg ikke håndtert det for mye i jakten på den ideelle arbeidsflyten. Den tryggeste ekstra kontrollen er ofte dette: inspiser SD-kortets DCIM-mappe med en skrivebeskyttet filbehandler først. Noen ganger ble bildene ikke slettet i det hele tatt, bare flyttet til en merkelig mappe, filsystemindeksen fikk en feil, eller kameraet opprettet en ny katalog.

Hvis dette også er RAW-familiebilder, se etter sidecar-filer som XMP eller dupliserte JPG-forhåndsvisninger. Selv når hoved-RAW-filen er skadet, kan den innebygde forhåndsvisningen noen ganger hentes ut senere.

Om Disk Drill, er det et solid valg, men ikke magisk.

Fordeler:

• enkel forhåndsvisning
  • god støtte for vanlige bilde- og RAW-formater
  • enkelt nok for ikke-tekniske brukere

Ulemper:

• dype skanninger kan gi masse rot
  • filnavn/mappestruktur kan gå tapt
  • de beste resultatene avhenger ofte av hvor friskt kortet er, ikke bare av appen

Hvis Disk Drill finner forhåndsvisninger som åpnes riktig, gjenopprett dem først før du graver gjennom alt annet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting spesielt: gjenopprett bare til en annen disk.

Hvis kortet viser feil kapasitet, blir uleselig med jevne mellomrom, eller ber om formatering, stopp gjør-det-selv der. Da begynner det å ligne mindre på utilsiktet sletting og mer på kortsvikt.