Hvordan kan jeg gendanne slettede billeder fra mit SD-kort?

Jeg kom ved et uheld til at slette billeder fra mit SD-kort, mens jeg flyttede filer fra mit kamera, og nu er nogle vigtige familiebilleder væk. Jeg stoppede straks med at bruge kortet, fordi jeg hørte, at det måske kunne hjælpe med gendannelse af billeder. Hvad er den bedste måde at gendanne slettede billeder fra et SD-kort på uden at gøre situationen værre?

Jeg har set det her mange gange med SD-kort. Kortet ser tomt ud, folk går i panik, og så viser det sig, at billederne har ligget der hele tiden. Sletning rydder som regel først filoversigten. Selve billeddataene bliver ofte liggende, indtil nye filer bliver skrevet ovenpå. Så hvis du stoppede med at bruge kortet, lige så snart du opdagede det, er dine chancer stadig ganske gode.

Hvis jeg selv skulle gøre det på min egen computer, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg har brugt det på SD-kort fra kameraer, microSD-kort fra telefoner og et dronekort, der opførte sig mærkeligt efter en dårlig overførsel. Det er et af de mere enkle gendannelsesværktøjer, jeg har arbejdet med, og det har en tendens til at finde mere end bare det, du slettede for fem minutter siden.

Det, der hjalp mig, var dette. Det hentede ikke kun almindeligt slettede filer tilbage. Det virkede også på kort efter formatering, kort der blev vist som RAW, og kort som systemet havde svært ved at læse. Det genkender også almindelige billedtyper som JPG og PNG samt RAW-formater fra Canon, Nikon, Sony og andre kameramærker.

Her er den proces, jeg ville følge.

1. Tag SD-kortet ud af kameraet, telefonen eller hvad det nu sidder i med det samme.
  2. Tilslut det til din computer med en kortlæser.
  3. Start Disk Drill, og vælg SD-kortet på listen.
  4. Tryk på “Søg efter mistede data.”
  5. Vent på, at scanningen bliver færdig, og tjek derefter sektionen Billeder.
  6. Forhåndsvis filerne, før du gendanner dem.
  7. Gem alt, du gendanner, på din computer eller et andet drev, aldrig tilbage på det samme SD-kort.

Lille detalje, men den betyder noget. Forhåndsvisninger fortæller dig meget. Hvis et billede åbner korrekt i scanningsresultaterne, ville jeg tage det som et godt tegn. Efter min erfaring kommer de filer som regel tilbage i brugbar stand.

Hvis gendannelsesappen ikke får fat i det hele, ville jeg stadig tjekke et par andre steder, før jeg giver op.

1. Se efter i cloudbackups som Google Fotos, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
  2. Tjek, om kameraet eller enheden har intern lagring, og se om der er endt kopier der.
  3. Gennemgå sikkerhedskopier på din computer, som Windows Filhistorik eller Time Machine.
  4. Prøv en anden kortlæser eller en anden computer. Jeg har oplevet, at dårlige læsere kan få et sundt kort til at se dødt ud.
  5. Hvis kortet bliver ved med at afbryde forbindelsen eller har synlige skader, så send det til en gendannelsesservice i stedet for at presse det yderligere.

En ting, jeg ikke ville gøre: Formater ikke kortet, kør ikke reparationsværktøjer på det, og kopiér ikke noget nyt over på det før gendannelsen. Det er den slags ting, jeg har set ødelægge et kort, der ellers kunne være reddet, meget hurtigt.

Du gjorde allerede det vigtigste, du stoppede med at bruge kortet. Det giver dig den bedste chance.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer i at bruge Disk Drill til gendannelse af billeder fra SD-kort. Der hvor jeg er lidt uenig, er dette: Før du scanner, så lav et fuldt image af SD-kortet, hvis din kortlæser og dit system stadig kan læse det uden problemer. Arbejd ud fra imaget, ikke kortet. Hvis gendannelsessoftware crasher, eller kortet har svage sektorer, har du stadig én urørt kopi. Mere sikkert.

Min rækkefølge ville være:

1. Sæt skrivebeskyttelseslåsen på SD-kortet, hvis det har en.
  2. Tilslut det med en ordentlig USB-kortlæser.
  3. Hvis kortet monteres, så opret først et byte-for-byte-image.
  4. Kør Disk Drill på imaget eller på kortet.
  5. Sortér resultater efter filtype og filstørrelse. Familiebilleder med 0 KB eller mærkelige navne er ofte væk eller beskadigede.
  6. Gendan filer til din computer, ikke tilbage til SD-kortet.

Hvis filerne blev slettet under en flytning, så tjek også den computer, der blev brugt til overførslen. En mislykket flytning efterlader ofte midlertidige filer, cachede forhåndsvisninger eller delvise kopier. På Windows skal du søge efter filendelse og dato. På Mac skal du tjekke importeringer i Fotos og Papirkurven.

Hvis miniaturer vises, men de fulde billeder ikke gør, så stop med at rode med kortet. På det tidspunkt er flere scanninger ikke altid bedre.

Det er også værd at kigge på, hvis du vil have en hurtig visuel forklaring på gendannelse af billeder fra SD-kort, se denne Reel om gendannelse af billeder fra SD-kort.

At stoppe brugen af kortet med det samme var det klogeste træk, så du har allerede gjort den del, som de fleste roder med.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @viaggiatoresolare, men jeg ville ikke køre en masse forskellige scanninger lige efter hinanden, medmindre de første resultater ser lovende ud. Hver ekstra ting, du gør, er endnu en chance for, at kortlæseren, operativsystemet eller en eller anden hjælpsom systemproces rører ved kortet. Hold det enkelt.

Det ville jeg gøre først:

• Brug den lille låsekontakt på SD-kortet, hvis det har en
  • Sæt det i en pålidelig kortlæser, ikke kameraet
  • Tjek, om de manglende billeder faktisk ligger på den computer, du flyttede dem til
  • Kig i computerens Papirkurv/Slettet indhold, og søg efter filtype og dato
  • Hvis de ikke er der, så brug Disk Drill og gendan til din computer eller et eksternt drev, aldrig tilbage til SD-kortet

En grund til, at jeg nævner at tjekke computeren først: når en flytning mislykkes, sker det nogle gange, at filerne blev kopieret fra kortet, men derefter blev forlagt, omdøbt eller lagt i en midlertidig importmappe. Det sker oftere, end folk tror.

Stol heller ikke for meget på mappenavne. Gendannelser fra SD-kort kommer ofte tilbage under generiske navne, men forhåndsvisningerne og filstørrelserne fortæller den rigtige historie. Hvis forhåndsvisningen kan åbnes, og størrelsen ser normal ud, er det som regel et godt tegn.

Hvis du vil have et solidt og letlæseligt overblik, er denne Disk Drill-anmeldelse til gendannelse af billeder fra SD-kort værd at se.

En ting mere, som folk glemmer: hvis kortet begynder at afbryde forbindelsen, beder om at blive formateret eller får læseren til at opføre sig mærkeligt, så stop. Det er dér, gør det selv kan forvandle gendanbar til nå ja, pokkers. På det tidspunkt er en professionel tjeneste sandsynligvis sikrere.

En lille uenighed med @viaggiatoresolare og @sterrenkijker: hvis kortet opfører sig helt normalt, ville jeg ikke håndtere det for meget i jagten på den ideelle arbejdsgang. Den sikreste ekstra kontrol er ofte dette: inspicér SD-kortets DCIM-mappe med en skrivebeskyttet filhåndtering først. Nogle gange blev billederne slet ikke slettet, men bare flyttet til en mærkelig mappe, filsystemets indeks fejlede, eller kameraet oprettede en ny mappe.

Hvis dette desuden er RAW-familiebilleder, så kig efter sidecar-filer som XMP eller duplikerede JPG-forhåndsvisninger. Selv når den primære RAW er beskadiget, kan den indlejrede forhåndsvisning nogle gange udtrækkes senere.

Om Disk Drill, så er det et solidt valg, men ikke magi.

Fordele:

• nem forhåndsvisning
  • god understøttelse af almindelige foto- og RAW-formater
  • enkelt nok for ikke-tekniske brugere

Ulemper:

• dybe scanninger kan returnere masser af rod
  • filnavne/mappestruktur kan være gået tabt
  • de bedste resultater afhænger ofte af, hvor sundt kortet er, ikke kun af appen

Hvis Disk Drill finder forhåndsvisninger, der åbner korrekt, så gendan dem først, før du graver dig igennem alt det andet. Jeg er enig med @mikeappsreviewer om én ting især: gendan kun til et andet drev.

Hvis kortet viser den forkerte kapacitet, bliver ulæseligt med mellemrum eller beder om formatering, så stop gør det selv-forsøgene dér. Så begynder det at ligne mindre en utilsigtet sletning og mere en kortfejl.