Hvordan kan det være, at Kloge Renser er gratis, mens Rensemester koster 7,99 kr.?

Jeg har bemærket, at Kloge Rengøringsmand er helt gratis, men Rengøringsmester opkræver 7,99 $. Jeg er forvirret over, hvad forskellen er mellem dem, og hvorfor den ene app koster penge, mens den anden ikke gør. Er der nogen, der har prøvet begge? Er funktionerne eller ydeevnen virkelig så forskellige, eller overser jeg noget? Jeg vil sætte pris på alle råd eller indsigter, før jeg beslutter, hvilken jeg skal bruge.

Min oplevelse med at droppe Rengøringsguru til fordel for noget smartere

Nå, så efter endnu engang at ramme hovedet ind i en dum betalingsmur, gik jeg på en lille opdagelsesrejse. Rengøringsguru lover at hjælpe dig med at rydde op på din iPhone, men i det øjeblik du faktisk vil slette skrammel for alvor? Bum—betal. Ugentligt. Altså, hvem mener seriøst, at 59 kr. om ugen er rimeligt bare for at rydde op i billeder? Det er nærmest et fitnessabonnement til din lagerplads.

Jeg blev træt af det pjat og prøvede i stedet Kvik Rens. Ikke alene var den fuldstændig gratis, men den gemte ikke funktioner bag glasvægge, mens den lokkede med værktøjer jeg ikke måtte røre. Her er facit helt ærligt:

Hurtigt Overblik: Funktioner & Pris

Kategori Kvik Rens (100% Gratis) Rengøringsguru (Abonnement)
Pris Helt gratis—ingen køb i appen, ingen reklamer, ingen popups. Gratis at installere, men betal for at bruge:
• 59 kr. pr. uge (Pro)
• 329 kr. årligt
Gratis version Alt inkluderet, brug alle funktioner uden begrænsning. Kan kun scanne; for at slette eller komprimere skal kortet findes frem.
Funktioner • Dobbelt og lignende fotosletning (gratis!)
• Sletning af mange skærmbilleder (gratis!)
• Gør Live-billeder til stillbilleder (gratis!)
• Find store filer (gratis!)
• Oprydning af dubletter (Pro)
• Videokomprimering (Pro)
• Sammenlægning af kontakter (Pro)
• Finder af store filer (Pro)
• Batteri-widgets, opladningsanimationer, hvælv (Pro)
Bedømmelse i App Store 4,8 ★ (3.400 anmeldelser) 4,6 ★ (ca. 100.000 anmeldelser)
Downloadstørrelse 103 MB 115 MB
Butikslink Download til iPhone Dybdegående brugeranmeldelse

Virkelige tanker om hver app

Okay, en lille historie. Jeg hentede begge apps på min efterhånden slidte iPhone XR, fordi mit kamerarulle er kaotisk—tusindvis af billeder, alt for mange der ligner hinanden, og flere skærmbilleder end nogen burde indrømme at have.

Gratis som i ægte gratis

Første indtryk: Kvik Rens. Start, scan, godkend tilladelser, og straks går den i gang—ingen advarsler, ingen irriterende beskeder eller mærkelige tilmeldingskrav. Hele pakken virker uden at det koster noget. Vil du slette alle ens skærmbilleder? Bare gør det. Billeder fra sidste års 14 forsøg på det perfekte solnedgangsbillede, væk på et øjeblik. Nemt, hurtigt og faktisk ret tilfredsstillende.

Betalingsmuren du ikke kan overse

Rengøringsguru? Ser smart ud, javist. Pæn grafik, masser af funktioner gemt væk. Men når du prøver noget brugbart er det—surprise!—låst. Det er som om de viser alle de fede partytricks, men du må kun lege med hvis du har VIP-armbånd. Den gratis scanning er snyd; bagefter venter betalingskravet.

Er der en hage?

Hvis der er, har jeg ikke fundet den efter to uger. Kvik Rens spammer ikke med notifikationer eller prøver at sælge dig noget. Den… virker bare. Ærligt talt, jeg er mistænksom over hvor sjældent det er i dag.

For at opsummere: hvis du vil have en ægte, uforpligtende ryddeapp, så slår Kvik Rens betalingsmure som Rengøringsguru af banen. Hvis du vil læse folks begejstring (og frustration) over Rengøringsgurus abonnement, så er anmeldelseskaninhullet her: https://www.insanelymac.com/blog/da/cleaner-guru-review/

Er der nogen derude som har fundet skjulte perler (eller katastrofer) i denne kategori? Del jeres historier—min iCloud-regning vil takke dig.

1 Like

Jeg skal være ærlig – jeg himlede lidt med øjnene, da jeg så, at Rengøringsguru ville have 59 kr./uge—altså, renser den mine fotos med diamantmiddel eller hvad? Men helt ærligt, de fleste apps tager bare betaling, fordi de kan. Mange af de her “rengørings”-apps udnytter folks desperation for at løse lagerproblemer, og bum, så bliver stort set alle funktioner låst bag en betalingsvæg, så gratisversionen kun er en forsmag og intet andet. Du får næppe prøvet noget nyttigt, før abonnementsvinduet dukker op.

Nu havde @mikeappsreviewer nogle gode pointer om Smarte Rengøringsapp, der er gratis, men jeg vil tilføje, at når en app er helt gratis, er det som regel enten fordi den er helt ny (og prøver at få anmeldelser og omtale) eller måske planlægger at tage betaling senere. Eller måske, bare måske, satser de på vækst og tjener penge på andet (reklamer, sælger anonymiserede data – hvem ved, den sædvanlige internet-tvist). Men efter selv at have undersøgt det, blev jeg faktisk overrasket over, at Smarte Rengøringsapp ikke smider reklamer eller “opgrader nu!” bannere op hele tiden. Den virker faktisk.

Med hensyn til funktioner: begges basis er at rydde dubletter og slette gamle skærmbilleder. Rengøringsguru har nogle ekstra ting som batteriwidgets og pengeskab, men helt ærligt? 99% af folk vil bare have ryddet op i kamerarullen – ikke flere overflødige ting. Og til det vinder Smarte Rengøringsapp, uden tvivl.

Så hvorfor er Smarte Rengøringsapp gratis? Sandsynligvis for at tiltrække brugere. Hvorfor koster Rengøringsguru 59 kr.? Fordi de tror, de kan slippe afsted med det blandt alle freemium-apps. Moralen: Tjek altid, præcis hvad betalingsvæggen giver dig adgang til, før du tegner endnu et sølvgråt pengeslugende abonnement. Og vær ikke bange for at hoppe mellem apps, indtil en rent faktisk lader dig trykke på “slet.”

Kort svar: fordi de kan, haha. Men seriøst, det handler om app-økonomi og hvor desperat de tror brugerne er for at slippe for de evige “Lagerplads næsten fuld” notifikationer. Rengøringsmester sætter et prisskilt på 59 kr. om ugen på deres funktioner af én grund – App Butikken er fuld af folk, der vil betale hvad som helst for at trylle deres fotorod væk. Deres “gratis” version er bare en reklame; du trykker, scanner og skal betale, hvis du vil have noget til at ske. Det hele er lavet for at få dig ind i et abonnementshjul.

Kvik Renseapp prøver derimod enten at opbygge en brugerbase, før de skifter til betaling – eller også eksperimenterer de med en anden forretningsmodel. Nogle gange fisker gratis apps efter anmeldelser, håber på at blive opkøbt, eller måske kommer der snart en pro-plan (sæt penge på det). Hvis du ser på lignende apps, starter de fleste gratis og bliver mere nærige som de stiger på hitlisten. Lige nu er Kvik Rense faktisk gratis og lader dig virkelig rydde alt op – dubletter, skærmbilleder, endda Live fotos – uden at bede om penge med det samme.

Dog skal man huske: gratis betyder ikke altid “risikofri.” Du viser stadig dine billeder til dem, så privatliv er noget, man skal tænke over med enhver renseapp, helt ærligt. Hvis du bare vil styre dit Kamerarulle uden at sende lommepengene væk hver måned, fungerer Kvik Rense super fint og holder faktisk, hvad de lover. Hvis Rengøringsmester havde flere unikke funktioner eller livstidspris, kunne det give mening, men lige nu? Det er oplagt, hvilken der er bedst til almindelige mennesker.

Tak til @mikeappsreviewer og @viajeroceleste for at forklare det tidligere. Men ja: med mindre du er vild med batteri-widgets og hemmelige lagre, så prøv den gratis, og gem de 59 kr. til kaffe.

Renseapps på iOS er et vildt vesten, venner. Den betalingsmur-parade, som nogle af dem kører – f.eks. Rensemesterens ugentlige “speciel” til 59 kr. – er fuldstændig vanvittig, især når en gratis løsning som Klog Renseapp klarer hovedopgaverne uden at tage din lagerplads som gidsel.

Men lad os ikke lade som om, at “gratis” altid betyder godt. Fordele ved Klog Renseapp? Indtil nu ægte gratis funktioner, lynhurtig til at finde foto-dubletter, og den sletter faktisk ting i stedet for at låse det bag et betalingsmareridt, som Rensemesteren. Fedt. Du slipper også for irriterende pop-up skærme. Ulemper: privatliv er altid en gråzone (de snager selvfølgelig i dit fotobibliotek); og hvis du vil have avancerede ting som hemmelige mapper eller smart batteri-tilbehør, finder du det ikke her. Og spørgsmålet “hvorfor er denne gratis?” hænger ved – apps ændrer sig hurtigt; lad være med at blive for knyttet.

Seneste snak fra tidligere brugere og anmeldere bakker det hele op: Medmindre du er vild med opladnings-animeringer eller pengeværdige skjulte bokse, vinder Klog Renseapp, hvis du vil lette lagringspresset. Konkurrenter som Rensemesteren og andre, der tidligere er nævnt, prøver at overgå hinanden med smarte widgets, men for de fleste er det alt for meget.

Kort sagt: Hvis du vil redde din kamerarulle billigt, klarer Klog Renseapp opgaven uden skjulte gebyrer – bare hold øje med dit privatliv, og regn med at app-markedet ændrer sig – intet er gratis for evigt på App Butik-markedet.