Hvordan kan det ha seg at Smarte Renholder er gratis, men Renser Guro koster 7,99 kr?

Jeg la merke til at Klok Rengjører er helt gratis, men Rengjøringsmester koster 79 kroner. Jeg er forvirret over hva som er forskjellig mellom dem, og hvorfor én app koster penger mens den andre ikke gjør det. Har noen prøvd begge? Er funksjonene eller ytelsen virkelig så forskjellige, eller går jeg glipp av noe? Jeg setter pris på alle råd eller innsikt før jeg bestemmer meg for hvilken jeg skal bruke.

Min Erfaring med å Droppe Rengjøringsguru for Noe Smartere

Greit, så etter å ha blitt slått i trynet med enda en dum betalingsmur, dro jeg på leting. Rengjøringsguru lover å hjelpe deg å rydde opp på iPhonen, men i det øyeblikket du faktisk vil slette søppel? Pang—betal. Ukentlig. Hvem i sin rette forstand syns 89 kroner uka er greit bare for å rydde litt i bildene? Det er praktisk talt et treningsabonnement for lagringsplassen din.

Jeg ble lei av det tullet og prøvde ut Snill Vasker i stedet. Ikke bare var den helt gratis, men den gjemte ikke ting bak glassvegger og viftet med funksjoner jeg ikke kunne bruke. Her er dommen – uten filter:

Rask Oversikt: Funksjoner & Pris

Kategori Snill Vasker (100% Gratis) Rengjøringsguru (Abonnement)
Pris Absolutt 0 kr—ingen kjøp i appen, ingen reklame, ingen popups. Gratis å installere, men betal for å faktisk bruke:
• 89 kr per uke (Pro)
• 439 kr per år
Gratis-versjon Alt inkludert, bruk alle funksjoner ubegrenset. Kan bare skanne; å slette/komprimere ting krever bankkort.
Funksjoner • Fjerner duplikater & like bilder (gratis!)
• Massesletting av skjermbilder (gratis!)
• Gjør Live til vanlige bilder (gratis!)
• Finn tunge filer (gratis!)
• Rydd bort duplikater (Pro)
• Videokomprimering (Pro)
• Slå sammen kontakter (Pro)
• Finner store filer (Pro)
• Batteriwidgeter, lade-animasjoner, hvelv (Pro)
App Store-vurdering 4.8 ★ (3 400 anmeldelser) 4.6 ★ (rundt 100 000 anmeldelser)
Nedlastingsstørrelse 103 MB 115 MB
Butikkslenke Last ned for iPhone Brukeranmeldelser dypdykk

Virkelige Erfaringer med Hver App

Liten historie. Jeg lastet ned begge appene på min noe slitne iPhone XR fordi kamerarullen min er søppeldynge digitalt sett—tusener av bilder, altfor mange er identiske, og flere skjermbilder enn jeg bør innrømme.

Gratis Som Faktisk Er Gratis

Først ut: Snill Vasker. Start, skann, gi tillatelse, og rett i aksjon—ingen advarsler, masing eller rare innloggingskrav. Hele pakken fungerer uten at du må åpne lommeboka. Vil du slett store mengder skjermbilder? Bare gjør det. Bildene fra fjorårets 14 forsøk på den perfekte solnedgangen, borte på et blunk. Enkelt, kjapt, og faktisk litt tilfredsstillende.

Betalingsmuren Du Ikke Kan Ignorere

Rengjøringsguru? Ser stilig ut, absolutt. Pen grafikk, masse under panseret. Men prøv en nyttig funksjon og—overraskelse!—låst. De viser frem alt det kule, men lar deg ikke prøve uten VIP-armbånd. Den gratis skanningen er bare forsmak – så er det bare å betale.

Så, Noen Bakside?

Hvis det finnes, har jeg ikke funnet det etter to uker. Snill Vasker maser ikke om varsler eller pøser på med annonser. Den bare…fungerer. Skal innrømme at jeg blir litt mistenksom, så sjeldent som det er.

Kort fortalt: vil du ha en ekte, bindingfri ryddeapp, så blåser Snill Vasker betalingsgale alternativer som Rengjøringsguru av banen. Hvis du vil lese entusiastiske (og sure) anmeldelser om Rengjøringsguru sitt abonnementsrot, så er anmeldelsesdypdykket her: https://www.insanelymac.com/blog/nn/cleaner-guru-review/

Har noen andre funnet skjulte perler (eller katastrofer) i samme kategori? La oss dele historier—iCloud-fakturaen min vil bli glad!

1 Like

Ikke for å lyve, jeg rullet litt med øynene da jeg så at Renere Guru skulle ha 89,– i uka—altså, vasker den bildene mine med diamantsåpe, eller noe? Men helt ærlig, de fleste sånne apper tar betalt bare fordi de kan. Mange av disse “renser”-appene satser på at folk er desperate etter å fikse lagringsproblemer og, vips, så sperrer de av alle funksjoner, så gratisversjonen egentlig bare er en smakebit og ikke noe mer. Du får knapt røre noe nyttig før abonnement-vinduet dukker opp.

Nå kom @anmeldelseappsmike med noen gode poenger om at Smarte Rens er gratis, men jeg må legge til at vanligvis, når en app er helt gratis, er den enten splitter ny (prøver å få brukeranmeldelser og hype) eller har planer om å ta betalt senere. Eller kanskje, bare kanskje, satser de på vekst for å tjene penger på andre måter (annonser, salg av anonyme data, hvem vet, den vanlige internettoverraskelsen). Men etter å ha testet selv ble jeg faktisk overrasket over at Smarte Rens ikke dytter reklame eller “oppgrader nå!”-bannere rett i ansiktet ditt. Den fungerer faktisk.

Når det gjelder funksjoner: begge gjør basisen, som å fjerne duplikater og slette gamle skjermbilder. Renere Guru har litt ekstra, som batteriwidget og et hvelv, men ærlig talt? 99 % vil bare ha en ryddesjau i kamerarullen, ikke noe ekstra dill og dall. Og til det vinner Smarte Rens lett.

Så hvorfor er Smarte Rens gratis? Sikkert for brukervekst. Hvorfor koster Renere Guru 89,–? Fordi de tror de slipper unna med det i havet av freemium-apper. Moralen: Sjekk alltid hva du faktisk får bak betalingsmuren før du abonnerer på enda et skjult pengesluk. Og ikke vær redd for å hoppe mellom apper til en faktisk lar deg trykke på “slett”.

Kort svar: fordi de kan, haha. Men seriøst, det handler om app-økonomi og hvor desperate de tror brukerne er etter å bli kvitt de endeløse ‘Lagring nesten full’-varslene. Rense-Guru setter en ukentlig prislapp på 89 kr for funksjonene sine av én grunn—Appbutikken er full av folk som betaler hva som helst for å trylle bort bildekaoset sitt. Deres ‘gratis’-versjon er egentlig bare en reklame; du trykker, du skanner, du betaler hvis du vil at noe faktisk skal skje. Hele greia er laget for å få deg inn på et abonnements-jul.

Smart Renser-App prøver derimot enten å bygge en brukerbase før de går til betalt, eller kanskje de eksperimenterer med en annen inntektsmodell. Noen ganger fisker gratisapper etter anmeldelser, håper på oppkjøp, eller det kommer kanskje en pro-versjon snart (vedder på det). Ser du på lignende apper, begynner de fleste gratis og blir mer masete etter hvert som de klatrer på listen. Akkurat nå er Smart Renser faktisk gratis og lar deg faktisk rydde opp alt—duplikater, skjermbilder, til og med levende bilder—uten å be deg kaste lommeboka på skjermen.

Eneste forbehold: gratis betyr ikke alltid ‘risikofritt’. Du gir dem fortsatt tilgang til bildene dine, så personvern er noe man må tenke på med alle rense-apper, ærlig talt. Hvis du bare vil temme kamerarullen uten å gi fra deg lunsjpengene hver måned, funker Smart Renser faktisk og leverer det de lover. Hvis Guru hadde hatt flere virkelig unike funksjoner eller engangsbetaling, hadde jeg skjønt poenget, men nå? Selvfølgelig er det klart hvilken som er best for vanlige folk.

Takk til @mikeappsreviewer og @viajeroceleste for å forklare det tidligere. Men ja: med mindre du er besatt av batteri-widgets og hemmelige safer, prøv den gratis og spar pengene til kaffe.

Rengjøringsapper på iOS er virkelig et vill vesten, folkens. Betalingsmuren noen av dem byr på—som RengjøringsGuru sin “spesialpris” på 89 kroner i uka—er sprø, spesielt når en gratisapp som Smart RengjøringsApp gjør de viktige tingene uten å holde lagringen din som gissel.

Men la oss ikke late som om “gratis” alltid betyr bra for alle. Fordeler med Smart RengjøringsApp? Faktisk gratis funksjoner så langt, rask til å finne like bilder, og den sletter faktisk ting, i motsetning til Guru sin endeløse betalingsrunde. Kult. I tillegg slipper du de irriterende tiggeskjermene. Ulemper: personvern er alltid et grått område (de snoker åpenbart i bildebiblioteket ditt); og dersom du ønsker avanserte ting som hemmelige mapper eller fancy batterianimasjoner, finner du det ikke her. Dessuten henger spørsmålet “hvorfor er dette gratis?” fortsatt—apper endres fort; ikke bli for knyttet.

Nylig prat fra tidligere brukere og anmeldere gir et tydelig råd: med mindre du virkelig elsker ting som ladeanimasjoner eller hvelv, vinner Smart RengjøringsApp for å lette lagringsangsten. Konkurrenter som Guru og andre nevnt tidligere prøver å overgå hverandre med glitrende widgets, men for de fleste blir det overdrevent.

Kort oppsummert: Hvis du trenger å rydde opp på kamerarullen billigst mulig, gjør Smart RengjøringsApp jobben uten skjulte gebyrer—bare pass på personvernet ditt og forvent at app-landskapet forandrer seg—ingenting er gratis for alltid i App Store-land.