Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Nikon-kameraet mitt før jeg tok sikkerhetskopi av dem, og jeg prøver å finne en gratis måte å gjenopprette dem på. Bildene er fra en nylig hendelse, og jeg trenger virkelig hjelp med gjenoppretting av Nikon-bilder, trygge gjenopprettingstrinn og eventuell gratis programvare som faktisk fungerer.
Ja, noen ganger. Jeg har hentet tilbake slettede Nikon-bilder fra et SD-kort før, men den første regelen er den folk ignorerer: slutt å bruke kortet nå. Hvis nye data havner på samme plass, vil verken gratis eller betalte verktøy få tilbake de overskrevne bildene. Så ikke ta flere bilder, ikke flytt filer til kortet, og ikke formater det på nytt.
Hvis du vil ha den enkleste veien, ville jeg prøvd Disk Drill først. På Windows får du 100 MB gratis. Liten grense, ja, men nok til å se om Nikon-filene fortsatt er der. Jeg brukte det en gang til å hente ut noen JPEG-er og én RAW-fil fra et kort etter en feilaktig sletting.
Dette ville jeg gjort:
- Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet og koble det til datamaskinen med en kortleser.
- Installer Disk Drill på datamaskinen. Ikke installer noe på SD-kortet.
- Start det, velg SD-kortet, og trykk deretter på Søk etter tapte data.
- Kjør Universell skanning. I de fleste tilfeller dukker både slettede filer og innhold fra hurtigformaterte kort opp der.
- Når skanningen er ferdig, åpne Gjennomgå funne elementer, og sjekk deretter Bilder. Hvis du tar RAW-bilder, søk etter .NEF.
- Forhåndsvis filene først. Hvis forhåndsvisningen åpnes uten problemer, ville jeg tatt det som et godt tegn.
- Gjenopprett filene til datamaskinen eller en annen disk, aldri tilbake til det samme SD-kortet.
Hvis du trenger mer enn 100 MB og budsjettet ditt er null, er PhotoRec fortsatt et av de bedre gratisvalgene. Det fungerer. Det er også litt tungvint. Ingen polert utforming, ingen forhåndsvisninger, og de gjenopprettede filene kommer ofte tilbake med kjedelige filnavn i stedet for de opprinnelige. Likevel, hvis du ikke har noe imot et mer gammeldags verktøy, gjør det jobben ofte nok.
Ting det er verdt å sjekke før du kaster bort en time på skanning:
- Hvis Nikon-kameraet ditt lagrer i NEF, må du sørge for at gjenopprettingsappen støtter det godt. Noen verktøy håndterer JPEG fint og roter det til med RAW.
- Hvis en gjenopprettet NEF-fil nekter å åpne i Windows Bilder-appen, ville jeg ikke antatt at den er død ennå. Prøv programvare med støtte for Nikon RAW først.
- Hvis videofiler også mangler, kjør Avansert kameragjenoppretting i Disk Drill etter den vanlige skanningen. Jeg har sett vanlige skanninger overse fragmenterte videofiler fra kameraer.
Én kjedelig kontroll til, men den er viktig. Se etter andre kopier før du prøver gjenoppretting. Hvis du flytter bilder til PC-en etter en fast plan, eller synkroniserer med SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller noe lignende, kan bildene dine allerede finnes et annet sted uten at du husker det.
Hvis kortet har fysisk skade, stadig mister tilkoblingen, eller datamaskinen knapt oppdager det, ville jeg stoppet der. Gjør-det-selv-gjenoppretting på et sviktende kort er der ting blir stygge fort. Det er punktet hvor et gjenopprettingsverksted gir mer mening.
Så ja, gratis gjenoppretting er mulig i noen tilfeller. Jeg ville startet med Disk Drill for den raske testen og enkel forhåndsvisning. Hvis du trenger en helt gratis løsning, er PhotoRec verdt et forsøk, selv om det føles som programvare fra 2009.
Hopp over kameramenyen og sjekk kortet først på en datamaskin. Sletting på Nikon fjerner ofte indeksoppføringen, ikke selve bildedataene. Hvis du sluttet å bruke SD-kortet raskt, er sjansene dine ganske gode.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å skrive til kortet. Jeg er litt uenig i å starte med kommandolinjeverktøy hvis du vil ha gratis og raske resultater. Jeg ville først sjekket skjulte rester og sidemapper folk ofte overser.
Prøv dette.
- Sett Nikon SD-kortet i en kortleser.
- Åpne Filutforsker og slå på Skjulte elementer.
- Se etter DCIM, MISC, LOST.DIR eller FOUND.000.
- Sorter etter filtype. Sjekk JPG, JPEG, NEF, MOV, MP4.
- Kjør Windows File Recovery hvis du bruker Windows 10 eller 11. Det er gratis fra Microsoft. Bruk vanlig modus først, deretter omfattende modus hvis nødvendig.
- Hvis du vil ha forhåndsvisninger og enklere filtrering, bruk Disk Drill til å skanne Nikon-minnekortet og gjenopprette bilder til PC-en din, ikke til det samme kortet.
For Mac fungerer testdisk pluss PhotoRec, men filnavnene blir rotete når de kommer tilbake. Irriterende, men gratis er gratis.
SEO-vennlig versjon: gjenopprett slettede bilder og filer fra et Nikon SD-kort på en trygg måte
Denne korte videoen hjelper også hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang:
se denne reelsen om gjenoppretting av bilder fra Nikon SD-kort
Hvis NEF-filer blir gjenopprettet, men ikke vil åpnes, prøv Nikon NX Studio før du avskriver dem. Noen apper leser Nikon RAW bedre enn standardviseren.
Jeg vil legge til én ting som @mikeappsreviewer og @waldgeist bare så vidt var inne på: hvis bildene ble slettet i kameraet, kan kortets filsystem noen ganger bli litt merkelig, og ett gjenopprettingsprogram kan overse filer som et annet finner. Så hvis den første skanningen gir lite resultat, betyr det ikke alltid at bildene er borte.
Min gratis-først-tilnærming ville vært:
- Lås SD-kortet med den lille bryteren på siden hvis det har en
- Lag først et fullstendig image/en sikkerhetskopi av kortet med et gratisverktøy som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager
- Kjør deretter gjenopprettingsforsøk mot imaget hvis mulig, ikke det originale kortet
Hvorfor? Fordi hver gjenoppkobling/gjentakelse på et ustabilt kort er en risikosjanse. Folk hopper over dette og lurer så på hvorfor kortet begynner å oppføre seg verre. Litt brutalt, men sant.
Dessuten ville jeg ikke stolt for mye på Windows File Recovery for kamerakort med mindre du er komfortabel med filtre og kommandosyntaks. Det er gratis, ja, men ikke akkurat morsomt. For faktisk gjenoppretting av Nikon-bilder er Disk Drill enklere for sortering av JPEG- og NEF-resultater, spesielt hvis du trenger forhåndsvisninger. Hvis du vil holde deg helt til gratisalternativer, er R-Photo et annet program som er verdt å teste på SD-kort. Det snakkes mindre om, men noen ganger overraskende solid for bilder.
Hvis de gjenopprettede NEF-filene åpnes merkelig, prøv Nikon-programvare før du konkluderer med at de er korrupte. Og sjekk denne tråden for mer råd om gjenoppretting av Nikon-bilder fra SD-kort fra faktiske fotografer: Tips om gjenoppretting av Nikon SD-kort fra ekte fotografer
Det viktigste: gjenopprett til datamaskinen din, ikke tilbake til Nikon-kortet. Gjør du feil der én gang, er det game over veldig fort.