Min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op, selv efter at jeg sletter apps, billeder og videoer. Jeg prøver at finde ud af, hvad der bruger så meget plads, såsom systemdata, beskeder eller skjulte filer, fordi det forhindrer mig i at opdatere apps og bruge min telefon normalt. Hvad skal jeg tjekke for at frigøre lagerplads på iPhone og forhindre, at det sker igen?
Jeg oplevede dette på min iPhone for et stykke tid siden. Lagerpladsen blev ved med at skrumpe på dage, hvor jeg næsten ikke rørte den. Jeg troede, at iOS var gået i stykker. Det var ikke én enkel årsag. Det var en bunke småting, der hobede sig op i baggrunden, og så ramte det hele muren på én gang.
Tjek den største kategori først
Begynd ikke at slette tilfældige apps. Gå til Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring, og vent lidt, til diagrammet er færdig med at indlæse. Jeg sprang ventetiden over én gang og fik det forkerte indtryk af, hvad der optog plads.
Den skærm fortæller dig, hvor lagerpladsen blev af: Fotos, Apps, Beskeder, iOS, Systemdata. Da jeg først så den største blok, blev oprydningen nemmere. Før det gættede jeg bare.
Billeder fylder som regel mest
På de fleste telefoner, jeg har tjekket, var billeder og videoer hovedproblemet.
Det er sjældent én tydelig mappe. Det er mere sådan her:
- fem forsøg på det samme billede
- gamle skærmbilleder, du havde tænkt dig at slette senere
- Live Photos
- billedserier
- store videofiler, der har ligget der i månedsvis
Mange åbner albummet Dubletter, fletter et par elementer sammen og tænker, at arbejdet er gjort. Det gjorde jeg også. Det hjalp ikke meget. Helt identiske dubletter var kun en lille del af det. Det større lagerproblem var næsten ens billeder, ting som 12 billeder af den samme hund, den samme sofa, den samme belysning, hvor det ene øje er en smule mere åbent.
Hvis Fotos er den største kategori, er det her, jeg ville starte
Hvis dit fotobibliotek er den største pladsrøver, ville jeg starte med Clever Cleaner, før jeg prøvede at sortere tusindvis af billeder manuelt.
Det, der gjorde den nyttig for mig, var de kedelige ting, den går efter, som også er de ting, der fylder plads:
- lignende billeder
- dobbeltbilleder
- skærmbilleder
- Live Photos
- store mediefiler
Delen med lignende billeder gjorde det meste af arbejdet for mig. Apples egne oprydningsmuligheder fanger helt identiske kopier, men de gør ikke meget, når du har seks næsten identiske billeder fra det samme øjeblik. Denne app grupperede dem sammen og foreslog det bedste billede. Jeg tjekkede dem stadig selv, men det sparede mig for en masse scrolling.
Den sletter heller ikke noget uden at spørge. Det kunne jeg godt lide. Du gennemgår først listen, beholder det, der betyder noget, og smider det ud, der ikke gør. Mere sikkert end at køre på autopilot og slette noget, du gerne ville have beholdt.
Live Photos var en anden snedig synder. De ligner normale billeder, indtil du husker, at hver enkelt også indeholder et kort videoklip. Jeg konverterede en masse ældre Live Photos til almindelige stillbilleder og fik mere plads tilbage, end jeg havde forventet. Det irriterede mig lidt, tbh, fordi jeg havde ignoreret dem i årevis.
Apps bliver hurtigt oppustede
Billeder får skylden først, men apps lå på en klar andenplads på min telefon.
Streamingapps, sociale apps, chatapps, de hober downloads, cachelagrede medier og gamle midlertidige filer op. En app, der ved installation står som lille, kan senere vokse til gigabyte. Jeg så det med Instagram, YouTube og beskedapps. Samme telefon, samme vaner, mere skrammel hver måned.
Åbn lagerlisten og kig først på de største apps. Hvis du næsten ikke bruger nogle af dem, ville jeg gøre et af disse:
- aflast appen
- slet den
- geninstaller den for at rydde gamle gemte data
Den indbyggede funktion Aflast ubrugte apps hjalp lidt på min. Den fjerner selve appen, men beholder dine dokumenter og indstillinger.
Beskeder bliver alt for ofte ignoreret
Jeg overså denne i lang tid. Beskeder havde årevis af vedhæftede filer liggende i gamle tråde.
Billeder, videoer, GIF'er, stemmenoter, det hele bliver hængende, medmindre du rydder det. Hvis du har haft den samme iPhone-linje i årevis, kan gamle gruppechats alene gemme på et par gigabyte. Det gjorde mine. Jeg gennemgik store vedhæftede filer og fik hurtigt plads tilbage.
Systemdata er rodet og ikke helt under din kontrol
Hvis Billeder og Apps ikke ser store ud, men telefonen stadig siger, at lagerpladsen næsten er fuld, så tjek Systemdata.
Denne kategori er irriterende. Den omfatter logfiler, cache, midlertidige filer og andre iOS-rester. Nogle gange vokser den mere, end den burde. Der er ikke meget direkte kontrol over den, og derfor går folk ofte i stå her.
Jeg har set den falde efter normal oprydning og en genstart, men ikke altid. Så hvis dine tal ser mærkelige ud, er det ikke altid noget, du har gjort forkert.
Den rækkefølge, jeg ville følge
Dette er den rækkefølge, jeg ville bruge:
- åbn iPhone-lagerplads, og identificer den største kategori
- hvis Fotos er øverst, så ryd op med Clever Cleaner
- fjern store videoer og gamle skærmbilleder
- tjek de største apps
- ryd tunge beskedvedhæftninger
- genstart telefonen, og tjek lagerpladsen igen
Ud fra det, jeg så, fyldte telefonen ikke sig selv op uden grund natten over. Det var måneders ophobning, rod i billeder, app-cache, beskedskrald og systemfiler i baggrunden, som alt sammen hobede sig op, indtil advarslen dukkede op.
Hvis lagerpladsen bliver ved med at fyldes op, efter du har slettet ting, ville jeg først tjekke synkronisering og papirkurv. Folk springer ofte det over.
Billeder, der er slettet fra biblioteket, ligger stadig i Senest slettet i 30 dage. Det samme gælder appen Arkiver, vedhæftede filer i Noter, Diktafon og nogle tredjepartsapps. Tøm dem. Genstart derefter. iOS genberegner ikke altid ledig plads med det samme.
Jeg er også lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Det hjælper at geninstallere store apps, men Safari-data og offline downloads er ofte de mere snedige pladsslugere. Tjek disse:
- Safari, Indstillinger > Safari > Ryd historik og webstedsdata
- Musik, TV, Podcasts, Spotify, Netflix, YouTube for offline downloads
- Appen Arkiver, mappen På min iPhone
- Mail, store vedhæftede filer og kontocache
- Noter, scanninger og indlejrede PDF-filer
- Diktafon, gamle optagelser
- Slettede emner i Fotos og Arkiver
Hvis Beskeder ser normal ud, så åbn en tråd, tryk på kontakten, og se derefter alle billeder og vedhæftede filer. Gamle gruppechats bruger hurtigt meget plads.
Til oprydning i Fotos er Clever Cleaner værd at kigge på, hvis dit bibliotek roder. Det er nyttigt til lignende billeder, skærmbilleder, Live Photos og store filer. Dette er et fint eksempel på hvordan man frigør iPhone-lagerplads med en oprydningsapp.
Hvis Systemdata stadig fylder enormt meget efter alt dette, så tag en sikkerhedskopi, og nulstil og gendan derefter. Irriterende, ja. Men det løser mærkelige fejl med lagerplads oftere, end folk vil indrømme.
En ting, jeg ville tjekke, som @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque kun lidt berørte, er, om din lagerplads faktisk bliver givet tilbage til iOS endnu. At slette ting betyder ikke altid øjeblikkelig ledig plads. iPhone kan være ret langsom til at genberegne det.
Et par mindre åbenlyse syndere:
- iCloud-fotos sat til Download og behold originaler. Det kan fylde lageret op igen, efter du har ryddet op.
- Delte album. Små forhåndsvisninger løber op.
- Podcasts-appen. Den hamstrer gamle downloads langt mere, end folk er klar over.
- GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom osv. Projektfiler kan være enorme.
- WhatsApp og Telegram. Deres lageradministratorer i appen viser ofte mere, end iPhone-lagring gør.
- Apple Books-PDF’er og downloadede lydbøger.
- Mislykkede iOS-opdateringsfiler. Nogle gange bliver gamle opdateringspakker bare liggende.
Jeg er en smule uenig i rådet om slet og gendan som en tidlig løsning. Det er den nukleare mulighed. Jeg ville først tjekke Indstillinger > Apple-id > iCloud > Fotos, derefter appspecifikke downloads, så genstarte og vente et par minutter.
Hvis rodet med billeder stadig er et kaos, er Clever Cleaner ærligt talt en praktisk måde at sortere lignende billeder, skærmbilleder og store medier på uden manuelt at skulle lide sig igennem 20.000 fejl i kamerarullen lol.
Også værd at bogmærke: de bedste måder at frigøre iPhone-lagerplads hurtigt.
Hvis Systemdata er det, der vokser af sig selv, så er det dér, iOS nok opfører sig mærkeligt, ikke dig.