Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra min Mac og tømte Papirkurven, før jeg indså, at jeg stadig havde brug for dem. Jeg leder efter det bedste datagendannelsesværktøj til Mac, som er sikkert, nemt at bruge og faktisk virker til at gendanne mistede dokumenter, fotos og andre filer.
Jeg stødte på det her for et par uger siden, efter jeg slettede en ekstern SSD under en geninstallation af macOS. Dum fejl. Jeg brugte timevis på at teste gendannelsesværktøjer bagefter, og det ene, jeg blev ved med at vende tilbage til, var Disk Drill.
Det, der overbeviste mig, var blandingen af hastighed, rimelige gendannelsesresultater og en opsætning, der ikke kæmpede imod mig hele tiden.
Mange Mac-gendannelsesapps ser rene ud på skærmbilleder. Så kører du en scanning, og den slæber sig af sted. Eller forhåndsvisninger virker ikke. Eller APFS-understøttelsen føles halvfærdig. Hos mig håndterede Disk Drill nyere Mac-computere bedre end det meste af det, jeg prøvede. Det kører nativt på Apple Silicon og fungerede fint med APFS, HFS+ og exFAT. Trinene var enkle nok til, at du ikke behøver være dybt inde i diskværktøjer for at bruge det.
Forhåndsvisningsfunktionen betød mere, end jeg havde forventet. Før jeg betalte, tjekkede jeg gendannede dokumenter, billeder, videoklip og PSD-filer for at se, om de åbnede korrekt. Nogle værktøjer spytter en kæmpe liste ud med fundne filer, og så er halvdelen af dem ødelagt skrammel. Denne her var bedre til at vise, hvad der stadig kunne bruges.
Det, jeg endte med at kunne lide:
- Byte-for-byte-sikkerhedskopi til ustabile drev
- S.M.A.R.T.-overvågning
- Dubletsøger
- Recovery Vault
- Advanced Camera Recovery til opdelte eller fragmenterede videofiler
Diskimage-værktøjet er den del, jeg ville beholde installeret for. Hvis dit drev begynder at koble fra, klikke eller opføre sig mærkeligt, er det ofte det sikrere træk først at lave en klon.
Hvis du er mere teknisk og arbejder med RAID, partitionsskader eller NAS-gendannelse, er R-Studio værd at kigge på. Jeg forstår godt, hvorfor it-folk kan lide det. Det er hurtigt, og det går mere i dybden. Jeg ville stadig ikke give det til de fleste almindelige brugere. Brugerfladen føles bygget til folk, der er komfortable med at stirre på filsystemdetaljer i et stykke tid.
Jeg testede også iBoysoft Data Recovery. Det klarede sig bedre med APFS, end jeg havde forventet. Ingen stor klage over selve gendannelsen. Mit problem var prissætningen, den lænede sig hårdt op ad abonnementer, og det blev jeg hurtigt træt af.
Til gratis muligheder gør PhotoRec stadig arbejdet, hvis dit budget er nul. Du skal dog gå ind til det med lave forventninger. Det gendanner ud fra filsignaturer, så du mister ofte de oprindelige navne og mappestrukturen. På et stort drev bliver det hurtigt rodet at sortere i outputtet. Det virker, men det er ikke kønt.
En ting, folk overser, og som jeg lærte på den hårde måde, er, at dine chancer afhænger meget af, hvad du gør, efter filerne er gået tabt. Softwaren betyder mindre end de næste par minutter. Hvis du fortsætter med at bruge Mac’en som normalt, især med SSD’er, falder chancerne for gendannelse hurtigt, fordi gamle blokke bliver overskrevet.
Hvis dataene betyder noget, så gør dette først:
- Stop med at bruge drevet
- Installér ikke gendannelsessoftware på det samme drev
- Gem gendannede filer på et andet drev
- Hvis drevet er ustabilt, så lav et image, før du prøver gendannelse
Den del gjorde en større forskel for mig end at skifte mellem apps igen og igen.
Hvis du vil have det korte svar, ville jeg starte med Disk Drill på Mac.
Jeg er ikke enig med @mikeappsreviewer i alle punkter, mest fordi jeg synes, at nogle af de ekstra værktøjer er gode, men ikke grunden til at vælge det. Det vigtige er, om du kan scanne hurtigt, forhåndsvise filer og gendanne til et andet drev uden rod. Disk Drill klarer de tre ting godt på macOS, især for slettede dokumenter, billeder og almindelige filtyper fra APFS-diskenheder.
Hvorfor jeg ville vælge det til dit tilfælde:
- Enkel brugerflade, ingen stejl indlæringskurve.
- Solid APFS-understøttelse, hvilket betyder noget på nyere Mac-computere.
- Forhåndsvisning fungerer godt, så du ikke spilder tid på at gendanne ødelagte filer.
- Mere sikkert for almindelige brugere end noget som R-Studio.
- Gode resultater ved tømt Papirkurv, hvis filerne ikke allerede var blevet overskrevet.
Det, jeg ikke ville gøre, er først at jagte gratis værktøjer, medmindre dine filer har lav værdi. PhotoRec er nyttigt, men outputtet er kaotisk. Filnavne kommer ofte tilbage ødelagte eller mangler helt. Det er besværligt at sortere tusindvis af filer.
Hvis din Mac bruger en SSD, så stop med at bruge den nu. SSD trim gør gendannelse sværere og nogle gange umulig efter sletning. Hvis filerne betyder meget, så scan fra en anden opstartsdisk eller en ekstern macOS-opsætning, hvis det er muligt.
Bedste praktiske valg, Disk Drill.
Bedst for eksperter, R-Studio.
Bedste gratis forsøg, PhotoRec, hvis du har tålmodighed.
Hvis du også vil have flere Mac-fokuserede meninger fra rigtige brugere, er denne tråd et udmærket sted at sammenligne værktøjer og resultater:
bedste valg af datagendannelsessoftware til Mac fra Reddit-brugere
Hvis du vil have den korte version, ville jeg stadig placere Disk Drill for Mac øverst for de fleste almindelige mennesker. Ikke fordi det har de mest nørdede funktioner, og heller ikke helt af de samme grunde som @mikeappsreviewer og @jeff gav, men fordi det er et af de få værktøjer, der føles, som om det er lavet til folk, der bare vil have deres filer tilbage uden først at tage en mini-IT-certificering.
Hvor jeg er lidt uenig med dem: folk hyper scanningshastighed og ekstra hjælpeværktøjer meget op. Rart at have, klart. Men når det gælder slettede filer fra en tømt Papirkurv, er det vigtigste, om appen faktisk kan vise dig gendannelige filer på en brugbar måde og ikke gøre processen til et rodet kaos. Det er der, Disk Drill som regel er bedre end mange af de Mac-gendannelsesapps, jeg har prøvet.
Hvorfor jeg ville vælge det til dit tilfælde:
- ren Mac-native brugerflade
- fungerer godt med almindelige Mac-filsystemer
- stærke filforhåndsvisninger til dokumenter, fotos og medier
- nemmere filtrering af filer, hvilket sparer en masse tid
- mindre intimiderende end noget som R-Studio
R-Studio er fantastisk, men ærligt talt er det for de fleste mennesker overkill til et grundlæggende problem som “ups, jeg slettede filer”. Kraftfuldt? Jep. Behageligt? lol nej.
En vigtig detalje, som ingen bør pakke ind: hvis din Macs interne drev er en SSD, kan gendannelse gå fra “muligt” til “sker ikke” ret hurtigt på grund af TRIM. Så selv den bedste software i verden kan stadig ikke fikse overskrevne eller trimmede data.
Hvis du vil have en god ekstra ressource, er denne Reel om den bedste Mac-datagendannelsessoftware med hurtige værktøjssammenligninger nem at skimme.
Min vurdering:
- Bedste samlede datagendannelsesværktøj til Mac: Disk Drill
- Bedst til avancerede brugere: R-Studio
- Bedst hvis du absolut vil have gratis: PhotoRec, men det er lidt af et rod
Så ja, hvis du har brug for noget sikkert, nemt og faktisk effektivt til at gendanne slettede Mac-filer, er Disk Drill sandsynligvis det bedste sted at starte.
Jeg er lidt mindre overbevist om best som en universel betegnelse, men for en almindelig Mac-bruger, der vil have noget sikkert og ikke elendigt at bruge, er Disk Drill nok det mest fornuftige valg.
Fordele
- meget Mac-venlig brugerflade
- god forhåndsvisning og filtrering efter filtype
- håndterer APFS/HFS+ godt nok til almindelige gendannelsesopgaver
- mindre intimiderende end R-Studio
- nyttige ekstra funktioner, hvis du beholder det installeret
Ulemper
- ikke billigt, hvis du kun har brug for det én gang
- gendannelseskvaliteten afhænger stadig af, om data blev overskrevet eller trimmet
- dybe scanninger kan returnere en masse rod
- nogle vil være ligeglade med de medfølgende ekstra værktøjer
Der, hvor jeg er lidt uenig med @jeff, @cazadordeestrellas og @mikeappsreviewer, er dette: Jeg ville ikke fokusere for meget på bonusfunktioner, når dit hovedproblem er tømt Papirkurv. På det tidspunkt er den afgørende faktor, om softwaren kan identificere intakte filer og lade dig sortere resultaterne hurtigt.
Hvis du vil have alternativer:
- R-Studio til avancerede tilfælde og folk, der kender filsystemer
- PhotoRec hvis gratis er vigtigere end bekvemmelighed
- iBoysoft er udmærket, men jeg er ikke fan af prismodellen
Mit valg for de fleste: Disk Drill først, og vurder så situationen igen, hvis det ikke finder noget. Hvis de slettede filer lå på den interne SSD, så vær realistisk. TRIM kan hurtigt ødelægge chancerne for gendannelse.