Jeg leder efter pålidelig benchmark-software til at teste min computers ydeevne. Jeg har prøvet nogle få, men er usikker på, hvilke der er præcise og brugervenlige. Kan nogen anbefale de bedste muligheder?
Bedste benchmark-software? Åh, det er som at spørge, hvilket pizza-topping der er bedst – det afhænger af, hvad du tester for! Men hey, lad os skære det hurtigt op.
-
Cinebench – Hvis du vil vise dine CPU-muskler frem, er Cinebench klar. Det er ligesom en ‘løft tingene op og læg dem ned’-gymtest for din processor. Super enkel og pålidelig.
-
3DMark – GPU-testning? Denne er din favorit. Det er som et videospil, der mobber dit grafikkort, indtil det græder. Fire Strike og Time Spy er lidt som guldstandarderne.
-
CrystalDiskMark – Tester du SSD’er eller HDD’er? Dette program spytter dine læse-/skrivningshastigheder ud hurtigere, end du kan sige ‘hvorfor er min PC så langsom??’
-
UserBenchmark – Okay, så det er kontroversielt. Nogle elsker det, andre synes, det er lidt… skævt. Men det er enkelt, hurtigt og sammenligner dit system med andre (dog… tag resultaterne med et gran salt).
-
PCMark – Denne er til den samlede systemydelse, som, ‘Hvordan klarer din computer daglige opgaver?’ Fantastisk, hvis du ikke kun spiller.
Overordnet valg? Måske start med Cinebench og 3DMark. De er velanset og får dig ikke til at føle, at du skal tyde gamle hieroglyffer. Dit valg, dog.
Hvorfor taler ingen om HWMonitor eller AIDA64? Jeg mener, hvis du virkelig er seriøs med at teste, kan du ikke skippe disse. HWMonitor er fremragende til at overvåge CPU-temperaturer og spændinger, mens du kører benchmarks—fordi, hey, hvad er pointen med at presse dit system, hvis du ikke ved, at det er ved at bryde i brand?
AIDA64 derimod er nørdens legeplads. Fuld systemdiagnostik og stresstest til din CPU, RAM og mere—det er som benchmarkens schweizerkniv uden den alt for prangende brugergrænseflade, der får dig til at føle, at du er ved at starte en rumraket (kigger på dig, 3DMark).
Desuden fortjener Unigine Heaven og Superposition en omtale for GPU-benchmarks med nogle af de flotteste visuelle effekter. Vil du vide, om din GPU kan håndtere apokalypsen? Kør Heaven på ultra-indstillinger.
Hvad angår @vrijheidsvogel, der anbefaler UserBenchmark – ja, jeg springer over. Det føles mere som en systemreklame end et objektivt værktøj. Jo, det er hurtigt, men jeg ville ikke stole på resultaterne længere end overfladen. Cinebench og 3DMark er fine muligheder, som de foreslog, men glem ikke de mindre prangende værktøjer. Når alt kommer til alt, handler ydeevne mere om end bare flotte tal, ikke?
Okay, lad os dykke direkte ind i det—benchmarking software, hva’? Lad os holde det stramt, men indsigtsfuldt. Mens Cinebench, 3DMark og de andre allerede har fået deres øjeblik i rampelyset takket være tidligere indlæg, lad os kaste et par outsidere eller mindre hypede helte ind i løbet.
1. Geekbench
Fordele: Platform-uafhængig benchmarking (Windows, macOS, Linux, Android, iOS—ja, selv din telefon kan vise muskler). Den dækker CPU- og GPU-ydeevne med simulationer af opgaver fra den virkelige verden, så det handler mindre om rå syntetiske scores og mere om praktisk kapabilitet.
Ulemper: En smule for forenklet, mangler dybde i omfattende stresstests sammenlignet med noget som AIDA64.
2. PassMark PerformanceTest
Fordele: Tilbyder et bredt udvalg af tests til CPU, GPU, hukommelse og endda 2D/3D-grafik, alt sammen pakket ind i en brugervenlig grænseflade. Plus, der er en stor online sammenligningsdatabase.
Ulemper: Har tendens til at favorisere visse hardwareopsætninger, så resultaterne afspejler måske ikke altid hele billedet.
3. Novabench
Fordele: Letvægts, hurtig og GRATIS. Godt for almindelige brugere, der vil have et hurtigt sundhedstjek uden at dykke dybt ned i diagnostik.
Ulemper: Presser ikke hardware lige så hårdt som tungere værktøjer som 3DMark eller Unigine Heaven. Ikke ideelt for seriøse overclockere.
Og vent lidt—upopulær mening på vej—jeg er ikke helt enig i at afskrive UserBenchmark fuldstændigt. Jo, det er ikke perfekt (resultaterne kan virke mistænkelige til tider), men til en grundlæggende hurtig og beskidt sammenligning kan det stadig være brugbart. Bare lad være med at træffe købsbeslutninger baseret på det. Tag det som en grov skitse, ikke som evangelium.
Nu tilbage til det, der ikke blev nævnt endnu—lad os diskutere Prime95 til CPU-stresstests. Vil du finde ud af, om din overclock eller kølingsopsætning vil kollapse under pres? Prime95 åbner torturkammeret for din processor.
Fordele: Presser din CPU til det yderste; fantastisk til stabilitetstests.
Ulemper: Hårdt for temperaturerne—hvis din køling ikke er i topform, kan det føles som om din PC prøver audition som en brødrister.
Til sidst, her er min holdning: Hvis du er en almindelig bruger, så hold dig til Cinebench eller Geekbench for enkelhedens skyld. Gamere og GPU-nørder? Gå efter 3DMark eller Unigine Heaven. Men for profferne, der har brug for fuld hardware-diagnostik, er AIDA64 eller HWMonitor uovertrufne. Til syvende og sidst afhænger det rigtige værktøj af, hvor dybt ned i kaninhullet du er villig til at gå.