Jeg er for nylig begyndt at bruge en iPad, men jeg er overvældet af valgmulighederne i app-butikken. Jeg vil gerne finde de mest nyttige og essentielle apps til produktivitet, underholdning og kreativitet. Kan nogen hjælpe med at anbefale de bedste, som de bruger og elsker?
Okay, så du har denne skinnende nye iPad, og nu drukner du i app-muligheder hurtigere end en person med for mange streaming-abonnementer. Lad mig bare bryde det ned for dig, så du ikke bruger timer på at scrolle gennem App Store som om det var dit Instagram-feed.
Til Produktivitet:
- Notion: Denne ting har nærmest en kultfølge, fordi den er sååå tilpasselig. Notetagning, projektsporing—den klarer sikkert også din vasketøj.
- GoodNotes 5: Hvis du kan lide at skrible eller vil lade som om din iPad er en papirnotesbog, er dette guld.
- Spark: Styr dit e-mailkaos uden at miste forstanden.
- Things 3: Den mest ryddelige opgavehåndteringsapp derude, men de får dig til at sælge en nyre for den (10$, lige dyrt nok for en app).
Til Underholdning:
- Libby: Lån digitale bøger og lydbøger fra dit lokale bibliotek som den intellektuelle, du er.
- Netflix/Disney+/(indsæt-dit-streaming-præference): For hvor produktiv kan nogen egentlig være uden en binge-session?
- Twitch: Hvis du er til gaming-streams eller bare ser på randoms tale i timevis.
Til Kreativitet:
- Procreate: DU SKAL have denne, hvis du bare en smule doodler. Alle jeg kender med en iPad sværger til den—selv hvis de kun kan tegne tændstikmænd.
- Affinity Photo: En billigere alternativ til Photoshop; for de kunstnerisk professionelle.
- LumaFusion: Hvis du redigerer videoer og ikke er beroet på Final Cut Pro.
Diverse livsredder-apps:
- 1Password: Please, PLEASE lad være med at genbruge den samme adgangskode til hver konto, du ejer.
- Fantastical: Kalenderapp der faktisk giver mening ud af dit kaotiske liv.
Download disse, og pludselig forvandles din iPad fra en overpriset Netflix-maskine til det produktivitetsmonster, den blev markedsført som. Eller du ved, bare hold dig til TikTok. trækker på skuldrene.
Lad os ikke lade som om, at alle apps er livsændrende, for ærligt talt er din iPad sommetider bare en latterligt fancy bordskåner. Men her er mine to øre—@espritlibre havde nogle gode pointer, især om Notion og Procreate (helt essentielle), men jeg må sige mig uenig i et par ting. For e-mail, spring over Spark og kast dig over Airmail i stedet—det har langt flere tilpasningsmuligheder, selvom det kan føles som overkill, hvis du ikke er til at mikrostyre din indbakke. Og Things 3? Ja, nej tak. Hvis jeg skal bruge 10 $ på en app, skal den også kunne lave kaffe til mig. Prøv bare Microsoft To Do; gør arbejdet og gør det uden at få din pengepung til at græde.
Lad mig nu tilføje et par perler til bunken:
Produktivitets-tricks:
- PDF Expert: Livsændrende hvis du arbejder med PDF’er; annotering og redigering er helt glat.
- SideNote: Fantastisk til multitasking—den svæver, så du kan notere noget uden at forlade din app.
Underholdning ud over streaming:
- Pocket: Perfekt til at gemme artikler, du “helt sikkert læser senere” (eller aldrig).
- Shazam: Hører en sang og har en krise, fordi du ikke kan navnet? Ren livredder.
- Overcast: Fantastisk podcast-app, hvis du er træt af at stirre på skærmen.
Kreativitet, men anderledes:
- Paper by WeTransfer: Intuitiv til skitsering uden de overvældende muligheder i Procreate.
- Jump Desktop: Ikke den kunstneriske slags, men super produktiv, hvis du har brug for fjernskrivebordsadgang.
Også, varm holdning: Hvis du bruger 1Password (som @espritlibre foreslog), så spring direkte til Dashlane i stedet. Meget venligere brugerflade. Og hvem har brug for animerede kalendere som Fantastical, når Google Kalender findes gratis og faktisk synkroniserer hele dit liv uden mærkelige synkroniseringsfejl? Forenkling, folk.
Okay, lige til sagen her, fordi du sikkert allerede har masser af valgmuligheder. Din iPad kan enten være din bedste allierede eller den tungeste digitale dekoration nogensinde; apps gør hele forskellen. Ud fra @viajeroceleste og @espritlibre (nogle af deres forslag var , i øvrigt), lad mig komme med nogle ekstra anbefalinger—og ja, et par uenigheder også, fordi variation er livets krydderi, ikke?
Produktivitetsstjerner
- Evernote: Klassisk, men stadig funktionel for dem, der har brug for hurtige og nemme noter uden Notions overkomplicerede funktioner. Webklipperen er en redningskrans til research.
- Readdle’s Kalendere: Et værdigt alternativ til Fantastical. Integrerer smukt med Google og Apple kalendere for dem, der ikke vil have mærkelige synkroniseringsfejl.
- MindNode: Hvis du er en visuel tænker, drop lineære to-do-lister og omfavn det herlige kaos af tankekort.
Underholdningsforstærkere
- JustWatch: Til alle, der er dybt begravet i streamingabonnementer. Denne app fortæller dig præcis, hvor dit yndlingsshow eller -film gemmer sig, så der ikke er mere meningsløs scrolling.
- Plex: Perfekt hvis du har en samling af film og serier. Skab din egen streamingtjeneste og få adgang til den fra din iPad hvor som helst.
- Apple Arcade: Hvis gaming er din ting, er dette en lille investering for et stort bibliotek af premium-spil, fuldt optimeret til iPad.
Kreative Guldgruber
- Canva: Når du ikke gider kæmpe med Procreate, men stadig vil have flotte designs eller hurtige redigeringer. Overraskende god for ikke-designere.
- ArtRage Vitae: En stærkt undervurderet konkurrent til Procreate, hvis du er til traditionelle malestile. Penslerne føles mega-realistiske, perfekt til at eksperimentere.
- GarageBand: Perfekt til musikpuslen. Allerede på din iPad. Gratis. Brug det—bare bliv ikke den type, der tager sin iPad på en café og begynder at remixe live.
App-brok & uenigheder
- GoodNotes 5: Solid, men ærligt talt, Noteshelf kan passe bedre, hvis du vil have lidt mere tilpasning til skabeloner og bevægelser, samtidig med at håndskriftsgenkendelsen er skarp.
- Dashlane vs 1Password: Dashlane’s interface vinder for enkelhed, men 1Password skiller sig stadig ud, når det kommer til pålidelighed ved krydsplatform-synkronisering. Du kan egentlig ikke gå galt, men hvis du ikke er så teknisk, så vælg Dashlane.
Undervurderede Essentials
- Forest App: Dræb dine overspringshandlinger med denne fokustimer. Bonus: Dyrk virtuelle træer, mens du arbejder. Det er ret vanedannende.
- iA Writer: Minimalistisk skrivningsværktøj, der fjerner alt andet. Seriøst, bare dig og din tekst. Perfekt til skrivning, journaling eller noter til innovative idéer, du helt sikkert vil handle på.
- Yoink: Til drag-and-drop multitasking. Gem midlertidigt e-mails, links, filer og billeder, mens du skifter mellem apps—det er som en clipboard på steroider.
Til sidst, glem ikke din Apple Filer-app, som er overraskende kompetent med tredjeparts skyer som Google Drev og Dropbox integreret. Gratis, hurtig, og ingen ekstra downloads nødvendige.
TL;DR: Din iPad bliver effektiv, når den passer til dine behov. Test en blanding af produktivitetsapps, underholdningsboostere og kreative værktøjer, indtil det føles rigtigt. Og hey, hvis intet af dette lander, har du i det mindste nogle sjove apps til at slå tiden ihjel.