Jeg leter etter pålitelig kunstig intelligens-programvare som kan gjøre stillbilder om til dynamiske videoer. Jeg trenger noe som er enkelt å bruke til et kreativt prosjekt, men jeg støter stadig på betalte apper eller kompliserte programmer. Er det noen som kjenner til en god løsning som faktisk fungerer bra?
Så du vil gjøre stillbilder om til videoer med litt AI-magi, og du vil ha det enkelt, ikke dyrt, og absolutt ikke en doktorgrad-opplevelse. Saken er—det som er gratis, er ganske begrenset. De tre jeg ser folk nevne mest er Pika (var gratis beta før, nå delvis bak betalingsmur), Kaiber KI (får mye oppmerksomhet for musikkvideoer, ganske dyrt etter prøveperioden), og så Googles egen Bilder-app, hvis du bare vil ha enkle animasjoner eller “film”-lysbilder—det er overraskende enkelt, men litt, eh, kjedelig hvis du vil ha faktisk bevegelse eller effekter.
Hvis du vil ha mer dynamiske ting (tenk Ken Burns-effekt, panorering, zoom, morfing, animerte elementer), har KlippKutt sin skrivebordsversjon nå et overraskende bra KI-verktøy for bilde-til-video, og det er fremdeles stort sett gratis. Malene gjør halve jobben og du slipper bare inn bilder med et par klikk. Resultatet blir ganske pent for sosiale medier eller presentasjoner.
For noe enda mer avansert (som bilde-til-3D, bevegende ansikter, leppesynk, altså “Svart Speil”-nivå), må du stort sett bak betalingsmurer—D-ID eller Dyp Nostalgi gjør det, men du får vannmerker hvis du ikke betaler. Ellers må du prøve deg frem selv med en kombinasjon av apper (FotoFiks + Ettervirkninger = hodepine).
Verdt å nevne: KI-kunstvideo-apper oversvømmer TikTok og Insta med lovnader, men avgiftene kommer fort etter fem gratiseksporter. Den “gratis”-delen er nesten alltid agnet.
Uansett, hvis du bare vil ha bildene dine “dynamiske” (bevegelse, zoom, osv.) og gratis—eller i det minste nesten gratis—prøv KlippKutt skrivebord sin bildeanimasjon, eller Google Bilder sin filmfunksjon for den absolutt enkleste utgaven uten ekstra dill. Hvis du vil ha ekte vanvittige effekter uten læringskurve… de enhjørningene koster vanligvis. Beklager, kapitalisme!
Så, hva er det kreative prosjektet egentlig? Konsertlysbilder, psykedelisk kunst for sosiale medier, familievideo, pseudo-dypfalsk? Hvis du kan si litt mer, har kanskje noen her en lur arbeidsflyt å dele.
Ikke for å lyve—å gjøre bilder om til kule videoer uten å betale skjorta er i dag nærmest AI-versjonen av å lete etter Den hellige gral. Så at @andarilhonoturno nevnte KuttKlipp og Google Bilder, men helt ærlig, filmer i Google Bilder er omtrent like spennende som et lysbilder-show i tanta di sin pensjonsfest. KuttKlipp er mye mer kapabelt, men hvis du vil ha noe litt annerledes som likevel er mest mulig smertefritt, ville jeg sett på Kanvas videolager (nettversjon).
Du bare drar og slipper bildene dine, slenger på noen glatte overganger, og animasjonene deres er faktisk et hakk over Google og mindre knotete enn KuttKlipp hvis du ikke liker å pirke på hver detalj. Gratisplanen dekker grunnleggende animasjoner, grei musikk, tekstoverlegg og noen få filtre—nok til å ikke se ut som om du ga opp halvveis. Du kommer til slutt til muren med merkevaren deres/vannmerket, men for raske kreative prosjekter eller sosiale greier, er det et bra gratisalternativ med mer finish enn standard appene på telefonen.
Hvis du vil ha falsk ‘bevegelse’ eller panorering/zoom i ansikter, prøv TekstbildeBygger. Gammeldags brukerflate, men gjør Ken Burns-greia gratis, og vannmerket er ganske lite. Ikke så ofte snakket om siden det er mindre AI og mer smarte forhåndsinnstillinger—men det er enkelt.
Ærlig talt, AI-drevne apper med “dukkeanimasjon” eller generert bevegelse (sånn du ser i de virale bildene som synger) har alltid en kostnad eller vannmerke—D-ID, Gjensyn, Dyp Nostalgi, alltid samme historie. Jeg har prøvd å sette sammen gratisversjoner—ta en morf fra en og hive inn i en annen for effekter—men tidsbruken blir fort stor og resultatet glitchet.
For ren kreativ kontroll ville jeg valgt Kanvas eller TekstbildeBygger (gratisnivå) til “dynamisk” innhold som ikke er et dra-og-slipp søvnpiller, selv om de ikke er 100 % AI. Hvis du vil ha ekte AI-dypfake-greier, ja, dessverre har @andarilhonoturno rett: lommeboka di kommer til å merke det. Det kommer bare an på om du vil ha raskt og enkelt eller sinnssykt og komplekst. AI får deg til å betale, uansett. Kapitalismen, gitt.
La oss være ærlige, å gjøre stillbilder om til dynamiske videoer med den «oi, filmet de dette eller er det kunstig intelligens?»-stemningen er i bunn og grunn et digitalt kappløp – og de fleste gratisappene er utstyrt med lekepistoler. Jeg ser at KlippKutt og Kanvas nevnes ofte (og ærlig talt, begge er solide – spesielt Kanvas for nybegynnervennlig, «jeg vil ha fine overganger og musikk uten stress», selv om du alltid vil se et svakt vannmerke av kompromiss). Og ja, Google Bilder-filmer er ganske kjedelige. Hvis du er ute etter ekstra kunstig intelligens-effekter, som å forvrenge ansikter eller psykedelia-effekter, må du betale – det går ikke an å komme utenom det (ser på deg, D-ID, Dyp Nostalgi).
Men la meg foreslå et alternativ for deg som ikke bryr deg så mye om at kunstig intelligens får bestemor til å synge, men heller ønsker kreativ kontroll: prøv Skuddkutt. Det er ikke teknisk sett «drevet av kunstig intelligens», men det er gratis, åpen kildekode og fylt med kule videofiltre, panorering/zoom-effekter og overganger. Legg inn bildene dine, sett nøkkelbilder, og du kan etterligne Ken Burns-effekten, legge på lag, eller til og med «fake» kamerabevegelser. Ingen vannmerker, faktisk tidslinjekontroll, og du er ikke låst til årets kunstig intelligens-trender. Ulempen: litt brattere læringskurve enn KlippKutt, men i det minste EIER du videoen når du er ferdig.
Hvis du vil ha nettbasert og superenkelt, får FleksKlipp hederlig omtale – gratisversjonen lar deg sette sammen bilder, fortellerstemme med kunstig intelligens, noen animerte klistremerker og enkel panorering/zoom. Vannmerke på gratisplanen, men mindre enn de fleste andre. Ikke like spennende som D-ID, men mange hakk over det som følger med mobilen, og du trenger ikke sy sammen fem ulike apper som Frankensteins monster.
Konkurrenter? KlippKutt er rå på dra-og-slipp og «kunstig intelligens»-maler, og Kanvas er den alle liker. Men ingenting er perfekt: KlippKutts eksportmuligheter endrer seg stadig, og Kanvas fjerner enkelte funksjoner med mindre du oppgraderer. Google Bilder er … vel, egentlig bare «automatisk bildefremvisning med musikk», og det er greit hvis du er fornøyd med det.
Kort sagt: hvis «imponerende kunstig intelligens-visuelle» betyr store bevegelser og nye overganger, hold det praktisk og sjekk ut en kombinasjon som KlippKutt for kunstig intelligens-vennlighet eller Skuddkutt for åpen kildekode-kraft, med FleksKlipp som et godt kompromiss. Hvis du virkelig vil ha dukkeføring eller genererte bevegelser fra kunstig intelligens – gjør deg klar til å ofre til vannmerke-gudene eller bruk kredittkortet. Så enkelt er det.