Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Mac-en min og tømte Papirkurv før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Jeg ser etter det beste datagjenopprettingsverktøyet for Mac som er trygt, enkelt å bruke og faktisk fungerer for å gjenopprette tapte dokumenter, bilder og andre filer.
Jeg støtte på dette for noen uker siden etter at jeg slettet en ekstern SSD under en reinstallasjon av macOS. Dum feil. Jeg brukte timevis på å teste gjenopprettingsverktøy etter det, og det jeg stadig kom tilbake til var Disk Drill.
Det som overbeviste meg var kombinasjonen av hastighet, greie gjenopprettingsresultater og et oppsett som ikke jobbet imot meg hele tiden.
Mange Mac-gjenopprettingsapper ser ryddige ut på skjermbilder. Så kjører du en skanning og den går tregt. Eller forhåndsvisninger feiler. Eller APFS-støtten føles halvferdig. For min del håndterte Disk Drill nyere Mac-er bedre enn det meste annet jeg prøvde. Det kjører nativt på Apple Silicon og fungerte fint med APFS, HFS+ og exFAT. Trinnene var enkle nok til at du ikke trenger å være dypt inne i diskverktøy for å bruke det.
Forhåndsvisningsfunksjonen betydde mer enn jeg forventet. Før jeg betalte, sjekket jeg gjenopprettede dokumenter, bilder, videoklipp og PSD-filer for å se om de åpnet riktig. Noen verktøy spytter ut en enorm liste med funne filer, og så er halvparten ødelagt søppel. Denne var bedre til å vise hva som fortsatt var brukbart.
Ting jeg endte opp med å like:
- Byte-for-byte-sikkerhetskopi for ustabile disker
- S.M.A.R.T.-overvåking
- Duplikatfinner
- Recovery Vault
- Advanced Camera Recovery for delte eller fragmenterte videofiler
Diskavbildningsverktøyet er den delen jeg ville beholdt installert for. Hvis disken din begynner å koble seg fra, klikke eller oppføre seg rart, er det ofte tryggere å lage en klone først.
Hvis du er mer teknisk og jobber med RAID, partisjonsskade eller NAS-gjenoppretting, er R-Studio verdt å se på. Jeg skjønner hvorfor IT-folk liker det. Det er raskt og går dypere. Jeg ville fortsatt ikke gitt det til de fleste vanlige brukere. Grensesnittet føles bygget for folk som er komfortable med å stirre på filsystemdetaljer en stund.
Jeg testet også iBoysoft Data Recovery. Det gjorde det bedre med APFS enn jeg forventet. Ingen stor klage på selve gjenopprettingen. Problemet mitt var prisingen, det lente seg tungt på abonnementer, og jeg ble fort lei av det.
For gratisalternativer gjør PhotoRec fortsatt jobben hvis budsjettet ditt er null. Du må likevel gå inn med lave forventninger. Det gjenoppretter etter filsignaturer, så du mister ofte opprinnelige navn og mappestruktur. På en stor disk blir det fort rotete å sortere gjennom resultatene. Det fungerer, men det er ikke pent.
En ting folk overser, og som jeg lærte på den harde måten, er at sjansene dine avhenger mye av hva du gjør etter at filene går tapt. Programvaren betyr mindre enn de neste minuttene. Hvis du fortsetter å bruke Mac-en som normalt, spesielt med SSD-er, faller sjansene for gjenoppretting raskt fordi gamle blokker blir overskrevet.
Hvis dataene betyr noe, gjør dette først:
- Slutt å bruke disken
- Ikke installer gjenopprettingsprogramvare på samme disk
- Lagre gjenopprettede filer på en annen disk
- Hvis disken er ustabil, lag et diskbilde før du prøver gjenoppretting
Den delen gjorde større forskjell for meg enn å bytte mellom apper om og om igjen.
Hvis du vil ha det korte svaret, ville jeg startet med Disk Drill på Mac.
Jeg er ikke enig med @mikeappsreviewer i alle punkter, hovedsakelig fordi jeg synes noen av de ekstra verktøyene er fine, men ikke grunnen til å velge det. Det som betyr noe er om du kan skanne raskt, forhåndsvise filer og gjenopprette til en annen disk uten rot. Disk Drill gjør disse tre tingene godt på macOS, spesielt for slettede dokumenter, bilder og vanlige filtyper fra APFS-volumer.
Hvorfor jeg ville valgt det i ditt tilfelle:
- Enkelt brukergrensesnitt, ingen bratt læringskurve.
- Solid APFS-støtte, noe som betyr noe på nyere Mac-er.
- Forhåndsvisning fungerer bra, så du ikke kaster bort tid på å gjenopprette ødelagte filer.
- Tryggere for vanlige brukere enn noe som R-Studio.
- Gode resultater i tilfeller med tømt Papirkurv, hvis filene ikke har blitt overskrevet ennå.
Det jeg ikke ville gjort, er å jage gratis verktøy først med mindre filene dine har lav verdi. PhotoRec er nyttig, men resultatet er kaotisk. Filnavn kommer ofte tilbake ødelagte eller mangler. Å sortere tusenvis av filer er et mareritt.
Hvis Mac-en din bruker en SSD, slutt å bruke den nå. SSD trim gjør gjenoppretting vanskeligere og noen ganger umulig etter sletting. Hvis filene betyr mye, skann fra en annen oppstartsdisk eller et eksternt macOS-oppsett hvis mulig.
Beste praktiske valg, Disk Drill.
Best for eksperter, R-Studio.
Beste gratis forsøk, PhotoRec, hvis du har tålmodighet.
Hvis du også vil ha flere Mac-fokuserte meninger fra ekte brukere, er denne tråden et greit sted å sammenligne verktøy og resultater:
beste programvarevalg for datagjenoppretting på Mac fra Reddit-brukere
Hvis du vil ha kortversjonen, ville jeg fortsatt satt Disk Drill for Mac øverst for folk flest. Ikke fordi det har de mest nerdete funksjonene, og ikke helt av de samme grunnene som @mikeappsreviewer og @jeff oppga, men fordi det er et av få verktøy som føles som om det er laget for folk som bare vil ha filene sine tilbake uten å måtte ta en mini-sertifisering i IT først.
Der jeg er litt uenig med dem: folk hauser opp skannehastighet og ekstra verktøy mye. Kjekt å ha, klart. Men for slettede filer fra en tømt papirkurv er det viktigste om appen faktisk kan vise deg gjenopprettelige filer på en brukervennlig måte og ikke gjøre prosessen til et rotete kaos. Det er der Disk Drill vanligvis er bedre enn mange Mac-gjenopprettingsapper jeg har prøvd.
Hvorfor jeg ville valgt det for ditt tilfelle:
- rent, Mac-tilpasset grensesnitt
- fungerer godt med vanlige Mac-filsystemer
- sterke filforhåndsvisninger for dokumenter, bilder og media
- enklere filfiltrering, noe som sparer masse tid
- mindre skremmende enn ting som R-Studio
R-Studio er flott, men ærlig talt, for et grunnleggende problem av typen «oops, jeg slettet filer», er det overkill for de fleste. Kraftig? Jepp. Behagelig? lol nei.
Ett forbehold ingen bør pynte på: hvis den interne disken i Mac-en din er en SSD, kan gjenoppretting gå fra «mulig» til «kommer ikke til å skje» ganske fort på grunn av TRIM. Så selv den beste programvaren i verden kan fortsatt ikke fikse overskrevne eller trimmede data.
Hvis du vil ha en grei ekstra ressurs, er denne Reelen om beste datagjenopprettingsprogramvare for Mac med raske verktøysammenligninger lett å skumme gjennom.
Min vurdering:
- Beste datagjenopprettingsverktøy for Mac totalt sett: Disk Drill
- Best for avanserte brukere: R-Studio
- Best hvis du absolutt vil ha gratis: PhotoRec, men det er litt av et rot
Så ja, hvis du trenger noe trygt, enkelt og faktisk effektivt for å gjenopprette slettede Mac-filer, er Disk Drill sannsynligvis det beste stedet å starte.
Jeg er litt mindre overbevist om best som en universell merkelapp, men for en vanlig Mac-bruker som vil ha noe trygt og ikke fryktelig å bruke, er Disk Drill sannsynligvis det mest fornuftige valget.
Fordeler
- veldig Mac-vennlig grensesnitt
- god forhåndsvisning og filtrering etter filtype
- håndterer APFS/HFS+ godt nok for vanlige gjenopprettingsjobber
- mindre skremmende enn R-Studio
- nyttige ekstra funksjoner hvis du beholder det installert
Ulemper
- ikke billig hvis du bare trenger det én gang
- gjenopprettingskvaliteten avhenger fortsatt av om data ble overskrevet eller trimmet
- dype skanninger kan gi mye rot
- noen vil ikke bry seg om de ekstra verktøyene som følger med
Der jeg er litt uenig med @jeff, @cazadordeestrellas og @mikeappsreviewer, er dette: Jeg ville ikke fokusert for mye på bonusfunksjoner når hovedproblemet er tømt Papirkurv. På det tidspunktet er den virkelige avgjørende faktoren om programvaren kan identifisere intakte filer og la deg sortere resultatene raskt.
Hvis du vil ha alternativer:
- R-Studio for avanserte tilfeller og folk som kjenner filsystemer
- PhotoRec hvis gratis er viktigere enn bekvemmelighet
- iBoysoft er greit, men jeg er ikke fan av prismodellen
Mitt valg for de fleste: Disk Drill først, og vurder på nytt hvis det ikke finner noe. Hvis de slettede filene lå på den interne SSD-en, vær realistisk. TRIM kan ødelegge sjansene for gjenoppretting raskt.