Jeg leter etter pålitelig benchmark-programvare for å teste datamaskinens ytelse. Jeg har prøvd noen få, men er usikker på hvilke som er nøyaktige og brukervennlige. Kan noen anbefale de beste alternativene?
Beste benchmarking-programvare? Åh gutt, det er som å spørre hvilken pizzatopping som er best – det kommer an på hva du tester for! Men hei, la oss dele det opp raskt.
-
Cinebench – Hvis du vil vise frem CPU-musklene dine, er Cinebench det for deg. Det er som en ‘løfte ting opp og sette dem ned’-gymtest for prosessoren din. Super enkel og pålitelig.
-
3DMark – GPU-testing? Dette er tingen for deg. Det er som et videospill som presser grafikkortet ditt til det gråter. Fire Strike og Time Spy er slags gullstandardene.
-
CrystalDiskMark – Tester du SSD-er eller HDD-er? Dette lille programmet spytter ut lese-/skrivehastighetene dine raskere enn du rekker å si ‘hvorfor er PCen min så treg??’
-
UserBenchmark – Ok, så det er kontroversielt. Noen elsker det, andre mener det er litt… skjevt. Men det er enkelt, raskt, og sammenligner systemet ditt med andre (selv om… ta resultatene med en klype salt).
-
PCMark – Denne er for generell systemytelse, som, ‘Hvordan takler datamaskinen din daglige oppgaver?’ Flott hvis du ikke bare spiller.
Generelt valg? Kanskje start med Cinebench og 3DMark. De er velrespekterte og vil ikke få deg til å føle deg som om du tyder gamle hieroglyfer. Valget er ditt, da.
Hvorfor snakker ingen om HWMonitor eller AIDA64? Altså, hvis du virkelig mener alvor med testing, kan du ikke hoppe over disse. HWMonitor er ypperlig for å overvåke CPU-temperaturer og spenninger mens du kjører ytelsestester—fordi, seriøst, hva er poenget med å pushe systemet ditt hvis du ikke vet at det er nær ved å ta fyr?
AIDA64 derimot, er en nerdes lekeplass. Full systemdiagnostikk og stresstesting for CPU, RAM og mer—det er som en sveitsisk lommekniv for ytelsestester uten den altfor flashy brukergrensesnittet som får deg til å føle at du sender opp en romferge (ser på deg, 3DMark).
Også må Unigine Heaven og Superposition nevnes for GPU-ytelsestester med noen av de vakreste visuelle effektene som finnes. Vil du vite om GPU-en din kan håndtere apokalypsen? Kjør Heaven på ultra-innstillinger.
Når det gjelder @vrijheidsvogel sin anbefaling av UserBenchmark – ja, jeg står over. Det føles mer som en systemannonse enn et objektivt verktøy. Greit, det er raskt, men jeg ville ikke stolte på resultatene utover det overfladiske. Cinebench og 3DMark er gode alternativer, som nevnt, men ikke ignorer de mindre flashy verktøyene. Tross alt, ytelse er mer enn bare pene tall, ikke sant?
Greit, la oss hoppe rett på det – ytelsesmålingsprogramvare, huh? La oss holde det stramt men innsiktsfullt. Mens Cinebench, 3DMark og de andre allerede har hatt sitt øyeblikk i rampelyset takket være tidligere innlegg, la oss kaste inn et par underdogs eller mindre hypede helter i konkurransen.
1. Geekbench
Fordeler: Plattformuavhengig ytelsesmåling (Windows, macOS, Linux, Android, iOS – ja, til og med telefonen din kan vise muskler). Den dekker CPU- og GPU-ytelse med simulering av oppgaver fra virkeligheten, så det handler mindre om rene syntetiske poengsummer og mer om praktisk kapasitet.
Ulemper: Litt for forenklet, mangler dybde i omfattende stresstesting sammenlignet med noe som AIDA64.
2. PassMark PerformanceTest
Fordeler: Tilbyr et bredt spekter av tester for CPU, GPU, minne og til og med 2D/3D-grafikk, alt pakket inn i et rett-på-sak-grensesnitt. Pluss, det finnes en massiv online sammenligningsdatabase.
Ulemper: Har en tendens til å favorisere enkelte maskinvareoppsett, så resultatene forteller kanskje ikke alltid hele historien.
3. Novabench
Fordeler: Lettvekter, rask og GRATIS. Bra for casual-brukere som ønsker en rask sjekk uten å gå dypt inn i diagnostikk.
Ulemper: Pusjer ikke maskinvaren like hardt som tungvektsverktøy som 3DMark eller Unigine Heaven. Ikke ideell for seriøse overklokkere.
Og vent litt – upopulær mening på gang – jeg er ikke helt enig i å avskrive UserBenchmark fullstendig. Jada, det er ikke perfekt (de resultatene virker tidvis tvilsomme), men for en grunnleggende kjapp- og-skittent-sammenligning kan det fortsatt tjene sin hensikt. Bare ikke ta kjøpsbeslutninger basert på det. Se på det som en grov skisse, ikke evangelium.
Så, tilbake til det som ikke har blitt nevnt ennå – la oss diskutere Prime95 for CPU-stresstesting. Vil du finne ut om overklokkingen eller kjølesystemet ditt kommer til å kollapse under press? Prime95 åpner torturkammeret for prosessoren din.
Fordeler: Pusher CPU-en din til grensen; flott for stabilitetstesting.
Ulemper: Brutalt for temperaturer – hvis kjølingen din ikke er på topp, kan det føles som om PC-en prøver seg som brødrister.
Til slutt, her er min mening: Hvis du er en casual bruker, hold deg til Cinebench eller Geekbench for enkelhetens skyld. Gamere og GPU-nerder? Prøv 3DMark eller Unigine Heaven. Men for proffene som trenger full maskinvarediagnostikk, er AIDA64 eller HWMonitor uovertruffen. Til syvende og sist avhenger riktig verktøy av hvor dypt ned i kaninhullet du er villig til å gå.