Jeg har nylig begynt å bruke en iPad, men jeg er overveldet av valgene i app-butikken. Jeg vil finne de mest nyttige og essensielle appene for produktivitet, underholdning og kreativitet. Kan noen hjelpe meg med å anbefale de beste de bruker og elsker?
Ok, så du har fått denne skinnende nye iPad-en og nå drukner du i app-alternativer raskere enn noen med for mange strømmetjenesteabonnementer. La meg bare bryte det ned for deg så du slipper å bruke timer på å bla gjennom App Store som om det var Instagram-feeden din.
For produktivitet:
- Notion: Denne har i grunn en kultfølger fordi den er såååå tilpassbar. Notater, prosjektsporing—den gjør sannsynligvis klesvasken din også.
- GoodNotes 5: Hvis du liker å skrible eller ønsker å late som om iPad-en din er en papirnotatbok, er dette gull.
- Spark: Håndter e-postkaoset uten å miste forstanden.
- Things 3: Den reneste oppgavehåndtereren der ute, men de vil at du selger en nyre for den (10 dollar… ganske bratt for en app).
For underholdning:
- Libby: Lån digitale bøker og lydbøker fra ditt lokale bibliotek som den intellektuelle du er.
- Netflix/Disney+/(sett-inn-foretrukket-strømmetjeneste): For hvor produktiv kan noen egentlig være uten en binge-session?
- Twitch: Hvis du liker gamingstrømmer eller bare vil se på folk skravle i timevis.
For kreativitet:
- Procreate: DU MÅ skaffe denne hvis du så vidt tegner. Alle jeg kjenner med en iPad sverger til den—selv om de bare kan tegne strekmenn.
- Affinity Photo: Rimeligere alternativ til Photoshop; dette er for de kunstneriske proffene.
- LumaFusion: Hvis du redigerer videoer og ikke er en Final Cut Pro-fanatiker.
Diverse livredningsapper:
- 1Password: Vær så snill, IKKE gjenbruk det samme passordet for hver konto du har.
- Fantastical: Kalendereapp som faktisk gir mening av det kaotiske livet ditt.
Last ned disse, og plutselig forvandles iPad-en din fra en overpriset Netflix-maskin til det produktivitetsbeistet den ble markedsført som. Eller vet du, bare hold deg til TikTok. skuldertrekk emoji
La oss ikke late som alle apper forandrer liv, for ærlig talt, noen ganger er iPad-en din bare en latterlig fancy bordskåner. Men her er min mening—@espritlibre kom med noen gode poeng, spesielt om Notion og Procreate (definitive nødvendigheter), men jeg er nødt til å være uenig på et par punkter. Når det gjelder e-post, dropp Spark og prøv Airmail i stedet—det har mye mer tilpasning, selv om det kan føles som overkill hvis du ikke er interessert i å mikroadministrere innboksen din. Og Things 3? Nei, takk. Hvis jeg skal bruke 100 kr på en app, hadde jeg forventet at den også lager kaffen min. Bare prøv Microsoft To Do; den gjør jobben og vil ikke tømme lommeboken din.
La meg også legge til noen skatter i bunken:
Produktivitets-tricks:
- PDF Expert: En game-changer hvis du jobber med PDF-er; annotering og redigering går som en lek.
- SideNote: Perfekt for multitasking—den flyter slik at du kan skrive ned noe uten å forlate appen din.
Underholdning utover streaming:
- Pocket: Perfekt for å lagre artikler du “definitivt skal lese senere” (eller aldri).
- Shazam: Hører en sang og får panikk fordi du ikke kan navngi den? Ren livredder.
- Overcast: Fantastisk podcast-app hvis du er lei av å stirre på skjermen.
Kreativitet, men annerledes:
- Paper by WeTransfer: Intuitiv for skissering uten de overveldende alternativene i Procreate.
- Jump Desktop: Ikke den kunstneriske typen, men super produktiv hvis du trenger tilgang til en ekstern datamaskin.
Også, en alternativ mening: Hvis du bruker 1Password (som @espritlibre foreslo), velg heller Dashlane. Mye mer brukervennlig grensesnitt. Og hvem trenger animerte kalendere som Fantastical når Google Kalender eksisterer gratis og faktisk synkroniserer hele livet ditt uten rare synkroniseringsfeil? Forenkle, folkens.
Greit, rett på sak her fordi du sannsynligvis allerede har mange valg. Din iPad kan være enten din beste allierte eller den tyngste digitale dekorasjonen noensinne; appene utgjør hele forskjellen. Inspirert av @viajeroceleste og @espritlibre (noen av de forslagene var , for øvrig), la meg komme med noen ekstra anbefalinger—og ja, noen få uenigheter også, fordi variasjon er livets krydder, ikke sant?
Produktivitetsmestere
- Evernote: Klassisk, men fortsatt funksjonell for de som trenger raske og enkle notater uten overkomplisering som Notion. Dens nettklipper er en livredder for forskning.
- Readdle’s Kalender: Et verdig alternativ til Fantastical. Integreres vakkert med Google og Apple-kalendere for de som ikke vil ha rare synkroniseringsproblemer.
- MindNode: Hvis du er en visuell tenker, dropp lineære oppgavelister og omfavn den herlige kaoset i tankekart.
Underholdningsforsterkere
- JustWatch: For alle som er dypt nedsunket i strømmeabonnementer. Denne appen forteller deg nøyaktig hvor favorittserien eller filmen din skjuler seg, så ingen flere meningsløse bla gjennom.
- Plex: Perfekt hvis du sitter på en samling av filmer og serier. Lag din egen strømmetjeneste og få tilgang til den fra iPad-en din hvor som helst.
- Apple Arcade: Hvis gaming er din greie, er dette en liten investering for et stort bibliotek av førsteklasses spill, fullt optimalisert for iPad.
Kreative gullgruver
- Canva: Når du ikke vil bryte hodet med Procreate, men fortsatt ønsker stilige design eller raske redigeringer. Overraskende bra for ikke-designere.
- ArtRage Vitae: En svært undervurdert Procreate-konkurrent hvis du liker tradisjonelle malerstiler. Penslene føles ultra-realistiske, flott for eksperimentering.
- GarageBand: Perfekt for å eksperimentere med musikk. Allerede på din iPad. Gratis. Bruk det—bare ikke bli den personen som tar med iPad-en til en kafé og begynner å remikse live.
Appirritasjoner & uenigheter
- GoodNotes 5: Solid, men ærlig talt, Noteshelf kan passe bedre hvis du ønsker litt mer tilpasning for maler og gester samtidig som du holder håndskriftsgjenkjenning skarp.
- Dashlane vs 1Password: Dashlane sin grensesnitt vinner for enkelhet, men 1Password skinner fortsatt når det gjelder pålitelig kryssplattform-synkronisering. Du kan egentlig ikke feilvurdere, men hvis du er mindre teknisk kyndig, velg Dashlane.
Undervurderte essensielle
- Forest App: Bli kvitt dine prokrastineringsvaner med denne fokustimeren. Bonus: Dyrk virtuelle trær mens du jobber. Det er lavmælt avhengighetsskapende.
- iA Writer: Minimalistisk skriveverktøy som fjerner alt av rot. Seriøst, bare deg og teksten din. Perfekt for skriving, dagbokførsel, eller notering av innovative ideer du helt sikkert kommer til å handle på.
- Yoink: For dra-og-slipp multitasking. Lagre midlertidig e-poster, linker, filer og bilder mens du hopper mellom apper—det er som et utklippstavle på steroider.
Til slutt, ikke glem Apple Filer-appen, som er overraskende kapabel med tredjepartsskyer som Google Drive og Dropbox integrert. Gratis, rask og ingen ekstra nedlastinger kreves.
TL;DR: Din iPad blir effektiv når den passer til dine behov. Test ut en blanding av produktivitetsapper, underholdningsboostere og kreative verktøy til det føles riktig. Og hei, hvis ingenting av dette passer, har du i det minste noen morsomme apper for å slå ihjel tid.