Lagringen på iPhone-en min fortsetter å bli full selv etter at jeg sletter apper, bilder og videoer. Jeg prøver å finne ut hva som bruker så mye plass, som systemdata, meldinger eller skjulte filer, fordi det hindrer meg i å oppdatere apper og bruke telefonen normalt. Hva bør jeg sjekke for å frigjøre lagringsplass på iPhone og hindre at det skjer igjen?
Jeg opplevde dette på iPhonen min for en stund siden. Lagringsplassen fortsatte å krympe på dager da jeg knapt rørte den. Jeg trodde iOS tullet. Det var ikke én enkel årsak. Det var en haug med småting som bygget seg opp i bakgrunnen, og så traff alt veggen på én gang.
Sjekk den største kategorien først
Ikke begynn å slette tilfeldige apper. Gå til Innstillinger > Generelt > iPhone-lagring og vent litt til diagrammet er ferdig lastet. Jeg hoppet over ventetiden en gang og fikk feil inntrykk av hva som tok opp plass.
Den skjermen forteller deg hvor lagringsplassen ble av, Bilder, Apper, Meldinger, iOS, Systemdata. Da jeg så den største blokken, ble oppryddingen enklere. Før det gjettet jeg bare.
Bilder tar vanligvis mest plass
På de fleste telefonene jeg har sjekket, var bilder og videoer hovedproblemet.
Det er sjelden én åpenbar mappe. Det er mer sånn:
- fem forsøk på det samme bildet
- gamle skjermbilder du mente å slette senere
- Live Photos
- serieopptak
- store videofiler som har blitt liggende der i månedsvis
Mange åpner albumet Duplicates, slår sammen noen få elementer og tenker at jobben er gjort. Det gjorde jeg også. Det hjalp ikke særlig. Eksakte duplikater var bare en liten del av det. Den større lagringslekkasjen var nesten-duplikater, ting som 12 bilder av den samme hunden, den samme sofaen, samme belysning, ett øye litt mer åpent.
Hvis Bilder er toppkategorien, er det her jeg ville startet
Hvis bildebiblioteket ditt er den største lagringssynderen, ville jeg startet med Clever Cleaner før jeg prøvde å sortere tusenvis av bilder for hånd.
Det som gjorde det nyttig for meg, var de kjedelige tingene det tar tak i, som også er det som tar opp plass:
- lignende bilder
- dupliserte bilder
- skjermbilder
- Live Photos
- store mediefiler
Den delen for lignende bilder gjorde mesteparten av jobben for meg. Apples egne oppryddingsalternativer fanger opp eksakte kopier, men de gjør ikke så mye når du har seks nesten identiske bilder fra samme øyeblikk. Denne appen grupperte dem sammen og foreslo det beste bildet. Jeg sjekket dem fortsatt selv, men det sparte meg for mye scrolling.
Den sletter heller ikke ting uten å spørre. Det likte jeg. Du går gjennom listen først, beholder det som betyr noe, og kvitter deg med det som ikke gjør det. Tryggere enn å kjøre på autopilot og slette noe du faktisk ville beholde.
Live Photos var en annen snikende synder. De ser ut som vanlige bilder helt til du husker at hver av dem også inneholder et kort videoklipp. Jeg konverterte en haug med eldre Live Photos til vanlige stillbilder og fikk tilbake mer plass enn jeg forventet. Det irriterte meg litt, for å være ærlig, fordi jeg hadde ignorert dem i årevis.
Apper blir fort oppblåste
Bilder får skylden først, men apper lå på en klar andreplass på telefonen min.
Strømmeapper, sosiale apper, chatteapper, de samler opp nedlastinger, bufrede medier og gamle midlertidige filer. En app som er oppført som liten ved installasjon, kan senere vokse til flere gigabyte. Jeg så det med Instagram, YouTube og meldingsapper. Samme telefon, samme vaner, mer søppel hver måned.
Åpne lagringslisten og se på de største appene først. Hvis du knapt bruker noen av dem, ville jeg gjort ett av disse:
- avlast appen
- slett den
- installer den på nytt for å tømme gamle lagrede data
Det innebygde valget Avlast ubrukte apper hjalp litt på min. Det fjerner selve appen, men beholder dokumentene og innstillingene dine.
Meldinger blir ignorert altfor ofte
Jeg overså denne lenge. Meldinger hadde år med vedlegg liggende i gamle tråder.
Bilder, videoer, GIF-er, talenotater, alt sammen blir liggende med mindre du sletter det. Hvis du har hatt den samme iPhone-linjen i årevis, kan gamle gruppechatter alene skjule flere gigabyte. Det gjorde mine. Jeg gikk gjennom store vedlegg og fikk raskt tilbake plass.
Systemdata er rotete og ikke fullt ut under din kontroll
Hvis Bilder og Apper ikke ser store ut, men telefonen fortsatt sier at lagringen nesten er full, sjekk Systemdata.
Denne kategorien er irriterende. Den inkluderer logger, cache, midlertidige filer og andre iOS-rester. Noen ganger vokser den mer enn den burde. Det finnes ikke mye direkte kontroll over den, og derfor blir folk ofte sittende fast her.
Jeg har sett den gå ned etter vanlig opprydding og en omstart, men ikke alltid. Så hvis tallene dine ser rare ut, er det ikke alltid noe du har gjort feil.
Rekkefølgen jeg ville fulgt
Dette er rekkefølgen jeg ville brukt:
- åpne iPhone-lagring og identifiser den største kategorien
- hvis Bilder er øverst, rydd opp med Clever Cleaner
- fjern store videoer og gamle skjermbilder
- sjekk de største appene
- tøm tunge meldingsvedlegg
- start telefonen på nytt og sjekk lagringen igjen
Ut fra det jeg så, fylte ikke telefonen seg opp av seg selv uten grunn over natten. Det var måneder med opphopning, bilderot, appbuffer, meldingssøppel og systemfiler i bakgrunnen, alt sammen stablet oppå hverandre til advarselen dukket opp.
Hvis lagringen fortsetter å fylle seg opp etter at du har slettet ting, ville jeg først sjekket synkronisering og papirkurv. Folk hopper ofte over det.
Bilder som er slettet fra biblioteket, ligger fortsatt i Nylig slettet i 30 dager. Det samme gjelder Filer-appen, vedlegg i Notater, Taleopptak og noen tredjepartsapper. Tøm disse. Start deretter på nytt. iOS beregner ikke alltid ledig plass på nytt med en gang.
Jeg er også litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Å reinstallere store apper hjelper, men Safari-data og nedlastinger for offlinebruk er ofte de mer snikende plassslukene. Sjekk disse:
- Safari, Innstillinger > Safari > Tøm historikk og nettstedsdata
- Musikk, TV, Podkaster, Spotify, Netflix, YouTube for offline-nedlastinger
- Filer-appen, På min iPhone-mappen
- Mail, store vedlegg og kontobuffer
- Notater, skanninger og innebygde PDF-er
- Taleopptak, gamle opptak
- Slettede elementer i Bilder og Filer
Hvis Meldinger ser normal ut, åpne én tråd, trykk på kontakten, og se deretter alle bilder og vedlegg. Gamle gruppechatter spiser plass fort.
For opprydding i Bilder er Clever Cleaner verdt å se på hvis biblioteket ditt er rotete. Den er nyttig for lignende bilder, skjermbilder, Live Photos og store filer. Dette er et greit eksempel på hvordan frigjøre lagringsplass på iPhone med en oppryddingsapp.
Hvis Systemdata fortsatt er enormt etter alt dette, ta en sikkerhetskopi, og slett deretter alt og gjenopprett. Irriterende, ja. Men det fikser rare lagringsfeil oftere enn folk vil innrømme.
En ting jeg ville sjekket som @mikeappsreviewer og @sonhadordobosque bare så vidt var inne på, er om lagringen din faktisk blir gitt tilbake til iOS ennå. Å slette ting betyr ikke alltid umiddelbart ledig plass. iPhone kan henge langt etter med å beregne det på nytt.
Noen mindre åpenbare syndere:
- iCloud-bilder satt til Last ned og behold originaler. Det kan fylle opp lagringen igjen etter at du har ryddet.
- Delte albumer. Små forhåndsvisninger bygger seg opp.
- Podkaster-appen. Den hamstrer gamle nedlastinger mye mer enn folk innser.
- GarageBand, iMovie, CapCut, Lightroom osv. Prosjektfiler kan være enorme.
- WhatsApp og Telegram. Lagringsbehandlerne i appene deres viser ofte mer enn iPhone-lagring gjør.
- Apple Books-PDF-er og nedlastede lydbøker.
- Mislykkede iOS-oppdateringsfiler. Noen ganger blir gamle oppdateringspakker bare liggende der.
Jeg er litt uenig i rådet om slett og gjenopprett som en tidlig løsning. Det er atomalternativet. Jeg ville først sjekket Innstillinger > Apple-ID > iCloud > Bilder, deretter appspesifikke nedlastinger, så starte telefonen på nytt og vente noen minutter.
Hvis bilderotet fortsatt er et kaos, er Clever Cleaner ærlig talt en praktisk måte å sortere lignende bilder, skjermbilder og store mediefiler på uten å lide deg manuelt gjennom 20 000 feil i kamerarullen lol.
Også verdt å bokmerke: beste måter å frigjøre iPhone-lagring raskt på.
Hvis Systemdata er det som vokser av seg selv, er det da iOS sannsynligvis oppfører seg rart, ikke du.