Jag råkade ta bort foton från mitt SD-kort medan jag flyttade filer från min kamera, och nu är några viktiga familjebilder borta. Jag slutade använda kortet direkt eftersom jag hörde att det kan hjälpa vid återställning av foton. Vad är det bästa sättet att återställa raderade bilder från ett SD-kort utan att göra saken värre?
Jag har sett det här många gånger med SD-kort. Kortet ser tomt ut, folk får panik, och sedan visar det sig att bilderna har legat där hela tiden. Radering rensar vanligtvis filkartan först. Bilddata ligger ofta kvar tills nya filer skrivs över den. Så om du slutade använda kortet direkt efter att du märkte det, är chanserna fortfarande ganska goda.
Om jag skulle göra detta på min egen dator, skulle jag börja med Disk Drill. Jag har använt det på SD-kort från kameror, microSD-kort från telefoner och ett drönarkort som betedde sig konstigt efter en misslyckad överföring. Det är ett av de enklare återställningsverktygen jag har använt, och det tenderar att hitta mer än bara det du raderade för fem minuter sedan.
Det här hjälpte mig. Det återställde inte bara vanliga raderade filer. Det fungerade också på kort efter formatering, kort som visades som RAW och kort som systemet hade svårt att läsa. Det känner också igen vanliga bildformat som JPG och PNG, plus RAW-format från Canon, Nikon, Sony och andra kameramärken.
Här är processen jag skulle följa.
- Ta ut SD-kortet ur kameran, telefonen eller vad det nu sitter i direkt.
- Anslut det till datorn med en kortläsare.
- Starta Disk Drill och välj SD-kortet från listan.
- Klicka på “Sök efter förlorad data”.
- Vänta tills skanningen är klar och kontrollera sedan avsnittet Bilder.
- Förhandsgranska filerna innan du återställer dem.
- Spara allt du återställer på datorn eller en annan enhet, aldrig tillbaka på samma SD-kort.
Liten sak, men det spelar roll. Förhandsvisningar säger mycket. Om ett foto öppnas korrekt i skanningsresultaten, skulle jag se det som ett gott tecken. Enligt min erfarenhet kommer de filerna vanligtvis tillbaka i användbart skick.
Om återställningsappen inte får tillbaka allt, skulle jag ändå kontrollera några andra ställen innan jag ger upp.
- Gå igenom molnbackupper som Google Photos, iCloud, OneDrive eller Dropbox.
- Kontrollera om kameran eller enheten har intern lagring och se om kopior hamnade där.
- Gå igenom säkerhetskopior på datorn, som Windows Filhistorik eller Time Machine.
- Prova en annan kortläsare eller en annan dator. Jag har varit med om att dåliga läsare fått ett friskt kort att se dött ut.
- Om kortet fortsätter att koppla från eller har synliga skador, lämna det till en återställningstjänst i stället för att pressa det mer.
En sak jag inte skulle göra: formatera inte kortet, kör inga reparationsverktyg på det och kopiera inte något nytt till det före återställningen. Det är sådana saker jag har sett förstöra ett kort som hade gått att rädda väldigt snabbt.
Du gjorde redan det viktigaste, du slutade använda kortet. Det ger dig bäst chans.
Jag håller mest med @mikeappsreviewer om att använda Disk Drill för att återställa bilder från SD-kort. Där jag skiljer mig lite är detta: innan du skannar, gör först en fullständig avbildning av SD-kortet om kortläsaren och systemet fortfarande kan läsa det utan problem. Arbeta från avbildningen, inte från kortet. Om återställningsprogrammet kraschar, eller om kortet har svaga sektorer, har du fortfarande en orörd kopia. Säkrare så.
Min ordning skulle vara:
- Sätt skrivskyddslåset på SD-kortet, om det har ett.
- Anslut det med en bra USB-kortläsare.
- Om kortet monteras, skapa först en byte-för-byte-avbildning.
- Kör Disk Drill på avbildningen eller på kortet.
- Sortera resultaten efter filtyp och filstorlek. Familjebilder med 0 KB eller konstiga namn är ofta borta eller skadade.
- Återställ filerna till din dator, inte tillbaka till SD-kortet.
Om filerna raderades under en flytt, kontrollera också datorn som användes för överföringen. En misslyckad flytt lämnar ofta tillfälliga filer, cachade förhandsvisningar eller partiella kopior efter sig. I Windows, sök efter filändelse och datum. På Mac, kontrollera import i Bilder och Papperskorgen.
Om miniatyrbilder visas men inte de fullständiga bilderna, sluta pilla med kortet. Vid den punkten är fler skanningar inte alltid bättre.
Också värt att titta på om du vill ha en snabb visuell förklaring om återställning av bilder från SD-kort, se denna Reel om återställning av bilder från SD-kort.
Att sluta använda kortet direkt var det smartaste draget, så du har redan gjort den del som de flesta brukar misslyckas med.
Jag håller mestadels med @mikeappsreviewer och @viaggiatoresolare, men jag skulle inte köra en massa olika skanningar direkt efter varandra om inte de första resultaten ser lovande ut. Varje extra sak du gör är ännu en chans för kortläsaren, operativsystemet eller någon hjälpsam systemprocess att röra kortet. Håll det enkelt.
Det jag skulle göra först:
- Använd den lilla låsknappen på SD-kortet om det har en
- Anslut det till en pålitlig kortläsare, inte kameran
- Kontrollera om de saknade bilderna faktiskt finns på datorn som du flyttade dem till
- Titta i datorns papperskorg och sök efter filtyp och datum
- Om de inte finns där, använd Disk Drill och återställ till din dator eller en extern enhet, aldrig tillbaka till SD-kortet
En anledning till att jag nämner att kontrollera datorn först: när en flytt misslyckas har filerna ibland kopierats från kortet men sedan hamnat fel, bytt namn eller lagts i en tillfällig importmapp. Det händer oftare än man tror.
Lita inte heller för mycket på mappnamn. Återställningar från SD-kort kommer ofta tillbaka under generiska namn, men förhandsvisningarna och filstorlekarna berättar den verkliga historien. Om förhandsvisningen öppnas och storleken ser normal ut är det vanligtvis ett ganska bra tecken.
Om du vill ha en bra och lättläst översikt är den här recensionen av Disk Drill för återställning av SD-kortsbilder värd att kolla in.
En sak till som folk glömmer: om kortet börjar kopplas från, ber om att formateras eller får läsaren att bete sig konstigt, sluta. Det är där gör det själv kan förvandla återställningsbart till ja, skit också. Då är en professionell tjänst förmodligen säkrare.
En liten invändning mot @viaggiatoresolare och @sterrenkijker: om kortet beter sig helt normalt skulle jag inte hantera det för mycket i jakten på det ”ideala” arbetsflödet. Den säkraste extra kontrollen är ofta detta: inspektera SD-kortets DCIM-mapp med en skrivskyddad filhanterare först. Ibland har bilderna inte raderats alls, utan bara flyttats till en konstig mapp, filsystemets index har glappat, eller kameran har skapat en ny katalog.
Om det dessutom gäller RAW-familjebilder, leta efter sidofiler som XMP eller duplicerade JPG-förhandsvisningar. Även när den huvudsakliga RAW-filen är skadad kan den inbäddade förhandsvisningen ibland extraheras senare.
Om Disk Drill, det är ett bra val, men ingen magi.
Fördelar:
- enkel förhandsgranskning
- bra stöd för vanliga foto- och RAW-format
- tillräckligt enkelt för icke-tekniska användare
Nackdelar:
- djupa skanningar kan ge massor av skräp
- filnamn/mappstruktur kan gå förlorade
- bästa resultat beror ofta på hur friskt kortet är, inte bara på appen
Om Disk Drill hittar förhandsvisningar som öppnas korrekt, återställ dem först innan du går igenom allt annat. Jag håller med @mikeappsreviewer om en särskild sak: återställ bara till en annan enhet.
Om kortet visar fel kapacitet, blir oläsligt periodvis eller ber om formatering, sluta med gör-det-själv där. Då börjar det se mindre ut som oavsiktlig radering och mer som kortfel.