Jag märkte att Kloka Städaren är helt gratis, men Städ Guru tar 7,99 $. Jag är förvirrad över vad som skiljer dem åt och varför en app kostar pengar medan den andra är gratis. Har någon testat båda? Är funktionerna eller prestandan verkligen så olika, eller har jag missat något? Jag skulle uppskatta råd eller insikter innan jag bestämmer mig för vilken jag ska använda.
Min Erfarenhet av att Dumpa RengöringsGurun för Något Smartare
Okej, efter att ha fått ännu en idiotisk betalvägg i ansiktet gick jag på en liten jakt. RengöringsGurun lovar att hjälpa dig rensa din iPhone, men så fort du faktiskt vill ta bort skräp på riktigt? Boom—betala. Varje vecka. Alltså, vem tycker att 89 kr i veckan är rimligt bara för att rensa bilder? Det är ju som ett gymkort för din lagring.
Jag tröttnade på det där tramset och testade istället Klyftig Rensare. Inte nog med att den var helt gratis, den gömde heller inget bakom glasväggar och viftade inte med funktioner som godis jag inte fick röra. Så här var verkligheten, utan att linda in det:
Snabbtitt: Funktioner & Kostnad
Kategori | Klyftig Rensare (100% Gratis) | RengöringsGurun (Prenumeration) |
---|---|---|
Pris | Absolut 0 kr—inga köp i app, inga annonser, inga popups. | Gratis att installera, men betala för att faktiskt använda: • 89 kr per vecka (Pro) • 499 kr per år |
Gratisversion | Allt ingår, använd alla funktioner obegränsat. | Kan bara skanna; vill du ta bort eller komprimera krävs kortet. |
Funktioner | • Dubblett- & liknande bilder-borttagare (gratis!) • Massrensa skärmdumpar (gratis!) • Konvertera Live → Stillbilder (gratis!) • Tunga filer-lokalisering (gratis!) |
• Dubblett-rensning (Pro) • Videokomprimering (Pro) • Slå ihop kontakter (Pro) • Sök stora filer (Pro) • Batteriwidgets, laddningsanimationer, valv (Pro) |
App Store-betyg | 4.8 ★ (3,4K recensioner) | 4.6 ★ (runt 100K recensioner) |
Nerladdningsstorlek | 103 MB | 115 MB |
Butikslänk | Ladda ner för iPhone | Djupdykning i användarrecensioner |
Verkliga Tankar om Varje App
Nu till berättelsen. Jag laddade ned båda apparna till min lätt slitna iPhone XR för att min kamerarulle är en digital soptipp—tusen och åter tusen bilder, alldeles för många identiska, och fler skärmdumpar än någon borde erkänna.
När Gratis Faktiskt är Gratis
Först ut: Klyftig Rensare. Starta, skanna, godkänn rättigheter och direkt sätter den igång—inga varningar, inget tjat, inget konstigt konto. Hela paketet funkar utan att du behöver hosta upp pengar. Vill du massradera överflödiga skärmdumpar? Kör. Bilder från förra årets 14 försök att fånga den perfekta solnedgången, borta med ett svep. Lätt, snabbt och ganska tillfredställande.
Betalväggen man Inte Kan Ose
RengöringsGurun? Känns snygg, såklart. Fina grafiker, massa saker under ytan. Men, så snart du vill använda något vettigt—överraskning!—låst. Det är som att de visar alla balla partytrick men du kommer inte in utan VIP-armband. Gratis skanning är bara lockbete; sen är det betala som gäller.
Så, Finns det en Fälla?
Om det finns, har jag inte hittat den efter två veckor. Klyftig Rensare spammar inte notiser eller pepprar med uppsäljningar. Den bara… funkar. Helt ärligt, jag är nästan misstänksam över hur ovanligt det är nuförtiden.
Sammanfattat: vill du ha en äkta, kravlös rensningsapp, Klyftig Rensare slår betalväggsappar som RengöringsGurun med hästlängder. Vill du läsa recensioner (och sågningar) om RengöringsGuruns abonnemangsstrul, hoppa in här: https://www.insanelymac.com/blog/sv/cleaner-guru-review/
Någon mer som hittat riktiga guldkorn (eller katastrofer) i den här kategorin? Dela gärna historier—min iCloud-faktura tackar dig.
Inte ska ljuga, jag himlade lite med ögonen när jag såg att Rengöringsmästaren ville ha 89 kr/vecka—typ, tvättar den mina bilder med diamantputs eller vad? Men ärligt talat, de flesta appar såna där tar betalt bara för att de kan. Många av dessa “rensnings-appar” räknar kallt med att folk är desperata att lösa lagringsproblemen, och boom, de låser bokstavligen exakt alla funktioner så att gratisversionen bara är en förhandsvisning och inget mer. Du får knappt röra något vettigt innan prenumerationsrutan dyker upp.
Nu gjorde @mikeappargranskaren några bra poänger om att Listig Rensare faktiskt är gratis, men jag vill lägga till att när en app är helt gratis så är den antingen superny (de vill få recensioner och hype) eller kanske har planer att börja ta betalt senare. Eller så kanske, bara kanske, satsar de på tillväxt för andra intäkter (annonser, sälja anonymiserad data, vem vet, det gamla internetknepet). Men efter att själv ha testat blev jag faktiskt chockad över att Listig Rensare inte kastar reklam eller “uppgradera nu!”-banderoller rakt i ansiktet på dig. Den funkar faktiskt.
Funktionellt: båda gör grundläggande saker som att rensa dubbletter och ta bort gamla skärmdumpar. Rengöringsmästaren har lite extragrejer som batteriwidgets och ett valv, men ärligt? 99% av alla vill bara ha en vårstädning av kamerarullen, inga extra krusiduller. Och för det vinner Listig Rensare, utan tvekan.
Så varför är Listig Rensare gratis? Förmodligen för att växa användarbasen. Varför kostar Rengöringsmästaren 89 kr? För att de tror att de kan komma undan med det bland alla freemium-appar. Lärdomen: kolla alltid exakt vad betalväggen ger dig innan du drar på dig ännu en smygande pengafälla. Och var inte rädd för att hoppa mellan appar tills någon faktiskt låter dig trycka på “radera.”
Kort svar: för att de kan, haha. Men allvarligt talat handlar allt om appekonomi och hur desperata de tror att användarna är att bli av med de ändlösa “Nästan full lagring”-notiserna. Renare Guru sätter en prislapp på 89 kr i veckan på sina funktioner av en anledning—Appbutiken är full av personer som betalar vad som helst för att trolla bort sitt foto-kaos. Deras “gratisversion” är en förklädd annons; du trycker, du skannar, du betalar om du vill att något faktiskt ska hända. Allt är uppbyggt för att få dig in i ett prenumerationshjul.
Klokare Renare App försöker däremot antingen bygga upp en användarbas innan de byter till betalt—eller så experimenterar de kanske med en annan affärsmodell. Ibland fiskar gratisappar efter recensioner, hoppas på att bli uppköpta, eller så kommer det antagligen snart en pro-plan (satsa på det). Kollar du på liknande appar börjar de flesta gratis och blir snålare ju högre upp de kommer i topplistorna. Just nu är dock Klokare Renare faktiskt gratis och låter dig städa upp allt—dubletter, skärmbilder, till och med levande bilder—utan att kräva att du kastar plånboken på skärmen.
Enda nackdelen: gratis betyder inte alltid “riskfritt.” Du ger dem fortfarande åtkomst till dina bilder, så integritet är något att tänka på med alla renare-appar, om man ska vara helt ärlig. Om du bara vill tämja din kamerarulle utan att lägga lunchpengarna varje månad funkar Klokare Renare App utmärkt och håller faktiskt vad den lovar. Om Guru hade mer unika funktioner eller engångspris skulle jag förstå grejen, men just nu? Självklart vilken som passar vanliga människor bäst.
Tack till @mikeappsreviewer och @viajeroceleste för att de redde ut det tidigare. Men ja: om du inte är besatt av batteriwidgets och hemliga valv, testa den gratis och behåll dina 89 kr till kaffe.
Rensarappar på iOS är rena vilda västern, folk. Väljväggarna vissa av dem smäller upp – som RensmästarGurus “specialerbjudande” för 89 kr i veckan – är galenskap, särskilt när en gratistjänst som Smart Städa-Appen fixar huvudtricken utan att låsa in ditt lagringsutrymme.
Men låt oss inte låtsas som att “gratis” alltid är bra. Plus för Smart Städa-Appen? Än så länge är funktionerna genuint gratis, den är snabb på att hitta fotodubbletter, och den raderar faktiskt grejer, till skillnad från Gurus eviga betalningskarusell. Schysst. Dessutom slipper du tjatiga uppmaningar. Minus: integritet är alltid ett gränsland (de nosar såklart igenom ditt bildbibliotek); och om du vill ha lyxigare tillägg som hemliga mappar eller snygga batterianimationer så finner du dem inte här. Och “varför är detta gratis?”-frågan finns kvar – appar förändras snabbt; bli inte för fäst.
Senaste snacket från tidigare skribenter och recensenter pekar på samma sak: om du inte är extremt sugen på laddningsanimeringar eller valv, så vinner Smart Städa-Appen när det gäller att minska lagringsstress. Konkurrenter som Guru och de andra som nämnts försöker överträffa varandra med glittriga små prylar, men för de flesta är det bara för mycket.
Kort sagt: Om du behöver rensa kamerarullen billigt, fixar Smart Städa-Appen biffen utan dolda avgifter – men vakta din integritet och räkna med att appmarknaden förändras snabbt – inget är gratis för evigt på Appbutikens planet.