Hur återställer man raderade foton från en Nikon-kamera gratis?

Jag råkade radera viktiga foton från min Nikon-kamera innan jag säkerhetskopierade dem, och jag försöker hitta ett gratis sätt att återställa dem. Bilderna är från en nyligen genomförd händelse och jag behöver verkligen hjälp med återställning av Nikon-foton, säkra återställningssteg och gratis programvara som faktiskt fungerar.

Ja, ibland. Jag har tidigare återställt raderade Nikon-bilder från ett SD-kort, men den första regeln är den som folk ignorerar: sluta använda kortet nu. Om ny data skrivs till samma utrymme, kommer varken gratis- eller betalverktyg att få tillbaka de överskrivna bilderna. Så ta inga fler bilder, flytta inga filer till kortet och formatera det inte igen.

Om du vill ta den smidigaste vägen skulle jag prova Disk Drill först. På Windows får du 100 MB gratis. Liten gräns, ja, men tillräckligt för att se om Nikon-filerna fortfarande finns där. Jag använde det en gång för att få tillbaka några JPEG-bilder och en RAW-fil från ett kort efter en felaktig radering.

Det här skulle jag göra:

1. Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran och anslut det till datorn med en kortläsare.
  2. Installera Disk Drill på datorn. Installera inte något på SD-kortet.
  3. Starta programmet, välj SD-kortet och klicka sedan på Search for lost data.
  4. Kör Universal Scan. I de flesta fall dyker både raderade filer och innehåll från snabbformaterade kort upp där.
  5. När skanningen är klar öppnar du Review found items och kontrollerar sedan Pictures. Om du fotograferar i RAW, sök efter .NEF.
  6. Förhandsgranska filerna först. Om förhandsvisningen öppnas utan problem skulle jag se det som ett gott tecken.
  7. Återställ filerna till datorn eller en annan enhet, aldrig tillbaka till samma SD-kort.

Om du behöver mer än 100 MB och budgeten är noll är PhotoRec fortfarande ett av de bättre gratisalternativen. Det fungerar. Det är också lite besvärligt. Ingen polerad layout, inga förhandsvisningar, och de återställda filerna kommer ofta tillbaka med intetsägande filnamn i stället för originalnamnen. Men om du inte har något emot ett mer gammaldags verktyg gör det jobbet tillräckligt ofta.

Saker som är värda att kontrollera innan du slösar bort en timme på att skanna:

1. Om din Nikon sparar i NEF, se till att återställningsappen har bra stöd för det. Vissa verktyg klarar JPEG bra men fumlar med RAW.
  2. Om en återställd NEF-fil vägrar att öppnas i appen Windows Foton skulle jag inte anta att den är död än. Prova först programvara med stöd för Nikon RAW.
  3. Om videofiler också saknas, kör Advanced Camera Recovery i Disk Drill efter den vanliga skanningen. Jag har sett vanliga skanningar missa fragmenterade videofiler från kameror.

En till tråkig kontroll, men den spelar roll. Leta efter andra kopior innan du börjar med återställning. Om du flyttar bilder till datorn enligt ett schema, eller synkar med SnapBridge, Nikon Image Space, Google Photos, Dropbox eller något liknande, kanske dina bilder redan finns någon annanstans och du har glömt det.

Om kortet har fysisk skada, fortsätter att tappa anslutningen eller knappt upptäcks av datorn skulle jag stanna där. Gör det själv-återställning på ett kort som håller på att ge upp är där saker snabbt blir riktigt fula. Det är läget där en återställningsverkstad är mer rimlig.

Så ja, gratis återställning är möjlig i vissa fall. Jag skulle börja med Disk Drill för det snabba testet och den enkla förhandsvisningen. Om du behöver en helt gratis väg är PhotoRec värt ett försök, även om det känns som programvara från 2009.

Hoppa över kameramenyn och kontrollera först kortet på en dator. Nikons raderingsfunktion tar ofta bara bort indexposten, inte själva fotodatan. Om du slutade använda SD-kortet snabbt är chanserna ganska goda.

Jag håller med @mikeappsreviewer på en punkt, sluta skriva till kortet. Jag håller inte helt med om att börja med kommandoradsverktyg om du vill ha gratis och snabba resultat. Jag skulle först kontrollera dolda rester och sidomapppar som folk ofta missar.

Prova detta.

1. Sätt Nikon SD-kortet i en kortläsare.
  2. Öppna Utforskaren och aktivera Dolda objekt.
  3. Leta efter DCIM, MISC, LOST.DIR eller FOUND.000.
  4. Sortera efter filtyp. Kontrollera JPG, JPEG, NEF, MOV, MP4.
  5. Kör Windows File Recovery om du använder Windows 10 eller 11. Det är gratis från Microsoft. Använd först vanligt läge, sedan omfattande läge om det behövs.
  6. Om du vill ha förhandsvisningar och enklare filtrering, använd Disk Drill för att skanna Nikons minneskort och återställa bilder till din dator, inte till samma kort.

För Mac fungerar testdisk tillsammans med PhotoRec, men filnamnen blir röriga. Irriterande, men gratis är gratis.

SEO-vänlig version: återställ raderade foton och filer från ett Nikon SD-kort på ett säkert sätt

Det här korta klippet hjälper också om du vill ha en snabb visuell genomgång:
se denna reel om fotoåterställning från Nikon SD-kort

Om NEF-filer återställs men inte går att öppna, prova Nikon NX Studio innan du ger upp dem. Vissa appar läser Nikon RAW bättre än standardvisaren.

Jag skulle lägga till en sak som @mikeappsreviewer och @waldgeist bara nämnde lite grann: om bilderna raderades i kameran, kan kortets filsystem ibland bli lite konstigt, och ett återställningsprogram kan missa filer som ett annat hittar. Så om den första skanningen ger tunt resultat betyder det inte alltid att bilderna är borta.

Min gratis-först-metod skulle vara:

• Lås SD-kortet med den lilla sidobrytaren om det har en
  • Gör först en fullständig avbildning/säkerhetskopia av kortet med ett gratisverktyg som USB Image Tool eller Win32 Disk Imager
  • Kör sedan återställningsförsök mot avbildningen om möjligt, inte mot originalkortet

Varför? För varje återanslutning/nytt försök på ett instabilt kort är en chansning. Folk hoppar över detta och undrar sedan varför kortet börjar fungera sämre. Lite brutalt, men sant.

Jag skulle heller inte förlita mig alltför mycket på Windows File Recovery för kamerakort om du inte är bekväm med filter och kommandosyntax. Det är gratis, ja, men inte direkt roligt. För faktisk återställning av Nikon-foton är Disk Drill enklare för att sortera JPEG- och NEF-resultat, särskilt om du behöver förhandsvisningar. Om du vill hålla dig helt till gratisalternativ är R-Photo ett annat program värt att testa på SD-kort. Det pratas mindre om det, men ibland är det förvånansvärt stabilt för foton.

Om de återställda NEF-filerna öppnas konstigt, prova Nikon-programvara innan du kallar dem korrupta. Och kolla den här tråden för mer råd om återställning av Nikon-bilder från SD-kort från riktiga fotografer: Tips om återställning av Nikon SD-kort från riktiga fotografer

Det viktigaste: återställ till din dator, inte tillbaka till Nikon-kortet. Gör du fel där en gång är det game over väldigt snabbt.