Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone, maar het verwijderen van foto’s één voor één duurt eeuwig. Ik heb honderden oude screenshots en dubbele foto’s in de Foto’s-app en heb een eenvoudige manier nodig om meerdere foto’s tegelijk te selecteren en te verwijderen zonder mijn albums of iCloud-foto’s in de war te brengen.
De snelste manier hangt af van wat je probeert te verwijderen. Als het alleen om een reeks foto's gaat, is de Foto's-app prima. Als je met duizenden te maken hebt, ben je het snel zat om alles op de telefoon te doen.
Ik liep hiertegenaan nadat mijn iPhone bleef klagen over opslagruimte, terwijl ik dacht dat ik het overduidelijke rommel al had opgeruimd. Daarna controleerde ik Foto's en vond ik daar meer dan 18.000 items. Dat handmatig aantikken ging niet gebeuren, dus heb ik uiteindelijk een paar verschillende methoden gebruikt.
Gebruik de Foto’s-app voor kleinere opruimacties
Voor een paar honderd foto’s, of dingen van één vakantie, evenement of willekeurige reeks foto’s, werkt Apple’s Foto’s-app prima.
- Open Foto’s.
- Tik op Selecteer in de rechterbovenhoek.
- Veeg met je vinger over foto’s in plaats van ze één voor één aan te tikken.
- Als het er veel zijn, knijp dan eerst uit naar de Maanden-weergave zodat je sneller door grotere secties kunt gaan.
- Tik op het prullenbakpictogram zodra alles wat je wilt verwijderen is geselecteerd.
Dit geeft je de meeste controle, maar het wordt pijnlijk traag zodra je bibliotheek enorm groot is.
Ruim mediatypen op, zoals schermafbeeldingen
Als schermafbeeldingen, schermopnamen, burstfoto's of vergelijkbare dingen ruimte innemen, bekijk dan de ingebouwde albums die Apple al aanmaakt.
- Open Foto's.
- Ga naar Collecties.
- Scroll omlaag naar Mediatypen.
- Open iets zoals Schermafbeeldingen, Burstfoto's of Schermopnamen.
- Tik op Selecteer en daarna op Selecteer alles.
- Verwijder de items.
Dit is veel minder irritant dan alles handmatig selecteren, vooral omdat Apple je in deze albums daadwerkelijk een optie Selecteer alles geeft.
Gebruik Clever Cleaner als je bibliotheek een rommeltje is
Voor een grote fotobibliotheek heeft dit me de meeste tijd bespaard. Clever Cleaner sorteert je foto's in opschoningsvriendelijke groepen in plaats van dat je handmatig door alles heen moet gaan.
- Installeer en open Clever Cleaner.
- Controleer Similars om groepen bijna identieke foto's te bekijken. Het stelt een Best Shot voor om te bewaren.
- Veeg duplicaten of vergelijkbare foto's weg die je niet wilt.
- Gebruik Screenshots als je die in bulk wilt verwijderen.
- Bekijk Live Photos als je ze wilt omzetten in normale stilstaande foto's en ruimte wilt besparen.
- Open Heavies om de grootste video's te vinden, want door een paar grote video's te verwijderen kun je meer ruimte vrijmaken dan door een hoop foto's te verwijderen.
Ik ben meestal sceptisch over opschoonapps omdat veel ervan vol advertenties zitten of abonnementen opdringen, maar deze is gratis en was echt handig om een grote bibliotheek door te nemen.
Gebruik een computer voor het in bulk verwijderen
Als je duizenden foto's verwijdert, is een computer meestal makkelijker dan worstelen met het iPhone-scherm.
- Ga op je computer naar iCloud.com als je iCloud-foto's gebruikt.
- Log in.
- Gebruik Shift-klik om grote reeksen foto's te selecteren.
- Verwijder de foto's die je niet meer wilt.
- Wacht tot de wijzigingen zijn gesynchroniseerd met je iPhone.
Een muis en toetsenbord maken dit veel minder frustrerend, vooral wanneer je in één keer grote groepen selecteert.
Alleen een fabrieksreset uitvoeren als je wilt dat alles weg is
Als je echt niets meer op de telefoon nodig hebt, inclusief foto’s, is een reset de snelste manier om alles te wissen.
Maak een back-up van alles wat je later misschien nog wilt hebben voordat je dit doet.
- Ga naar Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in.
- Tik op Wis alle inhoud en instellingen.
- Volg de stappen op het scherm.
Ik zou dit niet alleen gebruiken om foto’s op te ruimen, tenzij je het helemaal zeker weet. Maar als je de telefoon verkoopt, overdraagt of helemaal opnieuw begint, wist dit alles het snelst.