Hoe verwijder ik meerdere foto's tegelijk op de iPhone?

Ik probeer opslagruimte vrij te maken op mijn iPhone, maar het verwijderen van foto’s één voor één duurt eeuwig. Ik heb honderden oude screenshots en dubbele foto’s in de Foto’s-app en heb een eenvoudige manier nodig om meerdere foto’s tegelijk te selecteren en te verwijderen zonder mijn albums of iCloud-foto’s in de war te brengen.

De snelste manier hangt af van wat je probeert te verwijderen. Als het alleen om een reeks foto's gaat, is de Foto's-app prima. Als je met duizenden te maken hebt, ben je het snel zat om alles op de telefoon te doen.

Ik liep hiertegenaan nadat mijn iPhone bleef klagen over opslagruimte, terwijl ik dacht dat ik het overduidelijke rommel al had opgeruimd. Daarna controleerde ik Foto's en vond ik daar meer dan 18.000 items. Dat handmatig aantikken ging niet gebeuren, dus heb ik uiteindelijk een paar verschillende methoden gebruikt.

Gebruik de Foto’s-app voor kleinere opruimacties

Voor een paar honderd foto’s, of dingen van één vakantie, evenement of willekeurige reeks foto’s, werkt Apple’s Foto’s-app prima.

1. Open Foto’s.
  2. Tik op Selecteer in de rechterbovenhoek.
  3. Veeg met je vinger over foto’s in plaats van ze één voor één aan te tikken.
  4. Als het er veel zijn, knijp dan eerst uit naar de Maanden-weergave zodat je sneller door grotere secties kunt gaan.
  5. Tik op het prullenbakpictogram zodra alles wat je wilt verwijderen is geselecteerd.

Dit geeft je de meeste controle, maar het wordt pijnlijk traag zodra je bibliotheek enorm groot is.

Ruim mediatypen op, zoals schermafbeeldingen

Als schermafbeeldingen, schermopnamen, burstfoto's of vergelijkbare dingen ruimte innemen, bekijk dan de ingebouwde albums die Apple al aanmaakt.

1. Open Foto's.
  2. Ga naar Collecties.
  3. Scroll omlaag naar Mediatypen.
  4. Open iets zoals Schermafbeeldingen, Burstfoto's of Schermopnamen.
  5. Tik op Selecteer en daarna op Selecteer alles.
  6. Verwijder de items.

Dit is veel minder irritant dan alles handmatig selecteren, vooral omdat Apple je in deze albums daadwerkelijk een optie Selecteer alles geeft.

Gebruik Clever Cleaner als je bibliotheek een rommeltje is

Voor een grote fotobibliotheek heeft dit me de meeste tijd bespaard. Clever Cleaner sorteert je foto's in opschoningsvriendelijke groepen in plaats van dat je handmatig door alles heen moet gaan.

1. Installeer en open Clever Cleaner.
  2. Controleer Similars om groepen bijna identieke foto's te bekijken. Het stelt een Best Shot voor om te bewaren.
  3. Veeg duplicaten of vergelijkbare foto's weg die je niet wilt.
  4. Gebruik Screenshots als je die in bulk wilt verwijderen.
  5. Bekijk Live Photos als je ze wilt omzetten in normale stilstaande foto's en ruimte wilt besparen.
  6. Open Heavies om de grootste video's te vinden, want door een paar grote video's te verwijderen kun je meer ruimte vrijmaken dan door een hoop foto's te verwijderen.

Ik ben meestal sceptisch over opschoonapps omdat veel ervan vol advertenties zitten of abonnementen opdringen, maar deze is gratis en was echt handig om een grote bibliotheek door te nemen.

Gebruik een computer voor het in bulk verwijderen

Als je duizenden foto's verwijdert, is een computer meestal makkelijker dan worstelen met het iPhone-scherm.

1. Ga op je computer naar iCloud.com als je iCloud-foto's gebruikt.
  2. Log in.
  3. Gebruik Shift-klik om grote reeksen foto's te selecteren.
  4. Verwijder de foto's die je niet meer wilt.
  5. Wacht tot de wijzigingen zijn gesynchroniseerd met je iPhone.

Een muis en toetsenbord maken dit veel minder frustrerend, vooral wanneer je in één keer grote groepen selecteert.

Alleen een fabrieksreset uitvoeren als je wilt dat alles weg is

Als je echt niets meer op de telefoon nodig hebt, inclusief foto’s, is een reset de snelste manier om alles te wissen.

Maak een back-up van alles wat je later misschien nog wilt hebben voordat je dit doet.

1. Ga naar Instellingen > Algemeen > Zet over of stel iPhone opnieuw in.
  2. Tik op Wis alle inhoud en instellingen.
  3. Volg de stappen op het scherm.

Ik zou dit niet alleen gebruiken om foto’s op te ruimen, tenzij je het helemaal zeker weet. Maar als je de telefoon verkoopt, overdraagt of helemaal opnieuw begint, wist dit alles het snelst.

Het verwijderen van een grote fotobibliotheek is meestal een opruiming in twee stappen, omdat de ruimte mogelijk pas terugkomt nadat Recent verwijderd is geleegd. Nadat je de batch in Foto's hebt verwijderd, ga je naar Albums, scrol je naar Recent verwijderd, ontgrendel je het indien daarom wordt gevraagd en kies je vervolgens Selecteer en Verwijder alles. Totdat je dat doet, kan iOS die foto's mogelijk nog een tijdje meetellen voor je opslag. Het andere punt om op te letten is iCloud-foto's. Als dit is ingeschakeld, worden foto's die je van je iPhone verwijdert ook verwijderd uit iCloud en van alle andere Apple-apparaten die dezelfde bibliotheek gebruiken. Dat is prima als je ze echt weg wilt hebben, maar het verrast mensen die denken dat ze alleen lokale telefoonopslag vrijmaken. Als je doel alleen is om de telefoon minder ruimte te laten gebruiken, controleer dan Instellingen > Foto's en zorg ervoor dat Optimaliseer iPhone-opslag is ingeschakeld voordat je alles gaat verwijderen. Specifiek voor schermafbeeldingen zou ik het album Schermafbeeldingen gebruiken en Alles selecteren, en daarna snel alles wat belangrijk is deselecteren voordat je verwijdert. Voor duplicaten of vergelijkbare opnamen kan een opschoonapp tijd besparen, maar ik zou nog steeds alles controleren voordat je iets bevestigt. De Foto's-app is langzamer, maar de kans is kleiner dat je iets verwijdert dat je eigenlijk wilde bewaren.
Hoe verwijder ik meerdere foto
Als het prullenbakpictogram ontbreekt of grijs is, zijn die foto’s mogelijk vanaf een computer gesynchroniseerd in plaats van normaal op de telefoon opgeslagen, en kun je ze niet in bulk verwijderen vanuit Foto’s. In dat geval moet je de iPhone verbinden met de Mac/pc waarmee je hebt gesynchroniseerd en wijzigen welke albums worden gesynchroniseerd. Voor normale camerarolfoto’s gebruik je Selecteer, veeg je over een rij en houd je daarna je vinger dicht bij de onderrand om automatisch te scrollen terwijl er geselecteerd blijft worden. Het is een beetje priegelig, maar veel sneller dan honderden miniaturen aantikken. Maak daarna Onlangs verwijderd leeg zoals @viaggiatoresolare zei, want alleen verwijderen maakt de ruimte meestal niet meteen vrij.
Hoe verwijder ik meerdere foto’s tegelijk op de iPhone?
Het vervelende addertje onder het gras is dat je opslagcijfer mogelijk niet meteen daalt, zelfs niet als je de foto's correct hebt verwijderd. iOS kan even nodig hebben om alles opnieuw te berekenen, en als de foto's nog in Recent verwijderd staan, nemen ze in feite nog steeds ruimte in. Voor jouw specifieke geval zijn schermafbeeldingen de makkelijke winst: open Foto's, ga naar Albums, scrol naar Mediatypen, open Schermafbeeldingen, tik op Selecteer en gebruik daarna Selecteer alles als je ze echt allemaal wilt wissen. Ik zou dat echter niet blind doen. Schermafbeeldingen bevatten vaak bonnetjes, wachtwoorden, bevestigingscodes of willekeurige ik heb dit later nog nodig dingen. Een veiligere truc is om alles te selecteren en daarna snel op de paar te tikken die je wilt bewaren, zodat die worden gedeselecteerd voordat je op de prullenbak tikt. Bij duplicaten zou ik voorzichtiger zijn dan bij schermafbeeldingen. Het ingebouwde album Duplicaten is het controleren waard als het onder Hulpprogramma's verschijnt, omdat het duplicaten samenvoegt in plaats van dat je handmatig elk exemplaar moet beoordelen. Als je een opschoonapp zoals Clever Cleaner gebruikt, zie die dan als een sorteermiddel en niet als een automatische verwijderknop. Laat de app vergelijkbare foto's groeperen, maar controleer de keuzes voor bewaren of verwijderen nog steeds voordat je bevestigt. De snelste opschoning is meestal eerst schermafbeeldingen, daarna grote video's en als laatste duplicaten.